تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818849703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلسي‌ها به داد زندانيان ايراني در تايلند برسند/ موافقتنامه استرداد مجرمان ۷ ماه در انتظار تصويب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مجلسي‌ها به داد زندانيان ايراني در تايلند برسند/ موافقتنامه استرداد مجرمان ۷ ماه در انتظار تصويب
خبرگزاري فارس: حدود هفت ماه است كه موافقتنامه استرداد مجرمان بين ايران و تايلند در انتظار تصويب در صحن علني مجلس است.


به گزارش خبرگزاري فارس، در جستجوي كار و براي كسب درآمدي ناچيز به منظور گذران زندگي در دامي مي‌افتند كه بايد تا پايان عمر در پشت ميله‌هاي زندان روزگار سپري كنند.
جواني ۲۳ ساله كه براي همراهي با مادرش در تأمين هزينه‌هاي سرسام آور زندگي، فريب باندهاي قاچاق مواد مخدر را خورده و با بلعيدن حدود ۸۰ گرم شيشه اكنون ۲ سال است در تايلند زنداني است و بايد تا پايان عمرش در پشت ميله‌هاي زندان بماند.

مادرش مي‌گويد به من گفت مي‌‌خواهم از تايلند لباس بياورم تا بتوانم بعد از ۱۵ سال فوت پدر كمك خرجي تو باشم، اما رفت و ديگر بازنگشت.

در حال حاضر بيش از ۳۰۰ تبعه ايراني كه عمده آنها جوانان ۲۳ تا ۳۰ ساله هستند به جرم حمل مواد مخدر به خصوص شيشه در تايلند زنداني هستند.
حدود هشت نفر از آنها زن و دختر هستند و برخي از آنها داراي فرزند مي‌باشند.
يكي از دختران در ازاي دريافت ۲۰ ميليون ريال به منظور تهيه جهيزيه‌اش و بنا به توصيه نامزدش در دام چنين باندهايي گرفتار شده و چه سخت است دوري دختري از مادرش كه در حال حاضر دياليز مي‌شود و از پس هزينه‌هاي خود نيز برنمي‌آيد.

*عبور از ايكس ري فرودگاه امام (ره) بدون هيچ مشكلي

عده‌اي از اين زندانيان اين مواد را بلعيده‌اند و عده‌اي نيز ساك‌هاي حاوي اين مواد را حمل يا لباس‌هايي كه به اين مواد آغشته بوده را به همراه داشته‌اند. نكته جالب اينكه اين افراد بدون هيچ مشكلي از دستگاه‌هاي ايكس ري فرودگاه امام (ره) عبور كرده‌اند و زماني كه وارد فرودگاه تايلند شده‌اند، شناسايي و بازداشت شده‌اند.
تعدادي از كساني هم كه اين مواد را بلعيده‌اند به دليل باز شدن بسته‌هاي حاوي مواد فوت كرده‌اند.

به گفته يكي از مادران حتي اگر دو دوست با يكديگر بوده‌اند و يكي حامل مواد مخدر بوده فرد دوم نيز بازداشت شده است. كاري ندارند كه اين فرد نيز مواد به همراه داشته است يا خير.

زندانيان ايراني كه به جرم حمل مواد مخدر در تايلند زنداني هستند از سوي باندهاي قاچاق مواد مخدر تهديد شده‌اند كه مبادا اطلاعاتي از آنها در اختيار پليس قرار دهند وگرنه خانواده‌هايشان در معرض تهديد جاني قرار مي‌گيرند.

مشكل عمده اين است كه اكثر خانواده‌هاي اين افراد با مشكلات شديد مالي روبرو هستند و قادر به تأمين هزينه‌هاي زندگي خود نيستند چه برسد به اينكه بخواهند هر ماهه براي فرزندانشان پول و غذا بفرستند.

جرم حمل و قاچاق مواد مخدر در تايلند بسيار سنگين است و هر كسي به اين كار اقدام كند فرقي نمي‌كند كه ۵۰ گرم حمل كرده باشد يا شش كيلوگرم. اگر شخص جرمش را بپذيرد كه به حبس ابد يا ۵۰ سال زنداني محكوم مي‌شود و اگر نپذيرد بايد در انتظار اعدام بماند.

از ديگر سو وضعيت زندان‌هاي تايلند نيز بسيار نامناسب است. به‌خصوص پس از سيل اخير در اين كشور زندانيان ايراني در وضعيت نامناسبي به سر ‌بردند. به گفته يكي از خانواده‌ها به دليل شرايط بد اقتصادي در اين كشور به آنها موش خورانده‌ شده است. زندانيان از آبي براي خوردن استفاده مي‌كنند كه با آن استحمام كرده‌اند و با آن ظروف و لباسشان را شسته‌اند.
گال، سل، بيماري‌هاي عفوني و مشكلات ناشي از سوء تغذيه، ايدز و اعتياد به مواد مخدر اين زندانيان را تهديد مي‌كند.

پس از امضاي توافقنامه استراداد مجرمان بين ايران و تايلند خانواده‌هاي زندانيان ايراني در تايلند براي تسريع در تصويب هر چه سريع‌تر موافقتنامه استراداد مجرمان بين ايران و تايلند علاوه بر ارسال نامه‌هايي به ارگان‌هاي ذيربط با ۳۰۰ تن از نمايندگان مجلس ملاقات و آنها را در جريان مشكلات خود قرار داده‌اند و به آنها قول مساعد داده شد. در حالي كه فوريت اين لايحه در صحن علني مجلس به تصويب رسيده و پس از آن در كميسيون قضايي و حقوق مجلس نيز تصويب شده اما هفت ماه است كه منتظر تصويب در صحن علني مجلس مي‌باشد.

اين خانواده‌ها كه برخي از آنها در شهرستان‌ها زندگي مي‌كنند بيش از ۱۰ بار است كه در مقابل مجلس تجمع كرده‌اند، ولي هنوز به درخواست‌هاي آنها وقعي نهاده نشده است.

البته تعدادي از خانواده‌ها نيز از سفارت ايران در بانكوك شاكي هستند كه آن گونه كه بايد و شايد با آنها همكاري نمي‌كند.

يكي از مادران در اين باره مي‌گفت: سؤال ما اين است كه چرا قاچاقچيان اصلي گرفتار نمي‌شوند و چرا مجلس شوراي اسلامي به كار ما اهميت نمي‌دهد و اين موضوع را پشت گوش مي‌اندازد؟

درست است كه اين افراد مرتكب جرم شده‌اند ولي با توجه به شرايط نامناسب زندان‌هاي تايلند و مشكلاتي كه خانواده‌هاي اين زندانيان با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند شايسته است مجلس شوراي اسلامي اين موضوع را در دستور كار قرار دهد و اين زندانيان در داخل كشور مابقي دوران محكوميت را سپري كنند. از ديگر سو خانواده‌ها نيز بيشتر مراقبت كنند تا فرزندانشان فريب اين باندها را نخورند.

انتهاي پيام/خ

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن