واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
مجموعه تلويزيوني «تاوان» به كارگرداني شهرام شاهحسيني روزهاي زوج، ساعت 30/20 از شبكه 3 سيما پخش ميشود. اين مجموعه با ساختاري كاملا متقاوت از سريالهاي معمول تلويزيوني، داستاني از جنس حادثه را روايت ميكند كه شايد نمونه آن را كمتر در جعبه جادويي ديدهايم. وجود صحنههاي حادثهاي و تعليق در داستان، وجود فلاشبكهايي نزديك به سينماي حادثهاي از ويژگيهاي خوب و درست در ساختار اين كار است، البته ناگفته نماند كه وجود فلاشبكهاي متعدد در لوكيشنهاي مختلف، نوعي سردرگمي و در برخي موارد استرس براي از دست دادن يك صحنه را در مخاطب ايجاد ميكند. گفتگويي داشتيم با تهيه كننده و تصويربردار اين سريال كه حاصل آن پيش روي شماست . مجيد مولايي، تهيهكننده اين مجموعه تلويزيوني به فاكتورهاي اين سريال براي جذب مخاطب اشاره كرده و مي گويد: يكي از مهمترين فاكتورها در جذب مخاطب، توجه به آن دسته از بينندگاني بود كه سلايق متفاوتتري دارند و ريتم و ساختار ويژهاي را از يك مجموعه تلويزيوني ميطلبند. بر همين اساس از همان ابتدا بحث جذب مخاطباني از اين دست، نسبت به ديگر تماشاگران حرفهاي توليدات تلويزيون براي ما از اهميت بيشتري برخوردار بود و خوشبختانه با توجه به بازخوردهايي كه تاكنون داشتهايم تا اندازهاي به آنچه ميخواستيم، دست يافتهايم. وي در ادامه صحبتهاي خود ضمن اشاره به چگونگي توليد اين مجموعه تلويزيوني مي گويد : پيشتوليد سريال تاوان، از اواخر سال 87 آغاز شد و نگارش فيلمنامه 8 ماه به طول انجاميد. يكي از خصوصيات من در تهيه و توليد يك مجموعه اين است كه از همان ابتدا برتمام مراحل توليد نظارت دارم و از همين رو به اتفاق شهرام شاهحسيني راجع به طرح بسيار صحبت كرديم و با نويسندههاي بسياري به بحث نشستيم تا به ايده و طرح موردنظر دست يافتيم. در ابتدا حسين مرتضاييان آبكنار يك طرح كلي ارائه كرد و بقيه نويسندگان هم آن چيزي را كه پيشنهاد شد، نوشتند اما در نهايت آنچه ميخواستيم از آب درنيامد تا اين كه آرش برهاني درگير كار شد و سيناپسهايي را ارائه كرد. وي بعد از مطالعه اين سيناپسها نظر من و كارگردان را تا اندازهاي جلب كرد و كار نگارش تاوان را شروع كرد، از سوي ديگر تجربه كار با عليرضا معتمدي را در ديالوگنويسي داشتيم به همين دليل اين كار را به معتمدي سپردم و كار توليد اين مجموعه تلويزيوني پس از نگارش كامل فيلمنامه آغاز شد. مولايي مي افزايد: يك روند كلي در توليد مجموعههاي تلويزيوني در شبكه 3 سيما وجود دارد، به اين ترتيب كه قبل از اين كه كارگردان يا حتي متن انتخاب شود، مدير گروه فيلم و سريال شبكه مشخص ميكند كه روي چه موضوعي قرار است كار شود و من هم به عنوان تهيهكننده نوع كارم را ميفهمم. مجموعه تاوان هم به اين ترتيب بود و با مديريت فيلم و سريال شبكه 3 سيما به توافق براي كليت داستان رسيده بودم و ميدانستم با چه ريتم و ساختاري كار ساخته خواهد شد. مساله بودجه و كم و كيف در اختيار گرفتن امكانات توليد، يكي از بحثهاي مهمي است كه معمولا تهيهكنندهها نسبت به آن?حرفوحديثهايي?دارند مجيد مولايي هم از اين قاعده مستثنا نيست. وي به بودجه اندكي كه در اختيار داشته است، اشاره كرد ه و مي گويد: سريال تاوان از آن دست مجموعههايي است كه در رديف سريالهاي «الف» قرار ميگيرد ولي بودجهاي معمولي و روتين مانند بسياري از سريالهاي تلويزيوني داشت، در واقع بودجه اين سريال در مقايسه با مجموعههاي تلويزيوني ساده و بدون پيچيدگيهاي ساختاري بسيار اندك بود، چراكه سريال تاوان داستاني حادثهاي با ساختاري پيچيده و با تدويني كمنظير بود، اما متاسفانه بودجهاي معمولي داشت، البته ناگفته نماند كه نوع مديريت و تصويب بودجه براي اختصاص به يك سريال در شبكه 3 سيما نسبت به ديگر شبكههاي صداوسيما 15 درصد ارزانتر است، اما با برنامهريزي مدون و مديريت خوب هزينهها سعي كرديم مجموع كار را بخوبي پيش ببريم و نكته ديگر اين كه عوامل توليد و بازيگران كه عمدتا از بازيگران درجه يك سينما هستند با گروه توليد همكاري خوبي داشتند و دستمزدهايي كه پرداخت شد، نسبت به ديگر مجموعههايي كه تهيه آن را به عهده گرفته بودم پايينتر بود و مجموع عوامل باانگيزه و دغدغهاي كه داشتند، سركار حاضر شدند. با همه اين اوصاف كيفيت به دست آمده با هزينه صرف شده رابطه مستقيم و قابل دفاعي دارد. انتخاب عوامل حرفهاي و همچنين بازيگران تاوان كه عمدتا از حرفهايهاي بازي در سينماي ايران هستند ازجمله عوامل مثبت دراين مجموعه است. مجيد مولايي در صحبتهاي خود به چگونگي انتخاب بازيگران براي ايفاي نقشهاي مختلف اشاره كرد و گفت: براي انتخاب بازيگران به اتفاق شهرام شاهحسيني فهرستي از بازيگران براي ايفاي نقش هر يك از كاراكترها تهيه كردم و براساس فيلمنامه و موقعيت بازيگران عوامل را كنار هم چيدم، البته برخي انتخابها، مثلا سارا خوئينيها را براي بازي در نقش مرجان كانديدا كرده بوديم كه بنا به دلايلي نتوانست سر اين پروژ حاضر شود و در نهايت به خانم مينا لاكاني رسيديم و الان كه مجموعه را نگاه ميكنم، ميبينم كه حضور لاكاني در اين مجموعه و ايفاي نقش مرجان يك توفيق به يادماندني بود. اين تهيهكننده تلويزيوني با اشاره به دغدغه مديران شبكههاي مختلف سيما درباره محتواي مجموعههاي تلويزيوني گفت: دغدغه عمده مديران تلويزيوني بر محتوا و پيام سريالها استوار است و ساختار مجموعههاي تلويزيوني را به طور كلي به تهيهكننده و كارگردان محول ميكنند كه به اعتقاد من مديران تا اندازهاي بايد به ساختار مجموعهها هم آگاه باشند و مديريت بكنند. تعدد لوكيشنها و تفاوت فضاهاي مختلف براي تصويربرداري يكي از فاكتورهاي اساسي براي كار تصويربرداري است. محمد ناصري، تصويربردار تاوان درخصوص كم و كيف تصوير در اين مجموعه گفت: بزرگترين مشكل تصويربرداري، نداشتن ابزار آلات مناسب براي تصويربرداري آثار خاص است و به اعتقاد من تاوان ازجمله مجموعههايي است كه استحقاق داشت از وسايل و امكانات خوبي در تصويربرداري استفاده كند، اما چنين نشد و تنها راه استفاده از كارمونت مكنده بود كه متعلق به كمپاني پنتر آلمان است و تهيهكننده آن را خريد و در صحنههاي حادثهاي از آن بهره برديم. وي با اشاره به ساختار نوري اين سريال اظهار كرد: در اين مجموعه از منابع نوري طبيعي براي كار استفاده كرديم و تقريبا سكانسي وجود ندارد كه از نورهاي غيرطبيعي به لحاظ موقعيت جغرافيايي كه داستان در آن ميگذشت، استفاده شده باشد و تنها مشكلي كه با آن مواجه ميشديم، فلاشبكهاي بسياري بود كه در تعريف داستان به كار ميرفت و البته اين فلاشبك با نورپردازي خاص خودش را ميطلبيد به اين صورت كه در اين فلاشبكها كرون را كم كرديم و آنچه با چشم طبيعي ديده ميشد را با همان رنگ و نور به تصوير كشيديم. ناصري با بيان كم و كيف كار با دوربين خود در اين مجموعه تلويزيوني گفت: در بسياري از صحنهها دوربين روي دست بود اما در مجموع سريال تاوان به خاطر چند داستانياش به موازات هم پيش ميرود و اگر گروه تصويربرداري زمان بيشتري براي توليد داشت، خيلي بهتر ميتوانست تمام قابليتهاي تصويري اين اثر را به تصوير بكشد. پريسا ساساني
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]