تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805037541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاعر سينماي جنگ به فجر مي‌آيد/ اداي دين حاتمي‌كيا به شهيد چمران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شاعر سينماي جنگ به فجر مي‌آيد/ اداي دين حاتمي‌كيا به شهيد چمران
ابراهيم حاتمي‌كيا كارگردان برجسته سينماي ايران امسال با فيلم "چ" درباره شهيد چمران اين شانس را دارد كه در سي و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر حضور يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهيم حاتمي‌كيا را بيشتر با سينماي دفاع مقدس مي‌شناسيم. فيلمسازي كه هميشه تلاش كرده آثار متفاوتي در اين عرصه بسازد و مي‌توان گفت جزو معدود كارگرداناني است كه بيشتر فيلم‌هاي دفاع‌مقدسي او موفق از آب درآمده‌اند و مي‌توان بارها و بارها به تماشاي آنها نشست.

وي به دليل مشكلاتي كه چندين‌بار براي نمايش آثارش از جمله "موج مرده" و "به نام پدر" پيش آمد، در مصاحبه‌هايي اعلام كرد كه ديگر فيلم جنگي نمي‌سازد و از همين رو به ساخت فيلم "دعوت" با رويكردي اجتماعي اقدام كرد كه اين فيلم تنها اثر در كارنامه سينمايي وي است كه در جشنواره فجر شركت نكرده است.

به بهانه احتمال حضور ابراهيم حاتمي‌كيا با فيلم "چ" كه به بخشي از زندگي و مبارزات شهيد مصطفي چمران مي‌پردازد، در سي و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، مروري بر حضور وي و فيلم‌هايش در اين رقابت سينمايي از گذشته تا امروز داشته‌ايم.

"هويت"، "ديده بان"،‌ "مهاجر" و "وصل نيكان" از آثار ابتدايي اين كارگردان است كه با آنها در دوره‌هاي پنجم، هفتم، هشتم و دهم جشنواره فجر حضور پيدا كرد و جوايزي را هم از آن خود كرد.

فيلم "ديده‌بان" كه در سال 1367 در جشنواره فجر شركت كرد توانست نظر ويژه هيات داوران را به خود جلب كند و از آنها جايزه بگيرد. داستان فيلم به وقتي برمي‌گشت كه ارتباط خط كمين با نيروهاي خودي توسط دشمن قطع شده و احتمال سقوط منطقه بسيار زياد است. مقابله و مقاومت نيروها در مقابل دشمن نيازمند حضور ديده‌بان جهت هدايت آتش سنگين است...

فيلم "مهاجر" اثري بود كه حاتمي‌كيا در سال 1368 با آن در دوره هشتم جشنواره فجر حضور يافت. اين فيلم توانست نسبت به "ديده بان" تعداد بيشتري سيمرغ از آن خود كند و يكي از آثار پرافتخار آن دوره از فجر بود. اين فيلم ماجراي هواپيماهاي بدون سرنشين مهاجر بود كه جهت انجام عمليات شناسايي در پشت خطوط دشمن به كار گرفته مي‌شوند. بدليل برد محدود دستگاه كنترل، خلبانان در دو ايستگاه مقابل، رودرروي هم و در خطوط دشمن مستقر مي‌شوند. خلباني كه به خطوط دشمن نفوذ كرده، در حالي كه با دشمن درگير مي‌شود، با مهارت عمليات شناسايي را انجام مي‌دهد و هواپيما را در هوا تحويل خلبان دوم مي‌دهد. در حالي كه خود در آخرين لحظات كشته مي‌شود....

"از كرخه تا راين" كه در آن هما روستا، علي دهكردي و... بازي كرده‌اند از ديگر آثار حاتمي كيا بود كه با آن به فجر آمد. بخش عمده اين فيلم در آلمان فيلمبرداري شد كه به موضوع جانبازارن و مجروحان جنگي مي پردازد. يكي از نكات بارز اين فيلم موسيقي خوب حسين انتظامي است. اين فيلم در يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش در آمد و در بخش هاي مختلف سيمرغ بلورين گرفت.

"خاكستر سبز" عنوان فيلم ديگري از حاتمي‌كيا است كه در سال 72 ساخته شد و بازيگر اصلي آن آتيلا پسياني است. اين فيلم نيز در خارج از كشور ساخته و فيلمبرداري شد. يكي از نكات قابل توجه در فيلم هاي اين كارگردان در كنار پرداختن به موضوع جنگ و دفاع مقدس وجه عاشقانه اين آثار است. اين فيلم هم در دوازدهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش در آمد.

"بوي پيراهن يوسف" هم ادامه آثاري از ابراهيم حاتمي‌كيا است كه نگاه متفاوتي به جنگ را به تصوير مي‌كشد. اين فيلم به موضوع انتظار و آزادي اسرا مي پردازد كه بازي خوب نيكي كريمي و علي نصيريان از وجوه بارز آن است. اين فيلم در چهاردهمين جشنواره فجر حضور يافت.

"برج مينو" هم با بازي نيكي كريمي، علي مصفا و محمدرضا شريفي نيا نيز فيلمي در ژانر دفاع مقدس است كه در چهاردهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش در آمد.

"آژانس شيشه‌اي" اوج فيلمسازي حاتمي كيا در سينماي دفاع مقدس است كه حتي كارنامه اين كارگردان را به دو بخش تقسيم كرد. پرويز پرستويي، رضا كيانيان، حبيب رضايي و... از بازيگران اين فيلم هستند كه عمده فيلمبرداري آن در لوكيشن يك دفتر هواپيمايي صورت گرفت. اين فيلم در شانزدهمين جشنواره فيلم فجر جوايز متعددي گرفت.

"روبان قرمز" و "موج مرده" هم در سال‌هاي 77 و 79 ساخته شدند. اين دو فيلم هم ادامه فيلم‌هاي متفاوت اين كارگردان در سينماي دفاع مقدس است كه البته "موج مرده" در زمان نمايش و اكران حاشيه‌هاي زيادي داشت. اين دو فيلم در دوره‌هاي هفدهم و نوزدهم فيلم فجر به نمايش درآمدند و طبق سابقه هميشگي آثار حاتمي‌كيا موفق به دريافت جوايزي شدند.

"ارتفاع پست" هم كه كاري ديگر از حاتمي كيا در سينماي جنگ است به زندگي آدمهاي جنگ پس از اين واقعه مي پردازد. اين اولين همكاري حميد فرخ نژاد و حاتمي كيا است كه پس از آن نيز در فيلم و سريال وي ادامه يافت. البته در اين فيلم ليلا حاتمي هم به ايفاي نقش پرداخت. "ارتفاع پست" هم در يك لوكيشن ثابت فيلمبرداري شد. اين فيلم در بيستمين دوره جشنواره فجر به نمايش در آمد.

"به رنگ ارغوان" به نوعي آغاز سوژه‌هايي است كه اين كارگردان جدا از سينماي جنگ به سراغ آنها رفت؛ يك فيلم سياسي كه البته باز هم رگه‌هاي عاشقانه در آن ديده مي‌شود. اين فيلم در سال 83 ساخته شد ولي تا سال 88 توقيف بود اما در سال 88 با روي كار آمدن جواد شمقدري در سازمان سينمايي امكان نمايش در بيست و هشتمين جشنواره فجر و پس از آن اكران عمومي را پيدا كرد و جوايزي هم گرفت.

در "به نام پدر" حاتمي‌كيا باز به آدم‌هاي جنگ و تاثير جنگ بر نسل بعد مي‌پردازد. پرويز پرستويي، گلشيفته فراهاني، مهتاب نصيرپور و ... در اين فيلم بازي مي كنند. اين فيلم هم در بيست و چهارمين جشنواره فجر به نمايش در آمد.

"دعوت" متفاوت ترين فيلم حاتمي كيا است كه در ژانر اجتماعي ساخته شده و كاملا اپيزوديك است. اين فيلم زن‌محور نتوانست مخاطبان سينماي اين كارگردان را راضي كند. اين فيلم در جشنواره فجر هم به نمايش در نيامد.

"گزارش يك جشن" اولين فيلم حاتمي‌كيا است كه امكان اكران پيدا نكرده و به دستور جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي از كارگردان و تهيه كننده خريداري شده است. اين فيلم به حواشي انتخابات 88 مي پردازد و در آن رويا تيموريان، مريلا زارعي، داريوش ارجمند، رضا كيانيان و ... بازي مي‌كنند. اين فيلم در بيست و نهمين جشنواره فجر به نمايش در آمد.

و اما "چ" عنوان آخرين فيلم حاتمي كيا است كه با نگاهي به زندگي و مبارزات شهيد چمران ساخته شده است. به گفته حاتمي‌كيا وي سالها بود كه مي خواست فيلمي درباره اين شهيد بزرگ بسازد ولي شرايط آن فراهم نمي‌شد. بخش عمده فيلمبرداري اين فيلم در پاوه انجام شد و برادر شهيد چمران نيز چندين‌بار در پشت صحنه اين كار و حتي در مراحل پيش توليد آن حضور پيدا كرد.

اين فيلم به روزهاي پاياني عمر اين شهيد بزرگ و لحظه شهادت او مي پردازد كه شنيده‌ها حاكي است صحنه شهادت وي يكي از بهترين سكانس هاي اين فيلم است. فريبرز عرب نيا بازيگر نقش شهيد چمران است كه البته حضور وي در اين كار خالي از حاشيه نبود. چندين بار اين بازيگر و كارگردان به دليل مشكلاتي كار را تعطيل كردند به طوريكه براي سكانس پاياني كار حتي اين بازيگر در صحنه حاضر نشد.

اين فيلم به دليل اينكه مراحل فني آن به اتمام نرسيده بود سال گذشته در جشنواره فجر به نمايش درنيامد ولي امسال چشم‌هاي منتظري به دنبال حضور آن در جشنواره فجر هستند.

مي‌توان پيش‌بيني كرد اين پروژه سينمايي امسال در جشنواره فجر مخاطبان زيادي داشته باشد و يكي از رقيبان جدي براي بردن سيمرغ‌هاي فجر باشد. فريبرز عرب نيا، مريلا زارعي، سعيد راد، مهدي سلطاني و بابك حميديان و … بازيگران اين فيلم هستند.

كد خبر: 2193058

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۱۳:۳۲

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن