تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819656402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست پژوهشي هنر نقاشي خط عنوان شدشكل‌گيري نقاشي‌خط در ميان مقاومت خوشنويسان / آفت كپي كاري در هنر ۵۰ ساله نقاشي‌خط


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست پژوهشي هنر نقاشي خط عنوان شدشكل‌گيري نقاشي‌خط در ميان مقاومت خوشنويسان / آفت كپي كاري در هنر ۵۰ ساله نقاشي‌خط
نصرالله افجه‌اي و جليل رسولي دو هنرمند پيشكسوت عرصه نقاشي‌خط در نشست پژوهشي اين هنر، به شكل‌گيري اين هنر در ميان مقاومت خوشنويسان، سابقه ۵۰ ساله آن و آفت كپي كاري در اين عرصه اشاره كردند.


به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، گالري ايده عصر روز گذشته ميزبان دو هنرمند پيشكسوت عرصه نقاشي خط ايران؛‌ نصرالله افجه‌اي و جليل رسولي بود كه در جمع هنرمندان و علاقه‌مندان به اين هنر به نقد و بررسي آن پرداختند.

پرويز براتي كه اجراي اين نشست پژوهشي را بر عهده داشت در آغاز اين مراسم، افجه‌اي را از هنرمندان نسل اول نقاشي خط ايران معرفي كرد كه هنرش در طول سالهاي فعاليت حرفه‌اي‌اش به سمت هنر معاصر در حركت بوده است.

او جليل رسولي را نيز از هنرمندان نسل اولي دانست كه هنرش به سمت كشف سنت‌ها در هنر نقاشي خط گرايش داشته است.

او از جليل رسولي خواست تا درباره گرايش‌هاي مختلف اين هنر سخن بگويد و رسولي نيز در اين باره توضيح داد: هنر نقاشي خط در ايران حدود نيم قرن سابقه دارد و در هنر خوشنويسي نيز بيش از ۵ قرن است كه مي شود گرايش به سمت خط نقاشي را مشاهده كرد كه نمونه‌هاي بسياري از «مرغ بسم‌الله»‌ها دليلي بر اين مدعاست.

رسولي تصريح كرد كه براي هنر نقاشي خط نمي‌توان مبدأ مشخصي تعيين كرد اما اين هنر با سه گرايش همراه بوده است،

در گروه اول خوشنويساني قرار دارند كه به نظم موجود در خوشنويسي وفادار مانده‌اند. در دومين گروه هنرمنداني قرار دارند كه به فرم و تركيب‌بندي خطوط مي‌پردازند و در گروه سوم نيز هنرمنداني قرار دارند كه با برداشتي نقاشانه‌ از حروف براي تركيب‌بندي و كمپوزيسيون در آثار نقاشي خط خود استفاده مي‌كنند.

رسولي از هنرمنداني چون فرامرز پيل‌آرام، حسين زنده‌رودي، رضا مافي، محمد احصايي و... به عنوان نقاشان نسل اول خط نقاشي ياد كرد و گفت: هر يك از اين هنرمندان با نگاه خود اين موضوع را دنبال كردند.

نصرالله افجه‌اي نيز در بخش ديگري از اين نشست گفت: نقاشي خط از مقاومت خوشنويسان شكل گرفت و استاد كاوه از بزرگان خوشنويسي نقاشي خط را ابتذال مي‌دانست و معتقد بود كه نقاش بايد نقاشي كند و خوشنويس خط بنويسد، اما مقاومت برخي از خوشنويسان باعث شد كه نسل اول اين هنرمندان شكل بگيرد و جرياني در هنر مدرنيستي شكل گرفت كه تا امروز ادامه يافته است.

افجه‌اي با اشاره به گسترش اين هنر در سال‌هاي اخير گفت: با توجه به مسير رو به رشد اين هنر در طول نيم قرن اخير، توفيقاتي در اين هنر باعث گرايش بسياري از خوشنويسان به اين هنر شد كه بسياري نيز بدون مطالعه وارد اين جريان شدند و برخي معتقدند كه امروز گرايش چهارمي نيز در هنر نقاشي خط پديد آمده است كه البته من به آن اعتقادي ندارم.

اين هنرمند يكي از دلايل گرايش خوشنويسان به سمت هنر خط نقاشي را كم درآمد بودن خوشنويسان دانست و گفت: برخورد دوگانه‌اي را در زمينه خوشنويسي رو به رو هستيم و از طرفي هم اين هنر پردرآمد نيست و چندان بازار كار ندارد به همي دليل شاهد گرايش بسياري از خوشنويسان به سمت خط نقاشي هستيم.

او با اشاره به مشكلات ورود بدون مطالعه خوشنويسان به عرصه خط نقاشي گفت: برخي از اين هنرمند شناختي از رنگ و دنياي نقاشي ندارند و به همين دليل ورود ناقصي به اين عرصه دارند كه به مشكلات آن دامن مي‌زند و اين هنر را به بيراهه مي‌كشانند.

اين پيشكسوت عرصه نقاشي خط درباره آموزش‌هاي دانشگاهي هم گفت: خطاطي هنري پايه است كه بايد به درستي در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گيرد به خصوص دانشجويان گرافيك و طراحان بايد با خط به اندازه كافي آشنا باشند و قبل از ورود به دانشگاه از آن‌ها آزمون خط گرفته شود اين در حالي است كه خط چيزي در اندازه دو واحد دانشگاهي تدريس مي‌شود و دانشجو چيز زيادي از آن دستگيرش نمي‌شود و در انجمن‌هاي خوشنويسي هم درباره مباني هنري و زيبايي‌شناسي چيزي به هنرجويان نمي‌آموزند.

نصرالله افجه اي كپي‌كاري آثار هنرمندان را يكي از آفت‌هاي اين هنر عنوان كرد و گفت: با توجه به اين كه ما در ايران قانون كپي‌رايت نداريم، در عرصه نقاشي خط هم با اين مشكل مواجهيم و بازار كپي‌كاري به اندازه‌اي رواج دارد كه به بازارهاي هنري دنيا هم راه پيدا كرده است.

او با تأكيد بر اين كه نقاشي و خط بايد از ابتدا در وجود انسان نهفته باشد كه بتواند انسان را به اين سمت سوق دهد گفت:‌ شناخت هنري از مباني هنر و خوشنويسي لازمه ورود به عرصه نقاشي خط است و هر كه با علم و آگاهي و شناخت به اين موارد وارد نقاشي خط شود مي‌تواند فعاليت كند.

جليل رسولي نيز با تاييد سخنان افجه‌اي گفت: ما با وجود مقاومتي كه خوشنويسان نسبت به هنر نقاشي خط داشتند، شروع به تجربه نقاشي خط كرديم و امروز نيز برخي از ما مي‌خواهند كه در مقابل اين هجوم بايستيم. اما اين در حالي است كه ما جز سكوت نمي‌توانيم كاري بكنيم، زيرا اين تصور به وجود خواهد آمد كه ما تماميت‌خواه هستيم و نمي‌خواهيم كسي وارد اين عرصه شود. در حالي كه اينطور نيست ما به كپي‌كاري، تعجيل و عدم شناخت اين هنر از سوي برخي از جوانان گله‌مند هستيم و معتقديم كه اگر كسي بتواند با شناخت وارد اين عرصه شود مي‌تواند باعث رشد آن شود، در حالي كه امروز اين را برداشت نمي كنيم.

او به جوانان علاقه‌مند هم توصيه كرد كه از دست از كار و تلاش و ممارست نكشند تا به نتيجه برسند.

وي افزود: من در اين سن و سال همچنان كار مي‌كنم و تاكنون ۳ مجموعه آماده نمايش دارم.

ادامه اين نشست به پرسش و پاسخ گذشت و عباس مشهدي‌زاده از هنرمندان نقاش پيشكسوت نيز به طرح سؤالي درباره نقش و تأثير فرامرز پيل‌آرام و خسرو زعيمي پرداخت كه رسولي اين دو هنرمند را از حاميان هنر نقاشي خط معرفي كرد و تأكيد كرد كه اين هنر با سابقه ۵۰ ساله منشاء دقيقي نمي‌توان براي آن متصور شد.

انتهاي پيام/

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن