تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802748887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناصر تقوايي در اختتاميه جشنواره سينماحقيقت: در هيچ كاري حرفه‌اي نشدم / پشت صحنه سينما امروز بيش از بازيگري اهميت پيدا كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: ناصر تقوايي در اختتاميه جشنواره سينماحقيقت: در هيچ كاري حرفه‌اي نشدم / پشت صحنه سينما امروز بيش از بازيگري اهميت پيدا كرده است
ناصر تقوايي گفت: در هيچ كاري حرفه‌اي نشدم و از اين به بعد هم نخواهم شد، اگر فيلم نسازم، مي‌نويسم، عكس مي‌گيرم و اگر نشد كلاس مي‌گذارم و آموزش مي دهم.


به گزارش خبرنگار سينمايي برنا، مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره بين‌المللي سينما حقيقت با حضور حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي، محمدرضا جعفري‌جلوه،عليرضا رضاداد، محمدمهدي باطبايي‌نژاد،حبيب ايبل‌بيگي، حسين مسافر‌آستانه، عليرضا رضاداد و جمع كثيري از سينماگران و مستند سازان در تالار وحدت برگزار شد.

ناصر تقوايي در اين مراسم پس از دريافت نشان عالي فيروزه جشنواره سينماحقيقت گفت: فكر مي‌كنم جواب تمام سوالاتم را گرفتم، هيچكس مزاحم كارم نبوده و حد و مرزي براي كارم تعيين نكرده است و مانع كارم فراتر از اين است و هميشه دوست داشتم فيلمي بسازم كه براي خودم باشد.

وي افزود: در هيچ كاري حرفه‌اي نشدم و از اين به بعد هم نخواهم شد، اگر فيلم نسازم، مي‌نويسم، عكس مي‌گيرم و اگر نشد كلاس مي‌گذارم و آموزش مي‌دهم، كسي كه بخواهد مثل من زندگي كند، بايد تجربه‌هايي مثل من داشته باشد و به نظر من بين اين‌ها و يك فرم عكس هيچ تفاوتي وجود ندارد و هر دو يك واحد هنري هستند.

هيچ وقت بيكار نبوده ام
كارگردان «ناخدا خورشيد» با رد تصور اينكه او در اين سال‌ها بيكار بوده است تاكيد كرد:عكس آن چيزي كه به نظر مي آيد هرگز بيكار نبودم، مشكل از من و نويسندگان نيست، بلكه مشكل از شرايط چاپ است. فكر مي‌كنم به اندازه پس از مرگ هم نوشته‌هايي از من باقي مي‌ماند و من با دخل و تصرف در آثارم مخالفم.
تقوايي خاطرنشان كرد:در تمام دوران سينما هيچ مانعي بر سر راهم وجود نداشته و گرفتاري‌هاي من در طول مديريت‌هاي متفاوت مربوط به فيلم‌نامه بوده است. پس از انقلاب حتي يك فريم از فيلم‌هاي من تا به حال سانسور نشده است، اما فيلم‌نامه‌هاي من 10 تا 18 سال منتظر مجوز بوده‌اند. من فيلم «كاغذ بي‌خط» را 18 سال پس از نگارش آن ساختم.

مميزها نگاه بدبينانه‌اي به متن دارند
وي در ادامه بيان داشت: مميزها نگاه بدبينانه‌اي به متن دارند و حرفه مميز هم بدگماني است، او مسئول پيدا كردن ايرادات است و اگر پيدا نكند اختراع مي‌كند. با همه بچه‌هايي كه در مديريت‌هاي متفاوت سينما بودند رابطه‌هاي نزديكي داشتم و از هم انتقاد مي‌كرديم و هرگز مسائل مربوط به درون يك اثر را بيروني نكرده‌ام. خوشبختانه در طول سال‌ها با وجود مسائل اقتصادي خم به ابروي بچه‌هاي سينما نيامده است. زماني عاشقان بازيگري زياد بودند اما الان كم‌ترين مراجعان مربوط به بازيگري هستند.

اين كارگردان پيشكسوت سينما كه در جشنواره سينماحقيقت سخن مي‌گفت، با تاكيد بر اينكه پشت صحنه سينما امروز بيش از بازيگري اهميت پيدا كرده است، گفت: چه فكري براي سينما كرده‌ايم؟ سينماي ما در سال توان استعداد چند تن از اين بچه‌ها را دارد؟ سالانه 200 تا 300 هنرجوي علاقه‌مند سر كلاس من مي‌نشينند، واقعا ببينيد چه اميدي پشت سر اين بچه‌ها است كه نااميد نمي‌شوند. بايد نهادي پاسخ‌گوي اين جوانان باشد. هر كس كار فرهنگي خوب انجام دهد، با همين استقبال در وطن خود روبرو مي‌شود. اميدوارم با اتفاق خوبي كه در جامعه ما افتاده يك سازمان‌دهي و مديريت در سينماي خودمان انجام دهيم.

سرمايه گذاري دولتي سم است
وي تاكيد كرد: سياست جديد باعث فروكش شدن استعدادها شده است و آدم‌هايي مثل من خيلي پوست كلفت بودند كه دوام آوردند. به نظر من سرمايه گذاري دولتي مانند سم است و هنر تجارت است و بايد خودش توان جذب سرمايه داشته باشند. اگر فيلم‌ساز نتواند سرمايه را برگرداند، بايد كارش را كنار بگذارد. فيلم سازاني مي‌شناسم كه با سرمايه دولت چندين فيلم مي‌سازند كه نمي‌تواند مخاطبان را جذب كند، اما همچنان با سرمايه دولت فيلم مي‌سازند.

رنگ و تصوير در سينماي ما در حال عقب‌نشيني است
تقوايي همچنين با اعتراض به افت كيفيت محصولات سينمايي اظهار داشت: رنگ و تصوير در سينماي ما در حال عقب‌نشيني است. سينما از اين لحاظ به عهد سپنتا بازگشته است. تلويزيون سليقه مخاطبان را نازل كرده و هيچكس فيلم‌برداري خوب و بد را از هم تشخيص نمي‌دهد. بجاي پيشرفت در سينما عقب‌نشيني مي‌بينم. من سينماي خودمان را با كشورهاي همسايه مقايسه نمي‌كنم، وقتي جوانان با استعداد باشند دليل براي مشكل سينما در زمينه سرمايه‌گذاري وجود ندارد. خيلي از فيلم‌ها در زمان‌هاي دور با سرمايه‌گذاري خارجي ساخته‌ مي‌شد.

وي گفت: ما بعد از توليد با فيلم‌هاي خودمان چه مي‌كنيم؟ سال‌ها است كه نه تنها فيلم نمي‌سازم، فيلم هم نمي‌بينم، گاهي شرم مي‌كنم كه فيلم‌هاي خودم را ببينم، بخشي از فيلم‌هاي ما مربوط به بخش خصوصي است، اما جايي براي نگهداري از آن‌ها نيست، تمام فيلم‌ها گرفتار اين مرحله شوم هستند.

فيلم محصول يكبار مصرف نيست
وي با تاكيد بر اينكه فيلم يك سرمايه‌ تا ابد در گردش است ادامه داد: فيلم محصول يكبار مصرف نيست، پول هاليوود از سينماي صامت از توليدات روزش بيشتر است و فيلم يك سرمايه‌گذاري در گردش تا ابد است. ما كالايي توليد مي‌كنيم كه مغازه‌اي براي فروشش نداريم. خيلي از فيلم‌ها با سرمايه‌گذاري دولتي ساخته‌ مي‌شوند اما نمايش داده نمي‌شوند.

تقوايي در ادامه سخنانش بيان داشت: نگهداري از ميراث سينما اهميت زيادي دارد، چراكه فيلم‌ها به مرور زمان دچار رنگ پريدگي و فرسايش مي‌شوند و بايد خزانه‌اي براي نگهداري آن وجود داشته باشد. اگر فيلم‌هاي گذشته ما همين الان مشتري پيدا كنند، حتي يك نسخه با كيفيت براي تحويل به آن‌ها نداريم. اميدوارم فكر يك آرشيو بزرگ براي حفظ اين ميراث شود.

او همچنين در خاتمه صحبت‌هايش با اشاره به اينكه سيدحسن بني‌هاشمي جزو نسل اول فيلمسازان جنوب است گفت: او جزو نسل اول فيلم‌سازان جنوب ما است و چيزهاي ظريفي در فيلم‌هاي خودش لحاظ كرده، اما امروز دچار بيماري بينايي شده و شايد اين پايان كار يك فيلم ساز باشد، ياد او و جايش خالي است.

كشور پيش‌رو، كشور آگاه است
طباطبايي‌نژاد، دبير جشنواره در سخنراني خود گفت: از مهمانان خارجي اين جشنواره سپاسگزارم و اميدوارم كه در ايران به آن‌ها خوش گذشته باشد و با توشه‌اي خوش ايران را ترك كنند. از همه مستندسازان نيز تشكر بسيار دارم.

وي با اشاره به اينكه حدود 1000 فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيده است، گفت: از همه كساني كه فيلمشان در بخش مسابقه حضور داشت و يا نداشت و از همه مخاطباني كه مستند را جدي گرفتند تشكر مي‌كنم. اگر به چهار دهه قبل بازگرديم، مي‌بينيم كه تعريف سينما مستند در ايران سينماي آگاهي است و كشور پيش‌رو، كشور آگاه است.

ادامه مراسم اختصاص به تقدير از سيدحسن بني‌هاشمي، مستند ساز پيشكسوت جنوبي داشت كه با حضور حجت‌الله ايوبي، محمدمهدي طباطبايي‌نژاد و داريوش ارجمند روي صحنه لوح تقدير و تنديس جشنواره به برادر اين مستندساز اهدا شد.

شروع حضورم در سينما به دست تقوايي گره خورد
داريوش ارجمند پس از اهداي تنديس پشت تريبون رفت و گفت: خوشحالم كه در هفتمين جشنواره سينما حقيقت از حسن بني‌هاشمي كه هم دوره ما بوده است، قدرداني شد. زماني كه بنده و مهرداد تدين، فيلم 8 ميليمتري مي‌ساختيم او در تهران و جنوب فيلم مي‌ساخت.

وي با اشاره به اينكه شروع حضورش در سينما به دست ناصر تقوايي گره خورده است، اظهار داشت: نمي‌دانم در مورد كساني كه سال‌ها او را از فيلم‌سازي محروم كرده‌اند چه بگويم، اميدوارم در زندگي خود نامهرباني ببينند، و اين موضوع متاسفانه يكي از تحفه‌هاي چند سال گذشته نخبه كشي در فرهنگ ايران است.

ارجمند همچنين با اشاره كه اينكه همه وجوه هنري بني هاشمي‌ در كليپي كه از او پخش شد نمايان نبود،گفت: اين كليپ به خوبي و كامل اين هنرمند را معرفي نكرد. ما وقتي كه فيلم مي‌ساختيم، به دنياي بزرگ سينما فكر مي‌كرديم و حتي فرم‌هاي 8 ميليمتري فيلم‌هاي ما براي دنياي سينما ارزشش بيشتر و بسيار شرافت‌مندانه تر از چيزي بود كه به نام سينما در ايران معرفي شد. اگر سينماگر فرهيخته‌اي در روزگار ما هست يادگار همان فيلم‌هاي 8 ميليمتري است كه قلب‌هاي بسياري را در خودش قرار داده است.

گذشت دوراني كه تقوايي‌ها نتوانند در سينما فيلم بسازند
در ادامه اين مراسم حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي در سخناني با تشكر از برگزار كنندگان جشنواره سينماحقيقت گفت: دوست داشتم همه فيلم‌هاي اين جشنواره را ببينم. آنچه كه در اين جشنواره ديدم علاوه بر فيلم‌هاي خوب چهره‌هايي پر از اميد بود. آنچه كه ديديم اين بود كه همه جوان‌ها اين جشنواره را از آن خود مي‌ديدند و فكر مي‌كردند ميزبان آن هستند اين بزرگ‌ترين موفقيت براي جشنواره هفتم است. اميدوارم در جشنواره‌هاي آينده رفتار ما به گونه‌اي باشد كه جوان‌ها اين جشنواره را از آن خود بدانند.

وي در ادامه گفت: به استاد ارجمند و همه كساني كه نگران سينماي ايران هستند مي‌گويم كه دوراني كه تقوايي‌ها نتوانند در سينما فيلم بسازند گذشت، بياييد غصه‌ها را فراموش كنيم و براي سال‌هاي آينده مستند بسازيم. اميدوارم كه در جشنواره‌هاي آينده جوانان مستندساز انرژي مثبتي بگيرند و با همه وجود كار كنند و فيلم‌هايي پر از نشاط و اميد بسازند.

رئيس سازمان سينمايي با اشاره به اينكه در جامعه خبرهاي منفي زيادي در رسانه‌ها منتشر مي‌شود گفت: مستندسازان بايد خوبي‌هاي دنيا را به تصوير بكشند. مستندسازي كار مقدسي است كه با عشق انجام مي‌گيرد. مستندسازان به امثال ما نياز ندارند ولي وظيفه ماست تا از آن‌ها حمايت كنيم تا با زبان تصوير زيبايي‌هاي زندگي را به رخ ديگران بكشند و نشان دهند.

ايوبي در ادامه گفت: در جشنواره فجر امسال رنج‌هايي كه سينماگران در طول اين سال‌ها ديدند در فيلم‌هايشان ديده مي‌شود، اميدوارم ما به گونه‌اي عمل كنيم كه در سال آينده فيلم‌هاي خوب و پراميدي در جشنواره‌ها حضور داشته باشد.

وي افزود: ايران گنجينه عميقي از زيبايي‌هاست اميدواريم بتوانيم با ايجاد فضاي پرنشاط راه را براي مستندسازان باز كنيم و در پخش و اكران فيلم‌هاي مستند نيز موفق باشيم و فرهنگ مستند ديدن را در بين مردم جا بيندازيم.

رئيس سازمان سينمايي در پايان اظهار داشت: در ايران كه پر از انسان‌هاي فهيم است مستند‌ها حتما ديده مي‌شوند. وظيفه ما است كه براي مستندسازان ايجاد فرصت كنيم. قول مي‌دهم كه سينماي حقيقت و مستند در اولويت ماست. در تلاشيم راه‌هاي مستند خردمندانه را با دستان استادان مستند براي سينما حقيقت باز كنيم.

به گزارش خبرنگار سينمايي برنا، در پايان مراسم برگزيدگان هفتمين جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت معرفي شدند.

اسامي برگزيدگان بخش‌هاي مسابقه ملي و مسابقه بين‌الملل اين جشنواره به شرح ذيل است:

بخش مسابقه ملي
بهترين دستاورد فني:
- بهترين صدابرداري و صداگذاري: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: آرش قاسمي صداگذار «خون مردگي»
- بهترين تدوين: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: صادق رضانيا تدوينگر «در پناه بلوط»
- بهترين تصويربرداري: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 70 ميليون ريال تعلق گرفت به: مهدي آزادي تصويربردار «لبيك»
* بهترين پژوهش: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: علي محمد قاسمي پژوهشگر «گزارش شنبه»
* بهترين مستند سياسي- اقتصادي بخش ويژه: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: مرتضي پايه‌شناس كارگردان «فيلم ناتمامي براي دخترم سميه»
* بهترين مستند- داستاني بخش ويژه: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به:محمدحسين مهدويان كارگردان «آخرين روزهاي زمستان»
* بهترين مستند انقلاب اسلامي و دفاع مقدس: لوح تقدير و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: مصطفي رزاق كريمي كارگردان «خاطراتي براي تمام فصول»
* بهترين مستند اجتماعي: لوح تقدير و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: محمد كارت كارگردان «خون مُردگي»
* بهترين مستند پرتره: لوح تقدير و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: غلامرضا نعمت‌پور كارگردان «براي گونگادين بهشت نيست»
* بهترين مستند تاريخي: لوح تقدير و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: حسن نقاشي كارگردان «شاهجهان»
* بهترين مستند ديني و آييني: لوح تقدير و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: رضا فرهمند كارگردان «لطفاً بوق بزنيد»
* بهترين مستند علمي و زيست محيطي: لوح تقدير و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به: فرشاد افشين‌پور كارگردان «پرندگان در سرزمين برف و آفتاب»
* بهترين مستند قوم شناسي: هيات داوران هيچ فيلمي را واجد دريافت جايزه بهترين كارگرداني اعلام نكردند.
* بهترين فيلم مستند كوتاه: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ صد ميليون ريال اهدا شد به گل اندام صفري كارگردان «خان آخر»
* بهترين فيلم مستند نيمه بلند: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ صد ميليون ريال اهدا شد به رضا فرهمند كارگردان «لطفاً بوق بزنيد»
* بهترين فيلم مستند بلند: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ صد ميليون ريال اهدا شد به مهدي نورمحمدي كارگردان «در پناه بلوط».
* جايزه ويژه هيات‌داوران: تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 70 ميليون ريال اهدا شد به لقمان خالدي كارگردان «كمي بالاتر»
* جايزه ويژه دبير جشنواره: با تقدير از مهدي مطهر تهيه‌كننده «لطفاً بوق بزنيد»؛ تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و 6 سكه بهار آزادي اهدا شد به آزاده موسوي و كوروش عطائي كارگردانان «از ايران، يك جدايي»
* جايزه بزرگ جشنواره: نشان فيروزه، ديپلم افتخار و مبلغ يكصد و بيست ميليون ريال اهدا شد به مرتضي رزاق كريمي تهيه‌كننده «خاطراتي براي تمام فصول»

بخش مسابقه بين‌الملل
مستندهاي كوتاه

بهترين مستند كوتاه (تنديس جشنواره، لوح افتخار و جايزه نقدي 3000 دلار): اسلومو، به كارگرداني وين پادولا از آمريكا، به خاطر ساختار سينمايي عالي، سبك روايي آهنگين و كارآمد، و بيان خاطره انگيز فرديت در آن
جايزه ويژه هيات داوران (تنديس جشنواره، لوح افتخار و جايزه نقدي 2000 دلار): «براي من خورشيد هرگز غروب نمي‌كند» به كارگرداني مينا راد از كشور فرانسه به خاطر سادگي و صفاي آن در روايت قصه‌اي عميق.
تقدير هيات داوران: پرندگان مهاجر (قوناق قوشلاو) به كارگرداني حسين دادگر از ايران، به خاطر توجه حساس آن به يك مقوله زيست محيطي بسيار حائز اهميت و جهاني.
مستندهاي نيمه بلند
بهترين مستند نيمه بلند: (تنديس جشنواره، لوح افتخار و جايزه نقدي 5000 دلار): «عروسك كاموايي» به كارگرداني عزت‌الله پروازه از ايران به خاطر ارائه پرتره‌اي متين از شكيبايي و خوشبيني بشري.
جايزه هيات داوران: (تنديس جشنواره، لوح افتخار و جايزه نقدي 2000 دلار): «پدر و پسر» به كارگرداني پاول لوزينسكي از لهستان، به خاطر واكاوي يك رابطه شكننده و در عين حال جاودان پدر و فرزندي.
تقدير ويژه هيات داوران: «پير پسر» به كارگرداني مهدي باقري از ايران، به خاطر ارتباط آن با جامعه روز ايران و پرتره شجاعانه آن از روابط بين نسل‌ها و «كمي بالاتر» به كارگرداني لقمان خالدي از ايران به خاطر حسن انتخاب كارگردان در پرداختن به تب و تاب دروني شخصيتي كه در حالت عادي به چشم نمي‌آمد.

مستندهاي بلند
تنديس جشنواره، لوح افتخار و جايزه نقدي 7000 دلار به طور مشترك تقديم شد به: «ابوحراز» به كارگرداني ماسيژ دريگاس از لهستان و «خاطراتي براي تمام فصول» به كارگرداني مصطفي رزاق كريمي از ايران. «ابوحراز» به خاطر كيفيت‌هاي بياني و فني نگاه صميمانه اين فيلم به جامعه‌اي در سودان كه با خطر انقراض در اثر بروز تغييرات زيست محيطي مواجه است. «خاطراتي براي تمام فصول» به خاطر تحقيق ماندگار و تصويربرداري آرشيوي كارگردان كه ماحصل آن دستيابي به نگاهي دروني به پيامدهاي ناشناخته جنگ ايران و عراق است.

جايزه ويژه هيات داوران (تنديس جشنواره، لوح افتخار و جايزه نقدي 2000 دلار) به اتفاق آرا اهدا شد به «بازي آدم كشي» به كارگرداني جي. اوپن هايمر از كشور دانمارك به خاطر تلاش دقيق، مستند و جمعيِ اين فيلم براي واكاوي تاريك‌ترين جنبه‌هاي ذات بشر.

اعضاي هيات داوران بخش فيلم‌هاي بلند همچنين از كارگردان فيلم «براي گونگادين بهشت نيست» بخاطر تلاش او براي معرفي و شناساندن انگاره‌هاي ايراني تشكر كرد.

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن