تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818855088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست جايزه‌ي شعر زنان (خورشيد) عنوان شد: در جايزه‌هاي شعري، فضاي مردانه حاكم است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در نشست جايزه‌ي شعر زنان (خورشيد) عنوان شد: در جايزه‌هاي شعري، فضاي مردانه حاكم است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

نخستين دوره‌ي جايزه‌ي شعر زنان ايران (خورشيد) هفته‌ي نخست دي‌ماه اهدا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشست خبري جايزه كه امروز (يكشنبه، سوم آذرماه) برپا شد، از ميان 17 اثر راه‌يافته به داوري، هفت اثر به عنوان نامزدهايي نهايي معرفي شدند: «به وقت البرز» سروده‌ي مهرنوش قربانعلي، «پاييز تا زانوهايت خواهد رسيد» سروده‌ي ندا كامياب، «پيانو» سروده‌ي مريم جعفري‌ آذرماني، «سخن مي‌گويي، كلمه‌ها در من آزاد مي‌شوند» سروده‌ي مينا دستغيب، «صدايت را برايم ترجمه كن» سروده‌ي هما فاضل، «فقط همين نيست» سروده‌ي منيره پرورش و «مي‌خواهم بچه‌هايم را قورت بدهم» سروده‌ي رؤيا زرين.

سپيده جديري - دبير جايزه - در سخناني در اين نشست گفت: هدف ما، تفكيك جنسيتي نبوده و لزوما ايجاد فرصتي براي رقابت شاعران زن و معرفي‌شان به جامعه‌ي ادبي را مدنظر داشته‌ايم.

او با اشاره به برگزاري جايزه‌هاي شعري كه در آمريكا به شاعران زن تعلق مي‌گيرد و اين موضوع در اساس‌نامه‌ي آن‌ها آمده است، توضيح داد: خواستيم تا چنين فعاليت مشابهي را هم در ايران داشته باشيم.

جديري سپس با اشاره به انتقاد‌هاي مطرح‌شده نسبت به برگزاري اين جايزه و اين‌كه چرا همه‌ي داوران آن زن هستند، اظهار داشت: در ميان همه‌ي جايزه‌هاي شعري كه در حال حاضر برگزار مي‌شود، حتا يك داور زن هم وجود ندارد؛ با اين‌كه شاعران زن بسياري داريم. ما گفتيم جايزه‌ي شعر زنان ايران؛ اما بقيه نمي‌گويند جايزه‌ي شعر مردان ايران؛ در حالي‌كه عملا همه‌ي داوران و بيش‌تر برگزيده‌ها از مردان هستند و خود به‌ خود، فضاي مردانه بر آن‌ها حاكم است و زنان در اين ميان ديده نشده‌اند. به ما مي‌گويند چرا همه‌ي داوران‌تان زن هستند؛ اما كسي از آن‌ها نمي‌پرسد چرا همه‌ي داوران‌تان در جايزه‌اي كه اتفاقا عمومي است، مرد هستند. ترجيحا ما از زنان انتخاب كرديم؛ چون فكر كرديم زنان دنياي زنان را بهتر مي‌شناسند.

اين شاعر همچنين گفت: از اول قرار بود جايزه يك برنده داشته باشد و اين ديدگاه من است و اگر دبير جايزه زماني عوض شود، شايد نظرها هم تغيير يابد و بيش‌تر از يك برگزيده در دوره‌هاي بعد داشته باشيم. اما در هر سال، تعداد كتاب‌هاي شعر خوبي كه از زنان و مردان منتشر مي‌شود، چندان زياد نيست. البته بحث مميزي هم هست كه برخي كتاب‌ها اجازه نگرفته‌اند و ما به‌طور كلي، 64 كتاب از زنان شاعر به ‌دست‌مان رسيد، كه اگر همه‌ي كتاب‌ها مجوز مي‌گرفتند، شايد آمار بيش‌تر از اين مي‌شد. از سوي ديگر، ما محدوديت جنسيتي داشتيم و به نظر مي‌رسيد يك اثر برگزيده در يك سال كافي باشد؛ چون به نظرم، در يك سال بيش‌تر از يك كتاب برتر در حوزه‌ي شعر نداريم.

او سپس از انتشار برگزيده‌اي از هفت كتاب رسيده به مرحله‌ي نهايي جايزه در قالب كتابي توسط نشر چتر خبر داد و گفت: ما در مراسم، شعرخواني، فروش كتاب و ميز كتاب هم داريم و سعي مي‌كنيم كتاب‌هاي تمام اين هفت نامزد معرفي شوند؛ اما برنده يك نفر است كه پنج سكه، لوح‌ تقدير و تنديس دريافت مي‌كند و همچنين تقدير از يك شاعر پيشكسوت زن را داريم كه لوح‌ تقدير و تنديس مي‌گيرد و اسم او را نزديك مراسم اعلام مي‌كنيم.

اين شاعر درباره‌ي برگزيده‌ي اين جايزه گفت: درباره‌ي اين اثر آن‌قدر آراي مثبت و موافق در بين داوران بالا بود، كه اصلا نيازي به برگزاري جلسات متعدد و بحث بين داوران نبود. با وجود اين‌كه يكي از داوران ما (آزيتا قهرمان) در سوئد به ‌سر مي‌برد؛ اما به‌خاطر قدرتمند بودن اثر، سلايق مختلف از مكان‌هاي مختلف جمع شد.

جديري گفت: جايزه هفته‌ي اول دي‌ماه به خاطر تولد فروغ فرخزاد در اين ماه و نيز تأثير او بر شعر امروز ايران و بويژه شعر زنان برگزار مي‌شود. هدف ما فقط معرفي شاعر برتر نيست؛ بلكه معرفي منتقدان برتر هم هست.

مهري جعفري - از داوران جايزه - هم در سخناني گفت: جايزه يعني كسي را تشويق كردن. دغدغه‌ي شخص من، زن است و اصلا كاري به چيز ديگري ندارم. من مي‌خواهم زن‌ها را به انجام فعاليت‌هاي فرهنگي تشويق كنم.

بنفشه حجازي - ديگر داور جايزه‌ي خورشيد - نيز گفت: به محض اين‌كه مي‌گوييم زن، مثل اين است كه مي‌خواهيم مرد را حذف كنيم يا برعكس. اما اين تفكر ديگر قديمي شده است. هركس جاي خودش را دارد و نبايد مثل يك كفه‌ي ترازو نگاه كرد. اين گروه مي‌خواست اقدام تشويق‌كننده‌اي انجام دهد. شايد اين فرصت‌ دادن به زن‌ها براي داوري، اقدام مهمي باشد تا بتوانند خود را در زمينه‌ي‌ داوري هم به داوري بگذارند و زمينه‌ي ديگري از فعاليت فرهنگي زنان به نمايش گذاشته شود. شما نبايد فقط به انتخاب چند كتاب نگاه كنيد؛ طيف وسيعي در برگزاري اين فعاليت دخيل است. حتا اسپانسر‌ها هم خانم هستند و نفع همه‌ي اين‌ها در نهايت به همين جامعه مي‌رسد. مگر اين زن‌ها از مريخ آمده‌اند؟!

همچنين پگاه احمدي - از داوران جايزه - گفت: درست است، به ما گفتند كه چرا تفكيك جنسيتي كرديد؛ اما آن‌طور كه همه گفتند، هدف ما اين نيست.

رؤيا تفتي - ديگر داور جايزه - هم عنوان كرد: همه همكاري كردند؛ اما مشكلاتي داريم. وقتي مرد‌ها هم نمي‌توانند به شكل حرفه‌يي كار كنند، زنان هم به تبع آن، همين‌طورند. هنوز خيلي سؤال‌هاي بي‌پاسخ براي مردان داريم كه براي زنان بيش‌تر مي‌شوند. اگر ما بتوانيم از جايزه حمايت مالي كنيم، براي شاعري كه كارش را به جايي رسانده و مي‌تواند تأثير‌گذار باشد، حتا در جمع اطرافيانش كار بزرگي است؛ كما اين‌كه ما اين دغدغه‌ها را در شعر زنان مي‌بينيم.

در اين نشست اعلام شد، اسامي آثار رسيده به دبيرخانه و اطلاعات مربوط به جايزه در سايت www.khorshidperiz.com قابل دسترسي است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن