تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818899385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازتاب سخنان قرضاويمعاون آموزشي حوزه علميه قم: اختلافات بين شيعه و سني بايد در مجامع تخصصي مورد بررسي قرار گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بازتاب سخنان قرضاويمعاون آموزشي حوزه علميه قم: اختلافات بين شيعه و سني بايد در مجامع تخصصي مورد بررسي قرار گيرد
گروه سياسي: اهل تشيع و تسنن دو مكتب فكري هستند لذا اختلافات موجود بايد در شرايط مختلف و در مجامع تخصصي مورد بررسي قرار گيرند كه از جمله اين موارد مسائلي است كه قرضاوي بيان داشته است
حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالكريم بهجت‌پور، معاون آموزشي ـ پژوهشي حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با اشاره به متهم‌شدن شيعه به بدعت در دين و تحريف در قرآن توسط رئيس اتحاديه علماي مسلمان، اظهار كرد: در طول تاريخ بين شيعه و اهل تسنن، اختلافاتي وجود داشته كه در مقاطع مختلف به وسيله برخي افراد كه شيعه و سني را قبول نداشتند و اختلافات اسلامي را دستمايه حضورشان قرار داده‌اند، دامن زده‌ شده است.

وي اين عمل را امري تكراري دانست و گفت: ما در طول تاريخ شاهد موارد بسياري از شيعه‌كشي و درگيري‌هاي طرفين يعني شيعه و سني بوده‌ايم، اين حركات همواره مورد انكار علماي منصف و محقق از هر دو گروه قرار گرفته چرا كه آنان هيچگاه نخواسته‌اند چنين اختلافاتي مانع ناديده‌گرفتن نكات مشترك شود و اين دو مذهب از هم فاصله بگيرند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور با ابراز تأسف از وضعيت كنوني جهان بيان داشت: متأسفانه در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد كه كينه استكبار از جريان اسلامي كار را به جايي رسانيده كه از طرح مسائل اختلافي، ابايي نكنند و اين دو گروه را به اشكال مختلف به جان هم بياندازد لذا ما(مسلمانان) بايد نسبت به اين مسئله هوشيار باشيم.

معاون آموزشي ـ پژوهشي حوزه علميه قم گفت: اهل تشيع و تسنن دو مكتب فكري هستند لذا اختلافات موجود بايد در شرايط مختلف و در مجامع تخصصي مورد بررسي قرار گيرند كه از جمله اين موارد مسائلي است كه قرضاوي بيان داشته است؛ قرضاوي در گذشته و در كل مخالف ادعاي تحريف قرآن به دست شيعه بوده و بايد با بيان اين سخنان به كتاب‌هاي مختلف خود در رابطه با اين نظريه مراجعه كند وي در كل با اين موضوع مخالفت داشته است.

وي ادامه داد: وجود رواياتي كه در منابع ماست هيچگاه نمي‌تواند به عنوان نظريه ما قلمداد شود ما هيچ كتاب روايي خود را صددرصد صحيح نمي‌دانيم بلكه بر اين مطلب اعتقاد داريم كه روايت ضعيف و قوي وجود دارد و اين وظيفه علما است كه روايات صحيح و نادرست را مشخص كنند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور در ادامه متذكر شد: علماي به نام، سرشناس و محقق شيعه، وقتي مي‌خواهند نظريه تشيع را بيان كنند به استوانه‌هاي فكر شيعي توجه دارند، اين علما در كنار هم مي‌توانند يك نظريه مذهبي را بيان كنند؛ قرضاوي و امثالهم اگر در وجود خود كمي انصاف داشته باشند به انتساب اين نظريه به فكر شيعي كبادرت نمي‌ورزند چرا كه ما نه قائل به تحريف هستيم و نه كساني كه قائل به تحريف هستند را تأييد مي‌كنيم همچنين رواياتي را كه در رابطه با تحريف قرآن است را نمي‌پسنديم و آن را صحيح نمي‌دانيم.

اين كارشناس ديني خاطرنشان كرد: اين دو مذهب به طور طبيعي رفتار و عملكردشان در دنيا و در بين مسلمانان تأثيرات منفي و مثبتي خواهد داشت، امروز نماينده تفكر شيعي شخصيت‌هايي چون امام خميني(ره)، آيت‌الله سيستاني، سيدحسن نصرالله و امثالهم هستند كه به عنوان يك شخصيت جهاني در دنيا موفق جلوه كرده‌اند و توانستند در برابر هجمه‌هاي مختلف دشمنان نسبت به اسلام با نگاهي منطقي، شجاعانه و عادلانه بايستند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور بار ديگر با تأكيد بر باطل‌بودن سخنان قرضاوي بيان داشت: اگر كسي مواضع صحيحي داشته باشد نيازي نيست كه خود را ترويج و تأييد كند.

وي با ذكر اين جمله كه دنياي انساني و به خصوص مسلمانان نسبت به اين جريان واكنش نشان مي‌دهند دلايل بيان چنين سخناني را مورد بررسي قرار داد و گفت: قرضاوي به توهّم آنكه شيعه خود را به صورت عمدي ترويج مي‌كند و با هدف تنقيص اهل سنت پيش مي‌رود دچار نگراني شده و اين سخنان را بيان داشته است.

اين كارشناس سياسي خطاب به قرضاوي گفت: بهتر است قرضاوي در وهله نخست صف خود و اهل سنت را از وهابي‌ها و كساني كه ترور كور را در دنيا مطرح مي‌كنند جدا كند و خود را از جريان حاكميت پادشاهاني كه در كنار آنان اسرائيل قرار دارد، جدا سازد؛ آنان وارد سرزمين‌هاي اسلامي شده و مسلمانان را قطعه قطعه كرده و هر جنايتي را انجام مي‌دهند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور در ادامه تأكيد كرد: قرضاوي بايد سرّّ دوري و نااميدي مردم جهان و مسلمانان از دستگاه اهل سنت را در نداشتن موضع مناسب در برابر اينان بداند.

وي ادامه داد: ضعف اينان در جريان حاكميت، نداشتن مبناي ديني صحيح در مبارزه با حاكمان ناصالح و جريانات فكري منحرف بين اهل سنت كه خود را مدعي سنت مي‌دانند، عواملي است كه باعث شده مردم از جريان اهل سنت فاصله بگيرند و به جريانات عقلاني، معقول و شجاعانه تشيع رو بياورند.

معاون آموزشي ـ پژوهشي حوزه علميه قم افزود: اين افراد جاي آنكه مسئله را از ريشه حل كنند به مسائل ايران‌ستيزي و شيعه‌ستيزي رو آورده‌اند، نگراني آنان از اين بخش است و راه حلش هم چيز ديگري ولي متأسفانه مسير اشتباهي را دنبال مي‌كنند.

وي در پايان با توصيه به شيعيان جهان توضيح داد: جهان تشيع بايد مراقب باشد كه به دام اين توطئه دشمنان نيفتد و اگر همچنان فريب اين جريانات را مي‌خورند، بخاطر پاسخگويي امثال قرضاوي است آنان به گونه‌اي اختلافات را مطرح مي‌كنند كه فاصله بين اهل تسنن و تسيع تشديد و تعميق شود.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن