تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818887908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازار پتروشيمي- كرباسيان مطرح كرد:مصلحت در تعويق راه‌اندازي بورس نفت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بازار پتروشيمي- كرباسيان مطرح كرد:مصلحت در تعويق راه‌اندازي بورس نفت
ايسنا- با توجه به افت قيمت جهاني محصولات پتروشيمي، پيش‌بيني 2ميليارد دلاري ارزش معاملات تا پايان سال محقق نمي‌شود.
مهدي كرباسيان، نماينده ويژه وزيرنفت در پيگيري روند بورس نفت اظهار كرد: در ابتدا طرح راه‌اندازي بورس نفت خام مدنظر بود، اما نياز به تلاش بيشتري داشت و در نهايت بورس كالاهاي نفتي و پتروشيمي ايجاد شد. خوشبختانه بورس فرآورده‌هاي نفتي فعال شده و طرح موفقي بوده است و توانسته به اهداف موردنظر دست يابد.
وي افزود: با تلاش شركت بازرگاني پتروشيمي ديگر اقلامي كه وارد بورس نشده بود، پذيرش گرفته و به مرور اين كالاها وارد رينگ مي‌شوند.
او خاطرنشان كرد: در مورد راه‌اندازي بورس نفت خام اقدام جديدي صورت نگرفته است، زيرا با مصوبه هيات وزيران، اختيار آن به كميته‌اي متشكل از وزير نفت، وزير امور خارجه و مدير كل بانك مركزي به رياست وزير امور اقتصادي و دارايي واگذار شد كه تاكنون تنها يك جلسه برگزار كرده‌اند و ديگر فعاليتي نداشته‌اند. او ادامه داد: در جلساتي كه با شركت بورس كالا و بازرگاني پتروشيمي و توليد‌كنندگان فرآورده‌هاي پتروشيمي به‌منظور راه‌اندازي اين بورس برگزار كرديم، تلاش شد تا سلامت بازار و اقتصاد كشور، شفاف‌سازي قيمت‌ها و كمك به توليدكننده و مصرف‌كننده رعايت شود.
كاهش نرخ جهاني، پيش‌بيني‌ها را برهم زد
كرباسيان خاطرنشان كرد: پيش‌بيني مي‌شد كه ارزش معاملات تا پايان سال جاري به 2‌ميليارد دلار برسد، اما با توجه به افت قابل توجه نرخ جهاني محصولات پتروشيمي كه ناشي از بحران مالي بود، اين رقم محقق نشد و حجم كالاي معامله شده نيز اندكي كاهش يافت.
وي با اشاره به اينكه بيش از60‌درصد حجم توليدي برخي فرآورده‌هاي نفتي در بورس عرضه و معامله مي‌شود، افزود: در سال 88 مي‌توان بيشتر اقلام پتروشيمي را در بورس عرضه كرد( به جز محصولاتي چون كود شيميايي كه قيمت تدريجي دارد اقلام كه دولت مصلحت نمي‌داند در اين مقطع وارد بورس شوند) به طوري كه محصولاتي چون قير در حال حاضر به طور كامل در بورس عرضه مي‌شوند.
در شفافيت بازار كم‌لطفي نكنيد
وي در پاسخ به اين سوال ايسنا كه چرا بيشتر كارگزاران از حضور دلالان و حتي توليد‌كنندگان در بازار به عنوان خريداران محصولات گلايه دارند، گفت: اين نشانه كم لطفي آنهاست، زيرا پيش‌ از ورود اين اقلام به بورس به دليل غيرشفاف بودن قيمت‌ها، رانت بر بازار حاكم بود، اما حالا روند عرضه و تقاضا تعيين كننده قيمت‌ها است و كارگزاران اختيار انجام تمام معاملات را دارند و اگر مواردي هم وجود دارد از سوي شركت بورس كالا و بازرسان بررسي مي‌شود.
مصلحت در تعويق راه‌اندازي است
او افزود: با توجه به نوسان زياد قيمت جهاني نفت، شايد مصلحت باشد كه راه‌اندازي آن به تعويق بيفتد.
وي در ادامه پيشنهاد كرد: بهتر است كميته‌ منتخب دولت اقدام به تشكيل كارگروهي فعال براي راه‌اندازي اين بورس و مسائل پيش‌ روي آن كند تا مقدمات كار فراهم شده و در زمان معيني كه به مصلحت است و قيمت نفت ثبات مي‌يابد، عمليات اجرايي براي راه‌اندازي اين بورس صورت گيرد.
بورس نفت و پيش‌نيازهاي آن
كرباسيان تاكيد كرد: از جمله مقدمات مورد بررسي در اجراي اين طرح آن است كه معاملات بورس نفت به‌صورت فيزيكي نبوده و معاملات به صورت كاغذي چون آپشن و فيوچرز انجام مي‌شود، در حاليكه بورس فعلي كشور، داخلي است. بورس نهايي نفت كه در كيش راه‌اندازي مي‌شود، بين‌المللي خواهد بود و لذا شرايط براي پذيرش نفت خام در اين بورس كه داراي انواع مختلف سبك و سنگين است، مبادلات ارزي و نرخ‌هاي متفاوت آن، جنبه‌هاي حمايت از توليد و عرضه‌كنندگان و پذيرش ما به عنوان يكي از بورس‌هاي نفت در جهان بايد به دقت فراهم شده و مجوزهاي مورد نياز از دولت و مجلس دريافت شود. او در ادامه به ايسنا گفت: هيات مديره بورس نفت كه به بررسي امور مربوط به شركت‌هاي توليدكننده و عرضه‌كننده مي‌پرداخت، در حال حاضر فعاليتي ندارد و همه چيز وابسته به تصميم كميته‌اي است كه به‌عنوان متولي اين كار شناخته مي‌شود.
پيوند فرآورده‌هاي پتروشيمي و نفت؛
شايد وقتي ديگر
رييس هيات رييسه صندوق بازنشستگي صنعت نفت با اشاره به اينكه تالار جديد شركت بورس كالا كه توسط سازمان بورس از شركت بورس اوراق بهادار جدا شده و در اسفند ماه در تالار كيش افتتاح مي‌شود، اظهار كرد: مكان موردنظر براي معاملات نفت خام از سال 85 در كيش خريداري شده و پس از راه‌اندازي بورس نفت، معاملات در آن انجام مي‌پذيرد و رينگ فرآورد‌ه‌هاي نفتي و پتروشيمي نيز از بورس كالا جدا شده و به همان مكان منتقل مي‌شود.

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن