تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815393225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشريات انديشه پژوهشنامه فرهنگستان هنر


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نشريات انديشه پژوهشنامه فرهنگستان هنر
(اين شماره: نقد فرانكفورتى هنر)

۱‎/ دهمين شماره فصلنامه «پژوهشنامه فرهنگستان هنر» با صاحب امتيازى فرهنگستان هنر و مديرمسئولى بهمن نامور مطلق منتشر شد. اين فصلنامه كه داراى اعتبار علمى، پژوهشى از نظر فرهنگستان هاى چهارگانه است هرشماره خود را به يكى از موضوعات نقد هنر اختصاص مى دهد و در شماره اخير نيز به «نقد فرانكفورتى هنر» پرداخته است كه دبير بخش موضوعى آن را دكتر حسينعلى نوذرى و مديريت تحريه را منيژه كنگرانى برعهده داشته اند.
۲‎/ «مكتب فرانكفورت» يكى از مهم ترين جريانات نظرى و انتقادى قرن بيستم محسوب مى شود. اين جريان چپگرا، شخصيت هاى برجسته اى همچون ماكس هوركهايم، تئودور آدورنو، هربرت ماركوزه، والتر بنيامين، اريك فروم و يورگن هابرماس را در طول قرن بيستم گرد هم آورده كه متأثر از جريانات فكرى و اجتماعى دوران خود همچون تحولات عميق فكرى پوزيتيويستى و ماركسيستى و نيز جريانات اجتماعى و سياسى اروپا و روسيه بودند.
«مكتب فرانكفورت » به آن دسته از سنت هاى فلسفى و اجتماعى وابسته بود كه در پديدارشناسى هگلى و ديالكتيك ماترياليسم كارل ماركس ريشه داشت. علاوه برآن، انديشه هاى روانكاوى فرويد و پديدارشناسى نيز براين مكتب تأثيرگذار بود. نظريه پردازان مكتب فرانكفورت ضمن تقابل با علم گرايى و تجربه گرايى محض، توجه خاصى به عقلانيت و فلسفه داشتند. آنان با نقد عقلانيت مدرن كه همان تنزل عقلانيت انسانى در سطح برآورندگى نيازهاى اوليه است، در برابر چارچوب كلى انديشه مدرن كه همان عقلانيت محاسبه گر است، قد علم كردند.
زيبايى شناسى هنر از موضوعاتى است كه مكتب فرانكفورت به طور جدى و گسترده به آن مى پردازد. مجموعه مطالبى كه شخصيت هاى اين مكتب بويژه آدورنو، ماركوزه و بنيامين در باب هنر، فلسفه هنر و زيبايى مطرح مى كنند، زيبايى شناسى انتقادى را شكل مى دهد. نقد در مكتب فرانكفورت بخشى عرضى و حاشيه اى محسوب نمى شود، بلكه اساس جوهرى اين مكتب است. چنان كه نام ديگر اين مكتب نظريه انتقادى است. مكتب فرانكفورت بر مبناى نقد و انتقاد از وضعيت انسان معاصر است. اين نقد هم وضعيت كلان زندگى و مناسبات قدرت و اقتصاد را در بر مى گيرد و هم وضعيت فرهنگى و هنرى را. اين شماره «پژوهشنامه فرهنگستان هنر» سعى داشته بر نقد هنرى اين مكتب متمركز شود.
۳‎/ مقالاتى كه در اين شماره منتشر شده چنين عنوان گرفته اند:
- خاستگاه زيبايى و هنر در سنت ايرانى ‎/ دكتر نير طهورى
- يادداشت هايى مقدماتى بر درك اهميت تاريخى هندسه در انديشه اسلامى و نقش سركوب شده آن در تبارشناسى تاريخ جهان‎/ دكتر رشيد آرايين
- نظريه انتقادى مكتب فرانكفورت؛ هنر منفى در آراى تئودور آدورنو‎/ دكتر احمدعلى حيدرى
- نگاهى به آراى تئودور آدورنو در باب زيبايى شناسى و هنر‎/ دكتر حسينعلى نوذرى
- نقدى بر زيبايى شناسى ماركوزه‎/ دكتر داگلاس كلنر
- اثر هنرى از ديدگاه والتر بنيامين ‎/ دكتر سيد سعيد فيروزآبادى
- جايگاه ناپايدار زيبايى در نظريات هابرماس ‎/ دكتر مسعود پدرام.

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن