واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هنر عكاسي، ابزار ارزشمندي در خدمت معرفي معارف رضوي
مشهد - كارشناسان رشته هنر عكاسي معتقدند كه پرداختن به جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) در قالب عكس، ابزار ارزشمندي براي معرفي معارف و سيره رضوي است.
اين كارشناسان همچنين بر اين اعتقادند كه عكاسي به عنوان يك ابزار هنري ، نقش مهمي در ترويج معارف رضوي ايفا مي كند، لذا حضور عكاسان ماهر و زبر دست مي تواند، در تبيين و تبليغ اين معارف نقش ارزشمندي داشته باشد.
يك عضو كارگروه عكس جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع ) در اين مورد به خبرنگار ايرنا گفت: هنر عكاسي در قالب هاي سنتي و نوين خود همواره نقشي سازنده در ترويج و تبيين معارف رضوي داشته و دارد.
مرتضي لطفي به بعد تاريخي عكاسي رضوي اشاره كرد و افزود: از زماني كه هنر عكاسي وارد مشهد شد، همواره حرم امام رضا (ع ) از ابعاد مختلف و نيز شخصيت خود حضرت امام(ع) و بويژه آن روايت معروف تاريخي (ضامن آهو)محور توجه و نيز سوژه اصلي عكاسان بوده است.
وي با بيان اينكه اين شيوه در بين عكاسان مشهد، عكاسي "حرم - بارگاهي" نام گرفته، اظهار داشت: البته اين يك شيوه منحصر به فرد در دنياي عكاسي است و تنها به مشهد اختصاص دارد.
لطفي در معرفي عكاسي حرم - بارگاهي توضيح داد: در اين شيوه، از پرده هاي نقاشي كه حرم حضرت رضا(ع ) را از ابعاد و زواياي مختلف نشان مي دهد، به عنوان تصوير پس زمينه استفاده مي شود كه اين تصاوير مبين اعتقادات دروني و معنوي زايران و دوستداران امام رضا(ع ) است .
وي افزود: اين عكسها كه زاير يا زايران دست بر سينه كنار بارگاه ثامن الحجج (ع) ايستادند و امروزه در هر خانه ايراني يك يا دو قطعه از اين عكس هاي قاب گرفته وجود دارد،بيانگر حس و حال روحي و معنوي زاير يا زايران است.
لطفي گفت: به اعتقاد بسياري از زايران، اين تصاوير در حقيقت بهترين سوغات براي تداعي خاطرات يك سفر معنوي، محسوب مي شوند.
وي از ورود فناوري نوين به عرصه عكاسي به عنوان بزرگترين آسيب براي عكاسي حرم - بارگاهي ياد كرد و توضيح داد
با اين كه شيوه عكاسي حرم - بارگاهي هنوز هم در بين زايران و مجاورا از حرمت و قداست خاصي برخودار است، اما متاسفانه با ورود تكنولوژي جديد، توليد اين نوع عكس نيز دستخوش تغيير شده و ديگر نمي توان در كنه عكسهاي ديجيتالي به دنبال مفاهيمي چون معناگرايي و انتقال حس مذهبي رفت.
اين مدرس رشته عكاسي، با بياناين كه مسايل اعتقادي و معنوي در عكاسي بارگاهي نقش بسيار مهمي دارند، افزود: علاوه بر زاير كه با حال و هواي زيارت براي گرفتن اين عكس حاضر مي شد ،عكاس نيز با اعتقادات دينيعكس مي گرفت.
وي با بيان اين كه انجام پژوهشي دقيق درباره عكاسي بارگاهي مي تواند اين شيوه خاص هنري را در ابعاد جهاني معرفي كند ، اظهار داشت: اين شيوه عكاسي، از سوي عكاسان و مردم مورد توجه جدي قرار نگرفته و اين در حاليست كه عكس هاي موجود از اين شيوه كاملا منحصر به فرد هستند.
لطفي به فقدان يك بايگاني كامل و جامع در زمينه عكس حرم - بارگاهي اشاره كرد و گفت: هر زايري در نقاط مختلف ايران كه نمونههايي از اين عكس ها را در اختيار دارد، مي تواند با جمع آوري و معرفي آن به نزديكان خود، به معرفي بخشي از تاريخ، فرهنگ و اعتقادات ديني اين مرزو بوم بپردازد.
وي در خصوص امكان نزديكي شيوه هاي نوين عكاسي با عكاسي بارگاهي، اظهار داشت: در شيوه هاي نوين عكاسي فقط ابزار تغيير يافته و تجهيزات پيشرفته جايگزين شده است و اين امكان وجود دارد كه هنرمند عكاس، با نگاهي معنوي و اعتقادي به هنر عكاسي ميان شيوه هاي نوين امروزي و روش هاي گذشته ارتباطي درست و منطقي برقرار كند.
اين كارشناس به چالش ديگر توليد عكس حرم - بارگاهي اشاره كرد و افزود: متاسفانه غالب عكاسان خود را محدود به نمادهاي ظاهري نظير معماري و هنرهاي به كار رفته در سطح حرم معطوف كرده و از توجه به حال و هواي معنوي زايران و فضاي روحاني موجود غافل مانده اند.
لطفي در مورد داوران جشنواره عكس رضوي نيز گفت: لازم است تا علاوه بر تخصص و تجربه در عكاسي، با موضوع اين نوع عكاسي، آشنايي عميق و گسترده داشته و تحقيقات ميداني و مطالعاتي دقيقي در زمينه سيره و شخصيت امام رضا(ع ) انجام دهند تا با شناخت و آگاهي نسبت به موضوعات و تكنيك ها بتوانند قضاوت درستي ارايه كنند.
وي همچنين تداوم جشنواره عكس رضوي را ضروري دانست و افزود: اين امر علاوه بر بستر سازي براي حضور عكاسان و ايجاد رقابتي سالم ميان آنها، زمينه بهتر ديدن و بهتر جست و جو كردن را براي شركت كنندگان فراهم كرده و باعث مي شود تا آن ها با نگاهي تخصصي و با شناخت پيرامونامام رضا(ع)، عكاسي كنند.
يك عضو ديگر كارگروه عكس جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع) نيز معتقد است: برگزاري جشنواره امام رضا(ع ) مي تواند بهترين زمينه را براي رشد و ترويج عكاسي مذهبي فراهم كند.
محمد رضا لطفي افزود: عكاسي پيرامون امام رضا(ع ) چه زماني كه از بارگاه ايشان باشد و چه آن گاه كه تصويرگر حال و هواي زايران شود، بر اساس فرهنگ غني اسلامي و اتقادات ديني است .
وي نسبت به انتخاب تهران به عنوان محل برگزاري جشنواره عكس رضوي انتقاد كرده و گفت: نمي دانم مسوولان و دست اندركاران اين جشنواره به چه دلايلي سابقه تاريخي توليد عكس رضوي در مشهد را ناديده گرفته و دبيرخانه اين جشنواره را در تهران متمركز كردند.
يك عكاس با سابقه كشور هم در خصوص پيشينه عكسهاي مذهبي در ايران گفت : با ظهور پديده سياسي به نام انقلاب اسلامي در ايران، موج جديدي در زمينه توليد عكسهاي مذهبي در ايران آغاز شد.
سيد جليل حسيني زهرايي افزود: البته اين موضوع محدود به مرزهاي داخلي نشد، بلكه فضاي مذهبي جهان خارج را نيز در بر گرفته و حتي رشد عكاسي ديني در ايران، موجب شد در سطح جهان نيز توجه عكاسان به اين رشته از عكاسي جلب شود.
وي با بيان اينكه از فرداي روز 22 بهمن سال 57 ايران، يكي از خبرسازترين كشورهاي جهان و به خصوص در حوزه دين و ايدئولوژي بود و حتي وقايع داخلي ايران منجر به توليد عكس هاي خبري جهاني شد، گفت :ماسفانه در داخل كشور يك مركز و بنيادي كه بتواند همه ساله عكاسان حوزه دين را در كنار يكديگر جمع كند، هيچگاه به وجود نيامد.
زهرايي افزود: خوشبختانه در سالهاي اخير جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع)، اين بستر را فراهم كرده تا عكاسان با موضوع امام رضا(ع) به طور اخص و مفاهيم عميق ديني به طور اعم، هنر خود را در معرض قضاوت افكار عمومي و كارشناسان قرار دهند.
اين عكاس تداوم جشنواره عكس رضوي را عامل غناي اين هنر در كشورمان دانست و گفت: جشنواره هاي موفق عكس درجهان، از قدمت طولاني برخوردارند كه انتظار مي رود جشنواره عكس رضوي نيز با برگزاري مستمر در آينده، به سمت تخصصي شدن حركت كند و به يكي از جشنواره هاي معتبر عكس در جهان تبديل شود.ك / 4
7491/1654/589/659
يکشنبه 12 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]