تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804356441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلس بحث فساد در فوتبال را تا آخر پيگيري مي‌كند/ از رشته‌هاي ديگر هم شكايت‌هايي داشته‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مجلس بحث فساد در فوتبال را تا آخر پيگيري مي‌كند/ از رشته‌هاي ديگر هم شكايت‌هايي داشته‌ايم
فساد در فوتبال ايران، مساله‌اي است كه چند وقتي است درباره‌اش بسيار صحبت مي‌شود اما آن طور كه از اخبار شنيده مي‌شود، اين كار از دست فوتبالي‌ها به تنهايي برنمي‌آيد و بايد كارشناسان خبره و وابسته به نهادهاي نظارتي و اجرايي وارد كار شوند. كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي، مهمترين نهادي است كه اولين قدم‌هاي لازم را براي اين كار برداشته است.

رييس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي مسائل مختلفي از جمله رسيدگي به مفاسد فوتبال ايران سخن گفت. او رشوه‌خواري، شرط‌بندي، قراردادهاي صوري، فريب بازيكنان و مانند اينها را جزو مفاسد موجود در فوتبال ايران دانست و گفت كه براي حل آنها به عزم جدي و توجه به قوانين موجود نياز است.

گفت‌وگوي ايسنا را با محمدعلي پورمختار در ادامه مي‌خوانيد:

* اگر موافق باشيد از بحث رسيدگي به فساد در فوتبال شروع كنيم. اين كار كه چندي است در كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي شروع شده اكنون در چه مرحله‌اي است؟

فعلا در مرحله‌ي تحقيق و جمع‌آوري اطلاعات هستيم. در اين مدت با دست‌اندركاران جلساتي گذاشته و اطلاعات گرفته مي‌شود تا كم و كيف موضوع، علل و راه حل‌هاي جلوگيري از فساد در اين حوزه مشخص شود.

* با مديران باشگاه‌ها و مسوولان هم جلسه داشته‌ايد؟

دوشنبه هفته گذشته از مديران عامل و اعضاي هيات مديره باشگاه‌ها دعوت كرديم و در جلسه‌اي مفصل با آنها صحبت كرديم. مديران درباره‌ي مسائل اقتصادي و مشكلات تيم، نحوه‌ي تامين منابع مالي، پرداخت‌ها به بازيكنان و راه حل‌هاي برون‌رفت از مشكلات و وجود برخي مفاسد اظهارنظرهايي كردند كه مفيد بود.

* يكي از مشكلاتي كه مديران فوتبال ايران هميشه از آن مي‌نالند بحث حق پخش تلويزيوني مسابقات است كه صدا و سيما رقم واقعي آن را پرداخت نمي‌كند. آيا در اين‌باره هم صحبتي مطرح شد؟

اتفاقا يكي از مسائل مطرح شده همين بود. حق پخش يكي از منابع درآمدي فدراسيون فوتبال است كه بايد بين تيم‌ها توزيع شود. تيم‌ها در مشكل مالي به سر مي‌برند و اين مساله يكي از دلايل آن است. باشگاه‌ها مجبور هستند براي تامين منابع مالي به فعاليت‌هاي جانبي اقتصادي متوسل شوند.

* اين‌كه باشگاه‌ها فعاليت اقتصادي داشته اشند بد است؟

در اين مساله ايرادي نمي‌بينيم كه تيم‌ها خودشان درآمدزايي كنند؛ چون حق پخش، بليت‌فروشي، تبليغات پيراهن و مانند اينها شايد نتوانند همه هزينه‌هاي تيم را تامين كنند و براي همين لازم است كه آنها درآمدهاي حاشيه‌اي هم داشته باشند. اگر اين درآمدها قانوني و شرعي باشد مشكلي نداريم. مشكل ما پول‌هايي است كه گرفته مي‌شود و در قالب رشوه، شرط‌بندي، قراردادهاي صوري كلان و مانند اينها پرداخت مي‌شود. اين كارها را به عنوان مفاسد فوتبال در دست بررسي داريم.

* در جلساتي كه تاكنون برگزار شده درباره‌ي چه مسائلي بحث شده است؟

در مجموعه جلسات متعدد وجود رگه‌هايي از فساد از قبيل تباني، دلالي، شرط‌بندي، قراردادهاي صوري، فرار مالياتي، فريب بازيكن‌ها و اصطلاح جديدي به نام «بورس‌بازي روي بازيكن» به اين معني كه قيمت آن را بي‌دليل زياد كنند كه دلال‌ها سود كلان ببرند، بررسي شده است. در اين ميان نقش معدود رسانه‌هايي هم وجود دارد كه با تبليغ بازيكنان و تشويق تيم‌ها به خريد گران‌تر آنها عملكردشان جزو مصاديق فساد است.

* ميزان وجود اين فسادها در فوتبال چقدر است؟

اين مساله در تيم‌هاي مختلف به اشكال گوناگون وجود دارد. در ليگ برتر به نحوي و ليگ‌هاي دست اول و دوم به نحو ديگر مطرح است. آن‌چه مسلم است اين‌كه فساد وجود دارد و همه هم از آن مطلع هستند اما حل آن به عزم جدي نياز دارد. خصوصا وزارت ورزش و جوانان و فدراسيون فوتبال كه مسووليت اول فوتبال را دارند بايد نظارت خود را قوي‌تر كنند. اين نهادها چون خودشان به ماجرا نزديك هستند راه حل‌هاي مشخص‌تري براي اين مساله دارند.

* آيا حل فساد در فوتبال با خلاء قانوني مواجه است و مجلس شوراي اسلامي بايد در اين زمينه ورود كند؟

برعكس! به اندازه‌ي كافي قانون داريم اما به آنها بي‌توجهي مي‌شود. مخصوصا وقتي موردي كشف مي‌شود، به صورت جدي دنبال نمي‌شود.

* آيا فساد فقط در فوتبال ايران هست و ساير رشته‌ها از اين مساله مصون هستند؟

از وقتي كه مفاسد فوتبال را بررسي كرده‌ايم از برخي رشته‌هاي ديگر هم شكايت‌هايي به دست ما رسيده است كه ممكن است بعدها در دستور كار قرار بگيرد اما چون فوتبال جامعي از انواع فسادها مي‌تواند باشد، اگر دلايل و راه حل‌ها را در آن پيدا كنيم مي‌توانيم آنها را به ساير رشته‌ها تعميم دهيم.

* اين شكايت‌ها از چه رشته‌هايي به دست شما رسيده است؟

اجازه بدهيد فعلا نامي از اين رشته‌ها نبريم!

* بسياري از افراد مطلع از مفاسد فوتبالي نگران هستند كه در صورت اطلاع دادن، خود مجرم شناخته شوند و به دليل كتمان حقيقت، مجازات شوند. آيا براي اين دست افراد برنامه‌اي داريد؟

روش ما اين است كه قبل از بررسي تخلف فردي و موردي و معرفي افراد به قوه قضاييه به اصطلاح، ريشه‌هاي غلط و نامطلوب را كه باعث بروز فساد است بررسي كنيم. به همين دليل به كساني كه از موارد فساد اطلاع دارند اطمينان مي‌دهيم كه اگر اطلاعاتشان را در اختيار ما قرار دهند خودشان تحت پيگرد نخواهند بود.

* يكي از مواردي كه سر و صداي زيادي بپا كرد و باعث بروز شائبه‌ها و انتشار شايعه‌هايي شد، دعوت از عادل فردوسي‌پور به جلسه كميسيون اصل 90 بود. دليل اين دعوت چيست؟

ابتدا بايد بگويم كه هيچ يك از كساني كه به عنوان مطلع در كميسيون حاضر شدند، درباره فردوسي‌پور مطلبي مطرح نكرده و اتهامي به او نسبت نداده‌اند اما چون او در رأس رسانه‌هاي ورزشي است و قطعا اطلاعات خوب، مناسب و ان‌شاءالله درستي به او مي‌رسد، به عنوان كارشناسان و مطلع خواسته‌ايم كه به كميسيون بيايد و توضيح‌هايي را كه مي‌تواند ارايه دهد.

* يكي از نگراني‌هاي اهالي فوتبال اين است كه پي‌گيري مفاسد فوتبالي بيش از حد طولاني شود و به اصطلاح رويشان سرپوش گذاشته شود! چه توضيحي در اين‌باره داريد؟

رسيدگي در بحث ورزش مانند جاهاي ديگر چند مرحله دارد و طبيعي است كه وقتي كميته بدوي رأيي را صادر مي‌كند فرد محكوم حق دارد اعتراض كند تا تجديدنظر شود. مساله مهم اين است كه رأي كميته بدوي چون قطعي نيست، اساسا نبايد رسانه‌اي شود تا اگر با اعتراض فرد قرار به تجديدنظر باشد شائبه‌اي ايجاد نشود. به نظرم موردي كه در فوتبال مطرح شد و باعث شد اين مساله سر زبان‌ها بيفتد نبايد رسانه‌اي مي‌شد؛ چون اگر كميته تجديدنظر به اين نتيجه برسد كه داور بي‌گناه بوده به خاطر طرفداران تيم معروف و جو رسانه‌اي در صدور رأي ملاحظاتي را انجام خواهد داد.

* پس از بازگشت كاروان ايران از المپيك پكن، كارگروهي در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد كه علل ناكامي ورزش ايران را بررسي كند اما هيچ نتيجه‌اي از آن عايد ورزش نشد. اكنون مجلس چقدر در به نتيجه رساندن بررسي‌هايش جدي است؟

يادم هست كه آن زمان كميسيون‌هاي فرهنگي و تربيت‌بدني مجلس به رياست مرحوم يحيي‌زاده پي‌گير بحث بودند اما اين بار كميسيون اصل 90 ماجرا را دنبال مي‌كند. تفاوت كميسيون اصل 90 با سايرين اين است كه آنها كارشان قانون‌گذاري است ولي كار ما رسيدگي است. خصوصا اين‌كه نتايج نهايي و گزارش‌هاي ما موثر است و براي اجرايي شدن از دستگاه‌هاي نظارتي ديگر مثل سازمان بازرسي كل كشور استفاده مي‌كنيم. خود كميسيون هم تا پايان كار و اجراي آن ماجرا را دنبال مي‌كند.

* اعضاي كارگروهي كه مسوول بررسي اين مساله شده‌ چقدر در زمينه‌ي ورزشي تخصص دارند؟

اعضاي اين كارگروه، كارشناسان ورزشي هستند و شناخت كافي دارند. خود من هم به خاطر سوابق ورزشي و آشنايي كه با كاركرد باشگاه‌ها دارم، از نزديك حوزه را مي‌شناسم. فكر مي‌كنم كه اين كارگروه تخصصي كافي را براي به نتيجه رساندن بحث دارند.

* سوال آخر اين‌كه چرا رياست اين كارگروه به فردي چون حجت‌الاسلام رسايي سپرده شده است؟ آيا ايشان تخصص كافي را براي اين كار دارند؟

ايشان رييس كميته ارتقاي سلامت محيط اداري هستند و موضوع اين پرونده خود به خود در صلاحيت اين كميته است.

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن