تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819992971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بودجه كتاب انشا نيست/ افزايش حقوق بايد به تناسب تورم باشد نه اندازه تورم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بودجه كتاب انشا نيست/ افزايش حقوق بايد به تناسب تورم باشد نه اندازه تورم
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي با تاكيد بر اينكه دولت لايحه بودجه سال آينده را با ارزيابي و تحليل شرايط موجود تدوين كرده است گفت: دست دولت براي افزايش بيشتر از 18 درصدي حقوق كاركنان بسته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، فرهاد دژپسند در مورد اينكه چرا با وجود اينكه طبق قوانين قبلي حقوق كاركنان دولت بايد به اندازه تورم رشد كند، حال با توجه به تورم 40 درصدي و يا 25 درصدي در سال آينده چرا حقوق كاركنان را تنها 18 درصد افزايش داده است تصريح كرد: بخش سخت بودجه 93 مربوط به همين حقوق‌ها است.

وي افزود: در حالي كه قانون مديريت خدمات كشوري افزايش حقوق «به اندازه تورم» را پيش‌بيني كرده در قانون برنامه‌ي پنجم اين مساله اصلاح شده و «به تناسب تورم»جايگزين شده است، پس از اين جهت اتفاقي خلاف قانون رخ نداده است.

دژپسند با بيان اين‌كه دولت معتقد است كه بايد قدرت خريد حقوق‌بگيران دولت افزايش يابد، گفت: واقعيت اين است كه منابع مالي ما دست دولت را بسته و همين 15 هزار ميليارد توماني كه در بودجه‌ سال جاري اضافه كرده‌ايم برخي مي‌گويند بودجه انبساطي است اين درحالي است كه از اين مبلغ حداقل 10 هزار ميليارد تومان مربوط به 18 درصدي حقوق خواهد بود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي افزود: اگر قرار باشد رشد بيشتري در حقوق‌ها ايجاد كنيم، بايد بودجه جاري را افزايش دهيم، اما از آنجايي كه منابع دولت كفايت نمي‌كند بايد متناسب به استقراضي شويم كه نتيجه‌ي آن رشد نقدينگي و افزايش آثار تورمي آن است.

بودجه با هدف تاثيرگذاري در زندگي مردم تدوين شده است

دژپسند با بيان اينكه انتظارات از بودجه به گونه اي است كه راهبردهاي دولت را پيگيري و در زندگي مردم تاثيرگزار باشد اظهار كرد: بنابراين مي توان بودجه را در دو حوزه بررسي كرد بخشي در طرف عرضه‌ي كالا و خدمات از سوي بخش خصوصي و بخشي ديگر كه دولت در ارائه‌ي خدمات اجتماعي برعهده خواهد گرفت.

وي با بيان اينكه تامين خواسته ها در بودجه در سه محور شامل تبصره‌ها و احكام بودجه، اعتبارات هزينه‌اي هم‌چنين اعتبارات سرمايه‌اي مورد توجه قرار مي گيرد بيان كرد: اين درحالي است كه تلاش كرديم تا در بودجه سال 93 از طريق اعتبارات هزينه‌اي، ارائه‌ي بهتر خدمات اجتماعي در زمينه‌ي آموزش، تحقيقات، بهداشت، درمان و تامين اجتماعي را هدف‌گذاري كنيم هرچند كه اين موارد از وظايف حاكميتي دولت نيست.

دژپسند در زمينه‌ي اقدام دولت براي فعال كردن بخش خصوصي براي عرضه در بخش صنعت و كشاورزي نيز گفت: به گونه‌اي عمل كرديم تا در قالب تبصره‌هاي بودجه اين مهم را نيز اعمال كنيم تا با فراهم‌كردن شرايط، بخش خصوصي بتواند در حوزه صنعت، كشاورزي و خدمات فعاليت بهتري انجام دهد، براين اساس براي تسهيل تامين منابع و بهبود فضاي كسب‌وكار در اين حوزه تبصره‌هاي متعددي در نظر گرفته شد.

به گفته وي دولت در بودجه 93 تلاش كرده تا با تامين اعتبارات خاص بتواند با پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهيلات فعاليت‌هاي بخش خصوصي را توسعه دهد.

معاون بودجه در ادامه با اشاره به اينكه دولت در زمينه‌ي بكار گيري اعتبارات سرمايه‌اي نيز دو اقدام را به‌طور همزمان در پيش گرفته است توضيح داد: اتمام طرح‌هايي كه مي‌تواند بستر‌ساز توسعه بخش خصوصي باشد همچنين اتمام طرح‌هايي كه بتواند عرضه‌ي خدمات اجتماعي توسط دولت را مدنظر قرار دهد، در دستور كار ما در بودجه نويسي بوده است چرا كه معتقديم اگر بخواهيم همواره به‌طور قطره‌چكاني به پروژه‌هاي عمراني اعتبار دهيم به‌طور يقين نمي‌توان به سهولت در مدت زمان كوتاه آن را بهره‌برداري رسانده و كارايي كامل منابع برخوردار باشيم.

با تحليل مشخص بودجه نوشتيم

وي در ادامه با اشاره به اينكه ما با ارائه‌ي تحليل مشخص نسبت به وضع موجود لايحه بودجه سال 93 را تدوين كرده‌ايم گفت: اين درحالي است كه قانون برنامه‌ي پنجم توسعه قانون را موظف كرده كه نسبت به عملكرد سالانه خود ارزيابي انجام دهد براين اساس ما در سال جاري به‌طور همزمان دو سال را مورد ارزيابي قرار داديم، به‌گونه‌اي كه گزارش عملكرد سال 90 و سال 91 را تهيه و پيش‌بيني نسبت به عملكرد سال 92 را ارائه كرديم. بنابراين خطوط اصلي بودجه سال 93 برمبناي تحليل و برنامه تنظيم شده است.

دژپسند در پاسخ به انتقاداتي مبني بر اينكه برنامه بودجه كوتاه‌مدت بوده و بلند مدت نيست تصريح كرد: اين درحالي است كه بر اساس سياست‌هاي كلي برنامه پنجم بايد رابطه‌ي بين بودجه سالانه و برنامه پنج ساله كاملا برقرار شود. بر اين اساس ما براي دستيابي به اين هدف چرخه‌ي تهيه بودجه را تنظيم و گام‌به‌گام طبق آن حركت كرديم.

وي تاكيد كرد: قرار نيست يك بودجه سالانه تمامي مشكلات كشور در كوتاه‌مدت و بلند‌مدت را حل كند، بلكه بايد جهت‌گيري بودجه به‌گونه‌اي باشد كه شكاف‌ها را به حداقل برساند كه ما گام‌هاي اصلاحي را در اين جهت برداشته‌ايم.

وي با اشاره به اينكه ما در برنامه‌ي سال 93 و ارزيابي سال‌هاي گذشته به اين جمع‌بندي رسيديم كه بايد آنچه كه برنامه‌ي پنجم در مورد بهداشت، درمان، بيمه و خدمات بهداشتي تاكيد مي‌كند را قوت بخشيم افزود: از اين رو هيچ راهي جز افزايش اعتبارات اين بخش‌ها وجود نداشت و اين كار را انجام داديم.

دژپسند با تاكيد بر اينكه نمي‌توان گفت كه درصد‌ها و ارقام در بودجه در عمل به برنامه‌ها مهم نيست اظهار كرد: دولت بايد تمام عمل خود به اهداف برنامه را در قالب اعداد نشان دهد و اگر ارقامي وجود نداشته باشد، بودجه مي‌شود "ان شاءالله اما ما نمي‌خواهيم كتاب انشاء بنويسيم، بلكه مي‌خواهيم كتاب بودجه بنويسيم، بنابراين بايد همه مباحث را سامان داده و به سمت تعيين ارقام آن پيش‌ برويم.

انتهاي پيام

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن