تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820429161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوشحالي براي صفر شدن رشد اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خوشحالي براي صفر شدن رشد اقتصادي
در حالي كه نرخ رشد اقتصادي سال 91 براي اولين بار طي دهه گذشته منفي شده رييس جمهوري وعده داده كه نرخ رشد اقتصادي سال جاري به صفر برسد و يا حتي درصد كمي مثبت شود.

به گزارش خبرنگار بانك خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اقتصاد ايران تا پايان برنامه پنجم توسعه كشور بايد به رشد اقتصادي هشت درصدي دست يابد اما در حالي كه حدود سه سال از آغاز اين برنامه مي گذرد اين شاخص كلان اقتصادي با كاهش بيش از هشت درصدي در طول يك سال منفي 5.8 درصد براي سال 91 ثبت شد.

سال 81 بالاترين رشد اقتصادي

بررسي رشد اقتصادي كشور طي دهه گذشته نشان از آن دارد كه در سال 81 كه سومين سال اجراي برنامه سوم توسعه اقتصادي بود روند ملايم افزايش قيمت نفت در بازارهاي بين المللي همراه با اجراي سياست‌هاي پولي و اعتبار معطوف به تامين رشد توليد و كنترل تورم باعث شد كه اقتصاد ايران در مسير رشد مثبت و متعادل قرار گيرد به طوري كه رشد توليد ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال 76 در اين سال به 7.5 درصد رسيد كه در مقايسه با رشد 3.3 درصدي سال 80 از افزايش چشمگيري برخوردار شد بنابراين طي 10 سال گذشته اقتصاد ايران در سال 81 از بيشترين ميزان رشد برخوردار شده است.

سال 82 و آغاز روند كاهشي رشد اقتصادي

در سال 82 كه چهارمين سال اجراي برنامه توسعه بود اتخاذ سياست‌هاي مناسب اقتصادي به همراه افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني سبب شده به رغم مسائل و مشكلات فرا روي اقتصاد كشور و شرايط نامناسب منطقه اقتصاد ايران از عملكرد مثبت و نسبتا متعادلي برخوردار باشد.اما در اين سال ميزان رشد اقتصادي نسبت به سال 81 كاهش يافت به طوري كه رشد توليد ناخالص داخلي به قيمت‌هاي ثابت سال 76 به 6.7 درصد رسيد كه در مقايسه با نرخ رشد در برنامه سوم توسعه براي سال 82 (6.7 درصد) و همچنين ميانگين رشد هدفگذاري شده اين برنامه (شش درصد) نشان از تحقق اهداف رشد اقتصادي برنامه سوم توسعه دارد.

كاهش رشد اقتصادي در آخرين سال اجراي برنامه سوم

در آخرين سال اجراي برنامه سوم توسعه اقتصاد ايران با كاهش نرخ رشد توليد ناخالص داخلي روبرو شد و آن طور كه انتظار مي‌رفت و برخلاف انتظار روند مثبت رشد نرخ توليد ناخالص داخلي برخلاف سال‌هاي 81 و 82 در سال 83 ادامه نيافت.

در اين سال به دليل افت محسوس نرخ رشد ارزش افزوده فعاليت‌هاي نفت و كشاورزي و همچنين ركود فراگير در فعاليت‌هاي ساختماني كه منجر به كاهش شديد قدر مطلق ارزش افزوده آن شد عليرغم ادامه روند شتابان فعاليت‌هاي صنعتي نرخ رشد اقتصادي در سطح 4.8 درصد متوقف شد.

رشد اندك رشد اقتصادي در سال 84

در سال 84 مصادف با اولين سال اجراي برنامه چهارم توسعه توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه با رشد حدود 0.6 درصدي نسبت به سال 83 به 5.4 درصد رسيد. در اين سال توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه بدون نفت نيز از رشد 6 درصدي برخوردار شد كه دليل اصلي اين افزايش رشد نسبتا پايين گروه نفت و گاز نسبت به ساير بخش‌هاي اقتصادي در سال مورد بررسي بوده است.

تداوم رشد اقتصادي در سال 85 و 86

توليد ناخالص داخلي به قيمت‌هاي ثابت با رشد 0.8 درصدي نسبت به سال 84 به 6.2 درصد رسيد.

در اين سال توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه بدون نفت نيز 6.6 درصد رشد كرد كه دليل اصلي اين افزايش رشد پايين‌تر گروه نفت و گاز نسبت به ساير بخش‌هاي اقتصادي در سال مورد بررسي بوده است.

در سال 86، توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه (قيمت‌هاي ثابت سال 76) با رشد 0.5 درصدي نسبت به سال 86 به 6.7 درصد رسيد. در اين سال توليد ناخالص داخلي بدون نفت نيز 7.3 درصد رشد داشت كه در مقايسه با رشد توليد ناخالص داخلي 0.6 واحد درصد بيشتر است. در اين سال نيز رشد پايين‌تر گروه نفت و گاز نسبت به ساير بخش‌هاي اقتصادي دليل اين فزوني اعلام شد.

كاهش چشمگير رشد اقتصادي در سال 87

در سال 87 توليد ناخالص داخلي با كاهش چشمگير نسبت به سال 86 به قيمت‌هاي ثابت رشدي معادل 0.8 درصد داشت كه نسبت به نرخ رشد 8.4 درصدي پيش‌بيني شده در قانون برنامه معادل 7.6 درصد كمتر بود.

مقايسه نرخ رشد عملكردها و اهداف برنامه چهارم توسعه در فعاليت‌هاي مختلف اقتصادي نشان مي‌دهد كه عواملي مانند خشكسالي، كاهش توليد و صادرات نفت اثرات ركود جهاني و شرايط نامساعد منطقه مانع از تحقق اهداف برنامه شده است.

عملكرد مطلوب اقتصاد كشور در سال 88 نسبت به سال قبل

در سال پاياني برنامه چهارم توسعه اقتصاد كشور نسبت به سال 87 از عملكرد نسبتا مطلوبي برخوردار بوده است. به طوري كه توليد ناخالص داخلي به قيمت‌هاي ثابت نسبت به سال 87 با افزايش 2.2 درصدي به سطح سه درصد رسيده است.

در اين سال رشد توليد ناخالص داخلي بدون احتساب نفت نيز از رشد 3.7 درصدي برخوردار شد.

تداوم افزايش رشد اقتصادي در سال 89

اقتصاد كشور در سال 89 از عملكرد مطلوبي برخوردار بوده است در سال 89 توليد ناخالص داخلي به قيمتهاي ثابت 5.8 درصد رشد را نشان مي‌دهد نتايج حاصل از برآورد ارزش افزوده اقتصادي كشور حاكي از آن است كه در اين سال گروه‌هاي كشاورزي، نفت، صنايع و معادن وخدمت به ترتيب از نرخ رشد 8.8، 1.9، 9.3 و 4 درصد برخوردار شده‌اند.

در اين سال توليد ناخالص داخلي بدون نفت 6.1 درصد رشد داشت كه در مقايسه با رشد توليد ناخالص داخلي 0.3 واحد بيشتر بود دليل بالاتر بودن عملكرد مذكور نرخ رشد پايين (1.9 درصد) ارزش افزوده گروه نفت به قيمت‌هاي ثابت بوده است.

سال90 و آغاز كاهش مجدد نرخ رشد اقتصادي

چندي پيش بانك مركزي سرانجام پس از گذشت 17 ماه از پايان سال 90 ، نرخ رشد اقتصادي اين سال را سه درصد اعلام كرد كه در مقايسه با سال 89 معادل 2.8 درصد كاهش يافته است. در اين سال اين اساس نرخ رشد اقتصادي بدون نفت نيز 3.2 درصد اعلام شد.

ثبت ركورد بي سابقه نرخ رشد اقتصادي در سال 91

در سال 91 نيز روند كاهشي نرخ رشد اقتصادي ادامه يافت و در نهايت اقتصاد ايران ركورد جديدي را ثبت كرد به طوري كه رشد اقتصادي در سال 91 با احتساب نفت منفي 5.8 درصد و بدون نفت منفي 3.1 درصد گزارش شد.

در اين زمينه محمد جام ساز، كارشناس اقتصادي معتقد است: در اختيار‌ بودن حجم بالاي اقتصاد در دست دولت موجب شده تا نه تنها كشور در زمينه‌ي توليد پيشرفتي نداشته بلكه تضعيف شود ، از اين‌رو با توجه به درآمد‌هاي گزاف در سال‌هاي اخير و برنامه‌هايي كه دولت در زمينه‌ي توزيع سهام عدالت، خصوصي‌سازي، كسب درآمد و يا اجراي فاز اول يارانه‌ها داشت، در جهتي حركت كرد كه اقتصاد به مرحله‌ي ورشكستگي رسيد چرا كه متغيرهاي اقتصادي كه برآمده از فعل و انفعالات تحت تاثير دستورات دولتي است نشانه خوبي از عملكرد دولت را نشان نمي‌دهد.

وي با بيان اين كه كشور براي افزايش رشد اقتصادي نيازمند سرمايه‌گذاري مولد و افزايش بهره‌وري است، گفت: سرمايه‌گذاري مولد مي‌تواند در زمينه‌ تاسيس واحد‌هاي جديد توليدي و يا راه‌اندازي واحد‌هايي كه آماده‌اند اما به دليل كاهش نقدينگي و سرمايه‌ در گردش قادر به ادامه‌ي فعاليت نيستند و يا كارخانه‌هايي كه نيازمند نوسازي تجهيزات هستند باشد.

در چنين شرايطي بايد ديد كه آيا دولت تدبير و اميد مي تواند به وعده خود مبني بر افزايش 5.8 درصدي نرخ رشد اقتصادي و صفر شدن آن تا پايان سال موفق شود؟

سال توليد ناخالص داخلي با احتساب نفت توليد ناخالص داخلي بدون احتساب نفت
1381 7.5 8
1382 6.7 5.9
1383 4.8 5.1
1384 5.4 6
1385 6.2 6.6
1386 6.7 7.3
1387 0.8 1.2
1388 3 3.7
1389 5.8 6.1
1390 3 3.2
1391 منفي 5.8 منفي 3.1

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن