واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: ناصر تقوايي: مخالف سرمايه گذاري دولت در سينما هستم
در مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره بينالمللي سينماحقيقت، از ناصر تقوايي به پاس يك عمر فعاليت هنري قرين افتخار، با اهداي نشان فيروزه سينماحقيقت و لوح سپاس تقدير به عمل خواهد آمد. ناصر تقوايي: مخالف سرمايه گذاري دولت در سينما هستم
ايلنا: نشست ناصر تقوايي در جشنواره بين المللي سينماحقيقت، از ساعت ۲۰ ديشب (جمعه ۲۲ آذرماه) با استقبال مستندسازان و علاقمندان سينماي مستند، در سالن شماره ۳ سينما فلسطين برگزار شد و وي از خاستگاه مستندسازان جنوبي و تاثيري كه جشنواره سينماحقيقت ميتواند در پيشرفت سينماي مستند داشته باشد، سخن گفت.
به گزارش ايلنا به نقل از ستاد خبري جشنواره بين المللي سينماحقيقت، تقوايي در چهارمين روز جشنواره بين المللي سينماحقيقت به سينما فلسطين آمد تا در نشست ويژه جشنواره حضور پيدا كند. اين نشست با محوريت «سينماي مستند جــنوب» قرار بود ساعت ۸ شب برگزار شود، اما جمعيتي كه براي شركت در اين نشست به سينما فلسطين آمده بودند، از يك ساعت قبل از شروع برنامه جلوي در سالن شماره ۳ اين سينما صف كشيده بودند. در واقع ميتوان روز جمعه يكي از شلوغترين روزهايي بود كه سينما فلسطين از زمان تاسيسش تا به امروز به خود ديده بود. در طبقه همكف و جلوي در ورودي هم جمعيت بسياري در انتظار ورود تقوايي ايستاده بودند. تقوايي به همراه همسرش «مرضيه وفامهر» وارد سينما شد، اما استقبال مردم از او باعث شد نشست كمي ديرتر برگزار شود. او بعد از كمي گپ و گفت با هوادارانش به دفتر مديريت دعوت شد و در آنجا سيدمحمدمهدي طباطبايينژاد(دبير هفتمين دوره جشنواره سينماحقيقت) با او به گفتوگو نشست. تقوايي توصيههايي درباره برگزاري جشنواره سينماحقيقت كرد و همينطور از اعتبار اين جشنواره و تاثيري كه ميتواند در پيشرفت سينماي مستند داشته باشد، گفت. در همين اثنا درهاي سالن سينما باز شد و شركت كنندگان وارد سالن شدند، اما جمعيت بيش از حد انتظار بود به همين دليل عده بسياري بر روي پلهها نشستند، عدهاي هم ايستاده اين نشست را دنبال كردند و بعضي هم روي زمين و پايين سن در انتظار اين فيلمساز بزرگ نشستند. بالاخره با كمي تاخير اين نشست شروع شد.
ناصر تقوايي در ابتدا اختصاص بخشي از جشنواره بين المللي سينماحقيقت به «سينماي مستند جــنوب» را قابل تقدير دانست و از اينكه امروزه به مستندهاي نواحي، بيش از پيش اهميت داده ميشود ابراز خوشحالي كرد؛ سپس به احمد طالبينژاد كه به عنوان منتقد در نشست حاضر بود اشاره كرد و گفت: از ايشان ميخواهم به دليل تسلط بر سينما و همينطور زندگي هنري من، نقش حافظه من را در اين نشست داشته باشد.
احمد طالبينژاد هم با صحبت درباره شيوه كار و زندگي ناصر تقوايي، نشست را شروع كرد. او از ديد خود دليل كم كاري اين فيلمساز را كه تقريبا هر ۱۰ سال يكبار اثري خلق ميكند را حفظ كردن خط كارياش دانست و گفت: تقوايي با تعداد كمي فيلم مستند و سينمايي توانسته جايگاه والايي در تاريخ سينما پيدا كند. حفظ كردن خط كاري است كه تقوايي را از بسياري از هم نسلان خود متفاوت كرده. درست است كه او هر چند سال يك بار فيلم ميسازد اما تمام فيلمهايش ارزشمند است، در حالي كه اكثر فيلمسازان از آنجا كه سعي در تداوم كار خود دارند، مدام خط كاري خود را تغيير ميدهند.
ناصر تقوايي در ادامه صحبتهاي طالبينژاد از دو فيلم آخر خود كه ساخت آن هرگز به اتمام نرسيد گفت. او فيلم «چاي تلخ» را سال ۱۳۸۲ و فيلم «زنگي و رومي» را دو سال قبل از آن كليد زد، اما اتفاقاتي افتاد كه منجر به نيمه تمام ماندن آنها شد. او گفت: من هيچ وقت با تهيه كنندگان دولتي كار نكردم و دوست هم ندارم اين اتفاق بيفتد، چون مخالف سرمايه گذاري دولت در سينما هستم.
تقوايي از مديران درخواست كرد كه به سينماي خصوصي كمك كنند. او گفت: «دولت بايد زير ساختهاي سينما را محكم كند و با تاسيس و رسيدگي به وضعيت سينماها، اين مديوم هنري را در پيشبرد اهدافش ياري كند.
قبل از اين نشست هم سه فيلم «بادجن»، «اربعين «و «مشهد قالي» از اين فيلمساز برجسته كه در بيش از ۴ دهه پيش ساخته شده بودند، به نمايش درآمد. او بعد از صحبتهايي درباره نحوه ساخت اين فيلمها و جايگاهي كه سينماي جنوب در هنر دارد، به سوالات شركت كنندگان و فيلمسازان كنجكاو سينما درباره چگونگي پرداخت و پرورش سوژه و نياز فيلم مستند به فيلمنامه پاسخ داد. در واقع ميتوان گفت اين نشست از يك گفتگوي صرف به تدريج به يك كارگاه آموزش فيلمسازي تبديل شد. در اين نشست، فيلمسازان سرشناس بسياري حضور داشتند.
در مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره بين المللي سينماحقيقت، از ناصر تقوايي به پاس يك عمر فعاليت هنري قرين افتخار، با اهداي نشان فيروزه سينماحقيقت و لوح سپاس تقدير به عمل خواهد آمد.
شنبه 23 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]