تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819508434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اظهارات مقامات امريكايي مصرف داخلي دارد/ بايد به عمل نگاه كنيم نه حرف


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اظهارات مقامات امريكايي مصرف داخلي دارد/ بايد به عمل نگاه كنيم نه حرف
كارشناس مسائل سياست خارجي و بين الملل در خصوص مواضع مقامات امريكايي درباره توافق ژنو گفت: ملت بايد يكپارچه اين دقت را داشته باشد كه اينگونه صحبت ها براي خوراك داخلي است و نمي توانند براي جبهه‌گيري هاي جديد بر عليه ايران باشد.

پيروز مجتهدزاده، كارشناس مسائل سياست خارجي و بين الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره صحبت هاي اخير جان كري و اوباما در خصوص توافقنامه ژنو و برنامه هسته اي ايران بيان كرد: تا جاييكه در جريان هستم اين صحبت‌ها بر ضد توافق ژنو نبود.

وي با بيان اينكه در ژنو توافق نهايي صورت نگرفت، اظهار داشت: توافق ژنو ميان‌دوره اي بود و اگر درست اجرا شود، طرفين به سمت توافق نهايي حركت مي كنند.

مجتهدزاده گفت: بايد اين مساله را نيز مدنظر قرار دهيم كه همانطور كه حسن روحاني و ظريف بايد در داخل تبعاتي از اجتماع را قانع كنند، ايالات متحده، رئيس جمهور و وزير امور خارجه اين كشور نيز در داخل كشور خود با مشكلاتي طرف هستند كه بايد طرف هاي داخلي را قانع كنند.

اين كارشناس مسائل سياست خارجي و بين الملل تصريح كرد: در آمريكا وضع از داخل ايران بدتر است به اين دليل كه ما در اينجا يك لابي نيرومند خارجي كه بر تصميمات تاثيرگذار باشد نداريم. ايالات متحده دچار يك چنين وضعيت غم انگيزي است كه البته اصلاح آن مربوط به خود آمريكايي ها است.

وي ادامه داد: آمريكايي ها بايد سرانجام روزي تصميم بگيرند كه استقلال ملي خود را حفظ كنند و البته لاجرم نيز ما بايد اين نكته را مدنظر قرار دهيم كه وقت زيادي از مباحثي كه از سوي مقامات آمريكايي مطرح مي شود، براي قانع كردن لايه هاي داخلي است.

مجتهدزاده افزود: در عين حال شاهد هستيم كه اوباما و كري علنا در اين باره صحبت مي كنند و اجازه نخواهند داد اين مذاكرات بي ثمر بماند. البته حرف هايي مي زنند كه طرف مقابل و لابي صهيونيستي را نيز نگه داشته باشند.

اين كارشناس مسائل سياست خارجي و بين المللي با تاكيد بر اينكه يكي از نكات مهم اين است كه مقامات آمريكايي جلوي تصويب تحريم هاي جديد در آمريكا را بگيرند، خاطر نشان كرد: ما شاهد هستيم كه رئيس جمهور آمريكا تلاش مي كند جلوي تحريم هاي جديد را بگيرد و وزير امور خارجه ايران به درستي هشدار داد كه تصويب تحريم هاي جديد به معناي پايان دادن به توافقات ژنو است.

وي تصريح كرد: سياست اجرايي اوباما متناقض و چند جانبه است و وقتي يك تصميم گيري متناقض است بايد اين نكته را در نظر گرفت كه حرف هايي كه براي دلخوشي عده اي زده مي شود جنبه اجرايي پيدا نمي كند. آنها تلاش مي كنند جلوي تحريم هاي جديد را بگيرند و ما بايد به عمل نگاه كنيم نه حرف.

مجتهدزاده تاكيد كرد: تا اين لحظه آنچه از طرف مقابل در عمل مشاهده كرده ايم جلوگيري از اجراي تحريم هاي جديد بوده و ما بايد در مقابل حرف ها، هوشياري لازم را داشته باشيم.

اين كارشناس مسائل سياست خارجي در پاسخ به اين سوال كه چه تضميني وجود داردكه حرف هاي گفته شده به عمل نزديك نشود، بيان كرد: تضميني در كار نيست اما آنهايي كه به دنبال تضمين هستند بايد جواب دهند كه آمريكايي ها چه تضميني در كار دارند.

وي اظهار داشت: من فكر مي كنم بايد در اين برخوردها منافع ملي را در نظر بگيريم نه رقابت هاي حزبي و جناحي. ملت بايد يكپارچه اين دقت را داشته باشد كه اينگونه صحبت ها براي خوراك داخلي است و نمي توانند براي جبهه‌گيري هاي جديد بر عليه ايران باشد.

مجتهدزاده تصريح كرد: در ژنو تعهدهاي مشخصي داده شده به هر حال طرف مقابل نيز مشكلاتي دارند آنها حرف‌هاي ضد و نقيضي مي دهند آقاي كري در اسرائيل يك حرف و در ابوظبي حرف ديگري مي زند كه اين براي مخدوش كردن فضا است و ما بايد ببينيم آنها در عمل چه مي كنند.

اين كارشناس مسائل سياست خارجي و بين الملل ادامه داد: در حال حاضر مقداري تندروي در جامعه صورت مي‌گيرد و به اندك مطلبي توافق هاي موقت شش ماه با قرارداد تركمانچاي مقايسه مي شود كه اينجور برخورد درست نيست و به منافع ملي لطمه مي زند.

وي در پايان بيان كرد: عده اي بر اين باورند كه در ژنو هيچي نداده ايم و هيچي نگرفته ايم در اين صورت هيچ ناراحتي نبايد وجود داشته باشد اميدوارم در روابط سياسي به سرانجامي رسيده باشيم كه در روابط خارجي به فكر منافع ملي به كل جامعه و نظام باشيم.

كد خبر: 2193562

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۱۳:۵۸

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن