واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: نشست بزرگداشت شهيد مطهري در نمايشگاه كتاب؛ شاگرد استاد مطهري: شارحان كانت، تحليل مطهري بر آثار كانت را قبول دارند
شاگرد استاد مطهري گفت: برخي افراد به اين دليل كه شهيد مطهري زبان انگليسي و آلماني نميدانست، آرا و تفكرات او را در خصوص فلسفه غرب قبول ندارند، در حالي كه در تحقيقي كه اخيراً انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه بسياري از شارحان كانت، تحليل استاد بر آثار كانت را قبول دارند.
به گزارش خبرنگار فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، دكتر عبدالله نصري ظهر امروز در نشست بزرگداشت ياد شهيد مطهري كه در سراي اهل قلم در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد، گفت: تفاوت اصلي شهيد مطهري با ساير متفكراني كه در حاشيه قرار گرفتهاند، اين است كه وي تفكر را جدي مي گرفت و بر همين مبنا همواره به دنبال رها كردن مناصب اجتماعي و پيگيري مطالعات و تحقيقات خود بود.
شاگرد استاد مطهري با بيان اينكه اهميت به تمامي تفكرات و انديشهها، اعتقاد اصلي شهيد مطهري بود، گفت: استاد هيچ گاه پنجره ذهنش را به سوي انديشهها و تفكرات گوناگون نبست، در حالي كه متاسفانه الان بسياري از افراد قبل از مطالعه انديشه ديگران حكم صادر ميكنند و يا آن قدر براي تفكر خود ارزش قائلند كه به تفكرات ديگران هيچ توجهي ندارند.
وي همچنين گفت: مواجههاي كه در حال حاضر بسياري از متفكران امروز با تفكر غرب دارند، در اصول فكري استاد مطهري وجود نداشت، بلكه برعكس وي معتقد بود بايد آثار متفكران غربي را با ترجمههاي دقيق و صحيح بخوانيم.
نصري همچنين گفت: بر اساس تفكر شهيد مطهري خداوند همه انديشههاي صحيح را به ما اعطا نكرده، بلكه ديگراني هم هستند كه بهرهاي از تفكرات صحيح دارند و ما بايد با آن آشنا شويم.
اين استاد دانشگاه با انتقاد از عملكرد برخي متفكران در دنياي امروز گفت: اكثر كساني كه مطالعات درستي از تفكرات غربي ندارند و مطابق مد روز حرف ميزنند، گاهي چنان از تفكرات غربي ميگويند كه گويي تسلط كافي بر اين تفكرات دارند، در حالي كه اين شيوه به هيچ وجه مورد قبول شهيد مطهري نبود.
وي با بيان اينكه ذهن استاد، ذهني مسئلهياب بود، گفت: بعضيها ذهنشان شبهه ياب است؛ يعني همواره به دنبال پاسخگويي به شبهاتي هستند كه توسط متفكران ديگر مطرح ميشود، ولي ذهن استاد مسئلهياب بود؛ يعني كتابي را مطالعه ميكرد تا با مسائل و تفكرات آن فيلسوف آشنا شود.
نصري با اشاره به برخي نظريات در خصوص اينكه استاد چگونه بدون آشنايي با زبانهاي بيگانه با فلسفه غرب آشنا بود، گفت: شهيد مطهري آثار ترجمهاي به زبان عربي و فارسي را مطالعه ميكرد و وقتي با آراي فيلسوفي مانند كانت آشنا ميشد، نميخواست اثري در باب كانت بنويسد، بلكه ميخواست مسائل معرفت شناسي كانت را مورد بررسي قرار دهد؛ يعني به عنوان يك فيلسوف با فيلسوف مواجه ميشد، نه به عنوان يك مورخ كه فقط نقل قول كند.
شاگرد استاد مطهري در ادامه بيان داشت: استاد وقتي با انديشههاي گوناگون مواجه ميشد، اول به تحليل مفاهيم ميپرداخت، در حالي كه امروز در جامعه ما مفاهيم توسط متفكران استفاده ميشود، بدون آن كه تعريف درستي از آن ارائه شود.
وي در ادامه گفت: مثلاً مفاهيم ليبرال، آزادي و دموكراسي بسيار استفاده ميشود، در حالي كه هيچگاه به معني اين مفاهيم از ديدگاه مكاتب غربي و اينكه اين مفاهيم چه چرخشها و مراحلي را پشت سر گذاشته، توجه نميكنيم.
نصري با انتقاد از كليگويهاي بيهوده كه در ميان برخي متفكران رواج يافته است، اظهار داشت: مثلاً مفهوم آزادي در جامعه ما به گونههاي مختلف تعبير ميشود و برخي بدون بررسي آراي متفكران ميگويند آزادي غربي يعني بيبندوباري و همين مسئله باعث تعارض انديشهها و آرا ميشود.
اين استاد دانشگاه در خصوص شيوه برخورد شهيد مطهري با مفاهيم غربي گفت: وي ابتدا مفاهيم را تحليل ميكرد و حتي تاريخچه و تحولات آن مفهوم و مسئله در طول قرن را مورد بررسي قرار ميداد.
وي با بيان اينكه حتي سخنرانيهاي استاد مطهري هم بر مبناي يك طرح پژوهشي دقيق صورت ميگرفت، گفت: مثلاً كتاب «حجاب» استاد ابتدا به صورت يك مجموعه سخنراني بود و بعدها به صورت كتاب درآمد و يا مباحث كتاب «انسان كامل» ابتدا در يك جلسه در مسجد الجواد، به صورت سخنراني مطرح شد و دو سال بعد مجموعهاي از اين بحثها با عنوان كتاب انسان كامل توسط استاد مطهري نوشته شد.
نصري اظهار داشت: متاسفانه اواخر سال گذشته يكي از متفكران در مصاحبهاي گفته بود، شهيد مطهري به جاي اينكه حواشي كتاب راصول فلسفه و روش رئاليسم» خود را تكميل كند، سراغ منبر و وعظ ميرفت، در حالي كه بايد بدانيم حتي سخنرانيهاي مطهري نيز براساس يك پروژه تحقيقاتي بود نه يك منبر معمولي.
شاگرد استاد مطهري همچنين گفت: شهيد مطهري تمام آثار خود را به عنوان يك پروژه فكري طولانيمدت تلقي ميكرد و دائماً در چاپهاي بعدي آثار، اصلاحات و حواشي بر آن مينوشت.
وي در ادامه تاكيد كرد: بسياري از اهالي فكري ما در حاشيه حركت ميكنند، ولي مطهري در متن انديشههاي ديگران حركت ميكرد؛ يعني به دنبال اين بود كه اگر مطلبي به ذهن متفكران ديگر خطور كرده، به اين مطلب دست پيدا كند؛ به طوري كه مطهري با حركت در متن انديشهها، تحولي بنيادي در فلسفه اسلامي ايجاد كرد.
نصري با بيان اينكه استاد در مواجهه با تفكرات فيلسوفان غربي، استقلال خود را حفظ مي كرد، گفت: استاد مطهري با تمام حرمتي كه براي علامه طباطبايي قائل بود، حتي در بسياري از موارد انديشههاي استادش را نقد ميكرد.
شاگرد استاد مطهري اظهار داشت: برخي افراد به اين دليل كه شهيد مطهري زبان انگليسي و آلماني نميدانست، آرا و تفكرات شهيد مطهري در خصوص فلسفه غرب را قبول ندارند، در حالي كه در تحقيقي كه اخيراً انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه بسياري از شارحان كانتع تحليل استاد بر آثار كانت را قبول دارند.
وي با بيان اينكه مطهري با تمامي اصحاب انديشه تعامل داشت، گفت: استاد مطهري با گروههاي فكري مختلف ارتباط برقرار ميكرد ،حتي با كساني كه تفكرشان ديني نبود، مواجه مي شد؛ زيرا ميخواست با مسائل و نوع نگاه آنها آشنا شود.
چهارشنبه|ا|13|ا|ارديبهشت|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]