تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818948843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتتاثير حذف چك‌هاي بانكي در سيستم بانكي كشور


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: يادداشتتاثير حذف چك‌هاي بانكي در سيستم بانكي كشور
يوسف دلاوريكي از عوامل كاهش استفاده از پول الكترونيك استفاده از انواع چك‌هاي تضميني و بين بانكي در سطح بانك‌ها است با وجود اين نوع چك‌ها مردم ديگر براي خريدهاي خود و انجام معاملات تجاري از سيستم‌هاي الكترونيك استفاده نمي‌كنند و با...
خم كردن چند فقره كاغذ مبالغ هنگفتي را با خود همراه داشته و با آن در عمليات تجاري خود شركت مي‌كنند بانك‌ها با حذف تدريجي ولي با سرعت مناسب اين چك‌ها نه تنها سبب افزايش استفاده از پول الكترونيكي مي‌كردند بلكه مزاياي زيادي براي بانك‌ها در پي خواهد داشت كه بعضي از مزاياي فوق به اختصار بيان مي‌شود.
مزاياي حذف چك‌هاي بانكي براي بانك‌ها
الف- حذف هزينه چاپ و كاغذ براي صدور اين چك‌‌‌ها كه اكثرا داراي طول عمري بسيار كوتاه مي‌باشند (در بعضي اوقات كمتر از يك ربع ساعت).
ب- حذف هزينه سنگين فروش و بازخريد اين چك‌ها كه توسط نيروي انساني صورت مي‌پذيرد. همانطور كه مي‌دانيد بزرگ‌ترين و بيشترين هزينه هر موسسه‌اي هزينه حقوق آنها مي‌باشد كه اين چك‌ها يكي از بزرگ‌ترين فعاليت‌هاي بانكي هستند كه هزينه زيادي را در اين خصوص به خود اختصاص مي‌دهند.
ج- جلوگيري از سوءاستفاده‌ از اين چك‌ها و صدور چك‌هاي تقلبي در سطح كشور و زيان‌هاي ناشي از اين نوع چك‌ها.
د- جلوگيري از هزينه‌هاي استعلامات و نامه‌نگاري‌هاي دستگاه‌هاي قضايي در خصوص مراجعات مردمي با مجموعه بانكي. همانطور كه مي‌دانيد حدود پانزده هزار شعبه بانكي در سطح كشور وجود دارد كه اگر قرار باشد در خصوص يك فقره چك از همه آنها استعلام گرفته شود يا از پرداخت آنها خودداري شود نياز به ارسال حداقل 15000 فقره فاكس براي شعب و 15000 پاسخ از شعب وجود دارد كه اين مقدار هزينه كلاني است كه بانك‌ها به كرار در طي سال بايد پرداخت كنند.
ه- با حذف اين چك‌ها بانك‌ها نيز سهم بسزايي در كاهش نرخ تورم در سطح كشور خواهند داشت و پول كشور در مسير صحيح خود گردش خواهد داشت. براي مثال فرض كنيد موسسه يا شركتي قصد خريد كالا را داشته باشد براي اين امر بايد يك چرخه كامل را طي نمايد و با شناسايي فروشنده مناسب اقدام به خريد كند، ولي يك دلال با داشتن مقدار زيادي چك تضميني بدون برنامه اقدام به خريد هر نوع كالايي مي‌كند و با دستكاري سيستم اقتصادي سبب تورم در سطح كشور مي‌شود.
استفاده از پول الكترونيك بهترين جايگزين و راه‌حل
همانطور كه ذكر شد حذف چك بانكي مزاياي زيادي براي بانك‌ها و مشتريان و حتي بر كاهش تورم تاثير خواهد داشت و مي‌طلبد كه جايگزين مطمئن و خوبي براي سيستم كنوني ارائه شود كه پول الكترونيكي بهترين و مطمئن‌ترين راه‌حل است و ما مي‌توانيم از تجربيات بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته كه از چندين سال قبل پول الكترونيكي را جايگزين چك‌هاي بانكي و ساير چك‌هايي از اين نوع كرده‌اند، استفاده بهينه نماييم پس بهترين جايگزين چك‌هاي فوق پول الكترونيكي است كه از چند سال پيش استفاده از اين پول‌ها در سطوح مختلف در كشور ما آغاز شده است ولي هنوز متاسفانه اين نوع پول جايگزين چك‌هاي بانكي نشده است كه اميدواريم اين امر هرچه زودتر تحقق يابد.
نتيجه‌گيري
حذف چك‌هاي بانكي علاوه بر كاهش هزينه‌هاي چاپ و نشر اسكناس و كاهش هزينه نيروي انساني در بانك‌ها و جلوگيري از تلف شدن وقت مشتريان و كاهش خطرات امنيتي تاثير به‌سزايي در كاهش تورم دارد كه عوامل فوق مي‌طلبد كه بانك‌ها هرچه زودتر و هوشمندانه اين جايگزيني را انجام دهند كه فوايد آن هم شامل حال سيستم بانكي خواهد شد هم براي مشتريان بسيار خوب خواهد شد و مهم‌تر از همه در كاهش تورم اثر خواهد گذاشت (چون نقدينگي را كاهش خواهد داد) و اميدواريم كه اين امر مهم در سيستم بانكي كشور هرچه سريع‌تر به وقوع بپيوندد تا همه ما از مزاياي اين امر منتفع شويم.
كارشناس بانك كشاورزي
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن