تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804868057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

/گزارش/ وضع نابسامان بهداشت و درمان قشم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش/ وضع نابسامان بهداشت و درمان قشم
مسائل بهداشت و درمان شهرستان قشم از جمله حادترين مباحث كليدي شهرستان است كه سال‌هاست مردم اين ناحيه را رنج مي‌دهد. مسائل بهداشت و درمان اين شهرستان نه تنها در خور منطقه‌اي با پذيرش پنج ميليون مسافر در طول سال نيست كه كفاف جمعيت 120 هزار نفري بوميان جزيره را هم نمي‌دهد. به طوري كه بيمارستان قشم در مقايسه با مراكز درماني بسياري از شهرستان‌هاي محروم كشور حتي، از امكانات كمتري برخوردار است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خليج فارس از قشم، فقدان تخصص‌هاي پزشكي نظير متخصصين ارتوپدي، مغز و اعصاب، گوش، حلق و بيني و متخصص پوست و مو در حالي در بيمارستان قشم مشهود است كه بسياري از شهرستان‌هاي كشور با دارا بودن آمار جمعيتي كمتري نسبت به قشم و عاري از ويژگي‌هاي گردشگري، از امكانات بهتري برخوردار هستند.

بيمارستان قشم در حال حاضر در بخش‌هاي تخصصي داخلي، زنان و زايمان، قلب، جراحي، اعصاب و روان و چشم پزشكي، تنها داراي يك نفر پزشك بوده كه به گفته مردم، اين تعداد پزشك پاسخگوي نيازهاي جمعيتي اين شهرستان نيست.

بيمارستان قشم با دارا بودن جمعيت بالاي 120هزار نفري و پذيرش ميليوني گردشگر در طول سال تنها داراي دو پزشك متخصص اطفال و دو متخصص بيهوشي است كه اين موضوعات به علاوه انباشت ساير كمبودها، منجر به اعزام ناخواسته بيماران به بيمارستان‌هاي بندرعباس مي شود كه علاوه بر هزينه‌هاي سنگيني كه بر بيمار بي بضاعت قشمي تحميل مي كند، تلفات جاني و خطرات ناشي ار طول مسير نيز بيماران را تهديد مي كند.

همه اين ها در حالي است كه گفته مي‌شود اين بيمارستان داراي آمبولانس مجهز دريايي است و به دليل نداشتن بيمه و نيروي لازم عملاً غيرقابل استفاده است و آمبولانس دريايي سابق نيز از رده خارج شده است. گفته مي‌شود در حال حاضر تنها راه اعزام بيماران اورژانسي به بندرعباس، از راه زميني بندر لافت است.

اين بيمارستان از كمبودهاي بسياري از جمله نبود دستگاه ام آر آي، دستگاه اكو و دستگاه تست ورزش و... رنج مي‌برد.

بيمارستان فاطمه زهرا(س) قشم سال 1364 به عنوان زايشگاه كار خود را شروع كرد و در سال 71 با افزودن بخش‌هاي داخلي به عنوان بيمارستان تا امروز محل مراجعه مردم شهرها و روستاهاي جزيره و ساكنين قشم است. در سال 88 با همكاري سازمان منطقه آزاد بخش اورژانس اين بيمارستان راه اندازي شد. با اين حال با همه كمبودهاي پزشكي و داشتن تعداد 40 تخت پاسخگوي جمعيت 120 هزار نفري و ساكنين جزيره و گردشگران در اين سال‌ها نبوده است.

در بحث درمانگاه‌هاي شهري نيز تنها درمانگاه شهيد ذاكري فعال است كه از فضاي مناسبي برخوردار نيست. درمانگاه شهري ديگر تحت عنوان پايگاه بهداشتي شماره يك، احداث شده كه به دلايلي نامعلوم اين پايگاه هنوز راه اندازي نشده و با توجه به افزايش جمعيت شهري و وضعيت فعلي بهداشت و درمان شهرستان، ضرورت راه اندازي اين پايگاه بيش از پيش احساس مي‌شود.

*عدم مراقبت‌هاي صحيح باعث مرگ بيمار مي‌شود*

اگرچه رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان، بسياري از مصائب اين بيمارستان را به فضاي فيزيكي و تصورات مردم ارتباط مي‌دهد اما به گفته جزيره نشينان كه خاطرات تلخ و بعضاً مرگبار از اين بيمارستان دارند، بيمارستان قشم در اين سال‌ها تبديل به مكاني براي گذراندن دوره هاي تجربي و كارآموزي پزشكان شهرستاني شده و از اين جهت كادر پزشكي اين بيمارستان در اين سال‌ها از كمترين تجربه علمي و تخصص برخوردار بوده كه باعث نارضايي عميق مردم از وضعيت نابسامان اين مركز خدماتي درماني شده كه بعضاً منجر به مرگ بيماراني شده كه حتي از وضعيت جسماني خوبي برخوردار بوده اند و همه اين ضايعات در اثر سهو و يا سهل انگاري در مراقبت‌هاي صحيح از بيماران و يا كمبود امكانات و يا تجويز داروهاي اشتباهي بوده كه در اثر عدم تشخيص صحيح بيماري، برخي از بيماران زير دست پزشكان اين بيمارستان جان باخته اند.

اهميت اين موضوع به حدي بوده كه بارها ائمه جمعه اهل سنت و شيعه شهرستان با انتقاد از وضعيت بيمارستان فعلي خواستار تخصيص امكانات بيشتر به اين بيمارستان شده‌اند.

اگرچه سال هاست كه مرگ زنان باردار قشمي در اين بيمارستان تبديل به موضوعي كليشه‌اي شده، مرگ نوزادان در زايمان‌هاي نارس نيز، بدليل كمبود اندكباتور(شيشه نگهدارنده نوزاد) در اين بيمارستان يكي ديگر از وقايع تلخ زايماني اين سال‌هاي بيمارستان قشم است كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اين موضوع و بسيار مشكلات ديگر بيماران قشمي را راهي بيمارستان‌هاي بندرعباس و ساير شهرهاي كشور در استان فارس و يزد كرده است و آن دسته بيماراني كه ناگزير از پذيرش وضعيت موجود هستند با احساس خطر به بيمارستان قشم مراجعه مي كنند.

با همه اين اوصاف تسريع در روند تكميل بيمارستان جديد قشم و تخصيص فوري امكانات مي‌تواند مايه اميدواري مردمي باشد كه سال‌ها از وضعيت بهداشت و درمان شهرستان رنج برده‌اند.

ساخت بيمارستان پيامبر اعظم(ص) از مصوبات دور دوم هيئت دولت سابق به هرمزگان در سال 88 است. اگرچه بيش از سه سال مي گذرد كه زمزمه افتتاح آن هر سال به گوش مي‌رسد ولي اين اميد مردم، مگر به دستان دولت تدبير و اميد به كام بنشيند.

اخيراً در تازه ترين خبر، مديرعامل جديد سازمان منطقه آزاد قشم خبر از راه اندازي اين بيمارستان در دهه فجر امسال داد كه در صورت تحقق مي تواند گره از مسائل بهداشتي شهرستان باز كند، اگرچه افتتاح اين بيمارستان هنوز با اما و اگرهايي همراه است.

*امكانات بيمارستان فاطمه زهرا(س) در حد صفر است*

به هرحال اعتقاد مردم بر اين است كه هر وقت از وضعيت بيمارستان فعلي قشم انتقاد مي شود مي گويند بيمارستاني مجهز با 700ميليارد ريال ساخته مي شود، ولي اين كه بيمارستان جديد چه وقت به بهره برداري خواهد رسيد، واقعاً معلوم نيست و از سوي ديگر مردم اگرچه سال‌ها تاوان بي توجهي مسئولين را در بخش بهداشت و درمان داده‌اند، در آرزوي افتتاح اين بيمارستان بازهم صبوري خواهند كرد. با اين حال خواستار رسيدگي عاجل به وضعيت بيمارستان فاطمه زهرا هستند كه ضمن تخصيص امكانات و دستگاه‌هاي ضروري، نسبت به افزايش پزشكان متخصص اقدام كنند.

يكي از شهروندان به نام ع. محموديان كه اصرار داشت نام كاملش نوشته شود با گلايه از وضعيت خدمات رساني بيمارستان فاطمه زهرا(س) گفت: متاسفانه امكانات اين بيمارستان در حد صفر است، هر مريضي كه مراجعه مي‌كند بلافاصله اعزام مي‌كنند به بندرعباس، امكانات اين بيمارستان در حد يك درمانگاه است، مديريت بيمارستان ضعيف است و هيچ توجهي به اين بيمارستان نمي شود.

ع . ناصري يكي ديگر از شهروندان قشمي است كه مي گويد كسي حاضر نيست مريضش را بياورد اينجا، مردم به دليل وحشتي كه از اين بيمارستان دارند مستقيماً مي روند بندرعباس، ناصري معتقد است كه اين بيمارستان از ابتدايي ترين امكانات برخوردار نيست.

با اين حال وي به بيمارستان جي جيان اشاره مي كند كه قبل از زلزله دهه هشتاد وضعيت بهتري از بيمارستان فعلي قشم داشت.

*امكانات موجود در بيمارستان جي جيان چه شد*

ع. محموديان مي گويد: در دوره شمس اردكاني و حتي دوره مديريت بوشهري بر سازمان منطقه آزاد پزشكان پروازي هر پنج شنبه براي عمل جراحي بيماران مختلف از تهران به بيمارستان جي جيان مي آمدند ولي متاسفانه در دوره‌هاي بعدي مديريت منطقه آزاد قشم و پس از تخريب بيمارستان جي جيان ديگر اين خدمات ادامه نيافت و تمام مردم جزيره به سمت اين تنها بيمارستان قشم سرازير شدند كه به هيچ وجه كفاف جمعيت 120 هزار نفري جزيره را نمي دهد.

اين شهروند در ادامه افزود: معلوم نيست امكانات و دستگاه‌هايي كه در بيمارستان جي جيان قرار داشت به كجا منتقل شد و چه بر سر آن ها آمد.

*عكس بيمار تصادفي را نمي‌گيريم، دستگاه مان خراب مي‌شود*

يكي ديگر از شهروندان به نام عبدالحميد كه اصرار دارد نام كاملش نوشته شود به خبرنگار ايسنا، گفت: چندي پيش يك بيمار تصادفي را كه از بستگان نزديكم بود به بيمارستان بردم قبل از هر چيز براي عكسبرداري به سراغ راديولوژي رفتم كه مسئول مربوطه گفت: نمي توانيم عكس بگيريم، گفتم مگر مي شود از مريض تصادفي عكس نگرفت؟ پاسخ داد: مي ترسيم دستگاه‌مان خراب شود و از مريض بعدي كه ممكن است اورژانسي باشد، نتوانيم عكس بگيريم.

عبدالحميد مي گويد به مسئول مربوطه گفتم نكند اينجا بيمارستان صحرايي است، منطقه آزاد قشم با اين همه درآمدش، واقعاً جاي شرمندگي است كه يك دستگاه درست و حسابي نداشته باشد. پس اين همه بودجه دولت چه مي‌شود، نكند آب مي شود مي رود زير زمين؟

وي ادامه داد: به من گفتند كه بيمار را بايد سريع اعزام كنيم به بندر، گفتم: با هزينه بيمارستان است يا بيمه حساب مي كند؟ گفت: نه، هزينه اش با خود بيمار است گفتم: مصدوم يك كارگر ساده اي است كه هزينه شناور هم ندارد برود بندر تا چه رسد به هزينه آمبولانس. عبدالحميد مي گويد در نهايت به دليل نداشتن هزينه اعزام به بندر، مريض را با مسئوليت خودمان مرخص كرديم و برديم خانه.

يكي ديگر از همراهان مريض كه نخواست نامش فاش شود ضمن برشمردن بسياري از مشكلات كليشه‌اي بيمارستان از نبود فضاي مناسب براي همراهان بيمار زايماني گفت كه مجبورند بيرون از سالن در هواي گرم تابستان و يا سرد زمستان در محوطه بيمارستان سرگردان باشند.

يكي ديگر از شهروندان گفت: در برخي موارد عليرغم اينكه بيمار نياز به مداواي سرپايي دارد، برخي پزشكان متخصص و اورژانس با هدف درآمدزايي دستور بستري بيمار را مي دهند.

اين‌ها و موضوعات بسيار ديگر، اگرچه سال‌هاي سال مردم اين ناحيه را رنج داده است، اما چندسالي است كه مسئولين به بهانه ساخت بيمارستان جديد كه هيچ معلوم نيست كي تجهيز و افتتاح شود، از تجهيز بيمارستان فعلي قشم چشم پوشيده‌اند.

با توجه به معضلات بر زمين مانده بيمارستان فاطمه زهرا(س) لزوم توجه جدي مسئولين به اين بيمارستان و همچنين ضرورت تسريع در روند ساخت و تجهيز بيمارستان جديد پيامبر اعظم (ص) بيش از پيش احساس مي شود.

*دكتر دولت آبادي: امكانات بيمارستان قشم در حد استاندارد است*

از امكانات و نيروهاي موجود در بيمارستان فاطمه زهرا(س) به عنوان تنها بيمارستان فعلي قشم از دكتر دولت آبادي رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان جويا شديم، دكتر دولت آبادي معتقد است كه اين تعداد نيروهاي متخصص بر اساس شاخص‌هاي جمعيتي شهرستان به قشم تعلق گرفته است. وي نيروهاي موجود در اين بيمارستان را مطابق استاندارد شاخص هاي جمعيتي ذكر كرد. دولت آبادي افزود: با اين حال عليرغم اينكه استاندارد كامل را داريم اما در صدد افزايش آن هستيم، وي ادامه داد: سهميه داخلي و زنان براي بيمارستان قشم با توجه به شاخص جمعيتي هر بخش يك نفر است، در حالي كه در حال حاضر اين سهميه به دو نفر افزايش يافته است.

وي گفت: در مورد متخصص قلب نيز در حال پيگيري هستيم كه از يك نفر به دو نفر ارتقاء يابد.

با اين حال دولت آبادي گفت: در محاسبه شاخص جمعيتي آمار جمعيت گردشگران محاسبه نمي شود و تنها جمعيت 120 هزار نفري جزيره قشم مد نظر قرار مي گيرد.

وي در بحث آمبولانس‌هاي دريايي جزيره قشم نيز اظهارداشت: در حال حاضر اين بيمارستان مجهز به يك آمبولانس دريايي است و دومين آمبولانس نيز آماده راه اندازي است.

دولت آبادي در پاسخ به گلايه بيماران از نبود آمبولانس دريايي كه ناگزير از اعزام از راه زميني لافت به بندرعباس هستند گفت: نزديك به دو سال است كه آمبولانس دريايي راه اندازي شده اما به دليل شرايط جوي و يا خرابي مقطعي آمبولانس، ناگزير از اعزام بيمار از راه زميني لافت هستيم.

وي ادامه داد: اين بيمارستان داراي يك آمبولانس مجهزتر و كامل تر نيز هست كه در عيد نوروز مدتي كار كرد و تا يكي دو ماه آينده مجدداً شروع به فعاليت خواهد كرد.

وي تصريح كرد: سرعت اين آمبولانس بالاتر از سرعت آمبولانس فعلي است كه در شرايط خطير جوي نيز امكان تردد دارد، اگرچه در آن شرايط فوق العاده خواه ناخواه داراي ضربه خواهد بود اما امكان حركت دارد و از ايمني لازم نيز برخوردار است.

وي در مورد عدم امكانات آمبولانس دريايي فعلي گفت: اين آمبولانس اگرچه كوچك است اما داراي دو تا تخت است كه از قابليت جابجايي يك آمبولانس برخوردار است.

وي با اين حال در بحث اعزام بيماران از راه زميني لافت اين موضوع را بسته به شرايط بيمار و شرايط جوي ذكر كرد كه ممكن است بيمار شكستگي داشته باشد و امكان اعزام از طريق آمبولانس دريايي وجود نداشته باشد.

رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان قشم در مورد عدم راه اندازي درمانگاه شهري شماره يك گفت: بخشي از كارهاي عمراني آن مثل محوطه سازي و ديواركشي باقي مانده كه ان شاء الله پس از تكميل، راه اندازي خواهد شد.

وي در اين مورد به وعده‌هاي كمكي مديريت اسبق سازمان منطقه آزاد اشاره كرد كه به دليل تغيير مديريت‌ها به تاخير افتاده و پس از استقرار كامل پيگيري خواهد كرد.

وي در مورد نبود ارتوپد در بيمارستان قشم گفت: سهميه ارتوپد را گرفتيم ماموريت نيروي قبلي تمام شد، بعدي مي آيد كه شروع به فعاليت كند.

وي در بحث كمبود دستگاه هاي ام آر آي، تست ورزش و اكو گفت: اين‌ها در جزيره هست اما در حال حاضر منتظر بيمارستان جديد هستيم كه مستقر شوند.

دولت آبادي در مورد زمان راه اندازي بيمارستان جديد پيامبر اعظم(ص) گفت: اين موضوع ربطي به دانشگاه علوم پزشكي ندارد و مي‌توانيد از سازمان منطقه آزاد پيگيري كنيد با اين حال وي معتقد است كه بيمارستان جديد احتمالاً تا پايان سال و يا اوايل سال آينده راه اندازي خواهد شد.

*فضاي نامناسب فيزيكي يكي از مشكلات اساسي بيمارستان فاطمه زهرا(س) است*

دولت آبادي در بحث كمبودهاي اساسي بيمارستان فاطمه زهرا اظهار داشت: مشكل اصلي ما فضاي فيزيكي بيمارستان فعلي است.

وي افزود: اگر مشكل فضاي فيزيكي اين بيمارستان برطرف شود ما با وجود نيروهاي لازم با توجه به شاخص‌هاي جمعيتي، چيزي كمتر از شهرستان‌هاي ديگر نداريم.

وي عمده نارضايتي بيماران را مربوط به فضاي فيزيكي اين بيمارستان دانست كه با توجه به آن فضا، بيمار احساس عدم اعتماد و ناراحتي مي كند.

وي افزود: فضاي فيزيكي اين تصور را در بيمار و همراهان به وجود مي‌آورد در صورتي كه يك فضاي فيزيكي مناسب از نظر روحي و اعتماد مي تواند در نوع نگاه بيمار موثر باشد.

وي استدلال كرد: چنانچه نيروهاي فعلي بيمارستان در فضاي فيزيكي بيمارستان جديد مستقر شوند مطمئن باشيد درصد رضايت افزايش خواهد يافت.

دكتر دولت آبادي در مورد تخصيص امكانات و بودجه به اين بيمارستان، با بيان اينكه ما منتظرهستيم تا بيمارستان جديد ساخته شود، گفت: با توجه به اينكه بيمارستان 96 تختخوابه در دست ساخت است و بيمارستان فعلي از نظر فيزيكي جوابگو نيست هرگونه هزينه كردن براي اين بيمارستان از ديد كارشناسي پزشكي و اقتصادي هيچ نوع رضايتي ايجاد نخواهد كرد.

وي افزود: هر كارشناسي كه ما آورديم گفتند اين فضا بايد كاملاً كوبيده شود و فضاي تيپ جديد بيمارستاني در آن ساخته شود.

دولت آبادي در مورد مرگ نوزادان نارس به دليل كمبود اندكباتور را رد كرد و گفت: ما اين موضوع را قبول نداريم، اندكباتور به اندازه كافي هست چيزي نيست كه بگوييم در حد استاندارد نيست حتي يكي دو تا براي ذخيره جهت اعزام هم موجود است.

تهيه و تنظيم گزارش از ايرج اعتمادي خبرنگار خليج فارس

انتهاي پيام

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن