تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819804258




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از تنفس 25 ميليون زائر در هواي آلودهدود رقابت‌هاي «يورو 4» در ريه مردم/ مشهد در حسرت سوخت و هواي پاك


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از تنفس 25 ميليون زائر در هواي آلودهدود رقابت‌هاي «يورو 4» در ريه مردم/ مشهد در حسرت سوخت و هواي پاك
ماجراي وعده و وعيدهاي مسئولان در زمينه توليد بنزين يورو 4 و متعاقب آن خودروي استاندارد، به ماراتني جالب تبديل شده كه دود اين رقابت به جاي چشم، در ريه مردم كلان‌شهرهايي مثل مشهد فرو مي‌رود.


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، اوايل ماه گذشته بود كه اعلام رسمي خبر توليد بنزين يورو 4 در پالايشگاه شازند اراك، نويدي دوباره بر اجراي «برنامه كاهش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كشور» و از آن جمله مشهد شد؛ برنامه‌اي كه 4 دي ماه سال 90 به تصويب هيئت وزيران رسيده بود.

چند ماه پيش، يعني 29 خرداد 92، زماني كه توزيع بنزين يورو 4 در تهران آغاز شد، گمان مي‌رفت، پس از تاخير خارج از چشم‌انداز تعيين شده، هرچه سريع‌تر شاهد اجرايي شدن بند 7 برنامه كاهش آلودگي هوا در كلان‌شهرهايي مانند مشهد باشيم اما تاخيرها همچنان ادامه داشت چرا كه بر اساس اين بند، بايد سوخت مورد نياز خودروهاي سبك و سنگين از تاريخ اول فروردين سال 91 منطبق با استاندارد جهاني يورو 4 و از اول فروردين سال 92 منطبق با استاندارد جهاني يورو 5 عرضه مي‌شد.

اتفاقي كه تا همين امروز با اما و اگر و حرف و حديث‌هاي زياد همراه بود و به دنبال آن تاييد و تكذيب و تناقض‌گويي‌هاي فراوان بر سر توليد و توزيع اين سوخت به دنبال داشت.

جستجويي كوتاه در ميان اخبار رسانه‌ها گوياي مسير مبهم رسيدن به اين چشم‌انداز است.

با همه اين تفاسير، وقتي با خبر شديم 13 آذر ماه سال جاري، سه ميليون ليتر بنزين سوپر مرغوب به عنوان سوخت پاك در جايگاههاي بنزين شهر اصفهان توزيع شده باز هم آن را مرهمي بر خلف وعده‌ها تلقي كرديم؛ هر چند كه قرار بود از ابتداي مرداد ماه سال جاري توزيع آن همزمان با تبريز آغاز شود.

امروز خيالمان از اصفهان راحت شد اما وضعيت تبريز هنوز نامشخص است؛ همان‌گونه كه تكليف ساير پالايشگاه‌ها هم معلوم نيست! اما خبر خوب اين است كه بنزين يورو 4 در چهار پالايشگاه شهيد تندگويان، شازند اراك، آبادان و لاوان توليد مي‌شود و ما كماكان چشم انتظار روزي هستيم كه در سراسر كشور سوخت پاك در باك بنزين‌ها جاري شود.

تبصره دوم بند ششم اين برنامه گوياي اين مسئله است كه بايد از ابتداي سال 94، استاندارد سوخت يورو 4 براي همه خودروها به يورو 5 ارتقاء يابد. اما همه شواهد گوياي اين است كه هنوز در توليد يورو چهارش مي‌لنگيم چه برسد به اينكه بخواهيم تقاضاي يورو پنج را هم داشته باشيم!

اما اين فقط يك روي سكه است؛ مسئله ديگر به بند ششم برنامه كاهش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كشور مانند مشهد بر‌مي‌گردد.

بر اساس تبصره يك اين بند، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده از ابتداي سال 91 خودروهاي توليد داخل را به تدريج منطبق بر استاندارد يورو 4 به بازار عرضه كند كه محقق شدن يا نشدن آن، همان «عياني» است كه نياز به «بيان» ندارد!

حال اگر نگاهي گذرا به كشمكش و پستي و بلندي‌هاي حوزه توليد خوردو بيندازيم، داده‌هايي كه دستمان را مي گيرد، حكايت از اين دارد كه تا سوختي فراهم نشود، خبري هم از خودروي متناسب با يورو 4 و 5 نخواهد بود!

اگرچه در تيرماه امسال، احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران گفته بود كه بر اساس وعده‌هاي داده شده براي توليد اين نوع سوخت، خودورسازان قول توليد خودرو با استاندارد يورو 4 را داده بودند كه هنوز خبري از توزيع سراسري آن نيست!

گويا آن گونه كه او گفته بود، در حال حاضر خودروهاي Full C.K.D مانند مگان، ام.وي.ام، محصولات كرمان موتور، مزدا و همچنين خودروهايي مانند 206 و تندر كه موتور آنها وارداتي است مطابق با استاندارد يورو 4 توليد اما هنوز سوخت مناسب اين خودروها در سراسر كشور توزيع نمي‌شود.

خودروسازان معتقدند كه سوخت مناسب براي مصرف خودروهاي توليد شده با استاندارد يورو 4 و 5 بايد 6 ماه پيش از توليد اين خودروها انجام شده باشد و اقدامي غير از اين به دليل آسيب رساندن به موتور امري نادرست است.

گويا مذاكراتي انجام شده تا اگر توزيع سراسري سوخت يورو 4 در نيمه دوم سال جاري، آغاز شود به گونه‌اي كه حداقل يك تلمبه در هر جايگاه در شهرهاي كشور به آن اختصاص پيدا كند، آنها نيز از ابتداي سال 93 محصولات خود را با اين استاندارد به بازار عرضه مي‌كنند.

اين در حالي است كه محسن صالحي‌نيا معاون وقت وزير صنعت، معدن و تجارت در همان ماه اعلام كرده بود كه فرآيند دريافت مجوز براي توليد انبوه در مورد برخي خودروها مانند پژو 405، سمند، پژو پارس و تيبا با استاندارد يورو 4 در حال انجام است.

حتي اين را هم يادآور شده بود كه تمام خودروها موفق به دريافت تأييديه نمونه براي توليد با استاندارد يورو 4 شده‌اند و براي برخي خودروها مانند تندر 90، پژو 206، پژو 207 و رانا نيز براي توليد انبوه با استاندارد يورو 4 مجوز لازم و اجازه شماره‌گذاري دريافت شده است.

در اين ميان، علي محمد شاعري قائم مقام وقت سازمان محيط زيست كشور نيز اعلام كرده بود كه حدود 50 تا 60 درصد از خودروهاي توليدي در كشور با استاندارد يورو 4 توليد مي‌شود.

حتي پيش‌بيني هم كرده بود كه با ادامه اين روند همه خودروهاي ساخت داخل در 3 تا 4 ماه آينده با استاندارد يورو 4 توليد شوند.

اين در حالي است كه همين شخص در خرداد ماه، از توقف شماره‌گذاري خودروهاي بدون استاندارد يورو 4 از ابتداي تير ماه سال جاري خبر داده بود و تاكيد هم كرده بود كه بر مواضع خود پافشاري مي‌كنند كه نتيجه اين پافشاري امروز به طور كامل مشهود است!

اين را هم اضافه كنيم كه اواخر خرداد ماه بود كه ساسان قرباني دبير انجمن قطعه سازان تصريح كرده بود كه اجراي مصوبه دولت براي توليد خودرو با استاندارد يورو 4 و با دو ايربگ از ابتداي تيرماه امكان‌پذير نيست و آن را در صورتي امكان پذير دانسته بود كه قطعات لازم و سوخت مناسب فراهم شود.

وي با اعلام اين خبر، عملاً آب پاكي را روي تاريخ وعده‌هاي داده شده ريخت!

جريان اين كشمكش و شدن‌ها و نشدن‌ها، انگار حكايت لحاف ملا نصرالدين است كه در نهايت دودش فقط به چشم مردم مي‌رود!

حالا ما هم يعني مردم مشهد، پايتخت معنوي ايران با 25 ميليون زائر و جمعيت 3 ميليوني شهر، پلاكارد مطالبه‌گري خود را بالا گرفته و مي‌خواهيم تا در اين ماراتن آلودگي هوا، هر چه زودتر سهممان را از سوخت پاك، در رقابت با هفت كلان شهر ديگر تهران، اهواز، اراك، تبريز، شيراز، كرج و اصفهان بگيريم.

اكنون در مشهد جايگاه‌هاي سوخت يورو 4 و 5 وجود دارد و كارگروه آلودگي هواي استان و استانداري خراسان رضوي هم پيگيري و مكاتبات فراواني با تهران داشته اما هنوز اين سوخت به مشهد نرسيده است!

ريه‌هاي اين شهر تا مانند تهران و اراك و اهواز به خس‌خس نيفتاده بايد وارد عمل شد و حركتي كرد.

------------------------------

گزارش از: ندا فيض آقايي

-----------------------------

انتهاي پيام/2202/ق40

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن