تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816253920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا سینمای ما هویت ایرانی ندارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سید محمد بهشتی معتقد است: سینما فی‌النفسه ارتباطی نزدیك و همسانی با معماری دارد و با توجه به‌عدم پرداخت صحیح به رابطه‌ی این دو حوزه در سینمای ایران احساس كردیم كه نیاز است به این موضوع از سوی فرهنگستان هنر توجه شود. دبیر علمی همایش سینما و معماری كه در نشست خبری این همایش یاد شده در مركز هنر پژوهشی نقش "جهان" سخن می‌گفت، ادامه داد: از سال گذشته پرداختن به مضامین بین‌رشته‌ای در معاونت هنری فرهنگستان هنر طرح و بررسی شد كه یكی از این مباحث پرداختن به تعامل میان دو رشته سینما و معماری بود. رییس گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر به نیاز سینما به معماری اشاره كرد و گفت:علاوه بر اهمیت مقوله معماری در بحث سالن‌سازی، باید توجه داشت كه در فیلم‌های داستانی الزاماً باید به مساله معماری توجه شود. این درحالی است كه در كشور ما عملاً با یك نوع عدم تمركز نسبت به معماری در سینما مواجه هستیم. او ادامه داد: اگر به‌فیلم‌های ایرانی توجه كنیم متوجه خواهیم شد كه مكان‌های بدون هویت هستند و معماری تنها، مكانی است كه قصه در آن اتفاق می‌افتد. یعنی معماری به‌واسطه بیان به كمك سینما می‌آید. شاید پرداختن به سایر وجوه معماری تنها در برخی از فیلم‌های غیررئالیستی اتفاق می‌افتد. بر این اساس شورای سیاست‌گذاری فرهنگستان تصمیم گرفت از میان جمعی از معماران و سینماگران زمینه‌ی شكل‌گیری این همایش را فراهم كند. وی با اشاره به مقالاتی كه در طول این همایش ارایه می‌شود توضیح داد: تكیه اصلی همایش بر مقالاتی است كه به صاحب‌نظران هر دو حوزه سفارش داده شده است، زیرا احساس كردیم نباید در هدف همایش ریسك كنیم. هرچند كه طی فراخوانی كه ارسال كردیم مقالاتی به دست ما رسید كه از میان آن‌ها نیز انتخاب‌هایی داشتیم. بهشتی در پایان اظهار امیدواری كرد: با برگزاری این همایش توجه جدی‌تری به ارتباط و تعامل سینما و معماری انجام شود و این همایش نقطه‌آغازی بر مباحث بین رشته‌ای باشد تا به اعتلای هنر كشور و ایجاد فضای گفت‌وگو بین هنرها بی‌انجامد. در ادامه این نشست سجاد محمد یارزاده دبیر اجرایی همایش با اشاره به برنامه‌های جنبی در همایش گفت: طی روزهای ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه همایش سینما و معماری با ارایه ۱۸ مقاله و سه فیلم برگزار خواهد شد. او گفت: قرار است در طول همایش ماكت شهرك سینمایی هشتگرد به نمایش گذاشته شود و جلسه توضیحی پیرامون معماری و ساخت این شهرك ارایه شود. وی از حضور یكی از طراحان صحنه بین‌المللی خبر داد و گفت: یكی از بزرگان طراحی صحنه و معماری كه از اساتید دانشگاه "رنه‌دو" در فرانسه است قرار است در طول همایش به موضوعی زیباشناسی دكور سینمایی بپردازد. به گفته‌ی یارزاده پیش‌همایش‌های این برنامه چندی پیش در اصفهان و یزد برگزار شده است و پیش‌بینی می‌شود كه بعد از برگزاری این همایش نشست‌های مشتركی در دانشكده‌ها در حوزه سینما و معماری برگزار شود. در بخش دیگری از جلسه، شهرام جعفری‌نژاد عضو شورای سیاست‌گذاری همایش نیز درباره لزوم بررسی محورهای سینما و معماری در طول این همایش گفت: همواره توجه به آثار سینمایی برخی از بزرگان چون بیضایی، مهرجویی، حاتمی و ... ما را بر آن می‌دارد تا به ابعاد مشترك میان دو حوزه معماری و سینما توجه كنیم، به خصوص در طراحی‌های افرادی چون امیر اثباتی، مجید میرفخرایی، ایرج رامین‌فر و ... توجه جدی به طراحی فضا و روح معماری در تقابل با سینما مشاهده می‌شود. جعفری‌نژاد اضافه كرد: از اوایل انقلاب به بعد با پیشكسوتانی چون آقایان بهشتی، محمدعلی نجفی، مهندس مخبر، محمود ارجمند و ... آشنا شدیم كه الزاماً به رابطه میان این دو حوزه هنری توجه داشتند و تمام این مباحث باعث شد تا برای اولین‌بار و به صورت كاملاً علمی و تخصصی زمینه‌های شكل‌گیری و برپایی چنین همایشی را فراهم كنیم. ایرج رامین‌فر دیگر عضو شورای سیاست‌گزاری و علمی این همایش در این نشست با اظهار خرسندی از حضور دوباره‌ی سید محمد بهشتی در عرصه سینما گفت: بهشتی از جمله افرادی است كه از همان ابتدا در جریان سینما بوده است و به تمام زیر و بم این هنر آشناست و به مشكلات آن می‌پردازد. كماكان دلش برای سینما می‌سوزد پس امیداواریم كه این جریان ادامه پیدا كند و از سوی ایشان متوقف نشود. رامین‌فر به ضرورت‌های برگزاری چنین همایشی اشاره كرد و افزود: قبل از هرچیز باید توجه داشته باشیم كه چرا سینمای ما هویت ایرانی ندارد و وقتی فیلمی از ایران به خارج از كشور می‌رود، یكی از مشكلاتش عدم شناخت و پرداخت صحیح نسبت به معماری و فرهنگ ایرانی است همین بحث هم باعث می‌شود تا ما به فرهنگ، گذشته و معماری اصیل ایرانی كه این‌ روزها بیشتر شكل موزه‌ای پیدا كرده است رجوع كنیم. رامین‌فر در پایان گفت: این معضل بزرگ امروزه در سینمای معاصر نیز دیده می‌شود زیرا كه معماری در سینمای امروز ایران در پُركردن فضا در فیلم‌ها خلاصه می‌شود و اساسا شناختی نسبت به معماری در فیلم وجود ندارد پس این همایش زمینه‌ای است برای این‌كه ما به مرور صاحب سینمای دیگری شویم. مهران مخبر از دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری این همایش هم رویكرد فرهنگستان نسبت به طرح مباحث بین رشته‌ای را مهم دانست و اظهار امیدواری كرد: با برپایی این همایش رابطه صحیح و زنده‌ای میان هنرمندان دو حوزه معماری و سینما ایجاد شود. محمدعلی حسینی‌نژاد نیز درباره سه فیلمی كه قرار است در طول این همایش پخش شود گفت: یك فیلم ۴۰ دقیقه‌ای كلاژی از بین ۲۰۰ فیلم مطرح در حوزه معماری و سینما است كه توسط آرش خوشخو تهیه شده و به نوعی نگرش‌های مختلف سینما و معماری را مورد توجه قرار می‌دهد. او درباره‌ی دو فیلم دیگر هم گفت: گزینه‌های زیادی وجود داشت كه فعلاً از میان آن‌ها دو فیلم "گمشده در ترجمه" ساخته كاپولا و فیلم "شریك جرم" ساخته‌ی"مایكل‌مان" انتخاب شده است. او همچنین احتمال داد: تا زمان برگزاری همایش فیلم‌های دیگری جایگزین شوند. پیش از این اعلام شده بود در این نشست خبری ایرج كلانتری، شادمهر راستین و محمدمهدی حیدریان نیز حضور خواهند داشت اما حضور نداشتند. گزارش: خبرگزارى ايسنا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن