تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829908533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوره شمس؛ رستگارى درپرتوتهذيب نفس


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: سوره شمس؛ رستگارى درپرتوتهذيب نفس
كليدي ترين مطلب ومهم ترين نكته سوره شمس در آيات 9و10 اين است كه خداوند بعد ازهشت (وبه قولي يازده )سوگند، به يك اصل سرنوشت ساز اشاره مي كندو مي فرمايد :« قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا*وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا؛ هر كس نفس خود را تزكيه كرد، رستگار شد *و هر كه آلوده اش كرد قطعا خواهد باخت ».

محتواي سوره

معمولا سوگند ها براي بيان واثبات يك مسئله مهم به كارمي رود . سوره شمس نه تنها باسوگند آغازشده بلكه بيشترين سوگند هاي قرآن را به طور جمعى درخودجاي داده است. اين سوگندهاى پى در پى و مهم ، به خوبى نشان مى دهد كه مطلب مهمى در سوره شمس مطرح شده است؛ مطلبى به عظمت آسمان ها و زمين و خورشيد و ماه و موضوعي سرنوشت ساز و حيات بخش. سؤالي كه دراينجا مطرح مي شود آن است كه اين مطلب مهم چيست ؟درپاسخ بايد گفت: اين مسئله ،موضوعي است كه نظام ارزشى اسلام را مشخص ومعيار سعادت وشقاوت را ازمنظرقرآن كريم بيان مي كند. خداوند پس ازچند سوگند، در آيه هاي 9و10،«تزكيه نفس» را راه رستگاري ومسيرسعادت مي شمارد.براين اساس، معيار موفقيت انسان هادرزندگي چيزى جز تزكيه نفس و اعتلاي روح تقوا و اطاعت خداوند ودوري ازآلودگى به انواع معاصى و گناهان نيست. در مقابل، شكست وبدبختي چيزي جزآلودگي به فسق وفجوروناپاكي وخروج اززيّ بندگي خدا نيست. چرا اصلاح نفس «تزكيه» وافساد آن «تدّسي» ناميده شده است؟ سؤال ديگري كه دراينجا به ذهن مي آيد آن است كه چرا خداوند ازاصلاح نفس وافساد آن به ترتيب، به «تزكيه »كه تعبيري براي اصلاح نباتات و«تدّسي»( دَسَّاهَا)كه واژه اي براي پنهان كردن است ، تعبيركرده است؟ علامه طباطبايي اين تعابير را ناشي ازاين موضوع مي داند كه براساس آيه « فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»، كمال نفس درتشخيص فجوروبدي از خوبي است.

واژه شناسي آيه ها

براي توضيح دقيق تر بايد معناي واژگان اين دوآيه رابيشتر بررسي كرد. واژه «افلح»ازفلاح به معناي ظفر يافتن و رسيدن به هدف است . بر خلاف «خاب» كه به معناي ظفر نيافتن و نرسيدن به هدف وزيانكارشدن است . «زكّاها» نيزاز ماده تزكيه به معناى روياندن ورشد دادن به رشدي صالح و پربركت و ثمربخش است. كلمه «دسّي»هم از ماده «دسّ» به معناي آن است كه چيزي پنهاني داخل در چيز ديگر شود. ازاين رو، «دسيسه» به كارهاى مخفيانه زيانبار گفته مى شود. مراد از آن در آيه شريفه به قرينه اين كه در مقابل تزكيه ذكر شده ، اين است كه انسان نفس خود را به غير آن جهتي كه طبع نفس مقتضاي آن است سوق دهد و آن را به غير آن تربيتي كه مايه كمال نفس است، تربيت كند. بنابراين، آراستن نفس به تقوا و تزكيه آن مايه بقاي آن است ، همچنان كه خداوند در آيه 197سوره بقره به اين نكته تصريح مي كندومي فرمايد :« وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ؛وبراى خود توشه برگيريد كه در حقيقت بهترين توشه پرهيزگارى است و اى خردمندان از من پروا كنيد .» تفسيرنمونه هم درباره تناسب كاربرد «دسّاها» براي افساد نفس مي نويسد:در تناسب اين معنا با آيه مورد بحث گاه گفته شده كه اين تعبير كنايه از فسق و گناه است ، زيرا اهل تقوا و صلاح، خود را آشكار مى كنند ، در حالى كه افراد گناهكار و آلوده، خود را پنهان مى دارند . گاه نيز گفته اند :منظور اين است كه گنهكاران خود را لابه لاى صالحان پنهان مى كنند يا اينكه نفس و هويت انسانى خود را در معاصى و گناهان پنهان مى دارند. با تمام اين ديدگاه ها،شايد بتوان گفت تعبير«دس» براي افساد نفس به دليل آن است كه درصورت آلودگي به ناپاكي ها وبدي ها،استعدادهاي فطري بي ثمر مي شود وانسان ازدستيابي به كمال باز مي ماند. خداوند در ادامه، به ذكر نمونه اى از اقوام گردنكش كه به دليل ترك تهذيب نفس در شقاوت ابدى فرو رفتندو آنها را به مجازات شديدي گرفتار كرد؛ يعنى قوم ثمود مى پردازد و با اشاره كوتاهى به سرنوشت آن ها ،سوره را پايان مى دهد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن