تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1818236449
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟
واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ از میان انبوه سوالاتی که در باره حضرت آدم علیه السلام و فرزندانش وجود دارد جدی ترین سوال این است که زاد ولد، تکثیرو تولید نسل انسانی میان فرزندان آدم علیه السلام چگونه صورت گرفته است؟ در این خصوص احتمالاتی چند متصور است: 1- نخست اینکه فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کرده اند. 2- دیگراینکه فرزندان آدم با انسانهایی از نسل انسانهای پیشین ازدواج کرده اند چنانکه ظاهر پاره ای از روایات موید این مدعاست. 3- احتمال ضعیفتری نیز وجود دارد وآن اینکه فرزندان آدم با افرادی ازجنس جن یا ملک ازدواج کرده باشند چنانکه پاره ای دیگر ازروایات این ادعا را تا اندازه ای تایید می کند. اینک به بررسی احتمالات یاد شده می نشینیم. با بررسی اقوال و آرای اندیشمندان اسلامی در می یابیم که عده ای از بزرگان احتمال اول و عده ای دیگر احتمال دوم را پذیرفته اند. احتمال اخیر نیز به دلیل عدم قطعیت سند و مخالفتی که با ظاهر قرآن دارد مردود است. اکنون ببینیم کدامیک از این دو دیدگاه عمده بیشتر قابل دفاع است. آنچه از سخن مرحوم علامه استفاده می شود اینکه تنفر فطرت انسانی از مسأله ازدواج با محارم به دلیل شیوع فحشاء و منکراتی است که در اثر چنین ازدواجهایی به تدریج در جوامع انسانی به وجود آمده است و چون در زمان فرزندان حضرت آدم هنوز فساد و منکرات شیوع نداشت لذا چنین ازدواجی با فطرت انسانی مخالف نبود بررسی و تبیین دیدگاه اول: اگر دیدگاه نخست را که می گفت: " پیدایش نسل انسانها در اثرازدواج فرزندان آدم علیه السلام با یکدیگر پدید آمده است" بپذیریم، آنگاه اولا: - باید بتوانیم مساله حرمت شرعی نکاح میان خواهر و برادر را توجیه کنیم. - ثانیا: باید ببینیم این امر مخالفتی با فطرت و سرشت انسانی دارد یا خیر؟ صاحب المیزان، علامه طباطبایی(ره) پیرامون مسأله نخست قایل به حلیّت شرعی نکاح میان محارم در زمان حضرت آدم علیه السلام می باشند. عین سخن ایشان در این باره چنین است: " اینکه چنین ازدواجى در اسلام حرام است و بطورى كه حكایتشده در سایرشرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضررى به این نظریه نمىزند، براى اینكه تحریم حكمى است تشریعى، كه تابع مصالح و مفاسد است، نه حكمى تكوینى(نظیر مستى آوردن شراب) و غیرقابل تغییر، و زمام تشریع هم به دستخداى سبحان است، او هر چه بخواهد مىكند و هرحكمى بخواهد مىراند، چه مانعى دارد كه یك عمل را در روزى و روزگارى جایز و مباحكند، و در روزگارى دیگر حرام نماید، در روزى كه جز تجویزش چارهاى نیست تجویز كند ودر روزگارى دیگر كه این ضرورت در كار نیست تحریم كند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى كهتجویزش باعثشیوع فحشا و جریحهدار شدن عفت عمومى نمىشود تجویز كند و در روزگارى دیگركه باعث این محذور مىشود تحریم كند."(1) مرحوم علامه طباطبایی همچنین سوال دوم را چنین پاسخ گفته اند: "این سخن كه ازدواج خواهر و برادر منافى با فطرت باشد درست نیست و فطرت چنین ازدواجى را صرفا به خاطر اینكه ازدواج خواهر و برادر است نفىنمىكند و از آن تنفر ندارد، بلكه اگر نفى مىكند و اگر از آن تنفر دارد براى این است كهباعثشیوع فحشا و منكرات مىشود و باعث مىگردد غریزه عفتباطل گردد و عفتعمومى لكهدار شود. و پر واضح است كه شیوع فحشا بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانى است كهجامعه گستردهاى از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگارى كه در تمامى روى زمین غیر ازچند پسر و چند دختر از یك پدر و مادر وجود ندارند و از سوى دیگر مشیتخداى تعالى تعلقگرفته كه همین چند تن را زیاد كند، و افرادى بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشابر چنین ازدواجى منطبق و صادق نیست. پس اگر انسان امروز از چنین تماس و چنین جماعى نفرت دارد به خاطر علتى است كهگفتیم، نه اینكه به حسب فطرت از آن متنفر باشد، به شهادت اینكه مىبینیم مجوسیان در قرنهائىطولانى(بطورى كه تاریخ ذكر مىكند)ازدواج بین خواهر و برادر را مشروع مىدانستند و از آنمتنفر نبودند و هم اكنون بطور قانونى در روسیه(بطورى كه نقل شده)و نیز بطور غیر قانونى یعنىبه عنوان زنا در اروپا انجام مىشود."(2) که البته این سازگار با عفت جهانی نیست و مردود می باشد. بنا بر آنچه گذشت تنفر فطرت انسانی از مسأله ازدواج با محارم به دلیل شیوع فحشاء و منکراتی است که در اثر چنین ازدواجهایی به تدریج در جوامع انسانی به وجود آمده است و چون در زمان فرزندان حضرت آدم هنوز فساد و منکرات شیوع نداشت لذا چنین ازدواجی با فطرت انسانی مخالف نبود. بررسی و نقد دیدگاه دوم: کسانی که احتمال دوم (ازدواج فرزندان آدم با انسانهای ماقبل ) را پذیرفته اند می گویند: "چون ازدواج فرزندان آدم با یكدیگر ممكن نبوده، زیراازدواج با محارم یك عـمـل قـبـیح و زشت است، فرزندان آدم با دخترانى از نژاد و نسل دیگر كه در روى زمین بودند ازدواج كـردنـد , بـعـدا كـه فرزندان آنها با هم پسر عموشدند زناشویى در میان خود آنان صورت پـذیـرفت و این نظر را نیز بعضى از روایات تایید مى كند , زیرا نسل آدم نخستین انسان روى زمین نبوده , بلكه پیش از او نیزانسانهایى در زمین زندگى مى كرده اند . حـاصل این كه : ممكن است گفته شود كه پسران آدم با بقایاى انسانهاى پیشین كه قبل از خلقت آدم و حوا در روى زمین زندگى مى كردند , ازدواج كرده اند و از گفتگوى خدابا فرشتگان درباره آفرینش آدم(3) در روى زمین استفاده مى شود كه قبل از آدم و حوا انسانهایى در روى زمین زندگى مى كردند و این حقیقت از روایات نیز استفاده مى شود. (4) در پاسخ بدین نظریه باید گفت : برخی از آیات قرآنی نافی این مدعاست؛ چنانکه می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِیرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَیْكُمْ رَقِیبًا(5) از ظاهر این آیه بر مىآید كه در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ كس دیگرىدخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنى از غیر بشردخالت داشته، و نه هیچ مردى، چون قرآن كریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدادانسته، و اگر غیر از آدم و حوا مردى یا زنى از غیر بشر نیز دخالت مىداشت، مىفرمود: "و بثمنهما و من غیرهما"، و یا عبارتى دیگر نظیر این را مىآورد تا بفهماند كه غیر از آدم و حواموجودى دیگر نیز دخالت داشته و معلوم است كه منحصر بودن آدم و حوا در مبدایت انتشار نسل،اقتضا مىكند كه در طبقه دوم ازدواج بین خواهر و برادر صورت گرفته باشد. اما در پاسخ به اینکه گفته شد: "از گفتگوى خدا با فرشتگان درباره آفرینش آدم در روى زمین استفاده مى شود كه قبل از آدم و حوا انسانهایى در روى زمین زندگى مى كردند و این حقیقت از روایات نیز استفاده مى شود" باید گفت: اتفاقا داستان خلقت آدم و گفتگوی خداوند با ملائک خود مؤیدی بر صحت ادعای ماست زیرا وقتی قبل از خلقت حضرت آدم خداوند فرمود :" انی خالق بشرا من طین"(6) و نیز فرمود: "انی جاعل فی الارض خلیفه"(7) فرشتگان در اعتراض گفتند که این موجود خاکی در زمین دست به فساد وخونریزی خواهد زذ(8) وآگاهی فرشتگان از این مساله نه از آن روست که انسانهایی پیش از حضرت آدم در زمین زندگانی داشته اند بلکه بدین دلیل بود که می دانستند موجود زمینی از آن رو که مادی است قطعا مرکب از قوای غضبی و شهوانی است، از طرفی زمین نیز دارمحدودیت و تزاحم است لذا بقا در آن جز در سایه زندگی دسته جمعی سامان نمی یابد ومعلوم است که این نحوه زندگی به خونریزی و فساد خواهد انجامید. از ظاهر آیه بر مىآید كه در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ كس دیگرىدخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنى از غیر بشردخالت داشته، و نه هیچ مردى، چون قرآن كریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدادانسته در خصوص روایات نیز باید باید بگوییم روایاتی وجود دارد که درستی ادعای ما را تایید می کند.در این زمینه به ذکر یک روایت بسنده می کنیم: از ابوحمزه ثمالى نقل است كه گفت : مى شنیدم حضرت على بن الحسین (ع) با یكى از مردان قریش سخن مى گفت و مى فرمود : چون خداوند توبه آدم را پذیرفت و او با همسرش حوّا از بهشت فرود آمدند از این دو چهل فرزند به وجود آمد : بیست پسر و بیست دختر ، بدین وجه كه هر پسر و دخترى از یك بطن متولد شدند ، نخستین شكم هابیل بود و دخترى به نام اقلیما ، و شكم دوم قابیل و دخترى به نام لوزا ، و لوزا از همه فرزندان آدم زیباتر بود ، چون فرزندان بزرگ شدند و به سن رشد رسیدند آدم ترسید مبادا به گناه بیفتند آنها را به حضور خواند و گفت : مى خواهم لوزا را به تو اى هابیل و اقلیما را به تو اى قابیل تزویج كنم . قابیل گفت : من به این ازدواج رضا ندهم چه لوزا كه با من توأم است به من سزاوارتر است . آدم گفت : پس من قرعه مى زنم . هر دو به قرعه راضى شدند ، چون قرعه افكند لوزا توأم قابیل به نام هابیل درآمد و اقلیما توأم هابیل به نام قابیل ; آدم تزویج را برقرار نمود و از آن تاریخ (پس از تزویج فرزندان بلافصل آدم) خداوند نكاح خواهر با برادر را حرام كرد . ابوحمزه گوید : آن مرد قرشى به امام عرض كرد : آیا از این نسل فرزندانى هم به وجود آمدند ؟ فرمود : آرى . قرشى گفت : مجوسیان نیز امروز همین كار را مى كنند . فرمود : مجوس این كار را پس از حرام شدنش مى كنند; سپس فرمود : چرا تعجب مى كنى ؟ مگر نه حوّا از خود آدم آفریده شده و در عین حال با وى ازدواج نموده ؟! آرى این كار در آن زمان مشروع و مباح بوده و پس از آن حرام گشته . (9). نتیجه گیری: ازمجموع ادله نقلی و عقلی که گذشت احتمال نخست تعین می یابد و آن اینکه : تولید، تکثیرو تزاید نسل بشری در روی زمین از طریق ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر صورت گرفته است. سایت تبیان ابوالقاسم شکوری -------------------------------------------------------------------------------- پی نوشت ها: 1- طباطبایی، محمد حسین، المیزان، ج4، ص145-144 2- همان، ص145. 3-وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یفْسِدُ فِیهَا وَیسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ(بقره/30) (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نمایندهای] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.» 4- مکارم شیرازی، ناصر، پاسخ به پرسشهای دینی 5- نساء/1 6- صاد/71 7- بقره/30 8- همان 9- مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج11، ص225 www.tebyan.net
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]
صفحات پیشنهادی
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ از میان انبوه سوالاتی که در باره حضرت آدم علیه السلام و فرزندانش وجود دارد جدی ترین سوال این است که زاد ولد، تکثیرو تولید ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ از میان انبوه سوالاتی که در باره حضرت آدم علیه السلام و فرزندانش وجود دارد جدی ترین سوال این است که زاد ولد، تکثیرو تولید ...
در جلسه هیاترییسه مجلس خبرگان و روسای کمیسیونها چه گذشت؟
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ جزييات معرفي علي نيكزاد به عنوان وزير پيشنهادي امور زيربنايي · مجوز هفتهنامه «گلآقا» اولین بار به امضای چه کسی رسید؟ ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ جزييات معرفي علي نيكزاد به عنوان وزير پيشنهادي امور زيربنايي · مجوز هفتهنامه «گلآقا» اولین بار به امضای چه کسی رسید؟ ...
توصیه ای به رییس جدید سازمان تربیت بدنی
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ چهار روزنامه نگار خارجي ربوده شده در ليبي آزاد شدند · بيرونزدگي رحم پيشگيري ودرمان · از چهره همسرم خوشم نمیاد چکارکنم ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ چهار روزنامه نگار خارجي ربوده شده در ليبي آزاد شدند · بيرونزدگي رحم پيشگيري ودرمان · از چهره همسرم خوشم نمیاد چکارکنم ...
نماینده نهاوند: یک مرحله ای شدن انتخابات مجلس مخالف مردم ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ لاریجانی مشروح دیدار صبح امروزش با رهبری را در جلسه غیرعلنی امروز تشریح کرد · اگر انسجام و جهتگيري بودجه حفظ شود، دولت همه ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ لاریجانی مشروح دیدار صبح امروزش با رهبری را در جلسه غیرعلنی امروز تشریح کرد · اگر انسجام و جهتگيري بودجه حفظ شود، دولت همه ...
آشنایی با حریفان استقلال در گروه C جام باشگاههای آسیا
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ ایران؛ بالاترین نرخ تورم در منطقه · جنیفر لوپز تصمیم گرفته دوباره بچه دار شود · sms :تو را چون بادبادك دوست ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ ایران؛ بالاترین نرخ تورم در منطقه · جنیفر لوپز تصمیم گرفته دوباره بچه دار شود · sms :تو را چون بادبادك دوست ...
کتاب الکترونیکی اشعار و شرح زندگی احمد شاملو
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ والپیپر هایی از دیوار چین · فرزندان شهدا از پدران آسماني تجليل كردند · آیت الله مکارم شیرازی: فیلم فحاشی به فائزه هاشمی ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ والپیپر هایی از دیوار چین · فرزندان شهدا از پدران آسماني تجليل كردند · آیت الله مکارم شیرازی: فیلم فحاشی به فائزه هاشمی ...
مراسم نكوداشت سالروز تولد پدر علم جغرافياي ايران برگزار مي شود
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ اجرای دو تئاتر دانشجویی در تئاتر فجر · زیبایی ارثی است یا اکتسابی؟ NikSalehi.com ::: راههایی برای افزایش انرژی روزانه ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ اجرای دو تئاتر دانشجویی در تئاتر فجر · زیبایی ارثی است یا اکتسابی؟ NikSalehi.com ::: راههایی برای افزایش انرژی روزانه ...
حضور شهره آغداشلو و جیم کاویزل در فيلم «سنگسار ثریا م.»
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ نگاهی به مجموعه انیمیشن «شكرستان» · متکی: مواضع پرونده هسته ای ایران روشن و شفاف است · خشكي پوست بعد از شستن با صابون ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ نگاهی به مجموعه انیمیشن «شكرستان» · متکی: مواضع پرونده هسته ای ایران روشن و شفاف است · خشكي پوست بعد از شستن با صابون ...
اظهارات مجید انصاری در باره مجمع روحانیون، موسوی خویینی ها ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ ایران با شکست برزیل سوم شد · لوهان شایعه به هم خوردن نامزدیش را دروغ خواند · نتایج اولیه آزمون پذیرش در رشته آموزش پزشکی ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ ایران با شکست برزیل سوم شد · لوهان شایعه به هم خوردن نامزدیش را دروغ خواند · نتایج اولیه آزمون پذیرش در رشته آموزش پزشکی ...
تکذیب ترانزيت60 درصد مواد مخدر افغانستان از ايران به اروپا
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ شهدا باعث بركت و سربلندي جامعه ما هستند. . صفحه اول | تمام مطالب | ارتباط با ما 1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه ...
بخوانید : اولین عروسی کی و چگونه؟ شهدا باعث بركت و سربلندي جامعه ما هستند. . صفحه اول | تمام مطالب | ارتباط با ما 1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها