تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803913448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان رونمايي شد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان رونمايي شد


گزارش همشهري آنلاين

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، «۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان» عنوان مجموعه‌اي از محسن ميرزايي روزنامه‌نگار و تاريخ‌نگار است كه تاريخچه تبليغات در رسانه‌هاي مكتوب فارسي‌زبان در يك دوره ۲۳۰ ساله تا دهه ۵۰ شمسي را به تصوير مي‌كشد.

برخي از صاحب‌نظران و پيشكسوتان صنعت تبليغات در مراسم رونمايي اين مجموعه، آن را شروعي براي مستندسازي اصالت و پيشينه حرفه تبليغات عنوان كرده و برخي نيز آن را آخر اين كار دانستند؛ البته آخر نه به معناي پايان بلكه «آخر»ي كه بيشتر معناي شاهكاري و ممتازي اثر را به تصوير مي‌كشد.

در آغاز مراسم رونمايي، كليپي از اظهارنظر اساتيد و دست‌اندركاران حوزه‌هاي تبليغات و ارتباطات پخش شد كه دكتر علي اكبر فرهنگي در آن با مرجع خواندن اين مجموعه كتاب، گفت: گام به گام شكل‌گيري و تدوين اين كتاب را شاهد بودم و اعتقاد دارم در تمام زمينه‌ها چه تبليغات، چه فروش و چه معلمي بايد عشق داشته باشي و اين كتاب را عشق محسن ميرزايي پديد آورده است.

ناصرالدين پروين نيز با يادآوري اينكه علاقه ميرزايي به تفحص تاريخ زمينه شكل‌گيري اين مجموعه كتاب را فراهم آورده است، گفت: اين كتاب، تمامي اتفاقاتي كه بعد از صنعتي شدن ايران در زمينه تبليغات بازرگاني در ايران رخ داده را به تصوير مي‌كشد.

منوچهر مستوفي از دست‌اندركاران صنعت تبليغات نيز در اظهارنظر درباره مجموعه «۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان» اظهار داشت: آنچه اهميت دارد اين است كه با نگاه به گذشته بتوانيم آينده را بهتر بسازيم.

كامران كاتوزيان نيز اذعان داشت: به عنوان يك تبليغات‌چي نمي‌دانستم يك چنين تاريخچه‌اي در حوزه تبليغات داريم. اين كتاب تغييرات زبان در بستر زمان را به تصوير مي‌كشد.

دكتر يونس شكرخواه، عضو هيئت علمي دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران نيز درباره اين مجموعه گفت: «۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان» كتابي است كه براي اولين بار تجمع مضموني، تكنيكي و مسيري را صورت داده است. آنچه در محافل آموزشي كم داريم، مواد خام و خالصي مانند همين اتفاقي است كه الآن به همت محسن ميرزايي افتاده است.

وي مي‌افزايد: اين كتاب يك تجميع عملياتي است، يك كنار هم گذاري به دست كسي است كه خودش در صف اول تاريخ تبليغات بوده و از جانب كسي ديده شده كه سه وجهي است؛ روزنامه‌نگار، نويسنده و تاريخ‌نگار است و متولد فضاي تبليغات. ميرزايي در اين مجموعه، تاريخ ادبيات صنعت تبليغات در ايران را فراهم آورده كه بايد ممنون او باشيم، تا ابد.

دكتر حسن نمكدوست تهراني نيز در اين كليپ اظهار داشت: اين كتاب كمكي به صنعت تبليغات در ايران است و اين كتاب به كار تمام كساني مي‌آيد كه به نحوي از انحنا با مسائلي نظير مديريت بازرگاني و مديريت صنعتي سر و كار خواهند داشت.

وي «۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان» را سندي ماندگار دانست و گفت: فضاي عمومي افكار عمومي جامعه و ادبياتي كه در زندگي روزمره‌شان بكار مي‌برند و منفعت‌جويي و مصلحت‌جويي‌ها را در انتشار تبليغات مي‌توان ديد. اين كتاب را نه تنها دانشجويان بلكه بايد متخصصان و دست‌اندركاران هم بخوانند.

شاهين تركمن، مدير انتشارات سيته كه مجموعه كتاب جديد محسن ميرزايي در زمينه تاريخچه تبليغات در مطبوعات فارسي زبان را منتشر كرده است، اين مجموعه را موجب تثبيت ميراث تبليغات دانست و گفت: اين كتاب نتيجه 50 سال سابقه كاري يك تبليغات‌چي و اهل مطبوعات است؛ اثري است كه كس ديگري جز ميرزايي نمي‌توانست اين كار را با اين كيفيت انجام دهد.

وي خاطرنشان كرد: اين كتاب آخرش بود، آخر اين مضمون و آخر اين داستان در حوزه تاريخچه تبليغات بود.

محسن ميرزايي هم به جمع‌بندي اين كليپ پرداخت، او با بيان هميشه صميمي خود مي‌گويد كه اين كار، كار تنها خودش نيست بلكه كار يك گروه است و اين تصور خود را با بينندگان كليپ در ميان مي‌گذارد كه اصلاً فكر نمي‌كرده كه رونمايي اين كتاب به زمان حياتش برسد.

اما محسن ميرزايي بالاخره پس از هشت سال كار مستمر با كمك دوستان دانشگاهي و غير دانشگاهي و دستيارانش در سن 82 سالگي توانست سند فاخري براي صنعت تبليغات را رونمايي كند و عقده از زبان فعالان اين سند بگشايد تا بگويند كه اگر روزگاري به فعالان صنعت تبليغات با لحني طعنه‌دار عنوان «تبليغات‌چي» يا «هوچي‌گر» داده مي‌شد اما ديگر دست‌اندركاران اين صنعت يك سند مكتوب فاخر در دست دارند و به آن مي‌بالند.

بالاخره سه جلد از مجموعه شش جلدي «۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان» به دستان محسن ميرزايي و حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد؛ مجموعه‌اي كه علي اكبر فرهنگي استاد دانشگاه اين بيت را شايسته مراسم رونمايي آن مي‌داند:

مدتي اين مثنوي تاخير شد فرصتي بايد كه تا خون شير شد

بر طبق اين گزارش، حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم از محسن ميرزايي به عنوان يك الگو نام برد و به نگاه مثبت و پر اميد اين محقق نسبت به زندگي و آينده اشاره كرد و گفت: كساني كه كار تاريخي مي‌كنند متاسفانه نوعي بخل در كارشان است. استاد ميرزايي از اين صفت ناپسند به دور است و خيلي با گشاده‌دستي، داشته‌ها را عرضه مي‌دارند.

شاهين تركمن، مدير انتشارات سيته نيز با بيان اينكه اين كتاب سير تغييرات اقتصادي و قيمت‌ها، تغييرات گرافيكي آگهي‌ها و ايجاد كمپين‌هاي تبليغاتي، تغييرات ادبيات فارسي و واژگاني كه در دوره‌هايي استفاده مي‌شده و ديگر استفاده نمي‌شوند و سير تغييرات اجتماعي و مدني در جامعه ايراني را به تصوير مي‌كشد، گفت: اين كتاب براي دست‌اندركاران تبليغات مي‌تواند به يك كتاب مرجع تبديل شود.

وي افزود: نخستين‌ها در جامعه ايراني اعم از نخستين هتل، نخستين مدرسه، نخستين مدرسه نظام در ايران، شروع نخستين پروازها، نخستين حمام‌هاي خزينه‌دار، نخستين دوچرخه، نخستين گرامافون، نخستين باري كه صدا ضبط شد، تاسيس نخستين شركت بيمه، نخستين دكه روزنامه فروشي و ... را مي‌توان از روي آگهي‌هايي كه در اين كتاب آمده است شناخت.

بر طبق اين گزارش، علي اكبر فرهنگي نيز درباره پيشينه شكل‌گيري تصميم تاليف مجموعه «۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان» گفت: حدود 20 سال پيش وقتي كه ميرزايي از سفر اروپا برگشته بود با همديگر ديدارهايي داشتيم. بر اساس اطلاعي كه از كارهاي پيشين وي و علاقه‌اش به تاريخ داشتم به ايشان گفتم اين كار بزرگ بر روي زمين است و جز شما هم كسي ديگر نمي‌تواند اين كار را انجام دهد.

اين استاد دانشگاه، نهايي شدن مجموعه «۲۳۰ سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان» را يك كار ملي دانست كه بدون عشق شدني نبود و افزود: در دانشگاه بايد جاي اين كارها باشد ولي متاسفانه حوصله اين كارها نيست و اساساً اگر پايمردي ميرزايي نبود شايد اصلاً اين كار انجام نمي‌گرفت. من به عنوان يك مدرس بازاريابي و فروش از قديم هميشه احساس مي‌كردم كه بازار ما آن طور كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفته است. ابتدا قرار بود اين كار در دانشكده مديريت دانشگاه تهران انجام گيرد ولي وقتي كه حجم كار و هزينه‌اش مشخص شد دانشگاه به اصلاح «جا زد».

ابراهيم حقيقي ديگر سخنران اين مراسم نيز اين مجموعه كتاب را يك مدرسه دانست و گفت: ميوه‌اي كه 50 سال پيش ميرزايي كاشته، درختش سايه بزرگي گسترده است. اين كتاب آلبوم خانوادگي ملي ملت ما است كه تمام تاريخ‌مان را مي‌توانيم در آن نگاه كنيم. اين كار را ميرزايي به ما مي‌دهد كه اصلاً خجالت‌زده نيستيم كه حرفه‌مان تبليغات است.

در ادامه اين مراسم، شاهين تركمن مدير انتشارات سيته، تنديس‌هايي را به چند تن از پيشگامان صنعت تبليغات اعم از كامران كاتوزيان، منوچهر مستوفي، ابراهيم حقيقي، آيدين آغداشلو و عباس كيارستمي اهدا كرد.

محسن ميرزايي در خاتمه از از همسر و فرزندان و همكارانش بخصوص عميد نائيني بخاطر فضاي آرامي كه براي نوشتن كتاب برايش فراهم كردند تشكر كرد.

اين مراسم را امرالله فرهادي گرافيست نام آشناي كشور اداره كرد

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن