تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812830756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انطباق اسلام با استدلال هاي عقلي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انطباق اسلام با استدلال هاي عقلي
انطباق اسلام با استدلال هاي عقلي پرسش:اگر نكته و برخي آموزه هاي ديني با استدلال هاي عقلاني ما تضاد يا تعارض داشته باشد و ما براي يافتن پاسخ صحيح و انطباق آن با ارزش هاي اسلامي تلاش كنيم و به نتيجه نرسيم در چنين شرايطي تكليف ما چيست؟پاسخ:در بخش نخست پاسخ به اين سؤال ضمن تاكيد بر ملازمه عقل و شرع در اسلام و منطق فقهاي شيعه و جايز نبودن تعارض و تضاد ميان آموزه هاي اسلام با استدلال هاي عقلاني، به انواع رويكردهاي عقلي كه ممكن است زمينه ساز ايجاد اين تعارض يا تضاد باشند از قبيل رويكردهاي فلسفي، رويكرد عقل دكارتي و رويكرد عقل پراگماتيستي پرداخته شد. اينك در ادامه بخش پاياني اين مبحث را پي مي گيريم:4- عقل كانتياز ديدگاه كانت، عقل نظري در حل مسايل متافيزيكي ناتوان و احكام عقلي در اين زمينه فاقد ارزش علمي است. وي صريحا اعلام داشت، مسايلي از قبيل وجود خدا و جاودانگي روح و اراده آزاد را نمي توان با برهان عقلي اثبات كرد. ولي ايمان به آنها براي پذيرش نظام اخلاقي ضرورت دارد.5- عقل از منظر فلسفه اسلامياز امتيازات بارز انسان نيروي تفكر است. تفكر فعاليتي دروني است كه بر روي مفاهيم ذهني انجام مي گيرد و براساس معلومات شناخته شده، مسايل مجهول حل مي شود. روش تعقلي بر قياسي كه از مقدمات عقلي محض تشكيل مي شود، مبتني است. مقدماتي كه يا از بديهيات اوليه است يا به آنها منتهي مي شود، مانند همه قياسهاي برهاني كه در فلسفه اولي و رياضيات و بسياري از مسايل علوم فلسفي به كار مي رود. فرق روش تعقلي و تجربي در اين است كه تكيه گاه روش تعقلي فقط بديهيات اوليه است، و تكيه گاه روش تجربي، مقدمات تجربي.فلسفه اسلامي، هستي شناسي، خداشناسي و انسان شناسي را به روش تعقلي ارائه مي دهد.6- روش انبيا و رويكرد عقلانياصولا بين روش انبيا در دعوت مردم به حق و حقيقت و بين آنچه انسان از طريق استدلال درست و منطقي به دست آورد تفاوتي نيست. تنها فرق آن است كه پيغمبران از مبداً غيبي استمداد مي جستند و از زلال چشمه وحي مي نوشيدند.بنابراين ساحت انبيا پاك تر از آن است كه مردم را به حركت بدون بصيرت و تبعيت كوركورانه مجبور سازند. قرآن كريم مي فرمايد: «قل هذه سبيلي ادعوالي الله علي بصيره انا و من اتبعني.»(يوسف-108) بگو اين راه من است. من و پيروانم، با بصيرت كامل همه مردم را به سوي خدا دعوت مي كنيم. از اين رو دين و عقلانيت با شريعت و حكمت كه غرض و واضع و روش آنها يكي است، با هم هيچ گونه اختلاف ندارند. دين حقيقي مردم را فرا مي خواند تا از روي دليل عقلي به عالم ماوراي طبيعت يقين و علم پيدا كنند. عقل و نقل در طول هم قرار مي گيرند نه در عرض يكديگر. عقل حجت دروني انسانها است كه آنان را در مسير كمال راهبري مي كند. شريعت حجت بيروني است براي نجات انسانها از گرداب آلودگي ها و سوق دادن آنها به سوي كمال و سعادت انساني قال الكاظم(ع) مي فرمايد: همانا خداوند براي مردم دو حجت قرار داده است. حجت ظاهري و حجت باطني، اما حجت ظاهري فرستادگان الهي و پيامبران و امامان هستند و اما حجت باطني عقل هايند. (منتخب ميزان الحكم، روايت 4387)براين اساس، ممكن نيست حجت ظاهر و باطن با يكديگر تعارض داشته باشند. زيرا اين دو حجت ظاهر و باطن دو طريق مستقل و بي نياز از همديگر نيستند، بلكه هر دو از يك منبع الهام گرفته و كاملا هماهنگ مي باشند. بنابراين انسان زماني به هدف و غايت خلقت خود مي رسد كه نهايت همسويي و هماهنگي ميان اين دو راهنما برقرار باشد. نكته پاياني اين است كه حقايق بلند ديني گاه با عقل جزيي حسابگر دكارتي يا عقل پراگماتيستي يا عقل كانتي معارض مي نمايد و پرواضح است كه ايثار و از خودگذشتگي و شهادت و انفاق و ايمان به غيب و هزاران ارزش متعالي اسلام با عقل جزيي و حسابگر قابل تحليل و تبيين نيست. اما اين گونه ارزشها هيچگاه با عقلانيت ديني و اسلامي مبتني بر رويكرد قرآني و سيره انبيا(ص) و ائمه(ع) تضاد و تنافي ندارد.
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن