تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818947208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز محبت و عشق، سنتي زيبا يا نمادي تحريف شده


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: روز محبت و عشق، سنتي زيبا يا نمادي تحريف شده
كاشان- روز محبت و عشق، سنتي زيبا و باستاني در فرهنگ اصيل ايراني به حساب مي آيد كه امروز به شكل نمادي تحريف شده از غرب در ميان جوانان رواج يافته است.


به گزارش ايرنا، عشق و محبت يكي از موهبت هاي ويژه الهي است كه در وجود بشر نهاده شده است.

همه ما نياز داريم تا ديگران را دوست بداريم و از طرف آنها نيز مورد محبت و پذيرش قرار گيريم، عشق در طول زمان منشا خلق آثار هنري و ادبي بسياري بوده و به عنوان يكي از نيروهاي محركه و زندگي بخش انسان درآمده است.

"اريك فروم"، عشق را نيروي فعال بشري مي داند، نيرويي كه موانع بين انسانها را شكسته و با پيوند آنها، موجب چيرگي شان بر احساس جدايي و انزوا مي شود.

چنين نيرويي، هنري است كه تنها با تمرين انضباط، تمركز و بردباري به دست مي آيد.

" ويكتور هوگو "،عشق را بعنوان عاملي مي داند كه دو كالبد را به يك روح تبديل و دو تن را يك فرشته مي سازد.

به همين منظور ، افراد تلاش كرده اند تا در زمانهاي مختلف و به بهانه هاي متفاوت، عشق و محبت خود را به ديگران ابراز كنند.

بر همين اساس، روزها و مناسب هاي مختلفي در طول زمان براي ابراز اين نياز به وجود آمده و شكل گرفته است.

يكي از اين مناسب ها روز"ولنتاين"،"روز عشاق" و يا روز "عشق ورزي" مصادف با چهاردهم فوريه است.

ولنتيان در ديكشنري"آكسفورد" اين گونه معنا شده است: كارت پستالي كه فرد براي كسي كه دوستش دارد بطور ناشناس در 14 فوريه مي فرستد.

برگزاري آيين ولنتاين بعنوان يك سنت فرهنگي بيگانه از طريق فناوري مدرن ارتباطي، چند سالي است كه بسرعت در ميان جوانان كشور ما نيز رواج يافته است.

در اين جا ممكن است اين سئوال پيش آيد كه دليل استقبال از برگزاري چنين آييني چيست و آيا فرهنگ سنتي ما فاقد چنين نمادي بوده است؟

آيا افرادي كه از اين نمادهاي فرهنگي غربي استفاده مي كنند از ريشه و رسوم خود آگاهي دارند؟

يك دانشجوي 20 ساله در باره اين روز به خبرنگار ايرنا گفت: روز ولنتاين، روز عشق و محبت است كه در آن افراد براي دوستان جنس مخالف خود هديه مي فرستند.

"بهراد" افزود: در سالهاي اخير،‌ اين هديه ها به شكل جعبه هاي ولنتاين در بازار رايج شده است.

وي بيان كرد: در برخي موارد نيز، دختر يا پسري كه عاشق يكديگرند، هديه اي تهيه كرده و با يك گردش روزانه و صرف شام، محبت خود را نثار هم مي كنند.

يك دانشجوي ديگر نيز، ريشه اين آيين را از سنت هاي كهن ايران باستان دانست و اظهار داشت: ولنتاين بيشتر مربوط به دختر و پسرهايي است كه به يكديگر علاقه دارند.

" لاله " افزود: اما در ميان دوستان صميمي نيز به شكل خاصي رواج دارد و لازم نيست كه حتما در ميان دوستان جنس مخالف باشد.

وي، به هداياي اين روز اشاره و بيان كرد: معمولا دوستان در اين روز به يكديگر قلب، شكلات ، خرس عروسكي و اشيايي با روبان هايي به رنگ قرمز كه نماد عشق و محبت است، هديه مي دهند.

عضو هيات علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان، در مورد وجود چنين سنتي در فرهنگ ايراني گفت: در ايران باستان شش روز نخست نوروز زماني بوده كه گروه هاي مختلف سني از پير و جوان به ديدار يكديگر مي رفتند.

" اصغر محمودآبادي " اظهارداشت: نوروز فرصتي براي آشنايي بيشتر خانواده ها و با هم بودن است.

وي افزود: در آن دوران، خانواده ها در ميدان بزرگ شهر همديگر را ملاقات كرده و با هم آشنا مي شدند.

وي تاكيدكرد: اين آيين نوروزي هنوز با گذشت قرن ها در بخارا و سمرقند برگزار مي شود.

عضو هيات علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان تصريح كرد:‌ همچنين، روزهايي وجود داشت كه جوان ها مي توانستند همديگر را ببينند.

محمودآبادي خاطرنشان كرد: اغلب اين ديدارها و ملاقات ها در صحرا، معابد و آتشكده ها انجام مي شد.

وي يادآور شد: در اين روزها كه به نام " گاهان بار " يعني زمان اتفاقات خاص، ناميده و سالي شش بار برگزار مي شد، خانواده ها همديگر را به منظور آشنايي قبل از ازدواج ملاقات مي كردند.

وي اظهارداشت: خانواده ها در اين آيين ها بر ازدواج فرزندانشان با دختران با شخصيت و نجيب تاكيد مي كردند.

به گفته وي،‌ در آن دوران كه فرهنگ خانوادگي اصيلي در ميان خانواده هاي ايراني وجود داشت، اروپايي ها به صورت قبيله اي زندگي مي كردند.

محمودآبادي تاكيدكرد: روز ولنتاين در واقع از فرهنگ ما اقتباس شده كه در زمان ساسانيان و در طي جنگ هاي ايران و روم توسط سربازان رومي كه به ايران آمده بودند، به اروپا منتقل شد.

اين استاد تاريخ، درباره روزهاي خاص ديگري كه در فرهنگ ايران باستان براي ابراز محبت و آشنايي جوانان با يكديگر وجود داشته نيز گفت: آيين هايي همچون جشن " مهرگان " در فرهنگ اصيل ايراني وجود داشته كه در شانزده مهر ماه هر سال همراه با شروع فصل پاييز در روستاها برگزار مي شد.

محمود آبادي همچنين، به جشن هاي " سده " نيز اشاره كرد و افزود: اين آيين دهم بهمن ماه هر سال در شهرها با هدف آشنايي خانواده ها براي ازدواج و خواستگاري رسمي برگزار مي شده است.

وي با بيان اينكه غربي ها در انتخاب روز ولنتيان از فرهنگ ايران باستان تقليد كرده اند، تاكيدكرد: ما از فرهنگ اصلي خودمان دور افتاده و سنت ها و فرهنگ گذشته خود را فراموش كرده ايم.

وي تصريح كرد: نسل امروز، هيچ اطلاعي از فرهنگ و تاريخ گذشته اصيل ايراني ندارد.

عضو هيات علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان خاطرنشان كرد: جاي تدريس تاريخ فرهنگ ايران در دانشگاه هاي ما خالي است و بايستي براي آشنايي جوانان با اين سنت ها تدبيري انديشيده شود تا نسل جديد از خطر فرو غلتيدن در فرهنگ هاي بيگانه نجات يابد.

عضو هيات علمي گروه روان شناسي دانشگاه اصفهان نيز در اين باره گفت: ولنتاين يعني زمان عشق و زمان عشق ورزي جوانان بهانه اي است كه ارتباطات خود را به صورت محبت آميز ابراز كنند و اين روابط به دو شكل مثبت يا منفي مي تواند ظهور كند.

"محمد باقر كجباف"، با بيان اينكه ابراز محبت به هر طريقي بايستي متاثر از فرهنگ ايراني و ديني ما باشد، افزود: تنها افراد داراي احساس مسووليت و ارزش هاي والاي انساني، قادر به ابراز محبت خالصانه هستند.

وي تاكيدكرد: ابراز عشق و محبت بايستي در چارچوب قانون، عقل و عرف بوده و الگوي آن ارزشهاي انساني باشد نه غرايض حيواني، چرا كه عشق ورزي يك ويژگي انساني است كه اگر به غريزه جنسي خلاصه شود به حد حيواني نزول كرده و ما نبايستي به اين درجه از سطح پايين عشق بسنده كنيم.

اين استاد روان شناسي اظهارداشت: از ديدگاه " مازلو " به عنوان يك روان شناس، عشق يكي از ويژگي هاي افراد خود شكوفا بوده و تنها افرادي مي توانند عشق ورزي كنند كه به درجات عالي انساني رسيده باشند.

كجباف، با بيان اينكه پذيرفتن روز جهاني عشق بايستي با توجه به جنبه هاي فرهنگي آن باشد، تاكيد كرد: ابراز محبت در فرهنگ اسلامي ايراني با عشق ورزي غرب متفاوت بوده و بايستي به جنبه هاي متعالي و انساني عشق توجه كرد نه زمينه هاي جسمي آن.

آنچه در اين ميان مهم است، آشنايي با سنت هاي صحيح و اصيلي است كه در فرهنگ گذشته اين مرز و بوم جاري بوده و پس از فراز و فرودهايي همانند بسياري از سنت ها و دستارودهاي تمدن كهن ايران اسلامي ، پس از يك دوره فراموشي به شكل تحريف شده اي به قلب جامعه خودي بازگشته است.

به خصوص با گسترش ارتباطات مجازي فضاي فرهنگي جديدي ايجاد شده كه مرزهاي جغرافيايي و فرهنگي را در نورديده و اين باعث مي شود كه عناصري از ديگر فرهنگ ها وارد جامعه ما شده كه بعضا با هنجارهاي اخلاقي پذيرفته شده و ديني ما در تضاد است.

پديده ي ولنتاين نيز به عنوان يك مصرف فرهنگي چند سالي كه رواج بيشتري در بين جوانان پيدا كرده است كه در برخي موارد بدون توجه به پيشينه آن و سازگاري اين آيين با فرهنگ ايراني اسلامي براي كسب منزلت و پرستيژ استفاده مي شود.

روز عشق و محبت به عنوان يكي از نيازهاي متعالي انساني به صورت جهاني پذيرفته شده است ولي اين آيين بايددر چهارچوب فرهنگي و اخلاقي جامعه ايراني صورت پذيرد نه اينكه وسيله اي باشد براي نماي نمادهاي غربي كه با اخلاق ما فاصله بسيار دارد.

براي اين منظور افراد بايد از ريشه و مبناي اين عمل آگاه شوند.

روز محبت در فرهنگ ايراني به منظور يك رابطه دائمي و عميق و يك محبت انساني كه صرفا جنبه سرگرمي و و ارضاي نيازهاي جسماني زودگذر را ندارد، مطرح بوده است.

روز عشق و محبت از همان سنت هاي اصيلي است كه در جايگاه خود، شكل صحيح و موجهي داشته اما اكنون تغيير مسير داده و پرداختن به شكل صحيح و جاذبه هاي زيباي آن، نيازمند توجه جدي مسوولان فرهنگي است.

آنچه در فرهنگ باستاني ايران براي ابراز محبت بوده، جنبه بسيار فرهنگي و ارزشي داشته و به منظور آشنايي جوانان به قصد ازدواج و با نظارت كامل خانواده انجام مي شده اما آييني كه امروزه به نام روز عشق و ابراز محبت رواج يافته ناظر بر روابط بسيار سطحي و دوستي هاي زود گذر است كه با فرهنگ و ارزش هاي اصيل ما بسيار فاصله دارد.

گزارش از: حكيمه ملك احمدي

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30817361

سه|ا|شنبه|ا|25|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن