تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814953013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي مسئله دين و بهداشت روان در فصل‌نامه روان‌شناسي در تعامل با دين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي مسئله دين و بهداشت روان در فصل‌نامه روان‌شناسي در تعامل با دين
گروه انديشه: مقاله «دين و بهداشت روان»، نوشته «ابوالفضل ساجدي» در آخرين شماره فصل‌نامه روان‌شناسي در تعامل با دين منتشر شده است.
به گزارش‌ حبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نويسنده در اين مقاله درصدد تبيين‌سازي و كارهاي تأمين بهداشت رواني در دين و درصدد تبيين چيستي بهداشت رواني در مكتب‌هاي گوناگون روان‌شناسي و نيز اسلام است كه در دو مقاله به شرح و بسط مطلب فوق پرداخته است.

نگارنده در اين مقاله به بررسي برخي از مؤلفه‌هاي بهداشت و روان مي‌پردازد كه اين مؤلفه‌ها عبارتند از :ثبات شخصيت، خودشكوفايي، هماهني در سه‌گانه بينش، گرايش و كنش و رفع اضطراب.

به زعم نگارنده، راه‌كارهاي اسلام براي رسيدن به خود شكوفايي عبارتند از: تقويت روحيه تعهدپذيري و جلوگيري از آزادي افسار گسيخته؛ ضعف دلبستگي‌هاي مادي؛ ايجاد انگيزه‌هاي قوي؛ جهت‌دهي انگيزه‌ها؛ تحقق هدف‌هاي تعليم و تربيت ديني و خودشناسي.

نگارنده معتقد است كه براي هماهنگي در سه‌گانه بينش، گرايش و كنش. اسلام به هدايت هرسه جنبه مي‌پردازد. بسترهاي لازم را براي خفظ در مسير و بازگشت خطا كار فراهم مي‌‌كند و در نتيجه، بسترساز بهداشت رواني است.

وي مي‌نويسد: اين دين خاتم، براي اضطراب‌زدايي و رساندن به آرامش روان، ساز و كارهاي متفاوت در عرصه‌هاي مختلف ذهن، دل و رفتار دارد كه برخي از راهكارهاي ذهني و بينشي آن عبارتند از: ارتقاي معرفت و جلوگيري از آشفتگي بينش؛ رفع كاستي شناختي؛ خداباوري؛ ايجاد؛ حفظ و رشد تدريجي جهان‌بيني الهي و خوش‌بين‌سازي كه آخرين راه‌كار آرامش‌زا، موضوع فطرت و احياي آن است.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن