تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803150006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهتدی: عربستان پشت پرده تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای نفوذ در مذاکرات ایران و 1+5 است/ اظهارات کشورهای عربی ژست تبلیغاتی است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مهتدی: عربستان پشت پرده تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای نفوذ در مذاکرات ایران و 1+5 است/ اظهارات کشورهای عربی ژست تبلیغاتی است

مهتدی: عربستان پشت پرده تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای نفوذ در مذاکرات ایران و 1+5 است/ اظهارات کشورهای عربی ژست تبلیغاتی است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد کشورهای عربی که تاکنون زیر چتر آمریکا بودند با از بین رفتن زمینه‌های اولیه تنش میان ایران و غرب احساس نگرانی کرده‌اند و به دنبال ابراز وجود در روند مهم و حساس مذاکرات پرونده هسته‌ای هستند که امری نشدنی و غیرقابل پذیرش است.
خدیجه غبیشاوی، محمد‌علی مهتدی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه‌نیوز اظهارات اخیر وزیر خارجه قطر درباره پیوستن نماینده شورای همکاری خلیج‌فارس به مذاکرات‌ هسته‌ای ایران و غرب و تبدیل شده 1+5 به 2+5، گفت: پس از توافق تاریخی میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در ژنو، به نظر می‌رسد یک سری اقدامات و اظهارنظرهای مقامات عربی منطقه، تبلیغاتی و با هدف به چالش کشیدن نتایج موفقیت‌آمیز این مذاکرات است.

وی در تشریح ساختار و اهداف برگزاری این مذاکرات، افزود: ایران طی چند سال اخیر به همراه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر پرونده هسته‌ای خود پای میز مذاکره نشست که بعدها آلمان نیز به این گروه اضافه شد؛ آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به دلیل جایگاهی که در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار هستند و حق تصویب قطعنامه را در اختیار دارند و طی سال‌های گذشته با تشدید فشار از سوی لابی صهیونیسم، تحریم‌های سخت و ظالمانه‌ای را علیه ایران اعمال کردند؛ هدف کشورمان نیز در دور جدید مذاکرات برداشته شدن این تحریم‌ها و هدف غرب شفاف‌تر شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و از بین رفتن نگرانی‌ها در این باره است.

پژوهشگر ارشد پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه در ادامه تاکید کرد: چارچوب مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب، چارچوبی شفاف و مشخص است و اساسا بحث حضور و مداخله طرف‌های دیگر را در این روند نمی‌پذیرد؛ اگر قطر امروز خواستار حضور در روند مذاکرات هسته‌ای ایران است و اجازه حضور به این کشور داده شود می‌توان انتظار داشت که عربستان، کشورهای شرق آسیا و آمریکای لاتین نیز پا را از اختیارات و وظایف خود فراتر گذاشته و خواستار حضور و دخالت در روند فعالیت های هسته ای ایران را مطرح کنند که امری غیرقابل قبول و پدیرش از سوی مقامات کشورمان است.

مهتدی در ادامه به اشاره به همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فرایند نظارت بر تاسیسات اتمی ایران، گفت: آژانس بخشی از سازمان ملل متحد است به گونه‌ای که فعالیت‌ها و اقدامات آژانس در روند برنامه هسته‌ای کشورمان از طریق سازمان ملل و شورای امنیت به اطلاع همه کشورهای جهان می‌رسد و لزومی برای حضور دیگر کشورها در مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد.

وی افزود: معتقدم لابی سعودی پشت اظهارنظرهای وزیر خارجه قطر نقشی اساسی ایفا کرده است و بیشتر یک ژست تبلیغاتی محسوب می‌شود؛ هم پیمانان آمریکا که اکنون شاهد بهبود نسبی روابط ایران با جامعه بین‌المللی و از بین رفتن برخی از تنش‌ها هستند به دنبال مطرح کردن خود و ابراز وجود در روند مهم و حساس مذاکرات پرونده هسته‌ای هستند؛ در حالی که می‌دانند این سخنان تنها جنبه تبلیغاتی دارد و درخواست حضور در مذاکرات ایران 1+5 امکان‌پذیر نیست و هیچ اساس حقوقی و قانونی ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌‎الملل گفت: البته ما به عنوان کشور همسایه بارها به کشورهای منطقه گفته‌ایم که قدرت و امکانات ما در اختیار شما قرار دارد و هیچ نگرانی از بابت برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد، وزیر خارجه هم بارها گفته‌اند که توافق هسته‌ای ایران در ژنو هزینه‌ای برای کشورهای عربی ندارد؛ همواره نیز خواستار برقراری بهترین روابط با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف برقراری ثبات و امنیت بودیم.

وی افزود: در مقابل، این کشورها همواره از حضور در کنار ایران خودداری می‌کردند و کشورمان را به دخالت در امور داخلی خود و سلطه جو بودن سیاست خارجی تهران متهم می‌کردند و در حالی که حاضر نشدند برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه و ارتقاء سطح همکاری‌ها به کنار ایران بیایند اکنون خواستار حضور در مذاکرات هسته‌ای هستند.

مهتدی در ادامه علت پافشاری کشورهای عربی برای به چالش کشیدن توافق ژنو و امنیتی و نگران کننده جلوه دادن آن، گفت: نگرانی کشورهای عربی منطقه از این بابت است که آمریکا پس از عقب نشینی از عراق و خروج مرحله‌ای از افغانستان در حال عقب نشینی از منطقه خاورمیانه و انتقال مرکز ثقل خود به اقیانوس آرام است و کشورهایی که تاکنون زیر چتر حمایتی آمریکا بودند، اکنون احساس نگرانی می‌کنند.

بنا به گزارش نامه نیوز، خالد العطیه وزیر خارجه قطر اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: کشورهای جنوب خلیج فارس باید در مذاکرات هسته ای ایران مشارکت کنند زیرا این کشورها نقش مهمی در حفظ ثبات منطقه ای دارند. وی افزود: 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس حق دارند در میز مذاکرات بین المللی با ایران، جایی داشته باشد چرا که این کشورها از شرکای اساسی در ثبات منطقه ای هستند.







1392/9/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن