تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815649257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چالش قهر و مهر در قرآن و روان‌شناسي بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چالش قهر و مهر در قرآن و روان‌شناسي بررسي شد
گروه انديشه: مقاله «چالش قهر و مهر در قرآن و روان‌شناسي» به قلم «محمد كاوياني و سيده زهره موسوي» در فصل‌نامه روان‌شناسي در تعامل با دين منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نگارندگان در مقاله «چالش قهر و مهر در قرآن و روان‌شناسي» درصدد ايضاح دو مفهوم از روان‌شناسي اجتماعي: 1) رفتار حمايتي و 2) رفتار پرخاشگري و سپس ارزش‌يابي آن‌ها از ديدگاه قرآن هستند.

نتايج اين پژوهش عبارت است از: الف) اصل اوليه بر رفتار حمايتي است و پرخاشگري به هنگام ضرورت، انجام مي‌شود. ب) رفتار حمايتي به سه شكل مالي، عاطفي و رفتاري صورت مي‌گيرد؛ ج) تنها هنگامي از رفتار حمايتي نهي مي‌شود كه اولا: سبب تقويت دشمنان و دشمني آن‌ها با اسلام بشود؛ و ثانيا، به تقويت صفات منفي مانند تنبلي و احساس ذلت بيانجامد؛ د) پرخاشگري، نه قابل نفي مطلق و نه قابل دفاع مطلق است؛ ه) همواره در طول زندگي بشر، پرخاشگري وجود داشته است. و) هدف از پرخاشگري، بايد معقول و در جهت اصلاح فرد و جامعه باشد؛ ز) نوع پرخاشگري بايد با هدف مورد نظر سازگاري داشته باشد؛ ح) قرآن، به شيوه‌هاي گوناگون پرخاشگري (عملي و كلامي) پرداخته است.

نويسندگان اين مقاله مراحل بروز رفتار حمايتي را در مراتب ذيل خلاصه كردند: 1) توجه به موقعيت اضطراري؛ 2) اطمينان به اضطراري بودن موفقيت؛ 3) احساس مسئوليت در مورد امدادگري؛ 4) داشتن مراحل و توانايي كافي در انجام دادن امداد؛ 5) تصميم‌گيري نهايي براي امداد.

نگارندگان معتقدند كه مطابق آموزه‌هاي اسلام، رفتارهاي حمايتي از هيچ‌كس دريغ نمي‌شود، مگر در جايي كه باعث تقويت دشمنان دين و دشمني آنان با دين شود يا پي‌آمد منفي مانند تحقير فرد يا تنبلي او را در پي‌داشته باشد، در اين صورت رفتار حمايتي ممنوع است.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 628]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن