تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819043204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاملات مسكن مهر آزاد مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: معاملات مسكن مهر آزاد مي شود
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين كه ايجاد صندوق هاي پس انداز مسكن در همه بانك ها يكي از برنامه هاي دولت است گفت: بخشنامه آزاد شدن معاملات مسكن مهر تا چند هفته ديگر صادر مي شود.
تسنيم: 19 روز پس از يكصدمين روز عمر دولت تدبير و اميد وزير راه و شهرسازي مهمان برنامه نگاه يك بود و عملكرد وزارتخانه متبوعش را در حوزه هاي مسكن و حمل ونقل تشريح كرد.

عباس آخوندي سخنانش را با انتقاد از سياست هاي هشت سال اخير در بخش مسكن آغاز كرد و با بيان اين كه مسئله اي كه در 100 روز فعاليت دولت يازدهم با آن مواجه بوديم يك سري برگشت هاي بنيادي است از برنامه هاي اجرا شده در راستاي اصل 44 قانون اساسي، سهام عدالت، توزيع يارانه ها و سياست مسكن مهر به شدت انتقاد كرد.

وي با اشاره به اين كه نتيجه اقداماتي كه از سال 84 اجرا شد وابستگي مردم به دولت، افزايش تورم و كاهش توليد بود، اظهار كرد: تا پيش از اجراي طرح مسكن مهر سالانه 60 ميليون مترمربع ساختمان ساخته مي شد و مردم مي توانستند خانه مورد نياز خود را از بازار تهيه كنند و عمده سياست ها در جهت توانمندي مردم بود.

وزير راه و شهرسازي با طرح اين پرسش كه با اجراي طرح مسكن مهر چه اتفاقي افتاد، گفت: مسكن مهر 8500 هكتار به محدوده شهرها افزود و جمعيت تهران به مرز غيرقابل قبولي رسيد. شهر پرند براي 130 هزار نفر طراحي شده بود كه با يك مصوبه به 700 هزار نفر افزايش يافت. شهرهاي پرديس و هشتگرد نيز براي جمعيت 170 و 160 هزار نفر طراحي شده بودند، اما اين دو شهر نيز با يك مصوبه به 400 و 600 هزار نفر جمعيت افزايش يافتند.

آخوندي با بيان اين كه اين داستان به ظاهر به نفع مردم بود، يادآور شد: در مسكن مهر تمركز بر گروه هاي 1، 2 و 3 بود در حالي كه سياست ها به درد اين گروه ها نمي خورد و در نهايت به عدم تعادل در مسكن و حوزه شهري دامن زد.

وي تاكيد كرد: اين حرف ها را از اين جهت مطرح مي كنيم تا با همديگر براي نجات كلانشهر ها فكري بكنيم. دولت مجبور است يك سري حقايق را با مردم مطرح كند و نمي توانيم بدون گفتن اين حقايق تغيير مسير دهيم.

وي در واكنش به سخنان مجري برنامه مبني بر اين كه رئيس جمهوري در كارزار انتخاباتي در باره مسكن مهر گفته بود اصل اين طرح خوب بوده و مورد بازنگري قرار مي گيرد، گفت: برنامه من اين است كه كل مسكن را ببينم و بايد براي كل مردم مسكن را در نظر بگيريم. اولين مشكل من اين بود.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين كه بايد كاري را انجام دهيم كه همه مردم قدرت خريد مسكن را پيدا كنند، افزود: دولت نبايد در قيمت گذاري و توليد مسكن دخالت كند و برنامه هاي اقتصاد كلان و خرد به گونه اجرا شودكه يك قدرت خريد با پس انداز 5 تا 6 برابر شود.

*پرداخت وام 100 ميليوني توسط صندوق هاي پس انداز

آخوندي در ادامه با اشاره به پرداخت تسهيلات در قالب طرح مسكن مهر گفت: آيا با 20 ميليون تومان مي توان خانه خريد. يكي از برنامه هايم اين است كه در قالب صندوق هاي پس انداز مسكن بيش از 100 ميلوين وام به مردم پرداخت شود.

وي درباره رايزني براي افزايش تسهيلات مسكن مهر با بانك مركزي گفت: در اين باره رايزني نكرده ام و درباره كل برنامه مسكن با بانك مركزي صحبت كرديم. ايده من اين است كه خانه اي با سليقه خودم براي 2 ميليون نفر بسازم يا اين كه 2 ميليون نفر با سليقه خودشان خانه بسازند.

وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه گروه هايي را مامور به روزرساني طرح جامع مسكن كرده ام، بيان كرد: بر اين اساس مدل هاي مالي، فني و مهندسي براي اقشار مختلف جامعه تهيه مي شود كه اميدواريم تا پايان سال اين كار انجام شود.

*در يك جلسه يك طبقه روي شهر تهران گذاشته شد

سياست هاي شهرداري تهران نيز از انتقادهاي آخوندي در امان نماند و وي در بخشي از برنامه ديشب نگاه يك به التماس كارشناسان در خصوص يكي از تصميمات شهرداري پايتخت اشاره كرد.

وي در اين باره اظهار كرد: 9 ارديبهشت سال گذشته در يك جلسه شهرداري يك طبقه روي شهر تهران گذاشته شد. سوم ارديبهشت كارشناسان آن زمان يك نامه خواندني نوشتند و التماس كردند كه اين كار را نكنند چراكه تهران با مشكل مواجه مي شود.

آخوندي ادامه داد: جمعيت پذيري تهران به بالاي 12 ميليون نفر رسيده است، اما مگر مي شود با توجه به وضعيت ترافيك، آلودگي و تامين آب اين گونه شهر را اداره كرد. بايد از مردم پرسيده شود آيا دوست داريد اين روند ادامه پيدا كند. كسي با مردم اين گونه با صراحت صحبت نكرده است.

به گفته وزير راه و شهرسازي، با مصوبه كميسيون ماده 5 حدود 500 هزار مترمربع از باغات تهران از بين رفته است.

*ساخت مسكن در شعاع 150 تا 200 كيلومتري شهرها

آخوندي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين كه وقت آن رسيده كه با مردم گفت وگو كنيم، اظهار كرد: اولين اتفاق جلوگيري از توسعه شهرهاست و جمعيت و اشتغال بايد به سمت شهرهاي متوسط رفته و از بارگذاري جمعيت در شهرهاي بزرگ خودار شود. بنابراين مسكن بايد در فاصله 150 تا 200 كيلومتري شهرا ساخته شود.

*صندوق هاي پس انداز براي خانه دار كردن مردم

وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه راه اندازي صندوق هاي پس انداز گفت: در هشت سال گذشته كسي نگفت اگر مي خواهيد خانه دار شويد بايد پس انداز كنند. در حال حاضر دوستان در حال تهيه طرح صندوق هاي پس انداز مسكن هستند كه در قالب آنها در مدت 3 تا 5 سال مردم مي توانند با پس انداز 25 تا 30 ميليون تومان خانه دار شوند.

آخوندي با اشاره به راه اندازي صندوق هاي املاك و مستغلات درباره اخذ ماليات از خانه هاي خالي اظهار كرد: حتما بايد در اولين خريد خانه ماليات هاي به شدت كاهش يافته و در حد صفر باشد، اما در خريدهاي دوم، شوم، چهارم و... بايد ماليات ها افزايش يابد.

وي با اشاره به آمار مركز آمار ايران مبني بر وجود 450 هزار واحد مسكوني خالي در تهران، تصريح كرد: ماليت تصاعدي داستان سوداگري را پايان مي دهد.

*معاملات مسكن مهر آزاد مي شود

وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: گفته مي شود مردم حق خريد و فروش مسكن مهر را ندارند، چرا حق فروش را ندارند بايد مسكن مهر خود را تبديل به احسن كنند. اعتقادي به بگير و ببيند ندارم و به همين منظور تا چند هفته آينده بخشنامه آزاد شدن معاملات مسكن مهر را صادر مي كنم.

*20 هزار مسكن مهر آماده افتتاح است

آخوندي با بيان اين كه 1.2 ميليون واحد مسكن مهر تحويل شده و 800 تا 900 هزار واحد آن باقيمانده است، تصريح كرد: در حال حاضر 20 هزار واحد آماده عرضه است و در 100 روز عمر دولت يازدهم 1600 ميليارد تومان تسهيلات به پروژه هاي مسكن مهر تخصيص يافته است. همچنين در اين مدت 60 هزار واحد مسكن مهر به مرحله نازك كاري رسيده اند.

وي با تاكيد بر اين كه تا پايان سال آينده بيش از 80 درصد واحدهاي مسكن مهر تحويل متقاضيان خواهد شد، افزود: گروهي در وزارتخانه مامور مستندسازي تمام پروژه هاي مسكن مهر شده اند و بايد گفت اين طرح مهمان 5 دولت آينده خواهد بود.

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به پرسش يكي از بينندگان برنامه گفت: با بنياد شهيد توافق كرديم در هر كجاي ايران كه اعلام كنند خانه را با قيمت هاي دولتي در اختيار جانبازان قرار خواهيم داد.

*ارزش 200 هزار ميليارد توماني راه هاي كشور

بخش دوم برنامه نگاه يك به حوزه حمل ونقل اختصاص داشت.وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه ارزش راه هاي موجود كشور 200 هزار ميليارد تومان است، گفت: نگهداري راه ها و تجهيز آنها به سيستم هاي كنترلي الكترونيك دو برنامه ما در اين بخش خواهد بود.

آخوندي با بيان اين كه حمل ونقل يك صنعت ملي است و وابستگي آن به خارج بسيار اندك است، اظهار كرد: با توجه به شرايط تنگناي بودجه كشور بايد براي تامين مالي يك نگاه بيروني داشته باشيم و از فاينانس براي پروگه هاي حمل ونقل استفاده كنيم.

وي با اشاره به اين كه اظهارات در اين خصوص كه درآمدهاي ناشي از ترانزيت با درآمدهاي نفتي برابري مي كند اغراق آميز است، گفت: هم اكنون سالانه 12 تا 13 ميليون تن بار ترانزيت مي شود و ظرفيت بنادر 186 ميليون تن است كه از اين ظرفيت 140 ميليون تن استفاده مي شود.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با توجه به اين كه 40 ميليون تن ظرفيت خالي در بنادر داريم در بهترين حالت ممكن ظرفيت ترانزيت كشور بيش از 50 ميليون تن در سال نخواهد بود.

به گفته آخوندي، هدفگذاري براي افزايش 20 ميليون تني ظرفيت ترانزيت تا سال 96 محقق خواهد شد.

وي با بيان اين كه ظرفيت حمل مسافر از طريق شبكه ريلي بايد از 27 ميليون نفر تا سال 96 به 40 ميليون نفر افزايش يابد، افزود: همچنين ظرفيت 34 ميليون تني حمل بار تا سال 96 بايد به 64 ميليون تن افزايش يابد.

*برقي كردن خط آهن تهران-مشهد هنوز شروع نشده است

وزير راه و شهرسازي در ادامه با بيان اين كه برقي كردن راه آهن تهران-مشهد هنوز آغاز نشده است، گفت: با توجه به حجم بالاي اعتبارات مورد نياز، اين پروژه بايد با فاينانس خارجي انجام شود و اعتبار مورد نياز آن حدود ميليارد دلار است.فكرهايي براي فاينانسور اين پروژه داريم.

آخوندي در خصوص آزادراه افسانه اي تهران-شمال نيز اظهار كرد: اين پروژه كاملا نامتوازن است، اگر قطعه يك اين آزادراه به اتمام برسد ايجاد مشكل مي كند. دو راه حل براي اين كار مد نظر است؛ يكي آن كه همزمان با ساخت قطعه يك كه در حال حاضر حدود 45 درصد پيشرفت فيزيكي دارد افزايش ظرفيت جاده موجود تهران-شمال نيز انجام شود. ديگري اين كه پس از اتمام قطعه يك بهره برداري از آن را انجام ندهيم و همزمان با ساخت قطعات 2 و 3 كه پيشرفت فيزيك ندارند از اين قطعه استفاده شود.

وي با بيان اين كه قطعه يك 2.5 سياله تمام مي شود، تصريح كرد:مشكل ما در آزادراه تهران-شمال اعداد بزرگ مقياس براي اعتبارت است.

وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به اين كه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه فرودگاه امام بايد به يك شهر تبديل شود، خاطرنشان كرد: اين شهر فرودگاهي به سيستم هاي جاده اي ريلي وصل مي شود و يك بندر خشك در اطراف تهران داريم كه در آن حمل ونقل تركيبي خواهيم داشت.

آخوندي با اشاره به اين كه موافق تفكيك پرواز حجاج نيستم، بيان كرد: تفاوتي بين حجاج و ساير مسافران حمل ونقل هوايي نيست.

*ميكروب ها ايجاد مزاحمت مي كنند

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به پرسش مجري برنامه در خصوص وضعيت نوسازي ناوگان هوايي به توافق اخير ژنو اشاره كرد و افزود: وقتي رخم كهنه اي مي خواهد ترميم شود خيلي از ميكروب ها مانند صهيونيست ها و القاعده ايجاد مزاحمت مي كنند و آمريكا نيز تحت فشار صهيونيست ها اين كار (تحريم 19 نفر) را انجام داد.

آخوندي با بيان اين كه به حرف آنها (آمريكا) اعماد نمي كنيم، گفت: بايد به دنبال منافع ملي باشيم و به اين فراز و نشيب ها واكنش نشان ندهيم. خيلي بدبين نيستم و اگر به جايي برسيم بيش از 100 هواپيماي زمينگير ناوگان هوايي از طريق تامين قطعه عملياتي مي شوند.

وي ادعاي رويترز مبني بر مذاكره ايران براي خريد 400 فروند هواپيما را تاييد نكرد.

آخوندي در پايان اظهار كرد: دوست دارم با مردم صادق باشم، شايد حرف من تلخ و پذيرش آن سخت باشد، اما كسانيكه حرف هايي در خصوص ساخت مسكن زدند به بن بست رسيدند و در مجموع بايد فضا را براي زندگي بهتر فراهم كنيم.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن