تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819945235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيامدهاي منفي برنامه هاي ماهواره؛ از اتلاف وقت تا انفعال فكري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پيامدهاي منفي برنامه هاي ماهواره؛ از اتلاف وقت تا انفعال فكري
نقش ماهواره در تغيير ماهيت افكار عمومي پيرامون مسائل سياسي و اقتصادي قابل توجه است، چرا كه تصميم گيري و اظهار نظر افراد در اين زمينه ها، برخاسته از احساسات ناشي از تبليغات است.

به گزارش خبرگزاري مهر، بدون شك امروز عصر ارتباطات و سلطه رسانه بر زندگي انسانهاست. بي گمان برنامه هاي راديويي و تلويزيوني موفق شده اند افكار و عقايد بيشماري را دستخوش تغيير سازند و غرب براي ترويج سكولاريسم اقدام به تاسيس هزاران شبكه راديويي و تلويزيوني كرده كه به صورت شبانه روزي برنامه هاي گوناگوني را با اين هدف پخش مي كنند.

بايد توجه داشت كه وقتي سخن از ماهواره به ميان مي آيد، ابتدا مسائل ضد فرهنگي آن جلب توجه مي كند، سپس مسائل سياسي، علمي و ورزشي ايفاي نقش مي نمايند. بيشتر شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي،در يك تقسيم بندي معمولي،به شبكه هاي سياسي و غير سياسي تقسيم مي شوند كه بر اساس تحقيقات به عمل آمده تمامي اين شبكه ها، با وجود هدف ها و سليقه هاي گوناگون، در هجوم به مباني ديني به طورجدي اشتراك دارند و هر كدام با ماموريتي خاص به مقابله با اسلام برخاسته اند. اين هجوم اگرچه آرام و خاموش آغازشده،اصول و پايه هاي اعتقادي مردم را هدف قرار داده و با دقت ماهرانه اي تمام گروههاي مختلف جامعه را در بر گرفته است.

ماهواره در ابعاد مختلف پيامدهايي دارد:
-گذراندن وقت بيش تر براي تماشاي ماهواره، نشان دهنده علاقه كم تر به مطالعه است و به احتمال زياد، فرد را تنبل و از نظر رواني منفعل بار مي آورد و فعاليت ذهني را كند و روح انسان را مسخ مي كند. ماهواره، مبلغ پرخاشگري و ستيزه جويي است و گاه انسان را به ترس از خشونت واقعي مبتلا مي سازد.بدين معنا كه فرد از جنگ و مبارزه واقعي مي هراسد.

-ماهواره موجب از بين رفتن حجاب هاي اخلاقي و ديني در بسياري مسائل به ويژه در زمينه هاي جنسي و خشونت مي شود. در گذشته دنياي ناشناخته و اسرارآميز زندگي بزرگسالان، آنها را از كودكان و نوجوانان متمايز مي ساخت و به عبارت ساده تر اين تفكيك، بر پايه شرم استوار بود. كودكان و نوجوانان درباره مسائل جنسي، پول، خشونت، بيماري، مرگ و نظاير آن،لب فرو مي بستند، اما به تدريج و با كسب آگاهي هاي جديد ازراه ماهواره همه آن رازداري ها به فراموشي سپرده مي شود.

-تماشاي تصويرها و فيلم هاي مبتذل،كم كم انسان را معتاد مي كند؛به گونه اي كه اگر فرد روزي به سراغ ماهواره و عكس هاي مبتذل آن نرود،در زندگي خود احساس كمبود مي كند و حالت كسالت به او دست مي دهد.

-تماشاي صحنه هاي مبتذل، ذهن و انديشه انسان را تسخير مي كند.فردي كه خود را به ديدن اين گونه تصويرها عادت داده به كار و فعاليت سازنده اقتصادي بي رغبت مي شود.

-بلوغ زودرس، از ديگر پيامدهاي ديدن چنين تصويرهايي به شمار مي رود. به طور طبيعي،اگر نوجوان يا جواني كه چنين صحنه هايي را مي بيند، شرايط ازدواج و تشكيل زندگي زناشويي را نداشته باشد خواهد كوشيد كه عطش كاذب خود را از راههاي ديگر فرو نشاند. اين جاست كه مشكلات اخلاقي ديگري مانند روابط نادرست و....پديد مي آيد.

-كودكان و نوجوانان، به علت هزينه كردن وقت زيادي براي تماشاي برنامه هاي تلويزيوني و ماهواره اي كه تا پاسي از شب ادامه مي يابد، صبح ها با تاخير به كلاس درس مي آيند و خواب آلود هستند؛ در نتيجه بيش تر اين افراد،عملكرد نامطلوبي در مدرسه دارند.

-نقش ماهواره در تغيير ماهيت افكار عمومي پيرامون مسائل سياسي و اقتصادي قابل توجه است.تصميم گيري و اظهار نظر افراد در اين زمينه ها،برخاسته از احساسات ناشي از تبليغات است، زيرا تماشاي تصاوير قدرت تفكر و تعمق از فرد سلب مي كند و در عوض، روند تصميم گيري او را با احساسات و عواطفي كه از تماشاي تصاوير به وجود مي آيند، تحت تاثيرقرار مي دهد.

-ماهواره واقعيت ها را آن طور كه بايد و شايد به تصوير نمي كشاند.گاهي بنگاه هاي مالي و...هستند كه مسائل را بزرگ و كوچك مي كنند و به افراد مجال تامل و تفكر و آزادي بيان جزئيات را نمي دهند، زيرا رابطه ميان ماهواره و مخاطب رابطه اي يك سو است و در اين فرآيند پيام رساني، تعيين نوع پيام ها و آگاهي ها،در اختيار فرستنده است و گيرنده پيام به گونه اي خنثي و منفعل آن را دريافت مي كند.

در نتيجه همان گونه كه اعتياد به مواد مخدر، ويران گربنيادهاي اخلاقي و خانوادگي و اجتماعي است استفاده و اعتياد به برنامه هاي مخرب ماهواره اي نيز ارزش هاي اخلاقي و خانوادگي و اجتماعي را به شدت تهديد مي كند و بسياري از افرادي كه زمان زيادي از شبانه روز را به تماشاي برنامه هاي ضد اخلاقي ماهوره و اينترنت اختصاص مي دهند به يقين از همين راه به انحراف هاي گوناگون آلوده مي شوند.

كد خبر: 2195687

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۱۰:۳۲

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن