تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831384752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجم بالاي پرونده هاي قضايي زيبنده جامعه اسلامي نيست/آيا در روابط اقتصادي و حقوقي مانند برادر با يكديگر هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجم بالاي پرونده هاي قضايي زيبنده جامعه اسلامي نيست/آيا در روابط اقتصادي و حقوقي مانند برادر با يكديگر هستيم
يك استاد پرديس قم دانشگاه تهران با بيان اينكه سبك زندگي و خانه سازيهايي كه وجود دارد با فرهنگ ما سازگار نيست، مي توانستيم به نحو ديگري معماري و شهرسازي خود را داشته باشيم، گفت: به تعبير مقام معظم رهبري هر جا كه مشكلي داريم از اسلام فاصله گرفتيم و تحت تأثير فرهنگ غرب قرار گرفتيم.

به گزارش خبرنگار مهر، جهان امروز جهان برخوردهاست، ما همه روزه شاهد برخوردهاي گوناگوني در سطوح مختلف جهاني هستيم بعضي از اين برخوردها در سطح كلان و بين المللي صورت مي گيرد كه ما گزارشات لحظه به لحظه آنرا از طرق گوناگون پيگيري مي كنيم. همچون برخوردهاي نظامي كه به نوعي كل جهان را درگير خود نموده است، اما برخي از اين تقابلها به گونه اي آرام و بي صدا در حال شكل گيري است كه اگر تأثيرگذاري آن بر روابط انساني و ارتباطات اجتماعي بيشتر از برخورد نوع اول نباشد كمتر از آن هم نيست همچون تقابل مدرنيته و سنت. در گفتگو با دكتر محمد محمدرضايي استاد پرديس قم دانشگاه تهران ابعادي از تقابل سنت و مدرنيسم بررسي شد كه اكنون از نظر شما مي گذرد.

*فراموشي سنتها باعث انقطاع فرهنگي و شكاف نسلي فرهنگي مي شود. يكي از عواملي كه باعث فراموشي سنتها مي شود، غرق شدن در مدرنيته و هويت مدرن است. آيا مي توان بخشي از هويت مدرن را گرفت و دچار فراموشي سنتها نشد؟

در باب ويژگي هاي مدرنيته و ارتباط و هماهنگي بين آنها دو نظر وجود دارد: يك نظر معتقد است كه مدرنيته و اجزا و مؤلفه هاي آن مجموعه هماهنگي هستند مثل اينكه رابطه ارگانيك بين آنها وجود دارد. اگر يك جزء را بگيريم اجزاي ديگر هم به دنبال جزء قبلي مي آيند، لذا معتقدان به اين ويژگي مدرنيته معتقدند ما نبايد هيچ بخش از آنرا از جهان غرب وام بگيريم و اگر وام گرفتيم كل فرهنگ غرب وارد كشور ما خواهد شد.

يكي از اجزاي مدرنيته فناوري و استفاده از صنعت و شيوه هاي نو در توليد و زندگي و ... است اگر اينها را از غرب أخذ كنيم در واقع شيوه زيستن ما هم متفاوت خواهد شد. مثلا الان ساخت مسكن، شيوه و نحوه سبك زندگي ما نسبت به گذشته دگرگون شده است. برخي از افراد اينها را معلول اقتباس از غرب مي دانند.

يك نظر ديگر وجود دارد كه معتقد است ما مي توانيم محسنات و ويژگيهاي مثبت مدرنيته را بگيريم و چيزهاي بد آنرا غربال كنيم و نگيريم. اينها يك مجموعه به هم پيوسته اي نيست لذا ما مجبور هستيم با ساير كشورها تعامل كنيم و از كشورهاي ديگر مؤلفه ها و اجزاي خوب فرهنگ را اقتباس كنيم و آنها هم ممكن است تحت تأثير فرهنگ ما قرار گيرند. پس دو ديد و رويكرد نسبت به مؤلفه هاي مدرنيته وجود دارد. هر كدام از اين نگاه ها براي خودشان دلايلي دارند.

در فرهنگ ما سفارشهاي زيادي شده كه مثلا علم را فرابگيريد حتي اگر از كافر يا منافق باشد. همچنين آمده كه علم را طلب كنيد حتي اگر در چين باشد. به هر جهت سفارشهايي از اين دست زياد انجام شده است. اگر واقعا لازمه فراگيري علم، اين بود كه مؤلفه ها ديگر را نيز بگيريم نبايد اين سفارشات در دين ما وجود داشته باشد كه ما را ترغيب كند كه علم را بگيريم حتي اگر از كافر و منافق باشد. مسلما فرهنگ آن زمان چين، يك فرهنگ ديني نبوده است كه پيامبر سفارش به علم آموزي از آن كرده است. فرهنگ ديني در مكه و مدينه وجود داشت و لازم نبود كسي براي آموختن فرهنگ ديني به چين برود. به هر جهت به نظر مي رسد كه بايد دلايل هر كدام از اين رويكردها را مورد بحث و بررسي قرار داد. ولي آنچه كه اكنون در كشور ما معمول هست اين است كه بالاخره ما بايد تا آنجايي كه امكان دارد و با فرهنگ ما متضاد نيست مؤلفه هاي مدرنيته را اقتباس كنيم. البته غرب فرهنگهاي نادرستي هم دارند كه مسلما با فرهنگ ما سازگار نيست. سبك زندگي و خانه سازيهايي كه ما داريم با فرهنگ ما سازگار نيست شايد مي توانستيم به نحو ديگري معماري و شهرسازي خود را داشته باشيم. نحوه زندگي ما در اين آپارتمانها مناسب فرهنگ ديني ما نيست. صنعت و معماري و خانه سازي ما پشتوانه فرهنگي داشت. در شهر قم شهركي بنام مدينة العلم وجود دارد كه به گونه اي ساخته شده است كه هيچ ساختماني بر ساختمان ديگر اشراف ندارد.

يكي از ويژگيها و مؤلفه هاي مدرنيته، علم گرايي است. يعني با توجه به پيشرفتهايي كه در علوم تجربي صورت گرفته تلاش مي شود كه همه حقايق و هستي براساس شيوه علوم تجربي بررسي و مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد. واقعا اين امر از لحاظ فلسفي با مشكل مواجه است يعني اگر بخواهيم براساس علم كه فضا و حوزه محدودي را فراگرفته همه قلمروهاي حوزه هاي دانش را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيم، كار نادرستي است. اين امر يكي از مشكلاتي است كه بعضي از آنها به جامعه ما سرايت كرده است.

در زماني كه علم جديد وارد ايران شد و دارالفنون ساخته شد برخي از اساتيد خارجي وارد كشور ما شدند براي اينكه اين علوم را توضيح دهند. به هر جهت تفكر خودشان را هم القا كردند كه دانشجويان آن زمان يا دانشجوياني كه به خارج اعزام مي شدند تحت تأثير فرهنگ آنها قرار گرفتند، رفتند علم را بگيرند اما خوب بررسي نكردند و علم گرايي يا ساير مؤلفه هاي مدرنيته را گرفتند كه يكي از آنها سكولاريسم، تجربه گرايي، نفي عالم ماوراء است يعني در واقع جهان بيني مادي گرايانه و تجربه گرايانه اي كه در ماوراء اين علوم تجربي قرار داشت را القا كردند به دانشجويان ما به محصلان علوم جديد. لذا شما در دانشگاه هاي زمان طاغوت مي بينيد كه يك نوع تفكر مادي و جهان بيني علمي ترويج مي شد و اكثر محصلان هم تحت تأثير اين تفكر قرار مي گرفتند. پس امكان داشت كه ما فناوري نوين را بگيريم و افراد پخته و افرادي كه از نظر فكري قدرت تجزيه و تحليل داشتند براساس يقين و استدلالهاي قوي مباني فكري خودشان را پذيرفته بودند تحت تأثير قرار نمي گرفتند ولي در واقع از لحاظ فرهنگي ضعيف بودند آنها توانستند تأثيرگذاري كنند و در واقع ما را از هويت خودمان خالي كردند يعني ما هم حرفهاي آنها را مي زديم و تفكر آنها را هم با خود علم به جامعه خودمان آورديم و لذا تعارضي بين دانشگاه هاي زمان طاغوت و حوزه هاي علميه مشاهده مي كنيد. حوزويان دانشگاهيان را متهم به بي ديني مي كردند و دانشگاهيان هم حوزويان را متهم به عقب افتادگي و دور از تمدن مي كردند.

*در هويت كنوني ميانگين افراد جامعه ما، سنتها چه نقشي دارند؟

به نظرم بايد سنت و مدرن را معنا كرد و بررسي آماري داشته باشيم تا بتوانيم به اين سؤال شما پاسخ دهيم. ولي به هر جهت هر كجا كه ما خطا و مشكلي در روابط اجتماعي و مسائل اقتصادي و ... داريم و جنبه هاي انسانيت و احساسي و عاطفي ما با مشكل مواجه شده است اينها تحت تأثير مدرنيته قرار گرفته است. در حوزه اقتصاد مسأله سودگرايي حاكم شده و كارخانه ها و صنعت و انسانها دنبال سود و منفعت خودشان هستند.

رسالتي كه به عهده انسانها هست و دلسوزي كه يك انسان بايد نسبت به انسان ديگر داشته باشد؛ چه در حوزه اقتصادي و چه در حوزه اجتماعي و ... را كمتر مي بينيم، البته نمي گويم اصلا وجود ندارد. مثلا خمس و زكاتي كه در فرهنگ ما وجود دارد و هر كس بخشي از نتايج دسترنج خود را با رغبت در راه ترويج دين ارائه مي دهد و به فقرا كمك مي كند ولي واقعا بايد مورد بررسي قرار گيرد كه تا آنجايي كه مي توانيم بايد خودمان را به عنوان يكي از اعضاي خانواده مؤمنين لحاظ كنيم.

قرآن مي فرمايد كه مؤمنين برادر يكديگر هستند. حضرت امام(ره) مي فرمايند انگار مؤمن شأنيتي ندارد الا برادري، لذا ما همه برادر همديگر هستيم. آيا واقعا ما در روابط اقتصادي و حقوقي مانند برادر با يكديگر عمل مي كنيم يا مثل بيگانه با هم برخورد مي كنيم. اگر بيگانه هستيم تحت تأثير فرهنگ غرب است اگر با هم برادر هستيم از فرهنگ سنتي و ديني خودمان است. به تعبير مقام معظم رهبري هر جايي كه ما مشكلي داريم از اسلام فاصله گرفتيم و تحت تأثير فرهنگ غرب قرار گرفتيم.

70 هزار مورد طلاق در سال ثبت مي شود، قبلا از اين اتفاقات نبود. اينقدر كانون خانواده متزلزل نبود اينها از روابط و تعاملاتي كه وارداتي هست و مربوط به سنت ما نيست نشأت مي گيرد. حجم پرونده هاي قضايي كه به چند ميليون رسيده نيز زيبنده جامعه اسلامي نيست. در قديم گذشت، صفا و صميميت و ايثار بيشتر بود و مردم كمتر خود را درگير اين مسائل مي كردند. تا آنجايي كه داريم خوب زندگي مي كنيم مربوط به فرهنگ ديني ماست و آنجايي كه مشكل پيدا كرديم متأثر از غرب شديم. متوليان فرهنگي بايد اين مسائل را آسيب شناسي و راهكار ارائه كنند.

كد خبر: 2192381

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۰۹:۴۱

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن