تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804764860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گپ‌وگفت فارس با محمدعلي هاشم‌زهي مستندسازچهره سيستان در رسانه‌ها واقعي نيست/ تصاويري از ميانمار داشتم كه نتوانستم نشان دهم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گپ‌وگفت فارس با محمدعلي هاشم‌زهي مستندسازچهره سيستان در رسانه‌ها واقعي نيست/ تصاويري از ميانمار داشتم كه نتوانستم نشان دهم
محمدعلي هاشم‌زهي مستندساز سيستاني از تجربيات مستندسازي‌اش در اين منطقه و آخرين كارش درباره مردم ميانمار مي‌گويد.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، محمدعلي هاشم زهي متولد 1359 در سيستان و بلوچستان است كه كار خود را از سال 82 با ساخت مستندهاي كوتاه در سيستان شروع كرده و تا به حال 15 مستند كارگرداني كرده كه عمده آن نيز در مورد همين منطقه است.

مستند «سواس» راجع به يك كفش محلي است كه از برگ نخل وحشي ساخته مي‌شود، «مهتاب» درباره پيرزني كه استاد بزرگ سوزن دوزي منطقه بود، «سچكان» درباره عشاير بلوچ، در تهران هم مستند«ليكو» درباره دو مادر شهيد و «انسانم آرزوست» توليد گروه فرهنگ و معارف شبكه يك، «حماسه تيس» درباره يكي از قهرمانان بلوچ كه با پرتغالي‌ها جنگيد، «بهارگاه» با موضوع بهار در بلوچستان، «آك. آ.پ. آس» و «موكان» كه باز درباره سيستان و بلوچستان است و «جايي براي زندگي» درباره مسلمانان ميانمار كه آخرين كار او بود از جمله مستندهاي هاشمزهي است.

پاي صحبت‌هاي اين كارگردان جوان و خوش آتيه كشور نشستيم كه در ادامه از نظر مي‌گذرد:

* به عنوان يك مستندساز دوست دارم گستره جغرافيايي‌ام را زياد كنم

فارس: اينكه شما بيشتر به منطقه سيستان و بلوچستان مي‌پردازيد و مستندهايتان بيشتر در اين منطقه ميگذرد براي عدم توجه به آن منطقه است يا اينكه علاقه شخصيتان است؟

به نظرم دليل اصلي‌اش به قابليت اين منطقه برمي‌گردد طوريكه بعد از 15 مستند، بازهم دوست دارم در آنجا كار كنم ولي به عنوان يك مستندساز مي‌خواهم جغرافياام را بيشتر كنم و كارهايي را خارج از منطقه و ايران انجام دهم چون كه مستند مي‌تواند يك انديشه بزرگ را القا كند و اين گستره زياد آن را مي رساند. من در همه كارهايم همزاد پنداري را مد نظر قرار مي‌دهم و هميشه مي‌خواستم ببينم كه خودم چه ديدي دارم و مي‌خواهم چه چيزي استخراج كنم.

* مي‌توان از زندگي زيبا استنباط داشت و آن را با مخاطب به اشتراك گذاشت

فارس: اصل حرف شما چيست؟

مي‌خواهم بگويم كه واقعا نگاه انسان مي‌تواند به پيرامونش زيبا باشد. من در هيچ يك از فيلم‌هايم سياه نمايي نداشتم. مي‌شود استنباط زيبايي از زندگي داشت و آن را با مخاطب به اشتراك گذاشت. سوژه‌هايم در بلوچستان هم همين هستند. من عنوان يك هنرمند هميشه دوست داشتم زيبايي ثبت شود و تا حالا هم گمان مي‌كنم موفق بودم.

فارس: اين چيزي كه شما از آن فرار ميكنيد در فيلم كوتاه و مستندهايي كه ساخته ميشود مشتري زيادي دارد. گاهي يك مستند سوژه تلخي دارد ولي عبرت آموز است ولي زماني اين «سياه‌ بيني» ايدئولوژي سازنده است.اين را قبول داريد؟

من با اين حرفتان موافقم و اين مساله اين به نيت فيلمساز برمي‌گردد. يك فيلمساز به عنوان يك ايراني فيلم مي‌سازد تا به افتخارات كشور بيافزايد و اگر مشكلي را سوژه قرار مي‌دهد بايد قصدش اين باشد كه اين مسئله را حل كند كه متاسفانه هميشه اينگونه نيست.

* امنيت سيستان و بلوچستان طوري نشان داده مي‌شود كه تمام قوم اصيل بلوچ زير سئوال مي‌رود

من در بعضي فيلم‌ها مي‌بينم كه فيلمساز با يك خلوص و نگاه خاصي به سمت فيلم رفته ولي بعضي وقت‌ها فيلمسازها با فيلمشان و سوژه بازي مي‌كنند و براي جشنواره و جايزه فيلم مي‌سازند. اينكه صرفا يك فيلمي ساخته شود كه براي كشورمان بار منفي دارد، نيت درستي نيست. در سيستان سوژههاي منفي زيادي وجود دارد و همه‌شان هم واقعيت دارد ولي اگر من اين فيلم را بسازم به نفع مردم سيستاني و بلوچستاني نيست. اين مردم ساده و درد كشيده هستند. من از صدا و سيما انتقاد دارم چراكه روي جريان نا امنيهاي گذشته كه تروريستها ساخته بودند كل قوم بلوچ و طوايف هم فاميل در قوم بلوچ زير سئوال رفتتند و بدون هيچ كار كارشناسي در بعضي جاها با ابروي اين مردم شريف از طريق رسانه ملي بازي شد كه الحمذ لله هم اكنون اين امر بهتر شده و هموطنان سره را از ناسره تشخيص مي دهند. وقتي شما يك فيلم مثبت مي‌سازيد و زيبايي‌هاي آن‌جا را نشان دهيد بيشتر به آن جغرافيا و فرهنگ كمك مي‌كند تا اينكه فيلم منفي و يا به اصطلاح سياه نمايي بسازيد.

فارس:منفي بسازيد گويا بيشتر ديده مي‌شود. هيچ وقت وسوسه نشديد كه مستند منفي بسازيد؟بعضي وقت‌ها در فستيوال‌هاي خارجي به من مي‌گفتند اگر از مشكلات سياسي استان و فقر آنجا بسازيد همه جا جايزه مي‌گيريد اما من روحيه‌ام اينطور نيست و معتقدم اگر دنبال سوژه‌هاي بحراني بروم به اين مردم كمك نمي‌كند چون اين‌ها خجالت زده مي‌شوند ولي وقتي من در «موكان» و «آك.آ.پاس» رابطه انسان با طبيعت را نشان مي‌دهم اين زيبايي است. اينطور مي‌شود كه آن طرف آب هم كه اين فيلم ميرود ميگويند بلوچستان؟ چقدر شگفت انگيز و زيباست!. البته بنده انتقاداتي هم به مسئولين دارم كه چرا هميشه بدبين هستند. من به عنوان يك فيلمساز بي طرف و به عنوان يك كسي كه براي كشور افتخار كسب كرده انتظار دارم كه نگاه به مستند و مستندساز از طرف مسئولين كمي تغيير كند و فضايي ايجاد شود كه اعتماد متقابل پيش بيايد نه اينكه مثل قبل خط دهي و جهت دهي بايكوتگونه باشد و فيلمساز براي دو قران مجبور شود يك فيلم بسازد. با اين شرايط من مطمئنم با وجود قشر جوان و اساتيدي كه در حوزه مستند هستند كارهاي فاخر توليد خواهد شد كه اين كارها مي‌تواند افتخارات زيادي كسب كند و آن فيلم مستند مي‌تواند مرجع خوبي براي آسيب شناسي اجتماعي‌مان باشد و مطالعات دوستان علاقه مند در تمام رشته‌ها باشد.

* ساخت مستند صرفا براي جشنواره‌هاي خارجي كمتر شده است

فارس: بحث جشنواره‌هاي خارجي خيلي بحث پر مناقشه‌اي است. به نظر شما اين جشنواره‌ها چقدر سياسي هستند؟

حقيقتا الان نمي‌شود گفت كه نيست. اصلا بعضي از فيلمسازان به صورت سفارشي براي جشنواره‌ها فيلم ميسازند و سياست جشنواره بر اساس فيلم‌هاي سياسي با يك سري خط دهي‌هاي سياسي در مورد خاورميانه ساخته مي‌شود و اتفاقا از فيلمهايي كه مورد دارد استقبال مي‌كنند ولي به نظر من اين پديده در فيلمسازان ما كمتر شده و مستندسازان ما فيلمهايشان را به جشنوارههايي ميفرستند كه معتبر هستند و خط قرمزها را رعايت مي‌كنند.

فارس: شما يك فيلمي در رابطه با مسلمانان برمه(ميانمار) داريد كه به نظرم خيلي كار سخت و خوبي بود، اين را با مركز ساختيد؟

بله من سال پيش با مركز گسترش قراردادي براي توليد يك مستند درباره مسلمانان ميانمار بستم. اين موضوع به من پيشنهاد داده شد و من چون هند را مي‌شناختم و دوست هندي داشتم اين فيلم را كه ساخت آن يك سال طول هم كشيد، توليد كردم.

فارس:بعضي تصاوير ميانمار را خريديد؟

تصاوير ميانمار را از طريق يك مستندساز ميانماري از طريق دوست هندي‌ام تهيه كرديم و به او توضيح داديم كه چه مي‌خواهيم كه او هم بعد از چهار ماه توانست تصاوير را براي ما بفرستد كه البته اين تصاوير هم خيلي به ما كمك كردند. اين كار را به اين دليل انجام داديم چون امكان رفتن ما به اين كشور وجود نداشت.

* برخي تصاوير جنايات عليه مسلمانان ميانمار آنقدر وحشتناك بود كه نتوانستم از آن استفاده كنم

فارس: ما تصاوير عجيبي درباره بحث ميانمار در فضاي مجازي مي‌بينم، شما هم اين تصاوير را داشتيد؟

مدتي بود كه ثابت شد بعضي از اين تصاوير جعلي است ولي تصاويري كه دوستم براي من فرستاد چون خيلي وحشتناك و غيرقابل تحمل است در فيلم استفاده نكرديم. اين موضوع اوايل براي خود من خيلي گنگ بود و وقتي به هند رفتم به عنوان يك مسلمان بي طرف ميخواستم ببينم كه اين قضيه چيست. چيزي كه در فيلم مشاهده ميكنيد چيزهايي است كه من از اين واقعه فهميدم و سعي كردم بي طرف باشم. البته خيلي هم نميتوان بي طرف بود چون اين مسئله يك نسل كشي است. البته من همه بودائيها را زير سئوال نميبرم ولي جنايتي كه عليه مسلمانان اتفاق مي افتد بسيار وحشتناك است.

*براي ساخت مستند ميانمار به مشكل مالي خوردم/خانه فرهنگ ايران در دهلي هيچ كمكي نكرد

فارس: قاعدتا بايد بخاطر چنين مستند سختي كه مشكلاتي هم داشته بايد برآورد خوبي به شما داده باشند؟

دست روي زخمهايمان گذاشتيد. برآوردي كه دادند، نصف برآوردي بود كه به دوستان ديگر داده بودند. در چهار قسط به من پول دادند كه دلار بالا رفت و دقيقا دو روز بعد پرواز داشتم و دوستان وقتي فهميدند من چه ضرري كردهام اصلا به من كمك نكردند و من هم بايد كار را به سرانجام ميرساندم. شما حساب كنيد نصف برآوردي كه به دوستان داده بودند هم نصف شد يعني با ريسك و با اميد اينكه خانه فرهنگ ايران از من پذيرايي ميكند و مترجم در اختيار من قرار ميدهد و مسله اسكان و حمل و نقل را تا حدوذي حل ميكنند به همين اميد نامه گرفتم و عازم شدم و وقتي آنجا رسيدم هيچ كمكي كه نكردند هيچ متاسفانه سنگ اندازيهايي هم شد كه چرا با ويزاي توريستي آمدي؟! و از اين حرفها. با اين حال من با كمك دوستان هندي كار را انجام دادم. در فيلم هم مشاهده ميكنيد كه ما حتي يك ماشين درست حسابي نداريم و با سه چرخه به اين طرف و آن طرف ميرفتيم.

* براي اين كار 10 ميليون از جيبم گذاشتم

فارس: خانه فرهنگ ايران چرا كمك نكرد؟

من نامه‌اي برده بودم كه در آن قيد شده بود كه كمكم كنند و هيچ كمكي نكردند. درباره يك مسئله كه دغدغه كشورمان و مسئولين است اينطور با يك مستندساز كه تك و تنها آمده برخورد مي‌كنند. به هر حال من اين كار را يك تنه جمع كردم و با يك بودجه ناچيز به قرض و قوله افتادم و بعد پول دوستان هندي را بعد از چند ماه پس دادم شايد معرفت هندي‌ها حتي غير مسلمان نسبت به من به عنوان يك مستند ساز بين‌المللي بيشتر بود چراكه من را خوب مي‌شناختند و مراسم مفصل و باشكوهي در شهر حيدر اباد برايم گذاشتند و يكي از فيلم‌هايم را نمايش دادند.

فارس: يعني از برآوردي كه دادند هم بيشتر خرج كرديد؟

من 10 ميليون اضافه هزينه كردم. به دلايل فني مجبور شدم دوبار كار را تدوين كنم، ترجمه بسيار هزينه بر بود و هزينههايي كه در هند شده بود واقعا بالا بود و به طور كلي تجربه خوبي از لحاظ كاري نبود. 99 درصد تصاوير اين كار اورجينال است و از تصاوير اينترنتي استفاده نكردم.

فارس: علاقه شما در حوزه بين الملل چطور است؟ دوست داريد در چه حوزه‌هاي كار كنيد؟

مسلمانان كشورهاي مختلف و مستندهاي شاعرانه من را بيشتر جذب مي‌كند چون با آئين‌ها و فرهنگ‌هاي ملل ديگر بيشتر آشنا مي‌شوم و مقوله انسان شناسي و فرهنگ را بسيار دوست دارم. اين‌ها چيزهايي است كه دغدغه من است چون مخاطب تشنه زيبايي است.

فارس: براي جشنواره عمار كاري نفرستاديد؟

همين كار مربوط به مسلمانان ميانمار را توسط مركز گسترش سيننماي مستند و تجربي به جشنواره عمار فرستاده شد.

فارس: اگر نكته‌اي در پايان داريد بفرمائيد؟

ممنونم، اميدوارم در دولت جديد نگاه‌ها به فرهنگ بهتر شود و متوليان ساخت مستند بيشتر شوند و انگيزه بيشتري به دوستاني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند بدهند. اميدواريم توجه خاصي شود تا ما افتخار بيشتري براي كشورمان كسب كنيم و بگذارند آن‌هايي كه خالصانه تا اينجا خود را نشان داده اند و همواره فكر و ذكرشان فرهنگ و هنر و زيبايي هاي سرزمين بزرگ و پر افتخارمان ايران هست كارهاي خودشان را بسازند و از هر لحاظ حمايت شوند.

انتهاي پيام/

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن