تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804354956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست خط نقاشي «ايده» افجه‌اي و رسولي مطرح شد: نقاشي‌خط؛ سردرگم در ميان كپي‌كاري


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: در نشست خط نقاشي «ايده» افجه‌اي و رسولي مطرح شد: نقاشي‌خط؛ سردرگم در ميان كپي‌كاري
با برخورد دوگانه‌اي كه در زمينه خوشنويسي پيش آمده و ما با انجمن خوشنويسان دوگانه روبرو هستيم كه هر كدام مدعي هستند و خوشنويسي نيز بازار كار ندارد؛ بسياري از خوشنويسان به سمت نقاشي خط گرايش پيدا كرده‌اند. در نشست خط نقاشي «ايده» افجه‌اي و رسولي مطرح شد: نقاشي‌خط؛ سردرگم در ميان كپي‌كاري
ايلنا: نصرالله افجه‌اي و جليل رسولي در نشست «خط نقاشي» با تاكيد بر تشدد اين هنر؛ كپي كاري را معضلي جدي براي نقاشي خط دانستند.

به گزارش ايلنا، نشست نقد و بررسي خط نقاشي با حضور نصرالله افجه‌اي، جليل رسولي، پرويز براتي و جمعي از هنرمندان و دانشجويان عصر روز جمعه ۲۲ آذرماه در گالري ايده برگزار شد.

در ابتداي اين نشست؛ پرويز براتي با معرفي اين دو هنرمند گفت: بحث خط نقاشي، نقاشي خط و يا خطاشي در نيم قرن گذشته در هنر ايران بسيار مطرح بوده و بر همين اساس گفتمان بسياري در حاشيه اين هنر شكل گرفته است. استاد افجه‌اي يكي از هنرمندان نسل اول نقاشي خط است كه هنر او همراه با اين جريان هنر مدرنيستي شكل گرفت و طي سال‌ها فعاليت با جريان هنر روز دنيا به سمت هنر معاصر در حركت بوده است. از سويي ديگر استاد رسولي از هنرمندان نسل اول است كه هنر او با داشتن مولفه‌هاي مدرنيستي گرايش به كشف سنت‌ها در هنر نقاشي خط داشته است.

وي با تشريح اين گفتمان وسيع در عرصه نقاشي خط؛ با طرح سوال تاريخچه و نو گرايش به هنر نقاشي خط از جليلي رسولي خواست تا اين هنرمند گرايش‌هاي اين هنر را بررسي كند.

رسولي نيز در اين باره توضيح داد: سابقه امروزين نقاشي خط در ايران به ۵۰ سال مي‌رسد. اما اگر هنر خوشنويسي را بررسي كنيم در مي‌يابيم كه بيش از ۵ قرن است كه در عرصه خوشنويسي و ساخت مُهر، مي‌شود گرايش به هنر خط نقاشي را ديد كه نمونه‌هاي بسياري از «مرغ بسم‌الله» ‌ها مي‌توانند گاهي بر اين مدعا باشند.

او با طرح اين مسئله كه نمي‌توان براي نقاشي خط مبدا و پايه‌گذار مشخصي در نظر گرفت توضيح داد: نقاشي خط با سه گرايش همراه است كه در گروه اول خوشنويساني قرار دارند كه علاقه به نظم و نظام خوشنويسي دارند و به اين هنر نيز وفادار مانده‌اند. در دومين گروه هنرمنداني قرار دارند كه به فرم و تركيب‌بندي خطوط مي‌پردازند و سومين گروه نيز هنرمنداني هستند كه برداشت نقاشانه‌اي دارند و از حروف براي اين نگاه، تركيب‌بندي و كمپوزيسيون استفاده مي‌كنند.

رسولي با معرفي هنرمنداني همچون فرامرز پيل‌آرام، حسين زنده‌رودي، رضا مافي، محمد احصايي و... اين هنرمندان را از نقاشان نسل اول هنر خط نقاشي معرفي كرد كه هركدام با جهت نگاه خود اين هنر را گسترش دادند.

به گزارش ايلنا؛ نصرالله افجه‌اي نيز گفت: نقاشي خط در ميان مقاومت خوشنويسان شكل گرفت و استاد كاوه از بزرگان خوشنويسي درباره نقاشي خط معتقد بود كه اگر نقاش هستي به كار نقاشي مشغول باش و اگر خوشنويس خط بنويسيد. بر همين اساس نقاشي خط را ابتذال مي‌دانستند؛ اما فعاليت نسل اول با توجه به مقاومت‌هايي كه صورت مي‌گرفت باعث شد جرياني در هنر مدرنيستي شكل بگيرد كه تاكنون نيز ادامه دارد.

اين هنرمند با انتقاد به روند رو به رشد نقاشي خط گفت: با وجود ۵۰ سال از گذشت اين هنر روند رو به رشد آن را در مواردي شاهد بوديم و البته توفيقاتي كه نقاشي خط با آن روبرو شد باعث گشت كه گرايش بسياري از خوشنويسان را به اين هنر شاهد باشيم. اگرچه اين گرايش‌ها خيلي با مطالعه صورت نگرفت و شاهد هستيم كه امروز مطرح مي‌شود كه در هنر نقاشي خط نسل چهارمي نيز پديد آمده كه من اعتقادي به اين امر ندارم.

نصرالله افجه‌اي وضعيت نابسامان خوشنويسي را يكي از دلايل تشدد در زمينه نقاشي خط دانست و عنوان كرد: امروز با برخورد دوگانه‌اي كه در زمينه خوشنويسي پيش آمده و ما با انجمن خوشنويسان دوگانه روبرو هستيم كه هر كدام مدعي هستند و از طرف ديگر خوشنويسي نيز هنري است كه امروز بازار كار ندارد؛ بسياري از خوشنويسان به سمت نقاشي خط گرايش پيدا كرده‌اند و همين مسئله به مشكلات دامن زده است. زيرا بسياري از اين خوشنويسان رنگ را نمي‌شناسند و ناقص وارد اين عرصه مي‌شوند و به مشكلات نيز دامن مي‌زنند. در اين زمينه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز نمي‌تواند كاري كند. ما گالري‌ها وفارغ‌التحصيلان بسياري در تهران داريم كه بدون دانش كافي دست به برپايي نمايشگاه مي‌زنند و هدفي نيز جز كسب درآمد ندارند و اين مسائل باعث مي‌شود كه هنر نقاشي خط به بيراه رود.

افجه‌اي با انتقاد از آموزش هنر در دانشگاه‌ها گفت: خط هنري پايه‌اي است و بايد در اين زمينه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش به اين موضوع توجه كنند. زيرا آموزش‌هاي خوشنويسي در انجمن خوشنويسان بايد در سطح مشق كردن و آماده كردن هنرجو باشد و براي آزمون دانشجويان هنر بخصوص در زمينه گرافيك بايد آزمون خط گرفته شود، زيرا ارتباط تصويري اين هنر بسيار براي طراحان مفيد است.

وي ادامه داد: در حال حاضر انجمن خوشنويسان چيزي به هنرجويان نمي‌آموزد و در زمينه زيبايي‌شناسي و مباني چيزي ياد نمي‌دهد و در دانشگاه‌ها نيز خوشنويسي و خط در حد ۲ واحد تدريس مي‌شود كه عملا با غيبت دانشجو و استاد چيزي از آموزش خط در زمينه آموزش هنر باقي نمي‌ماند.

افجه‌اي يكي ديگر از مشكلات نقاشي خط را كپي كاري عنوان كرد و گفت: ما در ايران قانون كپي‌رايت نداريم و همين مسئله به معضلي بزرگ براي نقاشي خط بدل شده است و بازار كپي‌كاري بسيار رواج دارد و حتي باعث شده كه در ماركت‌هاي هنري هم برخي از اين آثار راه پيدا كنند.

اين هنرمند با اشاره به اينكه مانعي براي ورود هنرمندان به اين عرصه وجود ندارد، گفت: نقاشي خط بر اساس شناخت هنري از مباني هنر تا خوشنويسي شكل گرفته و هر آنكه با شناخت وارد اين جريان شود، مي‌تواند در اين عرصه فعال باشد. به زعم من نقاشي و خط، هنرهايي هستند كه در وجود انسان بايد از كودكي نهفته باشند و اين ضمير باعث شود كه انسان به سمت هنر گرايش پيدا كند.

او با توصيه به جوانان گفت: امروز هنرمندان جوان مي‌خواهند كه يك شبه ره صد ساله را طي كنند و در كار خود عجله به خرج مي‌دهند. در حالي كه اگر شناخت هنري خود را بالا ببرند؛ با ممارست و كار مي‌توانند بهتر به نتيجه برسند.

جليل رسولي نيز با تاييد سخنان افجه‌اي گفت: ما در ميان مقاومت خوشنويسان شروع به تجربه نقاشي خط كرديم و امروز نيز برخي از ما مي‌خواهند كه در مقابل اين هجوم بايستيم. اما اين در حالي است كه ما جز سكوت نمي‌توانيم كاري بكنيم، زيرا اين تصور به وجود خواهد آمد كه ما تماميت‌خواه هستيم و نمي‌خواهيم كسي وارد اين عرصه شود. در حالي كه اينطور نيست ما به كپي‌كاري، تعجيل و عدم شناخت اين هنر از سوي برخي از جوانان گله‌مند هستيم و معتقديم كه اگر كسي بتواند با شناخت وارد اين عرصه شود مي‌تواند باعث رشد آن شود، در حالي كه امروز اين را برداشت نمي‌كنيم.

وي ادامه داد: توصيه من به جوانان اين است كه در زمينه كار خود شناخت پيدا كنند و از تلاش دست نكشند زيرا هنر نيازمند تلاش و ممارست است و نمي‌توان با عجله به نتيجه رسيد همانگونه كه من در اين سن همچنان كار مي‌كنيم و در حال حاضر ۳ مجموعه آماده براي نمايشگاه دارم كه شامل۸۲ تابلو مي‌شود.

افجه‌اي و رسولي در پايان با اعلام اينكه حاضر هستند به هنرمندان جوان و هنرجويان در زمينه درك درست از نقاشي خط راهنمايي دهند به سوالات حاضرين در مورد شيوه‌كاري، تفكر آن‌ها نسبت به خريد و فروش آثار نقاشي خط و اقبال اين هنر در حراج‌هاي بين المللي پاسخ دادند.

اما آخرين سوال اين برنامه توسط عباس مشهدي‌زاده از هنرمندان باسابقه مطرح شد كه در مورد نقش و تاثير فرامز پيل آرام و خسرو زعيمي در عرصه هنر نقاشي خط بود.

اين هنرمند پيل آرام و زعيمي را از هنرمندان و حاميان جدي نقاشي خط دانست و هنر نقاشي خط را هنري نيم قرني عنوان كرد كه خواستگاه آن در جريان هنر مدرنيستي قرار دارد و نمي‌توان سابقه‌اي براي گذشته آن مطرح كرد.

اين ششمين نشست از سلسله نشست‌هاي گالري «ايده» در زمينه بررسي جريانات هنري روز هنر در ايران بود كه پيش‌تر با موضوعاتي مختلفي همچون «انتزاع در نقاشي ايران»، «مي‌نيماليسم در مُد» و... برپا شده است.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن