تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815326627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انيميشن رايانه--اي، جهاني به وسعت خيال و واقعيت


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: انيميشن يا هنر پويانمايي با تلفيقي از جلوه--هاي بصري آميخته با فناوري نوين و به كمك هنر گرافيك، دنياي خيال--انگيز كودكان را به مرز بي--نهايت در حوزه صنعت فيلمسازي و سرگرمي سوق داده است.

انيميشن هنري است كه قابليت دگرگوني واقعيت به صورت شي--ء تخيلي دارد و بيانگر فضايي فوق--العاده خيالي است.

انيميشن صنعتي يا انيميشن تجاري با توجه به شكل و شيوه--اي كه براي توليد انبوه خود در نظر مي--گيرد، نيازمند گرافيك رايانه--اي قدرتمند است و در چنين شرايطي انيماتورها با توجه به امكاناتي كه رايانه در اختيار آنان مي--گذارد از حداكثر زمان استفاده مي--برند.

به عقيده احمد كعبي گرافيست، گرافيك رايانه--اي و مجموعه وابسته به آن وسيله--اي مناسب جهت فاصله گرفتن از توليد سنتي و گرايش به توليد صنعتي يا انبوه است.

اصطلاح گرافيك رايانه--اي براي روش--هاي مختلف ايجاد تصويرهاي دو بعدي و سه بعدي بوسيله رايانه به كار برده مي--شود.

اين تصويرها در عرصه--هاي هنري يا اموري همچون مهندسي، آموزشي، تحقيقات فضايي و بازي--هاي فكري مورد استفاده قرار مي--گيرد.

به اعتقاد كارشناسان، سابقه كاربرد رايانه در آفرينش جلوه--هاي ويژه به دهه 60 ميلادي باز مي--گردد و از دهه 70 ميلادي نيز با ابداع انواع رايانه و دستگاه--هاي جانبي و ورود نرم--افزارهاي جديد، كاربرد اين وسيله در هنر مدرن به خصوص گرافيك سه بعدي توسعه بيشتري يافت.

نرم--افزارها روند تغيير را سرعت بخشيدند و امروزه تجهيزات و نرم--افزارهاي جديد جاي قطعات قديمي را گرفته--اند و شتاب جلوه--هاي بصري پيچيده نيز فراهم آمده است.

به اعتقاد كارشناسان، پيشرفت در توليد انيميشن فقط متكي به نرم--افزار نيست، سخت--افزارها نيز به عنوان بستري مناسب جهت توليد هرچه بيشتر انيميشن تجاري براي تهيه--كنندگان مطرح هستند.

گرايش به گرافيك رايانه--اي به دليل سرعت قابل قبول در عرصه توليد و از طرفي ايجاد جلوه--هاي ويژه توسط رايانه اهميت اين موضوع در عرصه نقاشي متحرك را بيش از گذشته آشكار كرده است.

با انتخاب نرم--افزار مطلوب، دوستداران گرافيك رايانه--اي توانستند به جلوه--هاي مورد نظر خود دست--يابند به نحوي كه مفاهيم رايانه--اي از پيچيدگي بيشتري برخوردار شد.

امروزه نقاشي پست مدرنيست، بر فرض استفاده از گرافيك رايانه--اي، خود را ملزم به استفاده از هر سبك هنري نمي--بيند بلكه فقط متعهد به مواردي است كه به آنها معتقد است.

در اين سبك با استفاده از گرافيك رايانه--اي و شيوه--هاي مدرن تصويري به خلق جلوه--هاي بصري مي--پردازند كه نمونه--هاي شاخصي در اين عرصه را مي--توان يافت.

به باور عده--اي از انيماتورها، سبك هنرمند نقش بسيار مهمي در آفرينش--هاي هنري بر عهده مي--گيرد و رايانه فقط مجري سبك هنري ارائه شده است، بنابراين با اين نگرش نمي--توان اين پديده را به عنوان يك مكتب يا سبك هنري به--شمار آورد.

رايانه و تمامي جلوه--هاي آن صرفا يك ابزارند و بديهي است كه ابزار هيچ--گاه نمي--تواند يك سبك باشد البته عده--اي هم معتقدند اگر ابزار كاملا تغيير كند.

مكتب يا مكاتب حاضر نيز به پيروي از آن دستخوش تحولات اساسي مي--شوند.

مرزبندي ميان سبك و ابزار گاهي به سهولت انجام نمي--پذيرد و گاهي پيچيدگي در ابزار، موجب تغييرات عمده در سبك يا مكتب مي--شود.

در زمان حاضر دخالت رايانه--اي در هنر گرافيك و همچنين انيميشن ممكن است مرزبندي را براي نقادان مشكل سازد.

انيميشن معاصر چه در توليد هنري و چه در توليد انبوه وابسته به رايانه خواهد بود.

صنعت نقاشي متحرك يا انيميشن ايران با توليد آثار اندك و در بعضي موارد بي--بهره از جلوه--هاي گرافيك رايانه--اي و با توجه به غناي موضوعي همچنان از شيوه--هاي سنتي در توليد بهره مي--گيرد.

نبود كارگاه--هاي مدرن و بهره--گيري از كارگاه--هاي دستي انيميشن، هزينه--هاي گزاف، زمان طولاني، كمبود كارشناس، كيفيت نامناسب در ناكامي و گمنامي صنعت انيميشن كشور سهيم هستند.

از سوي ديگر برخي از دست--اندركاران اين حوزه هزينه--هاي سنگين خريد تجهيزات رايانه--اي و نرم--افزارهاي نوين و نبود متخصصين كارآمد را از ديگر مشكلات صنعت انيميشن عنوان مي--كنند.

جريان سينماي جهان و به--خصوص مؤسسه--هاي عظيم فيلمسازي كه به توليد انيميشن تجاري، صنعتي و سرگرمي مشغول هستند، استفاده از فناوري نوين و ايجاد جذابيت--هاي متنوع بصري در گروه سني كودك و نوجوان را در عصر حاضر دستمايه كار خود قرار دادند.

مدير بخش سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان معتقد است كه استفاده مناسب از فناوري نوين به--خصوص نرم--افزارهاي رايانه--اي در عرصه توليد و ايجاد جذابيت در قالب جلوه--هاي بصري براي گسترش صنعت فيلسمازي انيميشن ضروري است.

محمدرضا كريمي--صارمي گفت: گستردگي و سرعت پيشرفت در استفاده از فناوري نوين به--خصوص در حوزه نرم--افزاري و در مقابل كندي سرعت عمل نهادهاي تصميم--گيرنده فرهنگي و نبود سرمايه--گذاري مناسب در عرصه انيميشن را از مشكلات اين بخش عنوان مي--كند.

اين مسوول سينمايي استفاده بهينه از فن تصوير و پيشرفت--هاي حاصل شده در حوزه رايانه--اي و گرافيكي را براي انتقال مفاهيم مجازي به مخاطب دوستدار هنر هفتم و به--خصوص انيميشن اساسي خواند.

وي، انيميشن را تلفيقي از خيال و واقعيت در قالب تصاوير متحرك ارزيابي كرد و گفت: انتقال مفاهيم نياز به جلوه--هاي جذاب بصري دارد و اين امر امروزه با بودن نرم--افزارهاي رايانه--اي و تكنيك گرافيك امكان--پذير شده است.

كريمي--صارمي، خواستار سرمايه--گذاري مناسب در صنعت انيميشن و توجه به جنبه--هاي مختلف اين صنعت هنري شد.

تصاوير متحرك به همراه جلوه--هاي خيال--انگيز تصويري زمينه--اي براي كنكاش در دنياي خيالي است و ورود به آن نياز به سن و تجربه ندارد همان--طور كه فيلم--هاي انيميشني روز دنيا تنها به مخاطب كودك و نوجوان اختصاص ندارد.

«شرك»، «دنياي نمو»، «سرزمين اسباب--بازي»، «سرزمين يخي»، «پوكاهانتوس»، «بتمن »، «علاء--الدين و چراغ جادو» و حتي «باگزباني» از جمله آثاري هستند كه در طول سال--هاي گذشته مخاطبان را به سالن--ها فراخواندند و آمار فروش اين--گونه آثار در فهرست فيلم--هاي پرفروش قرار دارد.

فناوري و جلوه--هاي گرافيكي رايانه--اي تصاوير مكانيكي اما به ظاهر حقيقي براي شخصيت--هاي مورد علاقه كودكان، نوجوانان و حتي بزرگسالان در قالب نيروهاي خير و شر ترسيم كرده و اهميت رايانه و هنر گرافيك را براي توليدات انيميشني نمايان مي--سازد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 777]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن