تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818965084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«اريگامي» سرگرمي و بازي خلاقانه براي كودكان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: «اريگامي» سرگرمي و بازي خلاقانه براي كودكان
روان شناسان مي گويند يكي از ويژگي هاي خانواده سالم اين است كه اعضاي آن روزانه حداقل ۲ ساعت در كنار يكديگر باشند. اما متاسفانه زندگي يكنواخت و ماشيني بسياري از ما باعث شده است حتي در منزل هم به دنبال كار خود باشيم. مشغله زندگي شهري باعث شده است به خود حق دهيم كه ساعاتي در منزل را فقط به خود مان و آنچه دوست داريم اختصاص دهيم.

اين در حالي است كه اگر اعضاي خانواده براي انجام كارهاي مختلف همكاري كنند و هم نظر باشند و اوقات فراغت و استراحت خود را در كنار هم بگذرانند، به مراتب بيشتر از با هم بودن لذت مي برند. در گذشته براي غني كردن اوقات فراغت شبانه اعضاي خانواده دور هم جمع مي شدند و به كارهايي مثل شاهنامه خواني، قصه گويي و بازي هايي مثل منچ مي پرداختند.

در حال حاضر بازي هايي مثل شطرنج چند نفره، دومينو، لونپوس و انواع تفريحات و بازي هاي فكري به بازار آمده است كه هر يك طرفداراني دارد. در اين ميان برخي از اين بازي ها كمتر شناخته شده و در عين حال بسيار پركاربرد و علمي است. حتما خاطره موشك كاغذي و كشتي كاغذي و نمكدان كاغذي را از دوران كودكي به ياد داريد. اريگامي يا هنر تا كردن كاغذ در واقع يك هنر شناخته شده و قديمي ژاپني است كه سال هاست از مرز سرگرمي عبور كرده است و در بسياري از علوم كاربرد دارد. درباره اين هنر جالب پاي صحبت هاي محسن موسوي زاده استاد اريگامي نشستيم تا درباره اين هنر بيشتر بدانيم.

اريگامي چيست

اريگامي روش ارائه اشكال با خم كردن كاغذ است. منتهي تا دادن كاغذ در اريگامي با انديشه همراه است به نحوي كه مي توان اشكال بسيار متنوعي را با تا زدن كاغذ تهيه و ارائه كرد. در اريگامي اشكال پرندگان، حيوانات، ماهي ها، وسايل دكوري، اشكال هندسي و اشكال مرتبط با گرافيك، معماري و صنعت ساخته مي شود كه افراد در تمام سنين از كودكان پيش دبستاني گرفته تا استادان دانشگاه از آن لذت مي برند و با ايجاد طرح هاي جديد توانمندي هاي خود را افزايش مي دهند.

موسوي زاده با بيان اين مقدمه به خراسان ادامه مي دهد: در بسياري از روش هاي آرام سازي كه امروزه براي رفع استرس و اضطراب معرفي شده به تمركز و آرامش ذهني بدون حركت تاكيد شده است مثل ذن، يوگا، مديتيشن و ... . در صورتي كه در اريگامي نه فقط ذهن فرد از مشغله هاي ذهني روزمره رها و روي طرح متمركز مي شود، بلكه از آن جا كه فرد با هر دو دست كار مي كند، هر دو نيمكره مغز فعال است و كورتكس هاي مغز فعاليت و جنبش بيشتري خواهد داشت. ساخت چند طرح ساده اريگامي اغلب چنان شور و شوقي به فرد مي بخشد كه بي درنگ جذب اين هنر مي شود. زيرا درمي يابد كه چطور با تا زدن كاغذ به روش هاي گوناگون مي تواند طرح هاي متفاوتي را پديد آورد و نگاه او به يك كاغذ به ظاهر بي مصرف تغيير مي يابد.

علاوه بر اين در دسترس بودن و ارزان بودن اين تفريح آن را لذت بخش تر مي كند و فرد علاقه مند در هر شرايط و موقعيتي مي تواند با يك كاغذ باطله ذهن خود را مشغول كند و استرس و اضطراب خود را فروبنشاند، اين كار همچنين تمركز و دقت زيادي مي طلبد به همين دليل در رشد و پرورش خلاقيت كودكان نقش چشمگيري دارد.

اريگامي و كودكان

با اين كه بازي هاي هوشي فراواني وجود دارد كه هر يك با ادعاي افزايش قدرت ذهني و هوش كودك به بازار روانه شده است اما اريگامي به تنهايي ميزان خلاقيت و هوش كودك را به نحو چشمگير و قابل ملاحظه اي افزايش مي دهد. موسوي زاده با بيان اين كه اريگامي به هماهنگي بين چشم و دست كودك، افزايش مهارت در كارهاي فكري كه نياز به توالي و ترتيب دارد، افزايش دقت، افزايش تمركز و صبر و شكيبايي كودك مي انجامد، تصريح مي كند: اين هنر در نهايت باعث افزايش مهارت هاي خاص جسماني و افزايش قدرت تصميم گيري و نتيجه گيري هاي منطقي و رياضي در كودك مي شود. همچنين از آن جا كه كودك با هر ۲ دست كار مي كند، مغز پالس هاي محرك بيشتري را دريافت مي كند و در نتيجه فعاليت كورتكس مغز افزايش مي يابد. بنابراين شاهد بروز خلاقيت بيشتر در افرادي هستيم كه اريگامي كار مي كنند. همچنين از طريق اريگامي مي توان عشق و علاقه كودك را با ساخت حيوانات و گياهان كاغذي افزايش داد. در واقع اين هنر يكي از بهترين روش ها براي آشنا كردن كودكان با حيوانات است. كودكي كه بتواند يك خرگوش كاغذي درست كند، نگاهش به حيوانات و محيط پيرامون بسيار زيباتر از ساير همسالانش خواهد بود.

براي نتيجه گيري مطلوب تر مي توان در دروس مختلف اريگامي و ساخت حيوانات و ديگر مفاهيم ارائه شده را گنجاند تا كودك به صورت ملموس محتويات كتاب درسي را درك كند.

اريگامي را مي توان به راحتي جايگزين بسياري از اسباب بازي هايي كرد كه نقشي در رشد و خلاقيت كودك ندارد. علاوه بر اين گاه كودكان در دنياي ذهني خود زندگي مي كنند نه در دنياي واقعي و با ساخت آن چه در ذهن دارند مي توانند به آرامش برسند. كودك در چنين شرايطي با تلقين هاي مثبت به كار خود ادامه مي دهد و زمينه شكوفايي خلاقيت هاي دروني و قابليت هاي خود را پيدا مي كند. اريگامي همچنين به افزايش پيوند عاطفي اعضاي خانواده با يكديگر منجر مي شود و مراوده هاي بين اعضاي خانواده را خلاقانه تر و دوستانه تر مي كند.

اريگامي در جهان امروز

تمام انسان ها به حل مشكل يا معما علاقه مند هستند به خصوص افرادي كه در طراحي، مهندسي، گرافيك، رياضي، فيزيك و... مشغول به كارند. خوب است بدانيد كه اريگامي يكي از سرآمدترين و هيجان انگيزترين هنرهايي است كه بشر به آن پرداخته است. اين هنر به شيوه اي بسيار خلاقانه و پويا به تمامي دست اندركاران علوم مختلف كمك مي كند تا معماهاي ذهني خود را روي كاغذ پياده و آن را حل كنند. موسوي زاده با اشاره به اين كه اريگامي در رشته هاي مختلف علمي مانند كيهان شناسي، رياضيات، بيولوژي، مهندسي، تهيه نقشه هاي جغرافيايي و ساخت بناها و سازه هاي مختلف كاربرد دارد، مي گويد: هم اكنون بسياري از ابداعات مهندسان و دانشمندان در سراسر جهان بر اساس ايده هاي ساده اريگامي به تحقق پيوسته است.

يك نمونه عالي آن ساخت كيسه هوا در خودروهاست كه به روش اريگامي تا مي شود. همچنين بزرگ ترين تلسكوپ فضايي جهان به نام «چشم شيشه اي» بر اساس قوانين اريگامي طراحي شده است. اين تلسكوپ كه قابل جمع شدن است، در حالت باز مساحتي بيش از يك زمين فوتبال دارد. ساخت بناهاي زيبا و مقاوم در برابر زلزله نيز يكي ديگر از اهداف استادان بنام اين رشته هنري در ژاپن است. يكي از اين استادان مي گويد: تصور كنيد كه زلزله اي رخ مي دهد و مردم در حالي كه روي مبل نشسته اند شاهد تا خوردن منازل خود به جاي فرو ريختن آن هستند. هم اكنون بسياري از بناهاي زيباي جهان بر اساس طراحي اريگامي ساخته شده است مانند ساختمان كتابخانه عمومي شهر سياتل كه بر اساس اريگامي بنا شده است.

در مشهد نيز گنبد بناي الماس شرق بر اساس طرح اريگامي ساخته شده است كه يكي از زيباترين بناها در مشهد محسوب مي شود.همچنين در طراحي خودروها نيز مهندسان به فكر ساخت خودروهايي هستند كه به هنگام تصادف كمي تا شود و به حالت اول برگردد و سرنشينان از هر گونه آسيبي مصون بمانند. در نانو تكنولوژي، مهندسي هاي پيشرفته روز، طراحي هاي سه بعدي و چند بعدي و ساخت نقشه ها و چادرها و سقف ورزشگاه ها اريگامي طرح هاي قابل توجه و نويني ارائه كرده است؛ به نحوي كه هم اكنون علمي را نمي توان يافت كه اريگامي نتواند در آن ورود پيدا كند.

توصيه ها و پيشنهادها

به گفته موسوي زاده متأسفانه ارزش اريگامي نه هنوز بر متوليان و سياست گذاران براي گسترش آن آشكار شده است و نه مردم از آن اطلاعات چنداني دارند. در بهترين دانشگاه هاي كشورهاي پيشرفته ميليون ها دلار به توسعه اريگامي اختصاص مي يابد و اين كشورها در اين زمينه بسيار پيشرفته تر از ما هستند.

در واقع ارزش اريگامي براي آن ها آشكار شده است. آموزش و پرورش كشور ما با وجود آمارهاي مرتبط در زمينه افت تحصيلي دانش آموزان دست روي دست گذاشته است در صورتي كه مي تواند با وارد كردن آموزش اريگامي به محتواي كتب درسي و عيني و ملموس كردن آن در رياضي، فيزيك، زيست شناسي و بسياري ديگر از دروس اين مشكل را رفع كند. اريگامي هم در حل مسائل و هم در علاقه مند كردن بچه ها به درس نقش مهمي ايفا مي كند. بنابراين ارائه واحد درسي تحت عنوان اريگامي در آموزش و پرورش و آموزش كاربرد آن به معلمان يك پيشنهاد قابل توجه است كه با كمترين هزينه و به جاي هزينه هاي كمك آموزشي سرسام آور، قابل اجراست.

چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن