تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799212234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونمايي كتاب «سيماي امام علي (ع)» در خبرگزاري فارسايماني: سرمايه‌هاي ايران متون‌ فاخرند نه نفت/دماوندي: اين كتاب سندي در اثبات تفكر علوي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رونمايي كتاب «سيماي امام علي (ع)» در خبرگزاري فارسايماني: سرمايه‌هاي ايران متون‌ فاخرند نه نفت/دماوندي: اين كتاب سندي در اثبات تفكر علوي است
يك شاعر گفت: سرمايه‌هاي ايران متون‌هاي فاخر و ارزشمند است نه نفت؛ متون‌هاي باارزشي كه نويسنده كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي»، ابعاد و مطالبي را درباره حضرت علي (ع) از آن استخراج كرده است.


به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات باشگاه خبري فارس «توانا»، كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» نوشته «مجتبي دماوندي» و «سميه تاجيك» نويسندگان اثر، سعيد وزيري، حسين قرايي و جمعي از نويسندگان و شارعران كشورمان در سالن اجتماعات خبرگزاري فارس رونمايي شد.

* دماوندي: اين كتاب سندي در اثبات تفكر علوي است

در ابتداي اين مراسم مجتبي دماوندي، عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و نويسنده كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي»، بيان داشت: در دوره كارشناسي ارشد و دكتري زبان و ادبيات فارسي وقتي با متون ادبي و متنون عرفاني و حكمي سرو كار داشتم، كم‌كم اين نكته به ذهنم متواتر شد كه در حوزه شعر فارسي آنچه در مورد حضرت علي (ع) آمده، گردآوري شده است.

وي اضافه كرد: جاي اين نكته در متون نثر عرفاني كاملاً خالي بود، يعني حتي يك مقاله نديده بودم كه درباره امام علي (ع) و حتي جاي دارد درباره بقيه معصومين و ائمه (ع) و متون عرفاني كاوش شود، كاري انجام شده باشد.

دماوندي ادامه داد: اين مهم كه حضرت علي (ع) چه جايگاهي در متون عرفاني نثر دارد، نظر بنده را به چند نكته اساسي جلب كرد، نكته نخست اين بود كه بعضي از منتقدان فكر مي‌كنند كه نكاتي كه شيعه در رابطه با آن صحبت مي‌كند براي بعد از صفويه است، اين كتاب نشان مي‌دهد كه تمام اين مباحث حداقل 500 سال قبل از دوران صفوي در متون عرفاني و به ويژه متون اهل سنت، مقام حضرت علي (ع) از ديدگاه‌هاي مختلف بحث و صحبت شده است.

وي افزود: ما به جمع‌آوري مباحث فوق پرداختيم كه بايد گفت جمع‌آوري آنها كاري مشكل نيست، اما نقد كردن و تحليلي از آنها به دست آوردن، كمي دشوار است به ويژه برخي از اين مطالب عربي است، كه تلاش كردم همه عبارات عربي كه در متون نثر عرفاني است را ترجمه كرده تا مطالب سهل‌الوصول‌تر شود.

دماوندي بيان كرد: در عين حال منابعي كه براي اين كتاب انتخاب كرديم، منابع دقيق، درجه يك و مصحح بزرگاني بود كه آنها قابل عنايت و توجه بودند چرا كه برخي از متون هستند كه چندين بار تصحيح شده و بايد ديد كه كدام تصحيح به نسخه اولي نزديك، دقيق‌تر و كامل‌تر است تا از آن استفاده شود كه در كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» اين مهم صورت گرفته است.

وي اضافه كرد: در كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» دسته‌بندي خاصي صورت گرفته است يعني در جايي كه حضرت علي (ع) درباره پيامبر اكرم (ص) و يا بالعكس صحبت مي‌كنند، دسته‌بندي و جداگانه بيان شده است كه جاي تحقيق دارد.

دماوندي ادامه داد: در كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» تلاش شده است كه در عبارات عربي، اعراب هم لحاظ شود تا خوانش آنها بهتر صورت گيرد، همچنين جاي اين پژوهش در نثر عرفاني عربي ايراني هم تهي است كه در آن جا نيز اين موضوع زمينه گسترده‌اي دارد و در آن جا هم مي‌توان كاوش فراواني كرد و اين نكته را در نظر گرفت.

عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» سندي در رابطه اثبات تفكر علوي است، همچنين بخشي از كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» عبادات حضرت علي (ع) است.

وي اضافه كرد: كسي كه خودش سرمشق عبادت و توجه به شرع و شريعت و آداب شريعت است طبيعتاً نمي‌تواند پيروي از كسي داشته باشد كه به شرع بي‌اعتنا باشد و يا به عبادات و تكاليف شرعي توجهي نداشته باشد، آن انديشه با انديشه اصيل انساني متفاوت است.

* ايماني: سرمايه‌هاي ايران متون‌هاي فاخر و ارزشمند است نه نفت

در ادامه اين مراسم حافظ ايماني يكي از شاعران جوان كشورمان، بيان داشت: احساس مي‌كنم كه در جامعه ما اين نگاه واقعاً جايش بسيار خالي است كه رابطه اهل تصوف در ايران با انديشه علوي و محبت علي بن ابي‌طالب چگونه بوده است كه اين كتاب به اين سوال پاسخ داده است.

وي اضافه كرد: سرمايه‌هاي ايران متون‌هاي فاخر و ارزشمند است، يعني سرمايه‌هاي ما در كشور نفت نيست بلكه متون‌هايي است كه آقاي دماوندي در كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي»، ابعاد و مطالبي را درباره حضرت علي (ع) از متون‌هاي باارزش استخراج كرده است كه اميدواريم اين مهم منجر به جرياني در جامعه شود كه ما در شيوه نگاه‌مان به متون كهن ايران زمين و به كل مقوله سنت در ايران زمين بازنگري داشته باشيم.

ايماني به قرائت شعري در اين مراسم پرداخت كه در ذيل از خاطرتان مي‌گذرد:

مثلثي كه پدر يا روح، مثلثي كه پسر دارد

شكوه قدسي مصلوبش، فتوح فَرِّوَهَر دارد

صليب مزرع زيتوني، پر از مغازله‌اي خوني

كه از هلاهل اين جذبه، تمام شهر خبر دارد

الا رسول مسيحايي! الا محمّد تنهايي!

بگو كه راهب زرتشتي دوباره قصد سفر دارد

شراب خانگي‌ات باري، كنشت آتش صوفي شد

سفر؛ سماعِ صراحي، نه ... سفر هميشه خطر دارد

خطرخطيرُ لفي خُسرا، كه اِنّ عُسْرَ مَعَ اليُسْرا

مقام مريمهُ العَذرا به گاهِ نيزه سپر دارد

سپر، نه قوس اساطيري، سپر، نه شيوه شمشيري

سپر، نه جان جهان‌گيري، سپر، كه مرغ، سه‌پر دارد!

سه‌پر به هفت‌خط از هستي، سه پر به تيره بدمستي

سه‌پر ـ ‌برآورمش دستي چو تير آرش ـ اگر دارد

سه‌پر سه ضلع مثلث شد، سپس صليب مقدّس شد

بساط هجر، منقّص شد، كه اين شكار، شكر دارد

شكار؛ مسلخ مطلق‌ها، شكار؛ وحدت مشتق‌ها

صداي پاي اناالحق‌ها، لباس رزم به بر دارد

سَر از سُرايش سِر سنگين، قمر قريب و قَدَر غمگين

قسم به طعم فلسطين؛ تين، طواف كعبه حَجَر دارد

حجر به دست خليل‌الله، تو را هر آينه خواهد ريخت

اگر كه هاجر او دست از سرِ مغازله بردارد

حجر به دست مبارك شد، يقين مغازله شك شد

به لوح، نام كسي حك شد، كه موريانه حذر دارد

حجر به زاويه برگردد، ز نار و حاميه برگردد

شهيد باديه برگردد كه سر هواي قمر دارد

اگرچه مرتد از آيينم، عدو شود سببِ دينم

كنار دار تو مي‌بينم، كسي دسيسه به سر دارد

بزن ستاره داودي به نيل نيرم و نابودي

كه اين محاربه موعودي در انحناي شرر دارد

* وزيري: برخي از كتاب‌هاي تحقيقي تنها كپي‌برداري از متن چند كتاب است نه تحقيق و پژوهش!

سعيد وزيري، نويسنده و شاهنامه‌پژوه در ادامه اين مراسم، اظهار داشت: ما از قرن چهارم به بعد شاعراني داريم كه به مسئله عاشورا توجه كرده‌اند از فردوسي كه به خاطر اينكه تمايلات شيعي داشته است، بگذريم، متوجه مي‌شويم كه در قرن ششم «قوامي رازي» براي اولين بار به صورت صريح، صحبت از دوازده امام (ع) كرده و به دفاع از ايشان مي‌پردازد.

وي اضافه كرد: از افتخارات قوام رازي اين است كه مداح بزرگان ورامين است، اين مهم نشان مي‌دهد كه در آن زمان ورامين مركزيتي و دو مدرسه داشته و عالماني را تربيت كرده است كه اعتقادات شيعه داشته‌اند.

وزيري ادامه داد: «قوام رازي» در شعرهايش به ابتكاري مي‌پردازد يعني براي نخستين بار فكر مي‌كند كه هنر شعر را همراه با نوعي حركت نمايشي انجام دهد، و پايه‌گذار هنگامه است كه وي مسايل عاشورا را مطرح مي‌كرده است و همين امر باعث مي‌شود كه طرفداران حكومت كه اين انديشه را قبول نداشتند، جلسات اين شاعر را بهم مي‌زدنند.

وي افزود: زماني كه شاعران فوق به سرودن شعرهاي عاشورايي مي‌پرداختند، هيچ امتيازي اين اشعار براي آنها نداشته است و به نوعي با سختي بوده است اما امروز اگر كسي و يا حتي بنده شعر عاشورايي بگويم، كسي چيزي نمي‌گويد كه اين مهم نشان از اهميت شعر عاشورايي در آن زمان است.

وزيري بيان كرد: 12 سال گذشته در دانشگاهي تصميم گرفتيم كه كنگره‌اي را با عنوان «علامه قطب‌الدين رازي وراميني» بگذاريم به خاطر اينكه گمنام بود، همه كتاب‌ها به زبان عربي بود و كساني كه ادعا داشتند كتاب بزرگان دين را نوشته‌اند، دو يا چهار نفر و آن هم دو تا پنج صفحه مطلب درباره اين شخصيت نوشته بودند كه همه هم از روي يكديگر پاك‌نويس كرده بودند.

وي اضافه كرد: معتقدم بايد درباره «علامه قطب‌الدين رازي وراميني» بيشتر صحبت شود چراكه وي تنها عالم شيعه است كه هم فيلسوف و هم فقيه است، همچنين زمان برپايي آن كنگره، عنوان كرديم كه هر كسي مي‌تواند درباره اين شخصيت مقاله‌اي را به نگارش درآورد، كه در كل دانشگاه‌هاي كشور تنها ده نفر توانسته بودند درباره اين عالم شيعه مقاله بنويسد كه تكميل‌ترين مقاله براي «مجتبي دماوندي» بود.

وزيري بيان كرد: تحقيق كار مشكلي است اما آقاي دماوندي تعداد كارشان كم ولي دقيق است يعني بنده نديده‌ام كه بي‌اساس به نگارش كتابي بپردازد كه متأسفانه الان رسم شده كه برخي‌ها كتاب تحقيقاتي چاپ مي‌كنند كه همه آنها فتوكپي از كتاب‌هاي ديگران است و نام او را تحقيقات مي‌گذارند.

وي افزود: وقتي كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» را مطالعه كردم با توجه به اينكه از عرفان آن چنان كه بايد و شايد مطلع نيستم، واقعاً شگفت‌زده شدم چراكه كار تازه است.

* علي‌پور: افزودن شعر معروف مولانا درباره قيام عاشورا به محتواي كتاب درسي پايه هشتم

منوچهر علي‌پور ناشر كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي»، بيان داشت: كتابي كه استاد دماوندي و سميه تاجيك تأليف كرده‌اند، كتاب بسيار ارزشمندي است.

وي اضافه كرد: باورها و پشتوانه‌هاي فرهنگي در ادبيات ما از ديرباز همراه با ادبيات رشد كرد اما در حوزه شعر تجلي بهتري بود چراكه به نظر مي‌رسد مردم با شعر از گذشته تا به امروز ارتباط نزديك‌تري داشته باشند به همين منظور وقتي كارهاي بزرگان را در حوزه شعر نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه شاعراني نظير فردوسي در اشعارش به سيماي امام علي (ع) و ولايت اشاراتي داشته است.

علي‌پور ادامه داد: سيماي معصومين (ع)، پيامبر اكرم (ص) و امام علي (ع) و ديگر بزرگواران در آثار منظوم ما جا دارد، حتي مسائل عاشورا در اشعار بزرگان نظير مولانا نيز مشاهده مي‌شود.

وي افزود: شعر «كجاييد اي شهيدان خدايي. بلاجويان دشت كربلايي» از زيباترين شعرهاي عاشورايي است كه تا سال گذشته نيز تلاش داشتيم كه اين غزل را در كتاب درسي جاي دهيم كه انشاءالله اين دوره در پايه هشتم، اين اتفاق رخ دهد.

* شناخت پژوهشگر با حوزه نسخه‌شناسي، باعث اعتبار بخشي كار مي‌شود

اين استاد زبان و ادبيات فارسي گفت: يك ويژگي در كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» ديدم كه براي من بسيار جالب بود، چراكه حدود 30 متن عرفاني بسيار دقيق را استاد دماوندي مورد بررسي قرار داده‌اند كه بايد درباره متون عرفاني جست‌وجو كردن بسيار دشوار است.

وي اضافه كرد: در كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» نويسندگان از نسخه‌هايي استفاده كرده‌اند، كه جزو نسخه‌هاي قدرتمند در تصحيح بوده است، همچنين اعتبار يك پژوهش به گمان بنده اين است كه پژوهشگر نسخه‌شناس خوبي باشد يعني گاهي مواقع اگر پژوهشگر نسخه‌شناس خوبي نباشد به خطاء خواهد رفت به خاطر اينكه آن نسخه از اعتبار خوبي برخوردار نيست.

علي‌پور در كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» از نسخه‌هاي معتبر استفاده شده است، عنوان كرد: بخش‌هايي از اين كتاب موضوع‌بندي شده است اما بخش‌هاي ديگر آن هنوز موضوع‌بندي نشده است كه بهتر است در چاپ‌هاي بعدي به اين مقوله نيز پرداخته شود.

* تاجيك: توجه به ابعاد شخصيتي امام علي (ع) و ظرافت‌هاي ايشان در همه زمينه‌ها در اين كتاب

سميه تاجيك، يكي از نويسندگان كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» در ادامه اين مراسم، بيان داشت: در اين كار شاگردي استاد دماوندي را كردم و تنها به كارهاي پژوهشي و جمع‌آوري مطالب پرداخته‌ام.

وي اضافه كرد: چيزي كه براي بنده در كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» بسيار مهم بود، ظرافت و لطافت حضرت علي (ع) بود چراكه وقتي كتابي درباره اميرالمؤمنين علي (ع) را مي‌خوانيد، مخاطب خود را در تاريخ احساس مي‌كند، اما اين كتاب، به ابعاد شخصيتي امام علي (ع) و لطافت‌ها و ظرافت‌هايي كه ايشان در زمينه‌هاي اجتماعي، اخلاقي، رفتار با همسايه و مهمان‌پذيري پرداخته است.

* شعرخواني وحيد سمناني و رونمايي از كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي»

در پايان اين مراسم سيدوحيد سمناني، يكي از شاگردان مرحوم خليل عمراني به قرائت شعري درباره قيصر امين‌پور پرداخت كه در ذيل از خاطرتان مي‌گذرد:

آئين بيان عشق را مي‌فهمم

اسرار نهان عشق را مي‌فهمم

هر كس كه دل‌اش شبيه قيصر باشد

دستور زبان عشق را مي‌فهمد

در پايان اين مراسم از كتاب «سيماي امام علي (ع) در متون نثر عرفاني فارسي» با حضور مجتبي دماوندي و سميه تاجيك نويسندگان اين اثر رونمايي شد.

انتهاي پيام/و

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن