تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820218505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهان درحال فروپاشي است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جهان درحال فروپاشي است


ادعاي جديد فيزيكدانان؛

براساس گزارش فاكس‌نيوز، به گفته اين فيزيكدانان نظري، فرايند فروپاشي جهان درحال حاضر آغاز شده‌است. به اعتقاد آنها دير يا زود تغييري شديد در نيروهاي جهان منجر افزايش شديد جرم ذرات خواهد شد و اين وزن جديد ماده را در قالب گلوله‌اي كوچك و بسيار داغ فشرده خواهد ساخت و در نهايت جهاني كه ما مي‌شناسيم، به كلي نابود خواهد شد.

اين فرايند خشن انتقال فاز ناميده شده و به فرايندي شباهت دارد كه در آن آب به بخار تبديل مي‌شود و يا آهن‌ربا با حرارت شديد قدرت خود را از دست مي‌دهد.

جهان

براساس نظريه هيگز، چنين فرايندي در يك دهم يك ميلياردم ثانيه پس از مهبانگ يا انفجار بزرگ رخ داده و در تار و پود فضا و زمان تغيير ايجاد كرده‌است. در اين انتقال فاز فضاي خالي مملو از ماده‌اي نامرئي شده‌است كه اكنون آن را با نام ميدان هيگز مي‌شناسند. برخي از ذرات بنيادين با اين ميدان واكنش نشان داده و انرژي به دست مي‌آورند،‌اين انرژي ذاتي همان جرم ذرات است.

محققان دانشگاه جنوب دانمارك با استفاده از معادلات رياضي كشف كرده‌اند كه ميدان هيگز مي‌تواند در دو حالت وجود داشته‌باشد، درست مانند ماده كه مي‌تواند جامد يا مايع باشد. اين ميدان در حالت دوم چند ميليارد برابر نسبت به آنچه محققان تاكنون مشاهده كرده‌اند سنگين‌تر مي‌شود.

درصورتي كه چنين ميدان‌هاي فوق‌سنگين هيگز وجود داشته‌باشند، در اين صورت حبابي از اين حالت مي‌تواند در هر لحظه‌اي در هر نقطه‌اي از جهان ايجاد شده و با سرعت نور بزرگ و بزرگتر شود و به تمامي فضا نفوذ كرده و ميدان هيگز را از حالت كنوني به حالت دوم تبديل كند.

به اين شكل تمامي ذرات بنيادين درون حباب نسبت به ذرات خارجي سنگين‌تر شده و با انباشته شدن برروي يكديگر، نقطه‌اي مركزي بسيار سنگين و متراكمي را ايجاد مي‌كنند. به گفته ينس كروگ محقق دانشگاه جنوب دانمارك،‌پيش از اين چنين انتقال فازي در نظريه‌ها و معادلات زيادي مطرح شده بودند،‌اما ترديد‌هايي درمورد آنها وجود داشت كه محاسبات جديد اين ترديد‌ها را نيز برطرف ساخته است، از اين رو احتمال فروپاشي جهان تحت تاثير چنين فرايندي بسيار امكان‌پذير و شدني است.

به گفته دانشمندان اين پديده از جايي از جهان آغاز شده و سپس به سرعت در سرتاسر جهان پخش خواهد شد و شايد اين فروپاشي اكنون از نقطه‌اي از جهان آغاز شده‌باشد. البته به همان اندازه كه وقوع اين فروپاشي محتمل است، رخ ندادن آن نيز از احتمال بسيار بالايي برخوردار است زيرا پيش نياز وقوع اين فرايند وجود ذراتي ابتدايي مانند ذرات هيگز و ديگر ذرات ناشناخته است كه جهان را در برگرفته‌اند و پيش‌بيني دقيق وقوع چنين رويدادي نيازمند شناسايي دقيق اين ذرات خواهد بود.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن