تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843798668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنها بودن يه كابوس شومه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تنها بودن يه كابوس شومه سینمای ما - صوفيا نصرالهي: خبر درگذشت هنرمندان خيلي ساده در مطبوعات درج مي‌شود. فلان هنرمند در سن بهمان درگذشت. خبر درگذشت فرامرز فرازمند، تهيه‌كننده خوب سينماي ايران را هم به همين سادگي خوانديم. به سادگي همان خبري كه سه سال پيش درباره«سنتوري»، درست چند روز پيش از اكرانش خوانديم: «سنتوري توقيف شد.» نام فرازمند و داريوش مهرجويي با هم گره خورده است. او را به عنوان تهيه‌كننده چند تا از بهترين فيلم‌هاي مهرجويي مي‌شناختيم. به كارنامه‌اش كه نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم چقدر خوب است كه همه كارهاي كارنامه كاري يك نفر قابل دفاع و ارزشمند باشد. كارنامه‌اي كه با يكي از شاهكارهاي مهرجويي، «ليلا» در سال 75 آغاز شد. «ليلا» تا اين تاريخ احتمالا هنوز هم بهترين ملودرام ايراني است. فيلمي كه ليلا حاتمي را جاودانه كرد و هنوز هم بهترين بازي كارنامه‌اش است. فيلمي كه كارنامه پربار استاد مهرجويي را پربارتر كرد اما كمتر كسي اسم فرازمند را در اين فيلم به ياد مي‌آورد در صورتي كه اگر «ليلا»يي ساخته شد به همت فرامرز فرازمند و حمايت‌هايش بود. اگر يادمان نمي‌آيد كه تهيه‌كننده و مجري طرح «درخت گلابي» فرازمند بود مشكل هم از حافظه تاريخي پوسيده ماست و هم اينكه در سينماي ما تهيه‌كننده جدي گرفته نمي‌شود. در ذهن بيشتر مردم و متاسفانه حتي سينمادوستان تهيه‌كننده آدمي است با يك كيسه پول كه خرج فيلم را مي‌دهد و بيشتر از آنكه براي فيلم دل بسوزاند براي سرمايه‌اش نگران است. كه به همين خاطر هم بيشتر جلوي پاي كارگردان و گروه سنگ مي‌اندازد. تهيه‌كننده متفكر در ذهنيت ايراني جايگاهي ندارد. اشتباهي بس تاسف‌بار كه گريبان خودمان و سينمايمان را مي‌گيرد. اگر تهيه‌كنندگاني از جنس فرازمند كه براي سينماي ايران دلسوز بودند و فيلم‌هايي ساختند كه هم مردم را به سينماها كشاندند و هم در ذهن عشاق سينما سكانس به سكانس‌‌شان ماندگار شد، از بقيه متمايز مي‌شدند و مورد تشويق و تحسين قرار مي‌گرفتند وضعيت سينمايمان بهتر از امروز بود. كارگردان بزرگي مانند داريوش مهرجويي در كنار تهيه‌كننده فهيمي مانند فرازمند است كه مي‌تواند اثري چون «ليلا»، «درخت گلابي» يا «سنتوري» را خلق كند. حالا كه فرامرز فرازمند را از دست داده‌ايم و سينماي ايران بايد حسرت جاي خالي يكي ديگر از دست‌اندركاران‌اش را بخورد، لااقل بد نيست در كنار تحليل جايگاه فرازمند به عنوان يك تهيه‌كننده و نگاه به كارنامه پربارش، به حضور تهيه‌كنندگان مسئول و باسواد در سينمايمان هم فكر كنيم. تهيه‌كنندگاني كه مي‌توانند با كارگردانان بزرگ همراهي و همفكري داشته باشند تا آثاري از جنس فيلم‌هاي مهرجويي و فرازمند بيشتر در سينماي ايران ساخته شود. فرازمند يكي از تهيه‌كنندگان «ميكس» هم بود. يادتان هست كه در فيلم «ميكس» آن شخصيت تهيه‌كننده چقدر براي رسيدن فيلم به جشنواره كه شرط اكرانش در سال آينده بود، حرص مي‌خورد و كارگردان و گروه را تحت فشار مي‌گذاشت؟به‌رغم اينكه خيلي‌ها «ميكس» را به عنوان فيلمي از داريوش مهرجويي دوست نداشتند هروقت كه فرصت ديدار دوباره‌‌اش دست بدهد، مي‌بينيد كه چه فيلم گزنده و تلخي است و مهرجويي استادانه با آن طنز مخصوص به خودش چه‌طور مصائب اين گروه را روايت كرده. فرازمند بر سر اكران آخرين فيلمش زير بار فشارهايي قرار گفت كه اگر بيشتر از تهيه‌كننده فيلم «ميكس» حرص نخورده باشد، كمتر نبوده. تهيه‌كننده فهيمي كه براي پخش «سنتوري» در ايران حتي حاضر بود از پخش خارجي آن صرفنظر كند. بارها زمان اكران «سنتوري» در آمريكا و كانادا را به تعويق انداخت تا به گفته خودش ابتدا در ايران و براي مردم ايران فيلم به نمايش درآيد. (نگاهي كه اتفاقا با سياست امروز معاونت سينمايي همسو است و چه حيف كه ارشاد و معاونت سينمايي قبلي قدر اين ديدگاه را ندانستند. «سنتوري» اگر الان ساخته شده بود لذت ديدنش روي پرده از ما دريغ نمي‌شد.) فرازمند به دليل نگاه‌هاي غلط و بدون دليل خاصي از ديدن دسترنجش با مهرجويي روي پرده سينما محروم شد. درست مثل ما كه حسرت نديدن فيلم موردعلاقه‌مان روي پرده سينما تا ابد همراهمان مي‌ماند. در حالي كه با تغيير معاونت سينمايي ديديم كه مهر توقيف از روي فيلم برداشته شد و هيچ اتفاقي هم نيفتاد و اواخر همين ماه هم قرار است به صورت رسمي از شبكه خانگي پخش شود. اما چه كسي جواب دل دردمند فرازمند و دوستداران «سنتوري» را مي‌دهد وقتي درست زماني كه در تلاش براي اكران فيلم بودند سي‌دي‌هاي غيرمجاز فيلم به خيابان‌‌ها آمد و دست به دست شد؟اگر مسئولان قبلي هم مثل معاونت سينمايي فعلي به ساحت سينما و هنر اهميت مي‌دادند، مطمئنا فرازمند درحسرت ديدن آخرين فيلمش زير خاك نمي‌رفت. (باز هم تاكيد مي‌كنيم اين فيلمي است كه با مساعدت معاونت سينمايي و ارشاد قرار است آخر ماه در سطح كشور و شايد حتي سوپرماركت‌ها توزيع شود!پس معلوم است كه آن همه حساسيت و تاكيد بر توقيف اين فيلم پايه و اساس محكمي نداشته است.) فرازمند رفت و پرونده اکران فیلمی که میلیون‌ها نفر منتظر دیدنش روی پرده‌های سینما بودند بسته شد. ما دلمان را به «درخت گلابي» و «ليلا» خوش مي‌كنيم كه روي پرده ديديمشان و «سنتوري» هم كه در دلمان است. حواسمان باشد كه در سينماي ايران تعداد كساني كه مي‌توانند فيلم‌هايي مثل «ليلا» و «سنتوري» بسازند انگشت‌شمار است. كاش آخرين فرصت ديدن «سنتوري» روي پرده را از فرازمند و از خودمان نمي‌گرفتيم. دريغ و درد بزرگي است. منبع : تهران امروز




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن