واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نشست «رابطه قرآن و علوم» برگزار شد
گروه انديشه: نشست «رابطه قرآن و علوم» شب گذشته، 19 شهريورماه در شانزدهمين نمايشگاه بينالمللي قرآن كريم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست «رابطه قرآن و علوم» با حضور حجج اسلام «حميد آريان» عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و «سيدعيسي مسترحمي» استاد جامعةالمصطفي(ص)العالمية شب گذشته، 19 شهريورماه در نمايشگاه بينالمللي قرآن كريم برگزار شد.
در اين نشست حجتالاسلام و المسليمن «آريان» به ايراد سخن پرداخت و گفت: اگر اصل مسلم علمي را نپذيرفته باشيد يا استدلالي بر آن كردند و شما آن استدلال را مسلم گرفته باشيد يا بسياري از چيزها را در حد قوانين علمي يقيني فرض كنيد و برويد به سراغ قرآن، آن وقت از چارچوب ضوابط محاوره عقلايي خارج شدهايد، در حالي كه اصل آن است كه كلام الهي هم در همان چارچوب ابتدا به ساكن روشن شود.
وي افزود: از ديگر آسيبهاي اين تفسير آن است كه بدون اينكه دنبال اين باشد تا خود كلام الهي را فهم كنيد كه خداوند چه ميفرمايد. وقتي خداوند ميفرمايد: «تعداد آسمانها 7 تا است يا خلقت آسمانها كي بوده؟ زمين چگونه است؟ و ... به جاي اينكه طبق اصول محاوره عقلايي و ضوابط فهم كلام الهي ببيند كه مقصود كلام الهي چيست، قبلا خودش فرض كرده كه مثلا آسمانها مطابق نظريه بطلميوسي همان افلاك هفتگانه بطلميوسي است.
آريان تأكيد كرد: بنابراين اين هفت آسمان همان هفت فلك بطلميوس است كه در كتابها گفته شده است. اين مانع از اين ميشود كه مراد خداوند را بفهمد. اين امر چيزي را در كلام خدا تحميل ميكند كه قبلا خودش مسلم گرفته است. بنابراين يكي از آسيبهايش هم تحميل ديدگاه شخصي بر قرآن است. آن وقت به محض اينكه نظريه بطلميوس فرو ميريزد، تمام اين برداشتها كه امثال علمگراها كردند، همه فرو ميپاشد و همين باطل ميشود و آن وقت معنايش اين ميشود كه اينها چون كلام خدا و مراد خداوند را چيزي دانستهاند كه براساس آن نظريه علمي كلام خدا بايد باطل شود و لازمهاش اين خواهد بود، ولي اين يكي از آسيبهاست و آسيبهاي ديگري است كه من اكتفا كردهام تا از بيانات برادرمان استفاده كنيم.
مسترحمي هم در ادامه اين نشست در رابطه با آسيبهايي كه حجتالاسلام آريان در مورد تفسير علمي برشمرد، گفت: اين آسيبها برگشت به روش تطبيق است. اگر فردي هفت آسمان را بر افكار بطلميوسي حمل كرد، كار اشتباهي است، زيرا تا معيار درست تفسير علمي را رعايت نكرده است، بايد آيه با علم قطعي يعني علمي كه به درجه حس رسيده باشد يا پشتوانه عقلي قطعي آن را حمايت كند با آن تفسير شود و اگر بخواهيم با علم ظني تفسير كنيم بايد به بيان علامه معرفت به عنوان يك احتمال مطرح كنيم.
وي افزود: شرايط مفسر استفاده از منابع دقيق از ياد نبردن پيام اصلي و هدايتي آيه و بسياري ديگري از شرايطي كه اگر رعايت نشود، مشكلات و آسيبهايي را كه فرمودند، وارد ميشود. ما اينها را نبايد به گردن تفسير علمي بياندازيم.
وي تأكيد كرد: مگر در فقه ما اين مسئله نيست كه بعد از يك مدتي ديدگاه عوض ميشود و بعد از مدتي حكم حرامي حلال ميشود. موارد متعددي داشتيم. شما تاريخ فقه را نگاه كنيد. اين مشكل فقيه است و مشكل مفسر است. چرا ما آن را به گردن قرآن ميگذاريم و با اين بهانه كه ممكن است اين علم روزي از بين برود. اگر قطعي باشد مطمئنا از بين نميرود چون ما ضابطه وارد كرديم جلوي تفسير علمي را بگيريم.
وي خاطرنشان كرد: روش تفسير علمي به همان معناي استخدام امكان دارد و اين هم مثل روشهاي ديگر اگر ما بگوييم روش قرآن به قرآن به اين معنا نيست كه آيهاي در قرآن تك بود و نظري نداشت ما آن را رها كنيم، بلكه به اين معناست كه استفاده از ديگر آيات قرآن در تفسير اين آيه در اين روش پررنگ است و گرنه از لغت، ادبيات، روايات و ... استفاده كند و در تفسير علمي هم همين طور از اين موارد استفاده كند، اما استفاده از علم در اين روش بسيار پررنگتر است.
چهارشنبه 20 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]