واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: حجتالاسلام شهيديپور:اجراي موزيك در كنار قرائت قرآن هرگز مورد قبول نيست
گروه هنر: اجراي موزيك در كنار قرائت قرآن هرگز مورد قبول نيست حتي اگر آن موزيك مناسب و قابل قبول باشد. بنابراين عذرخواهي نامجو عمل او را توجيه نميكند ضمن اينكه موسيقياي هم كه همراه با آيات قرآن خوانده در دسته موسيقي مبتذل، مطربي و غنا است كه مورد قبول جامعه قرآني نيست.
حجتالاسلام والمسلمين «محمدرضا شهيديپور» استاد قرآن و داور مسابقات قرآني در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفت: قرائت قرآن شيوه مستندي دارد كه هم در شكل و هم در سبك به صورت سينهبهسينه منتقل ميشود. در اين راه هر قاري بايد مطمئن شود كه شيوه قرائت خود را از استادي ماهر فراگرفته است.
وي ادامه داد: علاوهبر اين اجراي موزيك در كنار قرائت قرآن هرگز مورد قبول نيست حتي اگر آن موزيك مناسب و قابل قبول باشد. بنابراين عذرخواهي نامجو عمل او را توجيه نميكند ضمن اينكه موسيقياي هم كه همراه با آيات قرآن خوانده در دسته موسيقي مبتذل، مطربي و غنا است كه مورد قبول جامعه قرآني نيست.
حجتالاسلام شهيديپور در ادامه به شيوه قرائت نامجو در اين قطعه موسيقي اشاره كرد و توضيح داد: صرف نظر از موزيك، شيوه قرائت قرآن در اين اثر بسيار سخيف، زشت و غيرقابل قبول است. او گمان برده چون خودش را در جوابيهاش كه توسط برادرش ارائه شده، قاري معرفي كرده و يادآور شده كه اشعار عربي را جا گذاشته و به جاي آن آيات قرآن را خوانده، عملش را توجيه خواهد كرد اما اين جوابيه عذر بدتر از گناه است.
وي تصريح كرد: اگر مشكل فقط در ترتيل و قرائت بود، ميشد درباره آن بحث كرد اما چون قرائت، سخيف و به صورت توهينآميز انجام شده است، حتي اگر قصدش توهين نبوده باشد، از نظر جامعه قرآني توهين محسوب ميشود و اقدام استاد سليمي در اعلام جرم عليه وي بسيار بهجا و منطقي بود؛ كاري شجاعانه كه جامعه قرآني همه بايد از آن حمايت كند.
اين داور مسابقات قرآني درباره ناآگاهي نامجو از انتشار اثرش و تأثير اين مورد بر جرم او تأكيد كرد: نفس عمل توهين به مقدسات است و حتي اگر نامجو ندانسته به آن اقدام كرده، توجيهاتش پذيرفتني نيست. عمد يا غير عمد بودن اين كار نيز در كمكردن جرم او نقشي ندارد. من بزرگترين توهين وي را در مورد قرائت آيات ميدانم.
حجتالاسلام شهيديپور يادآور شد: يك قاري بايد از حدود و شعائر سبك قرائت خود دفاع كند نه اينكه آن را دچار خدشه كند. در مصر يك آهنگساز قرار بوده روي قرائت قاريان موسيقي كار كند. با اينكه سبك قرائت درست بوده اما چون با موزيك همراه بوده، علماي مصري با انجام آن مخالفت كردند.
وي ادامه داد: در اسرائيل چنين كارهايي انجام ميشود. دستهاي پنهاني هستند كه ميخواهند قرآن را تحريف كنند. اين كار به شكلهاي مختلفي انجام ميشود و هدف از آن تحريف قرآن؛ اساس دين و انقلاب ما است. ما بايد اين دستهاي پنهان را بشناسيم و هرچقدر هم كه فرد بگويد در اين كار عمدي نداشته، ناپسندي و زشتي كارش پنهان نميماند.
اين داور مسابقات قرآن درباره راهكار چنين عملي توضيح داد: تمام كساني كه دلشان براي قرآن ميسوزد بايد اعلام موضع صريح كنند تا دوباره چنين اتاقي نيافتد. نامجو نيز بايد اول از خدا طلب بخشش كند چون مرتكب گناه شده است سپس از جامعه قرآني به ويژه از رهبر معظم انقلاب كه حامي قرآن هستند صريحا عذرخواهي كند و بداند سرپوشگذاشتن بر كارش اشتباه است.
وي در توضيح بيشتر افزود: قرائت قرآن آهنگ خاص خودش را دارد كه سينهبهسينه به قاريان رسيده است و هركس هم سعي در انتقال داشتههاي خود دارد. شيخ مصطفي اسماعيل قارياي بود كه از طرف يك آهنگساز به او پيشنهاد خواندن روي موسيقي داده شد اما او در جواب گفت من طبق دانستهها و فطرت خودم خواهم خواند.
حجتالاسلام شهيديپور تصريح كرد: گرچه شيوه قرائت قرآن در كشورهاي مختلف متفاوت است اما همه برگرفته از الحان عربي است. با اين حال قرائت نامجو به هيچ يك از اين لحنها شبيه نيست. حتي در موسيقي رديف ايران هم جاي نميگيرد. ميتوان اين مسئله با استادان آواز ايراني هم مطرح كرد.
وي در پايان تأكيد كرد: نامجو با عذرخواهي صرف بخشيده نميشود و بايد در برابر آنچه قانون برايش وضع ميكند، سر فرود آورد. او بايد جرم خود را بپذيرد و پذيراي حكم دادگاه نيز باشد. من و جامعه قرآني نسبت به اقدام استاد سليمي حمايت خود را اعلام ميكنيم تا نتيجهگيري كامل حاصل شود و پس از اين ديگر كسي به اين راحتي نتواند به مقدسات دين توهين كرده و با يك عذرخواهي مسئله را تمام شده تلقي كند. البته اميدوارم اين مسئله به خير و خوبي تمام شود.
سه شنبه 12 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]