تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831218064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفي مختصر آثار علامه حلي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: معرفي  مختصر آثار علامه حلي
كتاب
1- الابحاث المفيدة في تحصيل العقيدة. 2- ابطال الجبر. 3- اثبات الرجعة. 4- اجوبة المسائل المهنائية الاولي، که جواب سوالات سيدمهنابن سنان بن عبدالوهاب جعفري حسيني مدني عبدلي است. 5- اجوبة المسائل المهنائية، که باز هم جواب سوءالات سيدمهناي مذکور است. 6- الادعية الفاخرة الماثورة عن العترة الطاهرة. 7- الاربعون مسالة في اصول الدين. 8- ارشاد الاذهان الي احکام الايمان، که حاوي تمام ابواب فقه بوده و بتصريح بعضي از اجله داراي پانزده هزار مساله است، و نسخه خطي آن در اغلب کتابخانه‌هاي عمومي و خصوصي موجود است. 9- استقصاء الاعتبار في تحرير معاني الاخبار، که خود علامه در خلاصة الاقوال گويد که اين کتاب استقصاء بي مانند بوده و در آن هر خبري را که بنظرش رسيده نقل کرده و در صحت و ضعف سند و کيفيت دلالت آنها مطالبي نگاشته است. 10- استقصاء البحث و النظر في مسائل القضاء و القدر، و يا استقصاء النظر في القضاء و القدر. که آن را در جواب سوال شاه خدابنده راجع بدليل مختار بودن انسان و مجبور نبودن او در افعال خود، نوشته است . 11- الاسرار، در امامت . 12- الاسرار الخفية في العلوم العقلية من الحکمية و الکلامية و المنطقية، که نسخه اصلي آن بخط خود علامه در خزانه غرويه موجود است و صاحب الذريعه آن را ديده است. 13- الاشارات الي معاني الامارات، و يا الاشارات الي معني الاشارات، که شرح اشارات و تنبيهات ابوعلي سينا است.14- اَلفَين، يا کتاب اَلالفَين الفارق بين الصدق و المين، که داراي يک مقدمه و دو مقاله و يک خاتمه است. در مقاله اول هزار دليل به امامت حضرت علي بن ابي طالب عليه‌السلام اقامه کرده و در مقاله دوم نيز هزار دليل در ابطال شبهات مخالفين نوشته است. ولي در چاپي که در ايران شده است از هزار دليل دوم فقط بيست و چند دليل مذکور است، و گويا بقيه کتاب دستخوش حوادث گرديده است.15- انوار الملکوت في شرح الياقوت، که شرح کتاب ياقوت نام ابواسحاق ابراهيم نوبختي از قدماي متکلمين اماميه است.16- ايضاح الاشتباه في ضبط تراجم الرجال (به نقل الذريعة)، يا "في ضبط الفاظ اسامي الرجال" (به نقل روضات). 17- ايضاح التلبيس من کلام الرئيس و بيان سهوه و الرد عليه (از الخلاصه خود علامه)، و يا کشف التلبيس و بيان سيرة الرئيس (از محمدبن خاتون)، که در رد اعتراضات وارد بر شيخ الرئيس ابوعلي سينا است.18- ايضاح السبل في شرح منتهي السوال و الامل، در اصول فقه . و نام اصلي آن غاية الوصول الي علم الاصول است.19- ايضاح مخالفة السنة، در تفسير، حاوي رد ديني مطالبي است که مخالف کتاب و سنت نبوي است. 20- ايضاح المعضلات من شرح الاشارات، که شرح اشارات خواجه نصير طوسي است.21- ايضاح المقاصد من حکمة عين القواعد، که شرح حکمة العين کاتبي قزويني است و در 1337 هـ.ش. با مقدمه و فهارس در تهران چاپ شده است.22- بسط الاشارات، و آن شرح ديگري است بر اشارات و تنبيهات ابوعلي سينا. 23- بسط الکافية، که مختصر شرح الکافية در نحو است. 24- تبصرة المتعلمين في احکام الدين، که بارها در ايران چاپ شده و شروح بسياري بر آن نوشته‌اند. 25- تحرير الاحکام الشرعية علي مذهب الامامية، که شامل تمام ابواب فقه است بدون استدلال. و به تصديق بعضي از اهل فن داراي چهل هزار مساله مي‌باشد. 26- تحصيل الملخص. 27- التحفة، در علم هيئت. 28- تذکرة الفقهاء، در فقه استدلالي اماميه و مذاهب متداول عامه، و در ايران در دو جلد چاپ شده و به تذکره علامه مشهور است. 29- تسبيل الاذهان الي احکام الايمان، در فقه، و در يک مجلد است . 30- تسليک الافهام في معرفة الاحکام. 31- تسليک النفس الي حظيرة القدس، در نکات و دقايق علم کلام. 32- التعليم التام في الحکمة و الکلام. 33- التعليم الثاني، که چندين مجلد بوده و ظاهراً غير از کتاب مقاومات اوست که شامل مباحثه با تمام حکما است. 34- تلخيص الاحکام، که ظاهراً همان تلخيص المرام است. 35- تلخيص الکشاف، که تفسير قرآن مجيد بوده و ظاهراً غير از سر وجيز و قول وجيز و نهج ايمان است که آنها نيز تفسيرهاي علامه است، و شايد هم يکي از آنها باشد. 36- تلخيص المرام في معرفة الاحکام و قواعد الفقه و مسائله الدقيقة علي سبيل الاختصار، که دو نسخه از آن در کتابخانه رضويه موجود است. 37- التناسب بين الفرق الاشعرية و السوفسطائية. 38- تنقيح الابحاث في العلوم الثلاثة، در علوم منطق و طبيعي و الهي. 39- تنقيح القواعد، يا تنقيح قواعد الدين الماخوذة من آل يس. 40- تهذيب الاصول، که نام اصلي آن تهذيب طريق الوصول الي علم الاصول است. و گاهي آن را به تخفيف، تهذيب الوصول الي علم الاصول، و گاهي نيز تهذيب الاصول نامند. 41- تهذيب النفس في معرفة المذاهب الخمس. 42- التيسير الوجيز في تفسير کتاب اللّه العزيز، که در بعضي نسخ خلاصه علامه، بهمين نام ذکر شده و در برخي نسخ به نام السر الوجيز، و در بعضي ديگر بنام القول الوجيز ذکر شده است. 43- جامع الاخبار، و يا مجامع الاخبار، که ظاهراً تصحيف همان جامع الاخبار است. 44- الجبر و الاختيار، که ظاهراً غير از ابطال الجبر است.45- جواب السوال عن حکمة النسخ في الاحکام الالهية، که در جواب سوال شاه خدابنده است، و نام آن وجيزه است . 46- جوابات المسائل المهنائية، که همان اجوبة المسائل است. 47- جواهر المطالب في فضائل اميرالمومنين علي بن ابي طالب عليه‌السلام. 48- الجوهر النضيد في شرح منطق التجريد. 49- حاشيه تلخيص الاحکام، که خود تلخيص الاحکام و حاشيه آن در نزد صاحب معالم بوده و او در مساله جواز طهارت با آب مضاف از آنها نقل مي‌کند.50- حل المشکلات من کتاب التلويحات، که شرح کتاب تلويحات شيخ شهاب الدين سهروردي است.51- خلاصة الاقوال في علم معرفة حال الرجال، يا في علم الرجال.52- خلق الاعمال. 53- الدر المکنون في علم القانون، در منطق. 54- الدر و المرجان في الاحاديث الصحاح و الاحسان. 55- الدلائل و البرهان في تصحيح الحضرة الغروية. 56- الرسالة السعدية. 57- شرح ارشاد الاذهان خود علامه. 58- شرح الاشارات. در مجمع البحرين از شيخ بهائي نقل شده که شرح اشارات علامه با خط خودش نزد او موجود بوده است. و شايد اين کتاب همان کتاب الاشارات است که خود شرح اشارات ابوعلي سينا است. 59- شرح تجريد خواجه نصير طوسي، که به نام کشف المراد است. 60- شرح حکمة العين که همان ايضاح المقاصد است. 61- شرح شفاي ابوعلي سينا، در دو مجلد. 62- شرح قواعد خود علامه. 63- شرح مختصر ابن حاجب.64- شرح نهج البلاغه، و يا مختصر شرح نهج البلاغه، که ملخص شرح نهج البلاغه استاد خود ابن ميثم بحراني است.65- غاية الاحکام في تصحيح تلخيص المرام، که شرح او بر کتاب تلخيص المرام خود است. 66- غاية الوصول الي علم الاصول، که همان ايضاح السبل است. 67- قواعد الاحکام في معرفة الحلال و الحرام، که به قواعد علامه معروف است و چندين مرتبه در تهران چاپ شده و محل توجه اکابر فقها بوده و شروح بسياري بر آن نوشته شده است. 68- القول الوجيز في تفسير کتاب اللّه العزيز، که ظاهراً همان التيسير الوجيز است. 69- کاشف الاستار في شرح کشف الاسرار. 70- کشف الحق و نهج الصدق، که در مناظره سيد موصلي است. 71- کشف الخفاء من کتاب الشفاء، در حکمت. 72- کشف الفوائد في شرح قواعد العقائد، در کلام که شرح کتاب قواعد العقائد خواجه نصير طوسي است و در تهران به چاپ رسيده است . 73- کشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، در کلام که شرح تجريد خواجه نصير طوسي است، و بارها در بمبئي و ايران چاپ شده، و به تصديق ارباب تحقيق اگر اين شرح علامه نبود، مطالب کتاب تجريد خواجه نصير با آن همه شروح بسياري که دارد در بوته اجمال مي‌ماند. 74- کشف المقال في احوال الرجال، که کتاب رجال کبير علامه است. و خلاصة الاقوال ملخص همين کتاب است. 75- کشف المکنون من کتاب القانون، در نحو، که مختصر شرح جزولية است. 76- کشف اليقين في فضائل اميرالمومنين عليه‌السلام. 77- الکشکول في ما جري علي آل الرسول صلي‌الله‌عليه‌و‌آله که برخي آن را ازآن ِ سيد حيدر بن علي حسيني عبيدلي مي‌دانند. 78- المباحثات السنية و المعارضات النصيرية.79- مبادي الوصول الي علم الاصول. 80-مجامع الاخبار (از روضات)، که همان جامع الاخبار است.81- المحاکمات بين شراح الاشارات، در سه مجلد.82- مختلف الشيعة في احکام الشريعة، که شامل مسائل فقهيه خلافيه شيعه از اول فقه تا آخر آن با ادله هر يک از اقوال مختلف و رد و قبول آنها است، و در تهران به چاپ رسيده است.83- مدارک الاحکام، در فقه. و به نوشته روضات، فقط در طهارت است.84- مراصد التوفيق و مقاصد التحقيق، در منطق و علم طبيعي و الهي.85- مصابيح الانوار، در حديث . طبق گفته خود علامه، اين کتاب محتوي تمام احاديث اماميه است و هر حديثي در باب متعلقبه فن مربوط بدان حديث ذکر شده. و هر فني را به ترتيب حضرات معصومين چندين باب نموده است، مثلاً در باب اول هر فن، احاديث مربوط به آن فن را که از پيغمبر (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) رسيده نگاشته است و به همين ترتيب تا آخر ائمه اطهار عليه‌السلام.86- المطالب العلية في علم العربية. 87-معارج الفهم في شرح النظم.88- المعتمد، در فقه.89- المقاصد الوافية بفوائد القانون و الکافية، که حاوي مطالب کافية و جزولية است.90- المقاومات، در حکمت، که حاوي مباحثه با حکماي سابق است. 91- مقصد الواصلين، در اصول دين.92- مناهج اليقين في اصول دين، که به نام منهاج اليقين نيز ذکر شد.93- منتهي المطلب في تحقيق المذهب، در فقه استدلالي، که از طهارت تا آخر باب جهاد و مقدار قليلي از باب تجارت در دو جلد درتبريز چاپ شده است. در اين کتاب آراء و مذاهب تمام مسلمين که در احکام فقهيه دارند ذکر شده، و مولف بعد از رد ادله مخالفين راي و نظر خود را موافق ادله شرعي ذکر مي‌کند. 94- منتهي الوصول الي علمَي الکلام و الاصول. 95- منهاج الاستقامة، که ابن تيمية در رد آن چند جلد کتاب نوشته است. 96- منهاج الصلاح في مختصرالمصباح، که مصباح شيخ طوسي را ملخص کرده و يک باب هم در اصول عقايد به ده باب آن افزوده است که بين علما و محصلين داير و به باب حادي عشر معروف بوده و شروح بسياري بر آن نوشته‌اند. 97- المنهاج في مناسک الحج . 98- منهاج الکرامة في الامامة، که براي شاه خدابنده تاليف کرده و در ايران چاپ شده است. 99 - منهاج الهداية و معراج الدراية في علم الکلام. 100- منهاج اليقين، که همان مناهج اليقين است. 101- نظم البراهين في اصول الدين. 102- النکت البديعة في تحرير الذريعة في اصول الدين. 103- نهاية الاحکام في معرفة الاحکام، که بقول روضات فقط در باب طهارت و صلاة است. 104- نهايةالمرام في علم الکلام. 105- نهاية الوصول الي علم الاصول.106- نهج الايمان في تفسير القرآن، که به گفته خود علامه ملخص کشاف و تبيان و غير آنهاست. 107- نهج الحق و کشف الصدق، که فضل بن روزبهان ردّي بر آن نوشته است. 108- نهج العرفان في علم الميزان. 109- نهج المسترشدين في اصول الدين، که فاضل مقداد شرحي بر آن نوشته و آن شرح را «ارشاد الطالبين الي نهج المسترشدين» ناميده، و متن و شرح هر دو در بمبئي يک جا چاپ شده است. 110- نهج الوصول الي علم الاصول. 111- النهج الوضاح في الاحاديث الصحاح. 112- واجب الاعتقاد. 113- الوجيزه في جواب سوال الشاه خدابنده، که در جواب السوال ذکر شد. منابع:تاريخ مفصل ايران، مغولکشف الظنونريحانة الادب ج 3 روضات الجنات هدية الاحباب مستدرک الوسائل الذريعة





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 788]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن