تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813198809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محقق و پژوهشگر اهري خواستار ايجاد مركز پژوهش و مطالعات آثار باستاني و ميراث فرهنگي قره داغ شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: محقق و پژوهشگر اهري خواستار ايجاد مركز پژوهش و مطالعات آثار باستاني و ميراث فرهنگي قره داغ شد


اهر ـ خبرگزاري ايسكانيوز :جعفر خضوعي محقق و پژوهشگر اهري با اشاره به آثار متعدد تاريخي در منطقه ارسباران خواستار ايجاد مركز پژوهش و مطالعات آثار باستاني و ميراث فرهنگي قره داغ در اهر شد.

تصاويري از اشياء تاريخي كشف شده اخير در اهر
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران ( ايسكانيوز) از اهر ، جعفر خضوعي با اشاره به اينكه منطقه تاريخي قره داغ صدها محوطه و آثار تاريخي شناخته شده دارد كه متأسفانه تعداد ناچيزي از آن ها در فهرست آثار ملي ثبت شده و مورد حفاظت قرار مي گيرد و اغلب اين آثار در معرض حفاري هاي غيرمجاز غارتگران ميراث فرهنگي هستند و ده ها سال است كه مردم منطقه شاهد حفاري ها و به يغما رفتن آثار باستاني و ميراث فرهنگي خود هستند و اما تعداد محدودي از قاچاق آثار منطقه كشف و ضبط شده است.
وي گفت: هرگاه مسئولان امر جديت و احساس مسئوليت نشان داده اند، حداقلي از قاچاق عتيقه هاي منطقه كشف و خبر شده اند و سال 87 براي منطقه ي قره داغ با كشف عتيقه شروع شد و تا كنون دهها بار اخبار كشف اشياء عتيقه در محافل خبري و سايت هاي رسمي منعكس شده است كه در اين راستا مدتي است كه نيروي انتطامي و پايگاه حفاظت از ميراث فرهنگي در اهر تحرك نسبتاً خوبي از خود نشان داده اند و در كشف عتيقه هاي قاچاق توفيق يافته اند و فرمانده نيروي انتظامي در دو هفته اخير از كشف 37 قلم اشياي عتيقه خبر داده است كه 20 مجسمه طلايي جزو اين آثار است.
اين محقق و پژوهشگر اهري گفت: قاچاق اشياي عتيقه و كشف و ضبط حجم بالاي آثار باستاني منطقه از قاچاقچيان در حالي است كه منطقه تاريخي قره داغ هنوز موزه تاريخ ندارد و مسئولان امر همواره به اين امر مهم بي توجه بوده اند.
جعفر خضوعي افزود: منطقه ارسباران از نشانه هاي تاريخي و ميراث فرهنگي خود خالي مي شود و بي توجهي سازمان ميراث فرهنگي در برابر اين فاجعه ي عظيم سؤال برانگيز و تأسف بار است. از محوطه تاريخي اطراف سد خداآفرين گرفته تا شهر اژدها داشي ورزقان و قوبول دره سي هوراند و نودوز اهر و قلعه هاي ريز و درشت بسيار و گورستان هاي تاريخي متعدد و البته ميراث معنوي بسيار در اين منطقه هنوز سازمان ميراث فرهنگي را در ايجاد اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي در اهر مجاب نكرده است.
وي گفت: نمايندگان محترم شهرستان هاي ارسباران مسئوليت دارند از خروج آثار باستاني منطقه جلوگيري كنند و در تأسيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي و موزه هاي مردم شناسي و آثار باستاني قره داغ اقدام فوري داشته باشند.
بر اين اساس ضرورت دارد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي استان و فرمانداري و نيروي انتظامي و ساير مراكز مسئول نشست فوق العاده براي بررسي مسئله ي قاچاق آثار باستاني از ارسباران را مورد بررسي قرار دهند. اين موضوع از نظر امنيت منطقه نيز حائز اهميت است. چرا كه منطقه به جولانگاه قاچاقچيان مسلح و مركز دادوستد عتيقه تبديل شده است. همچنين ضرورت دارد مركز پژوهش و مطالعات آثار باستاني و ميراث فرهنگي قره داغ هرچه زودتر تشكيل شود و مستند سازي اين آثار مورد توجه قرار گيرد. خروج بدون شناسنامه ي اين آثار تاريخ منطقه را نابود مي كند.
خضوعي در پايان افزود: سازمان ميراث فرهنگي استان بايد زمينه ي لازم را در تشكيل تشكل هاي مردمي حافظ ميراث فرهنگي فراهم نمايد. گروه هاي مردمي كه حساسيت لازم را به موقع بروز دهند و از نابودي تاريخ در جغرافياي قره داغ جلوگيري نمايند.
حسن بالاگر عضو انجمن ميراث فرهنگي و گردشگري اهر نيز با اشاره به جاذبه هاي تاريخي و گردشگري و واقع شدن در شاهراه گردشگري استان و انبوهي از جذابيتهاي گردشگري خصوصاً قدمت تاريخي منطقه و وجود آثار باستاني در جاي جاي منطقه ارسباران گفت: متاسفانه عليرغم شعارهاي داده شده و وعده و وعيده ها در راه اندازي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري در عمل تحقق نيافته است و منطقه ارسباران با وجود آثار تاريخي منحصر بفرد در شهرهاي اهر ، كليبر ، ورزقان نه تنها فاقد اداره ميراث فرهنگي بوده بلكه از موزه هاي مردم شناسي ، عشاير ، صنايع دستي و آثاري كه عليرغم قدمت تاريخي هنوز در فهرست آثار ثبت شده كشورمان قرار گيرند خبري نيست.
عضو انجمن ميراث فرهنگي و گردشگري اهر خواستار ايجاد موزه هاي ثابت براي نگهداري اشياء عتيقه كشف شده كه نشان از قدمت و پيشينه تاريخي منطقه مي باشد در شهرستان اهر شد./110
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن