تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820555946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيدي: زبان قرآن زبان شور و نشاط ديني است


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سيدي: زبان قرآن زبان شور و نشاط ديني است خبرگزاري فارس: يك استاد دانشگاه با بيان اينكه زبان قرآن زبان ايمان، شور و نشاط ديني است، گفت: خداوند با آوردن واژگان معمولي توانسته تحول معنايي عظيمي در قرآن بيافريند به گزارش خبرنگار فارس، سيدحسين سيدي در همايش ملي پژوهش‌هاي قرآني حوزه و دانشگاه به بررسي موضوع معناشناسي در زماني واژه‌گاني از قرآن پرداخت و گفت: قرآن قبل از هر چيز متن استوار و منسجم است و جنبه‌هاي متعدد اعجاز در متن آن به وفور ديده مي‌شود و بايد به آن با نگاهي نو و تازه بنگريم. سيدي افزود: انتخاب واژگان يكي از ملاك‌هاي تبيين جهان‌بيني انسان است و زبان قرآن زبان ايمان، شور و نشاط ديني است و يكي از نشانه‌هاي اين زبان نيايش بشر با خداست. وي در خصوص اعجاز قرآن اظهار داشت: اعجاز قرآن اعجاز متني، واژگاني و ادبي است و زبان قرآن به عنوان زبان عرفي فراتر از اين زبان مي‌رود. سيدي واژه‌هايي از قرآن را مورد بررسي قرار داد و گفت: خداوند با آوردن واژگان معمولي توانسته تحول معنايي عظيمي در قرآن بيافريند و از جنبه‌هاي اين تحول، تخصص، تأويل و ارتباط معاني آن با همين واژگان است. اين استاد دانشگاه در خصوص برخي واژگان به كار رفته در قرآن افزود: واژه تقوا نه به معناي پرهيزگاري و ترسيدن است بلكه به معناي طروا ورزيدن معني مي‌يابد واژه ثواب نيز اگر به معناي بازگشت اثر كارها بر انسان معني شود درست است. سيدي در مورد كلمه ثواب ادامه داد: ثواب در زبان عرب به عنوان آتش معني شده اما در آيات قرآن به معناي ايجاد گرماي وجود و بصيرت باطن معناي دقيق‌تري دارد. وي در خصوص كلمه رحمان و رحيم گفت: رحيم به معناي مهربان و دلسوز نيست و اين كلمات ترجمه‌ناپذير است اما در جايي از قرآن كلمه رحيم را در كنار رحم زنان قرار داده و هر دو يك ريشه حسي دارد و مي‌توان گفت قرآن يك رابطه خويشاوندي با انسان برقرار كند. سيدي در پايان خاطر نشان كرد: تسبيح از معناي شناگري گرفته شده و اگر به مدلول حسي آن بنگريم به معناي چرخيدن حول يك محور كه همان محور الهي است معنا دارد. محبوبه مباشري در ادامه اين همايش به بررسي موضوع شعر فارسي و تفسير ادبي قرآن پرداخت و گفت: تفسير به معناي پرده‌برداري و كشف كلام الهي است و تفاسير ادبي فراواني در ادبيات فارسي يافت مي‌شود كه اصول هنري قرآن در آن آورده شده كه شاعران بزرگ معاصري كه در اين رابطه فراوان شعر سرودند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن