تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818854471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*سقوط آزاد قيمت نفت همچنان ادامه دارد* زلزله اقتصادي، چالشي براي توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان نفت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *سقوط آزاد قيمت نفت همچنان ادامه دارد* زلزله اقتصادي، چالشي براي توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان نفت


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

درحالي كه قيمت نفت در بازارهاي جهاني متاثر از بحران مالي همچنان در حال سقوط است، براي نخستين بار در بيش از يك‌سال گذشته قيمت نفت وست‌تگزاس به زير 78 دلار، نفت برنت درياي شمال به كمتر از 75 دلار و متوسط قيمت نفت اوپك به حدود 70 دلار رسيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براثر ادامه و گسترش دامنه بحران مالي، قيمت نفت وست‌تگزاس آمريكا براي تحويل در ماه نوامبر به كمتر از 78 دلار سقوط كرد. اين قيمت حدود هشت دلار كمتر از روز قبل بود. در همين روز، در بازار بورس مواد معدني لندن، بهاي نفت برنت درياي شمال به 75 دلار رسيد كه حدود هفت دلار نسبت به روز قبل كاهش داشت.

فروشندگان نفت نگران آن هستند كه اقتصاد جهان در اثر ادامه و گسترش بحران مالي، به يك ركود عميق دچار شود. چنين ركودي، در صورت وقوع به معناي كاهش مداوم تقاضاي نفت در بازارهاي جهان خواهد بود. اين درحالي است كه همين چند ماه پيش، بهاي نفت در اوايل تابستان گذشته حدود 140 دلار در هر بشكه بود.

بنا بر ارزيابي آژانس بين‌المللي انرژي (IEA)، در حال حاضر تقاضا براي نفت به سطح سال 1993 سقوط كرده است. همه‌ پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه كشورهاي صنعتي جهان، كه مصرف‌كننده عمده نفت هستند، دست‌ كم تا آينده‌ نزديك، نفت كمتري خريداري خواهند كرد. علاوه‌ بر اين، كاهش قميت نفت، به كاهش و يا حتي توقف سرمايه‌گذاري در اين صنعت منجر خواهد شد.

مارتين لوييس، تحليل‌گر دويچه‌بانك، در اين خصوص مي‌گويد: كاهش مداوم رشد اقتصادي جهان، قيمت نفت را به شدت كاهش داده است. بدتر شدن چشم‌انداز رشد اقتصادي جهان، موجبات سقوط بازهم‌ بيشتر قيمت نفت را فراهم خواهد آورد. به گفته اين تحليل‌گر، ممكن است قيمت نفت در آينده نزديك به زير60 دلار نيز برسد.

عوامل سقوط بهاي نفت

به گفته كارشناسان، بيش از هرچيز دو عامل در سقوط بهاي نفت موثر است. يكي بهبود برابري دلار در برابر يورو و ديگري ركود اقتصادي در كشورهاي بزرگ صنعتي جهان. تاثير تعيين‌كننده را البته ركود اقتصادي دارد. تا يكسال پيش، موسسات تحقيقاتي اروپا در پيش‌بيني اينكه رشد اقتصادي آلمان دستكم 2.5 خواهد بود ترديدي نداشتند. در هفته‌هاي اخير اما همين موسسات، نخست صحبت از نيم درصد رشد كردند و حال مي‌گويند صفر درصد. يعني هيچ رشدي در كار نيست. اين درحالي است كه اقتصاد اروپا در قياس با ديگر كشورهاي بزرگ صنعتي، كمتر در معرض تلاطم‌هاي بحران مالي بين‌المللي قرار دارد.

چالش بزرگ توليدكنندگان

سقوط ادامه‌دار بهاي نفت اكنون به چالش اصلي و مهم اقتصاد توليدكنندگان بزرگ نفت تبديل شده است. غلامحسين نوذري، وزير نفت ايران خواستار اتخاذ سياست‌هايي براي تثبيت بهاي نفت است. او مي‌گويد، تثبيت بهاي نفت هم به سود توليدكنندگان و هم مصرف‌كنندگان است.

درآمدهاي كلان و بي‌سابقه ناشي از افزايش بهاي نفت در دو سال گذشته، موجب تزريق ميلياردها دلار به اقتصاد توليدكنندگان شد. اما اين دلارها به جاي افزايش رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال، افزايش تورم را به‌ارمغان آورد. اكنون كاهش بهاي نفت و تقريبا نصف شدن آن نسبت به شش ماه پيش، اقتصاد وابسته به نفت اين كشورها را در برابر چالش خطرناك تازه‌اي قرار داده است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن