تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803043049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجراي مجلس عزاداري منصور ارضي در آلمان/ شعر و سخن، محور فعاليت‌هاي اسلام بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ماجراي مجلس عزاداري منصور ارضي در آلمان/ شعر و سخن، محور فعاليت‌هاي اسلام بوده است
واعظ و سخنور پيشكسوت تهران در مراسم تجليل از استاد علي آهي، شاعر آئيني و پيرغلام امام حسين (ع) گفت: اساس فعاليت‌هاي اسلام بر دو محور شعر و سخن گذاشته شده است و اسلام هم با همين دو به موفقيت رسيده است.

به گزارش خبرنگار مهر، يكي ديگر از آئين‌هاي پرده عشاق (قدرشناسي و تكريم مداحان و خادمان اهل بيت) با محوريت تجليل از استاد علي آهي، پيش از ظهر امروز چهارشنبه 20 آذر با حضور شاعران و مداحان اهل‌بيت (ع) در مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي (سرچشمه) برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم ـ كه با اجراي رسالت بوذري برگزار مي‌شد ـ غلامرضا سازگار و حاج اكبر بازوبند به خوانش ابيات و اشعاري در مدح اهل بيت و مرثيه امام حسين (ع) پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمين، سيدابوالقاسم شجاعي از خطيبان قديمي شهر تهران نيز در اين برنامه گفت: شعر مهم‌ترين عامل در پرورش منابع عالي اسلامي بوده است كه البته در اين برنامه وقت آن نيست كه بگويم از نظر رواني، نسبت به سخن چه تاثير بيشتري در راه، روش و ادراك مردم دارد. پيامبر (ص) مي‌گويد: شعر حكمت است و بيان هم بشر را مسحور مي‌كند. اساس فعاليت‌هاي دين اسلام با همين دو محور گذاشته شده است و اسلام هم با همين دو به موفقيت رسيده است؛ يكي باب شعر و ديگري باب سخن. وقتي پيامبر (ص) در روز غدير، امام علي (ع) را به عنوان پيشواي بعد از خود معرفي كرد، دنبال سخن پيامبر با شعري كه حسان بن ثابت سرود، گرفته شد. يعني پيامبر به حسان گفت كه سخنانم را به قالب شعر در بياور تا روي مردم تاثير بيشتري داشته باشد.

وي افزود: ابوطالب پدر حضرت علي (ع) شاعر بزرگي بوده است؛ تا حدي كه عده‌اي گفتند ديوان علي (ع) متعلق به ابوطالب است. اما لوحي از آسمان آمد كه دو بيت شعر سروده پروردگار درباره علي (ع) در آن بود و ختم تمام ادعاها و مناقشات شد. من اشعار زيادي از ائمه از جمله امام سجاد (ع) در حافظه دارم. شعري كه مورد نظر ماست، شعري است كه پرورش عقل، ادراك، شعور و فهم، مراتب عالي معنا و معنويت و انسانيت را به صورت توام باهم دارد.

شجاعي ادامه داد: ما بين شعرايمان افرادي مانند سعدي و حافظ داشته‌ايم كه آبروي ادب ايران بود‌ه‌اند. بعضي از شاعران هم هستند كه شعرشان مورد قبول نيست، يعني نه واژه‌ها مقبول‌اند و نه مفهوم شعرشان.

اين واعظ پيشكسوت كشور اظهار داشت: ملك‌اشعراي بهار كه جايگاه بلندي در شعر ما دارد، گفته است اي بسا شاعري كه شعرش چيزي جز حرف مفت نيست. شعر زمينه و مراتب عميق عقلي و معنوي در رديف دين و ديانت مي‌طلبد. شاعري جنس شاعري مي‌طلبد. مداحي هم همين‌طور. يعني كسي بايد شاعر و مداح شود كه از اين جنس باشد. آيت‌الله فلسفي مي‌گفت فرزندان من از جنس سخن نبودند. امروزه از دوران كودكي، تشخيص مي‌دهند كه فرد از چه جنسي است و براي چه كاري مناسب است. فردي كه جنس خون‌ريز دارد، اگر تربيت نشود، سلاخ مي‌شود، اما اگر تربيت شود پزشك جراح مي‌شود. شاعر و مداح بايد از جنس اين كار باشند. اين نكته بسيار مهم است كه برخي از افراد آن را ندارند.

اين خطيب گفت: حافظه شعري مداح و شاعر بايد كار كند. من 4 سال اولين سطر منبرهاي مرحوم حاج حسن محمدي دولابي را ثبت كردم و هيچ سطري را در اين مدت تكراري نخواند. يعني هر مرتبه يك شعر جديد خواند. اين حافظه سرشار،‌ از مقام عالي مداح است. مداحي يك فيض عميق الهي است. امروز آقاي سازگار در شعري كه خواند، شير مادر را به اشك تشبيه كرد. همه آن شعر مرشد چلويي را بلديم كه «من غم مهر حسين با شير از مادر گرفتم/ روز اول كامدم دستور تا آخر گرفتم» اين ذوق آقاي سازگار است كه امروز شعري كه با اين مفهوم سروده، مي‌خواند. عالي‌ترين بخش در زندگي اسلامي، همين ذوقي است كه باعث مي‌شود يك فرد، عمري را براي ارشاد مردم صرف كند.

وي در بخشي از سخنانش گفت: امروز اشعار ما و منابع شعري ما،‌ چيزي غير از آن است كه 50 سال پيش استفاده مي‌شد. جالب است كه در سفري كه به آلمان داشتم به يكي از شهرهاي دوردست اين كشور رفتم. در جايي خارج از اين شهر به قله كوهي رسيدم و ديدم صداي حاج‌ منصور ارضي مي‌آيد. تعجب كردم و گفتم عجب! آقاي ارضي اين‌جا هم مجلس دارد؟ بعد متوجه شدم نوار مجلس آقاي ارضي را گذاشته‌اند و جمعي از زن و مردم مشغول گريستن هستند. بايد توجه كنيم كه نوار مجالس ما امروز در همه جاي دنيا پخش مي‌شود و برنامه‌هايمان بايد هماهنگ با مراتب عالي فكري مردم باشد. هرچه بيشتر در اين زمينه فعاليت كنيم، بيشتر بهره‌مند خواهيم شد.

شجاعي در ادامه گفت: نوحه، عزا، عزاداري، مرثيه، منبر، وعظ و مدح بايد طبق افكار بلند مردم باشد. مردمي كه خوزستان را از كام دشمن بيرون كشيدند، در كازابلانكا تربيت نشده بودند، بلكه پاي منبر مداحان بزرگ شده بودند. نهضت براي دم‌هاي مداحان و شاعران است. كاري كه امروز براي تقدير از آقاي آهي انجام شده است، كار جالبي است؛ چون فردي مي‌ميرد و بعد از 100 سال برايش بزرگداشت مي‌گيرند، اما آقاي آهي هنوز در ميان ماست و امروز علاقه‌مندانش به مراسم بزرگداشت يك سالخورده درگاه اهل بيت آمده‌اند. من با اين سنم، شهادت مي‌دهم كه تا به حال يك خلاف شرع از او نديده‌ام. بسياري از مداحان مانند مرحوم ناظم و آقاي آهي، پاي درس استادان بزرگ، دروس حوزي خوانده‌اند. آقاي آهي يكي از مداحان استادديده است.

كد خبر: 2193524

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۱۳:۳۰

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن