تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818961927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بانكداري الكترونيك؛ زيربناي تجارت الكترونيك


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بانكداري الكترونيك؛ زيربناي تجارت الكترونيك
بانكداري الكترونيك- رضا باقري اصل*
يكي از مهم‌ترين پديده‌هاي ناشي از انقلاب اطلاعات، تحول در شيوه‌هاي سنتي تجارت و جايگزيني آن با تجارت الكترونيك است.

از اين‌رو به واسطه نقش پول و بانكداري در تجارت، بانكداري الكترونيك اصلي‌ترين زيربناي تجارت الكترونيك محسوب مي‌شود.

بانك‌ها به‌عنوان يك بنگاه اقتصادي كه وظيفه ارائه خدمات پولي و مالي را دارند با بهره‌گيري از فناوري اطلاعات از سويي مي‌توانند هزينه‌هاي خود را كاهش داده و موجب سود دهي خود و ذي‌نفعانشان را فراهم كنند و از سوي ديگر موجب رضايتمندي مشتريان خود شوند.

در اين خصوص با وجود پيشرفت‌هايي كه در حوزه خدمات پول الكترونيكي و ابزارهاي پرداخت در كشور داشته‌ايم در استفاده از سامانه‌هاي يكپارچه اطلاعاتي براي الكترونيكي‌كردن تعاملات درون بانكي و بين بانكي و اتصال برخط مشتريان به بانك در آغاز راه هستيم؛

به همين دليل فناوري اطلاعات نتوانسته باعث كاهش هزينه‌ها و ارزان‌تر شدن خدمات بانكي و نيز حذف رويه‌هاي سنتي نظير توسعه شعب فيزيكي بانك‌ها و اسكناس شود.

طي سال‌هاي اخير، روند رو به رشدي را در توسعه خودپردازها و ديگر ابزارهاي پرداخت الكترونيكي داشته‌ايم اما اين ميزان پيشرفت در همه بانك‌ها يكسان نبوده و در برخي خدمات، تفاوت چشمگيري وجود دارد.

اين مسئله باعث بروز مشكلات در تعاملات بين بانكي و نيز نزد مشتريان مي‌شود. ميزان استقبال مردم براي استفاده از روش‌هاي نوين بانكي در رشد قابل‌قبول پرداخت‌هاي الكترونيكي قبوض تلفن همراه و ثابت، آب، برق و گاز مشهود است و ضرورت دارد اين خدمات به تمامي اسناد پرداختني دوره‌اي نظير اقساط بانكي توسعه يابد.

هرچند در اين بين افزايش تمايل به استفاده از خود‌پردازها براي دريافت پول باعث افزايش سرانه اسكناس و سرعت گردش پول سنتي شده و در نهايت باعث افزايش هزينه شود در حالي‌كه هيچ سودي براي بانك‌ها نداشته است.

به‌نظر مي‌رسد در اين خصوص بانك مركزي به‌عنوان نهاد نظارتي و سياستگذار مستقل بايد به‌طور مستمر پيگير عملكرد بانك‌ها در توسعه خدمات بانكداري الكترونيكي باشد و براي همسو و يكپارچه كردن آنها، تصميمات و سياست‌هاي مناسبي اتخاذ و به‌طور جدي سطح كيفيت مطلوب خدمات را ارزيابي و كنترل كند تا شاهد مسائلي نظير ارائه نكردن خدمت به كارت‌هاي ديگر بانك‌ها و يا فقدان خدمت‌دهي در برخي اوقات نباشيم.

از مهم‌ترين مسائل و ضرورت‌هاي پيش روي توسعه بانكداري الكترونيك مي‌توان به لزوم آموزش مستمر كاركنان بانك‌ها، بهره‌گيري از نظام‌‌هاي اطلاعاتي يكپارچه و استاندارد، تقويت زيرساخت امن و مطمئن ارتباطي، فرهنگ‌سازي‌ عمومي براي استفاده از خدمات الكترونيك، ايجاد استاندارد‌ها و سازوكارهاي تعاملات بين بانكي و پرداخت‌هاي الكترونيكي و ايجاد الزامات قانوني براي استفاده و توسعه خدمات الكترونيكي اشاره كرد.

اما مهم‌ترين بحث در توسعه بانكداري الكترونيك ايجاد حمايت‌هاي قانوني از فرايندهاي الكترونيكي در جهت ايجاد اعتماد نزد كاربران است.

با توسعه الكترونيكي شدن مبادلات پولي و مالي، سوءاستفاده از اين امكانات هم رشد يافته و ضرورت دارد با بهره‌گيري از خدمات امضاي الكترونيك و افزايش امنيت نظام‌هاي بانكي در كنار حمايت‌هاي كيفري و افزايش ريسك‌پذيري بانك‌ها به توسعه بانكداري الكترونيك و ايجاد اطمينان نزد مشتريان خدمات كمك كرد.

* مدير دفتر فناوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن