واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: محاصره ناصر تقوايي در ميان مستندسازان تقوايي: سينماحقيقت مي تواند باعث پيشرفت سينماي مستند شود
ناصر تقوايي در جشنواره سينماحقيقت از خاستگاه مستندسازان جنوبي و تاثيري كه جشنواره سينماحقيقت مي تواند در پيشرفت سينماي مستند داشته باشد، سخن گفت.
به گزارش خبرگزاري برنا به نقل از ستاد خبري جشنواره بين المللي سينماحقيقت، ناصر تقوايي در چهارمين روز جشنواره بين المللي سينماحقيقت به سينما فلسطين آمد تا در نشست ويژه جشنواره حضور پيدا كند. اين نشست با محوريت «سينماي مستند جــنوب» قرار بود ساعت 8 شب برگزار شود، اما جمعيتي كه براي شركت در اين نشست به سينما فلسطين آمده بودند، از يك ساعت قبل از شروع برنامه جلوي در سالن شماره 3 اين سينما صف كشيده بودند.
در واقع مي توان گفت روز جمعه يكي از شلوغ ترين روزهايي بود كه سينما فلسطين از زمان تاسيسش تا به امروز به خود ديده است! در طبقه همكف و جلوي در ورودي هم جمعيت بسياري در انتظار ورود تقوايي ايستاده بودند. تقوايي به همراه همسرش «مرضيه وفامهر» وارد سينما شد، اما استقبال مردم از او باعث شد نشست كمي ديرتر برگزار شود.
او بعد از كمي گپ و گفت با هوادارانش به دفتر مديريت دعوت شد و در آنجا سيدمحمدمهدي طباطبايي نژاد دبير هفتمين دوره جشنواره سينماحقيقت با او به گفت و گو نشست. تقوايي توصيه هايي درباره برگزاري جشنواره سينماحقيقت كرد و همينطور از اعتبار اين جشنواره و تاثيري كه مي تواند در پيشرفت سينماي مستند داشته باشد، گفت. در همين اثنا درهاي سالن سينما باز شد و شركت كنندگان وارد سالن شدند، اما جمعيت بيش از حد انتظار بود به همين دليل عده بسياري بر روي پله ها نشستند، عده اي هم ايستاده اين نشست را دنبال كردند و بعضي هم روي زمين و پايين سن در انتظار اين فيلمساز بزرگ نشستند. بلاخره با كمي تاخير اين نشست شروع شد.
راز تقوايي به روايت طالبي نژاد
ناصر تقوايي در ابتدا اختصاص بخشي از جشنواره بين المللي سينماحقيقت به «سينماي مستند جــنوب» را قابل تقدير دانست و از اينكه امروزه به مستندهاي نواحي، بيش از پيش اهميت داده مي شود ابراز خوشحالي كرد؛ سپس به احمد طالبي نژاد كه به عنوان منتقد در نشست حاضر بود اشاره كرد و گفت: «از ايشان مي خواهم به دليل تسلط بر سينما و همينطور زندگي هنري من، نقش حافظه من را در اين نشست داشته باشد.»
احمد طالبي نژاد هم با صحبت درباره شيوه كار و زندگي ناصر تقوايي، نشست را شروع كرد. او از ديد خود دليل كم كاري اين فيلمساز را كه تقريبا هر 10 سال يكبار اثري خلق مي كند را حفظ كردن خط كاري اش دانست و گفت: «تقوايي با تعداد كمي فيلم مستند و سينمايي توانسته جايگاه والايي در تاريخ سينما پيدا كند. حفظ كردن خط كاري است كه تقوايي را از بسياري از هم نسلان خود متفاوت كرده. درست است كه او هر چند سال يك بار فيلم مي سازد اما تمام فيلم هايش ارزشمند است، در حالي كه اكثر فيلمسازان از آنجا كه سعي در تداوم كار خود دارند، مدام خط كاري خود را تغيير مي دهند»
ناصر تقوايي در ادامه صحبت هاي طالبي نژاد از دو فيلم آخر خود كه ساخت آن هرگز به اتمام نرسيد گفت. او فيلم «چاي تلخ» را سال 1382 و فيلم «زنگي و رومي» را دو سال قبل از آن كليد زد، اما اتفاقاتي افتاد كه منجر به نيمه تمام ماندن آنها شد. او گفت: «من هيچ وقت با تهيه كنندگان دولتي كار نكردم و دوست هم ندارم اين اتفاق بيفتد، چون مخالف سرمايه گذاري دولت در سينما هستم.» تقوايي از مديران درخواست كرد كه به سينماي خصوصي كمك كنند. او گفت: «دولت بايد زير ساخت هاي سينما را محكم كند و با تاسيس و رسيدگي به وضعيت سينماها، اين مديوم هنري را در پيشبرد اهدافش ياري كند.»
قبل از اين نشست هم سه فيلم «بادجن»، «اربعين« و «مشهد قالي» از اين فيلمساز برجسته كه در بيش از 4 دهه پيش ساخته شده بودند، به نمايش درآمد. او بعد از صحبت هايي درباره نحوه ساخت اين فيلم ها و جايگاهي كه سينماي جنوب در هنر دارد، به سوالات شركت كنندگان و فيلمسازان كنجكاو سينما درباره چگونگي پرداخت و پرورش سوژه و نياز فيلم مستند به فيلمنامه پاسخ داد. در واقع مي توان گفت اين نشست از يك گفتگوي صرف به تدريج به يك كارگاه آموزش فيلمسازي تبديل شد. در اين نشست، فيلمسازان سرشناس بسياري حضور داشتند.
گفتني است: در مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره بين المللي سينماحقيقت، از ناصر تقوايي به پاس يك عمر فعاليت هنري قرين افتخار، با اهداي نشان فيروزه سينماحقيقت و لوح سپاس تقدير بعمل خواهد آمد.
شنبه 23 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برنا نيوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]