تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819467734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بودجه ۹۳ زير ذره‌بين نقدكارشناسان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بودجه ۹۳ زير ذره‌بين نقدكارشناسان


مناظره تلويزيوني نيز با موضوع نقد بودجه 93 ميان 2نماينده مجلس، يك كارشناس اقتصادي و معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور برگزار شد. سؤال نظرسنجي برنامه در واكنش به انتقاد برخي نمايندگان به شيوه تخصيص بودجه عمراني طراحي شده بود اما در نهايت 90درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي از دولت خواستند تا مهار تورم را در اولويت كاري خود قرار دهد و 10درصد ديگر گسترش طرح‌هاي عمراني را خواستار شدند.

محاسن و معايب بودجه

فرشاد مومني در اين مناظره خود را موافق و مخالف مشروط بودجه دانست و گفت: بودجه ارسالي دولت به مجلس داراي محسنات و معايبي است. در بخش مزايا بودجه93 نسبت به بودجه 8 سال گذشته دولت با شفافيت‌هاي مناسبي همراه است و رديف‌هاي متفرقه نيز در آن پيش‌بيني و در زمان مقرر به مجلس ارسال شده است. اين اقتصاددان گفت:

يكي از معايب بودجه اين است كه همچنان سلطه كوتاه‌نظري و ترجيح ملاحظات كوتاه‌مدت بر بلندمدت وجود دارد.در ادامه فرشاد مومني با انتقاد از شيوه‌اي كه طي 8 سال گذشته به‌كار گرفته شده بود اين دوره را دوره تاريخي در فساد و ناكارايي دانست. استدلال اين كارشناس اقتصادي در بخش‌هاي مختلف ادامه يافت تا اينكه الياس نادران نماينده مجلس از مومني خواست تا در شرايطي كه نماينده‌اي از دولت قبل وجود ندارد، دولت گذشته مورد نقد قرار نگيرد.در ادامه الياس نادران به‌عنوان مخالف لايحه بودجه93، ارقام بودجه را انبساطي دانست و اعلام كرد كه نسبت به تحقق درآمدها خوش‌بيني وجود دارد.

نايب‌رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس نهم اما معتقد بود كه رقم 219هزار ميليارد توماني بودجه با احتساب بودجه عمومي و خصوصي نمي‌تواند نرخ تورم مورد نظر دولت كه 25درصد است را محقق كند. غلامرضا تاجگردون اما ضمن شفاف دانستن لايحه بودجه93، پيش‌بيني ارقام آن را محافظه‌كارانه قلمداد كرد و برخلاف نادران آن را خوش‌بينانه ندانست. اوگفت: بررسي بودجه نشان مي‌دهد كه جهت‌گيري بودجه با فرصت كوتاه خوب بوده است؛ اصولاً بودجه با اصول علمي همراه است بر همين اساس از جهت پاسخگويي، شفافيت، ثبات و عملكرد، بودجه سال آينده مثبت است. وي معتقد است: در بودجه93 جهت‌گيري درباره نرخ رشد اقتصادي، تورم و بيكاري مثبت است.

كاهش تورم؛ هدف اصلي

معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور نيز در دفاع از لايحه بودجه اعلام كرد كه دوسوم از افزايش 15هزار ميليارد توماني در بخش هزينه‌ها مربوط به افزايش 18درصدي حقوق كاركنان دولت است كه در اين بخش هم شرمنده كارمندان هستيم. فرهاد دژپسند بودجه سال93 را نسبت به بودجه مصوب سال92، انقباضي دانست و تأكيد كرد كه با وجود اين، دولت در بخش‌هاي بهداشت، بيمه و آموزش افزايش‌هاي قابل توجهي ايجاد كرده است. به گفته دژپسند، بيشترين نرخ تورم پس از سال74 در سال‌جاري رقم خورده كه كاهش آن اصلي‌ترين هدف دولت است؛ ضمن اينكه درصورت رسيدن نرخ رشد اقتصادي از منفي 5.8 در سال 91 به 2 يا 3 درصد در سال آينده مي‌تواند يك تحول باشد.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن