تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855334130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه اپرا به میان مردم رفت


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: چگونه اپرا به میان مردم رفت تهران- خبرگزاری ایسکانیوز : معرفی و آسیب شناسی اپرا در ایران و جهان به این جا می رسد که چگونه اپرا به میان مردم رفت . د رنوشتار زیر به بررسی این مساله پرداخته می شود . در ادامه بحث گذشته که به تأثیر ایتالیای قرن هفدهم بر اپرا و شکل گیری فرم های خاص برای آریا پرداختیم در پایان باید به آریا داکاپو و موسیقی مجلسی آوازی بپردازیم: فرمی از آریا که در پایان دوره باروک پا به عرصه موسیقی گذاشت "آریا داکاپو" (aria da capo ) است که با ساختار ABA ، که پس از بخش B واژه "da capo" به معنای "از آغاز" می آید که لزوم بر تکرار بی کم و کاست بخش A دارد. البته خواننده برای زیبایی بیشتر، ملودی را با تزئین های آوازی می آراید. این آریاها معمولا با رسیتاتیوهایی همراه بودند که به شکوه و جلال اپرا و همچنین تأثیرگذاری هر چه بیشتر آن کمک می کرد. این رسیتاتیوها به دو دسته مهم تقسیم می شوند:"رسیتاتیو سکّو"(secco recitative) که به دلیل همراهی تنهای باسو کنتینوئو بسیار خشک و از لحاظ موسیقایی کم تحرک بود و دیگر "رسیتاتیو با همراهی" (accompanied Recitative ) بود که در لحظه های پر کشش و تنش با ارکستر نیز همراه می شد. ***موسیقی مجلسی آوازی به غیر از ونیز که مرکز اپرا بود تشکیل اپرا در دیگر نقاط ایتالیا برای عموم مردم امری دست نیافتنی بود. اما شکل گیری موسیقی غیر مذهبی توسط غیر حرفه ای ها باعث رشد موسیقی آوازی در میان مردم عادی شد. از سویی برای ساختن و اجرای اپرا نیاز به تجهیزات زیادی بود و از سویی دیگر رشد موسیقی غیر مذهبی در میان مردم تقاضا را برای اجرای موسیقی آوازی زیاد کرد اما سیستم ساده باسو کنتینوئو باعث شد که آهنگ سازان بتوانند به دور از نیازهای نمایشی و ساختارهای پیچیده پلی فونیک ( چند صدایی) به ساختن آثاری از نوع جدید بپردازند. اولین چیزی که به ساختن این آثار کمک کرد استفاده از آوازهای استروفیک بود که پس از مدتها دوباره مورد استفاده قرار می گرفت. در ساده ترین شکل آوازهای استروفیک موسیقی بر روی ابیات متفاوت یک شعر تکرار می شد. آن ها نیز با تغییر کمی که در این استیل به وجود آورده بودند (تغییر کم ملودی در هر تکرار بر اساس تفاوت شعر و همچنین نوشتن یک خط باس به عنوان پایه و اساس هارمونی برای هر یک از این ملودی ها) اولین قدم را برای تشکیل موسیقی مجلس آوازی برداشتند. نوع دیگری که در حالات پیشرفته تر این نوع آوازها دیده می شد تغییرات قابل مشاهده ملودی در تکرارها و ثابت ماندن خط باس بود که این نوعِ رایج در آهنگسازیِ آوازی تحت عنوان "واریاسیون استروفیک" (strophic variation ) شناخته می شد. رفته رفته حفظ خط باس به عنوان یک پایه اصلی جزو مهمترین روش های آهنگسازی شد به این شکل که بر روی یک الگو باس خط ملودی نوشته می شد و این نوع باس ها تحت عنوان باس اوستیناتو (Bass ostinato ) شناخته می شدند. به این ترتیب بود که شکل های مختلف موسیقی آوازی در باروک شکل گرفت که اکنون تنها یک فرم واحد به نام اپرا از آن برجای مانده است. * رخشا رمضانی




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن