تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802910884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورزش همگاني؛ از حرف تا عمل


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ورزش همگاني؛ از حرف تا عمل
همگان بر اهميت ورزش همگاني و تاثير مستقيم آن روي آحاد جامعه اتفاق‌نظر دارند. يكي از مقوله‌هاي ورزشي كه مقام معظم رهبري، رييس‌جمهور، سرپرستان و نيز وزير كنوني وزارت ورزش و جوانان بارها از گسترش و اهميت اين حوزه سخن گفته‌اند. به نظر مي‌رسد اهميت جايگاه ورزش همگاني در وزارت ورزش از رشته پرطرفدار فوتبال نيز مهم‌تر است، اما در عمل چقدر به اين موضوع بها داده مي‌شود؟

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در دولت جديد كار بسيار ارزنده و مناسبي كه صورت گرفت، احياي معاونت ورزش همگاني در وزارتخانه بود كه حركت بسيار مهم و در خور تقديري به نظر مي‌آيد. اين معاونت كه چهار سال قبل منحل گرديد، نياز بسيار مهمي در حوزه نظارت و مديريت ورزش همگاني به شمار مي‌آمد؛ چرا كه فدراسيون ورزش همگاني و يازده فدراسيون ديگر تا روزهاي آخر حيات اين معاونت در سال 88 تحت پوشش آن فعاليت مي‌كردند. بايد به اين معاون جديد فرصت داد تا بتواند جايگاهي قوي‌تر و بالاتر از چهار سال قبل و نيز اين غيبت چهار ساله را به نوعي جبران كند.

فدراسيون ورزش‌هاي همگاني

از ديرباز فدراسيوني در ايران شكل گرفت با عنوان فدراسيون ورزش براي همه يا همان ورزش همگاني كه در همان ايام شروع فعاليت متولي تصميم و گسترش ورزش همگاني در كشور شد؛ البته در بخش سياستگذاري. متاسفانه در تغيير و تحول مديران ورزشي رده بالاي ورزش آخرين فدراسيوني كه به رسم معمول مورد بررسي و عملكرد آن بازبيني مي‌شود فدراسيون ورزش‌هاي همگاني است. به نظر مي‌آيد برعكس دوره‌هاي قبل و در جهت اهميت دادن به اين حوزه بايد قبل از هر فدراسيوني به اين فدراسيون پرداخته شود. البته با در نظر گرفتن عدم دخالت مستقيم وزارت ورزش در حوزه فدراسيون‌ها اين الزام نيز وجود دارد وزارت به عنوان ارگان رسمي ورزش و مسوول آن فدراسيون‌هاي ناموفق و روساي ناكارآمد را در صورت ادامه روند مديريتي به نوعي تغيير دهد با كمك مجمع همان فدراسيون.

موضوعات مهمي كه نياز بررسي عملكرد چهار ساله اين فدراسيون را نمايان مي‌كند: در هفت سال گذشته خصوصا در اين سه سال قبل ورزش همگاني در ايران با كمال تعجب تبديل شده است به پياده‌روي‌هاي مصنوعي و تفريحي كه در آن با قرعه‌كشي به نفراتي كه نامشان و شماره كارتشان انتخاب گردد، يك دستگاه خودروي پرايد و به برخي ديگر جوايزي مانند دوچرخه، گرمكن و توپ ورزشي اهدا مي‌شود.

در كل بايد مسوولان فدراسيون همگاني توضيح دهند كه هدف از برگزاري اين برنامه چيست؟ چند درصد از خانواده‌ها جذب برنامه‌هاي مدون و كارشناسي شده حوزه ورزش كشور مي‌شوند؟ چه دستاوردي در طول اين ساليان اين همايش‌هاي پياده‌روي آن با هزينه بالا داشته است؟ اين كه در كدام كشور پيشرفته دنيا در حوزه ورزش همگاني از اين طريق نتوانسته‌اند حضور مردم را در ورزش بيشتر كنند و يا اين كه مردم را وادار به ورزش كردن كرده باشند؟ تنها كشوري كه ورزش همگاني را به پياده‌روي تفريحي و قرعه‌كشي پرايد انحصار كرده، ايران است. در صورت ادامه اين روند غلط مديريتي و ادامه اين نگاه سطحي به ورزش همگاني بايد شوراي عالي ورزش همگاني پاسخگوي اين سوالات باشد.

انجمن‌هاي ورزشي در فدراسيون ورزش هاي همگاني

از ديرباز رشته‌هاي جديدالورود در كشورمان پس از بررسي‌هاي اوليه و در صورت نياز به تشكيل انجمن به فدراسيون ورزش‌هاي همگاني معرفي مي‌شدند و پس از آن انجمن مربوطه شكل مي‌گرفت. در سال 89 فدراسيون انجمن‌هاي ورزشي در سازمان تربيت بدني سابق شكل گرفت و حدود 16 انجمن قهرماني را در خود جاي داد. پنج انجمن نيز از فدراسيون ورزش‌هاي همگاني به اين فدراسيون جديد نقل مكان كردند.

با اين حال هنوز حدود 24 انجمن ورزشي در فدراسيون همگاني حضور دارند كه مهم‌ترين آن انجمن آمادگي جسماني است كه روزگاري غريب خود فدراسيون بود آن هم با داشتن هزاران مخاطب و دارا بودن درآمد و كارمنداني فراوان.

انجمن‌هاي تحت پوشش فدراسيون ورزش‌هاي همگاني روزگار ناخوش را پشت سر گذاشته‌اند و در اين ايام جديد باتوجه به تغييرات وزارتي منتظر برنامه‌هاي وزارت در اين حوزه و حل مشكلاتشان از طرف وزير جديد هستند. در گفت‌وگو با برخي از روساي سابقه‌دار انجمن‌ها مشكلات و معضلات مهمي بازگو شد كه لازم است پس از ارائه به مسوولان بالاي وزارت چاره‌اي نيز انديشده شود.

1- دو شغله بودن رييس فدراسيون و نيز عدم سابقه در اين حوزه به طبع عدم آشنايي با موضوعات فدراسيون، اين سوال را به وجود مي‌آورد كه آيا پس از گذشت سال‌هاي متمادي در مجموعه ورزش كشور مديري پيدا نمي‌شود مرتبط با حوزه ورزش همگاني كه نيازي به استفاده از مديري در جاي ديگر نباشد؛ آن هم زماني كه قانون اساسي صراحتا دو شغله بودن را جرم و خلاف مي‌داند و بارها سازمان بازرسي كل كشور كتبا نسبت به عدم به كارگيري افراد شاغل و يا بازنشسته تذكر داده است.

2- رييس فدراسيون با توجه به پيشينه خود در فدراسيون از افراد بازنشسته كه داراي هيچ سابقه ورزشي نيستند به جاي افراد كاردان و كارشناس ورزش استفاده مي‌كند كه اين خود باعث ايجاد مشكلات زيادي براي انجمن‌ها شده است. در حال حاضر رييس آكادمي ورزش همگاني فدراسيون، رييس دفتر امور مشترك انجمن‌هاي فدراسيون نظامي و دو شغله هستند.

با احترام به تمام دست اندركاران و خدمت گذاران اين فدراسيون بايد بررسي شود كه چرا به جاي استفاده از هزاران تحصيل كرده ورزش و تربيت بدني كه در كشورمان در به در دنبال كار در هر حوزه‌اي هستند بايد جايگاه واقعي ايشان را به افراد بازنشسته، دو شغله و غير مرتبط با ورزش بدهيم.

جناب آقاي گودرزي كه خود سال‌ها دانشگاهي بوده‌ و از مشكلات دانشجويان با خبر هستند نيازمند است كه بررسي كنند و فضايي را در تمام فدراسيون‌ها به وجود بياورند تا از حضور تحصيل كرده ها و كارشناسان ورزش استفاده كنند.

دخالت مستقيم رييس فدراسيون در امور انجمن‌ها

همگان مي دانند انجمن‌ها در همه جاي دنيا و نيز در كشورمان از ديرباز مستقل بوده‌ و با توجه به عدم دريافت بودجه از دولت و نيز عدم دريافت امكانات مادي ديگر بايد در جهت شناساندن رشته خود و گسترش آن با كمك بخش خصوصي فعاليت كنند. البته فدراسيون بنا به گفته خود به برخي از انجمن‌ها در سال (كل 12ماه) مبلغ پنج ميليون تومان پرداخت مي‌كند. اي كاش وزارت ورزش نيز رقمي معادل همين مبلغ را به عنوان بودجه به فدراسيون كمك مي‌كرد تا معلوم شود آيا امكان كار كردن با اين مبالغ وجود دارد؛ آن هم براي فدراسيوني كه بر عكس انجمن داراي ساختمان، رديف بودجه، كامرند و غيره است. اگر يك سال از پرداخت بودجه به اين فدراسيون ممانعت شود آيا امكان ادامه حيات دارد؟

پس چگونه توقع داريم از انجمن‌ها در جهت گسترش رشته خود با پنج ميليون تومان در سال كفاف تمام برنامه‌هايش را بدهد؟ رييس فدراسيون به گفته روساي برخي انجمن‌ها در امور تمام انجمن‌ها دخالت مستقي دارد كه جا دارد به اين موضوع پرداخته شود.

يكي از روساي انجمن‌ها كه از رييس فدراسيون در وزارت ورزش و جاهاي ديگر رسما شكايت كرده است در خصوص مشكل خود اين گروه نقل مي‌كند كه با رييس فدراسيون اختلاف‌هاي سليقه‌اي زيادي داشتيم. در برابر دخالت‌هاي مكرر وي و همكارانش امكان همكاري بسيار سخت بود اما در كمال تعجب روزي رييس فدراسيون با تماس تلفني با بنده اعلام كرد بايد استعفا دهي. وقتي حضورا با رييس فدراسيون جلسه برگزار كردم از طرف وي عنوان شد كه حراست وزارت براي تغيير بنده رييس فدراسيون را تحت فشار گذاشته‌اند. بنده با حضور در حراست و پيگيري موضوع با كمال تعجب دريافتم حراست هيچ موضوعي در خصوص بنده را به فدراسيون منتقل نكرده است و اساسا بنده مشكل حراستي ندارم. پس از آن و با رجوع مجدد به فدراسيون اين بار رييس فدراسيون با بازگو كردن واقعيت موضوع كه همان حذف بنده بود، عنوان كرد كه نمي‌خواهد بنده رييس انجمن باشم. اينجانب مدت شش سال است اين رشته را در تربيت بدي ثبت كردم و انجمن آن را با هزينه شخصي اداره كردم و در طول اين مدت صدها مربي و آموزگار در اين رشته تربيت كرده ام اكنون كه اين رشته داراي جايگاه نزد مردم شده است وا مكان درآمدزايي بالايي دارد به صورت تلفني و نه كتبي اينجانب را رييس فدراسيون عزل كرده است؟

رييس انجمن ديگري مي گويد در سال جديد انجمن ما تبديل به كميته شد وقتي در كنار اختلافات شديدي كه با رييس فدراسيون داشتم نزد وي رفتم و ايشان گفته اين تصميم را وزارت ورزش گرفته است و ارتباطي به ما ندارد بنده رفتم وزارت ورزش و موضوع را پيگيري كردم كه وزارت گفت اين تصميم بنا به خواسته فدراسيون و مربوط به خود فدراسيون است و ارتباطي به ما ندارد اكنون براي حل مشكلم به دفتر وزير و كميسيون تربيت بدني مجلس رجوع كرده‌ام كه چرا با انجمن كه داراي مخاطب است و درحال فعاليت اين گونه برخورد مي شود؟

اما چندي پيش فدراسيون بدون دريافت مجوز از معاونت سابق بانوان و ورزش همگاني اقدام به تشكيل و راه اندازي آكادمي ورزش‌هاي همگاني نمود جداي از بحث اهميت وجود يا عدم وجود و يا موضوعيت راه اندازي تشكلاتي موازي در درون خود فدراسيون كه بسيار مضحك است پرداختن به فعاليت‌هاي اين تشكيلات جز الزامات رسانه‌ها و مسوولان ورزش كشور است.

با وزير محترم ورزش

آنچه در اين گزارش آمد نشان از وجود برخي مشكلات و معضلات بزرگ مديريتي فدراسيون ورزش همگاني و انجمن‌هاي تحت پوشش آن و نيز ايجاد ساختاري نامناسب در حوزه ورزش همگاني كشور است. اين فدراسيون براي برخي افراد تبديل به يك حياط خلوت و مناسب شده است؛ چرا كه در كلام ورزش همگاني اهميت دارد اما در عمل اين فقط و فقط فوتبال است كه به عنوان ورزش اهميت دارد. جا دارد رسانه‌ها و علاقه‌مندان حوزه ورزش بر اهميت ورزش همگاني تكيه كنند و اين كه از وزارت جديد و وزير تازه نفس آن به جاي پرداختن به استقلال و پرسپوليس كه متاسفانه دغدغه همه رسانه‌هاي ورزشي شده است اين تقاضا شود كه به مقوله مهم ورزش همگاني رسيدگي شود.

انتهاي پيام

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن